Maar beroepen worden door Rijssen geeft een predikant toch wel een bepaalde status. Want daar willen ze niet iedereen.-DIA- schreef: ↑20 jun 2023, 08:52Maar laten we ons dan toch niet verlagen om er zo menselijk over te spreken.
Het is immers God die Zijn knechten zendt waar en tot wie Hij dat wil.
Als er een van Zijn knechten naar Rijssen moest is dat geen mensenwerk, als het recht ligt.
Dan zou Rijssen er ook slecht mee af zijn.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Denk je dat dit in Gouda, Lutjebroek, Barendrecht, Zuidbroek, Okkenbroek, Raar, Trutjeshoek, Tokyo of Tynaarlo anders is? Daar wonen zondige mensen en in Rijssen ook.refo schreef: ↑20 jun 2023, 12:27Maar beroepen worden door Rijssen geeft een predikant toch wel een bepaalde status. Want daar willen ze niet iedereen.-DIA- schreef: ↑20 jun 2023, 08:52Maar laten we ons dan toch niet verlagen om er zo menselijk over te spreken.
Als er een van Zijn knechten naar Rijssen moest is dat geen mensenwerk, als het recht ligt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hoewel ik het betreur dat een serieus gemeende en getoonzette post van mij verwijderd is zonder commentaar, probeer ik mijn vraag anders te stellen. Hoe zou je het beroepingsverkeer zoals dat nu plaatsvindt, geestelijk(er) kunnen maken?
Laat je niet door deze liefhebber van de GG op de kast jagen.-DIA- schreef: ↑20 jun 2023, 12:34Denk je dat dit in Gouda, Lutjebroek, Barendrecht, Zuidbroek, Okkenbroek, Raar, Trutjeshoek, Tokyo of Tynaarlo anders is? Daar wonen zondige mensen en in Rijssen ook.refo schreef: ↑20 jun 2023, 12:27Maar beroepen worden door Rijssen geeft een predikant toch wel een bepaalde status. Want daar willen ze niet iedereen.-DIA- schreef: ↑20 jun 2023, 08:52Maar laten we ons dan toch niet verlagen om er zo menselijk over te spreken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zolang hij niet spot verdraag ik dat wel. En je moet dan heel hard jagen om me met mijn oude botten op de kast te krijgen. Dat zal waarlijk niet meevallen. Kasten zijn doorgaans hoog en niet comfortabel en dan... hoe kom je er weer af?pierre27 schreef: ↑20 jun 2023, 12:47Laat je niet door deze liefhebber van de GG op de kast jagen.-DIA- schreef: ↑20 jun 2023, 12:34Denk je dat dit in Gouda, Lutjebroek, Barendrecht, Zuidbroek, Okkenbroek, Raar, Trutjeshoek, Tokyo of Tynaarlo anders is? Daar wonen zondige mensen en in Rijssen ook.refo schreef: ↑20 jun 2023, 12:27Maar beroepen worden door Rijssen geeft een predikant toch wel een bepaalde status. Want daar willen ze niet iedereen.-DIA- schreef: ↑20 jun 2023, 08:52
Maar laten we ons dan toch niet verlagen om er zo menselijk over te spreken.

© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De mods hebben niks verwijderd, behalve een opmerking in het andere topic van iemand met een andere naam. (Aldus ons logboek).
-
-DIA- schreef: ↑20 jun 2023, 13:00Zolang hij niet spot verdraag ik dat wel. En je moet dan heel hard jagen om me met mijn oude botten op de kast te krijgen. Dat zal waarlijk niet meevallen. Kasten zijn doorgaans hoog en niet comfortabel en dan... hoe kom je er weer af?pierre27 schreef: ↑20 jun 2023, 12:47Laat je niet door deze liefhebber van de GG op de kast jagen.![]()

Heerlijk wat zelfspot.
-
Ik snap je punt, maar ik zie geen oplossing. Mensen kijken regelmatig naar elkaar/andere gemeente. Het is soms ook lastig om een keus te maken.Job schreef: ↑20 jun 2023, 09:37Het is een op zichzelf terechte spiegel die je voorhoudt.Ad Anker schreef: ↑20 jun 2023, 08:36 Het is gewoon even pittig voor de GG. Veel gemeenten die nu gaan bidden voor dezelfde kandidaat.
De beroepenweegschaal werkt op volle toeren. Links beroept X, rechts Y en we hebben ook een tussenvariant. Maar toch zijn er verrassingen.
Straks worden de beroepen aangenomen en analyseren we dat nog even. (Weer de grote gemeente, toch bijzonder hè, naar een kleinere gemeente, gebeurt de laatste tijd meer, het was wel te verwachten dat X zendingspredikant zou worden etc.)
En vervolgens kunnen we weer overgaan tot ledentallen, standen en intergemeentelijk gedoe. Tot mei 2024 DV.
Wel heb ik een paar nuanceringen daarbij.
Ik denk dat je met die tweede zin: Veel gemeenten die nu gaan bidden voor dezelfde kandidaat een groot zwak punt beschrijft binnen het (ons) beroepingswerk. Precies op het dat punt krijgt het bijna iets... ja, iets van spot. Waardoor het neigt te ontsporen en elke keer sensatie oproept. Je zou nu kunnen denken dat het als volgt werkt en ik bedoel het ernstig.
Iemand houdt een grote groep kinderen drie begerenswaardige zaken voor. Geen van de kinderen kan in principe zonder de zaak. De kinderen verdringen zich en roepen: Mag ik het? Mag ik het? Ze moeten daarbij denken aan hun tone of voice. Want ze hebben geen rechten, maar ze hebben de zaak eerlijk gezegd wel nodig. Ze kijken ook nog met een schuin oog naar elkaar: welk kind kijkt naar welk van de drie zaken? En heeft dat invloed? Enne, psst... bepaalde kinderen kregen wel opvallend vaak de zaak in het verleden... De drie zaken zelf hebben ook eigen argumenten (alhoewel daarover verschillend wordt gedacht) en de misschien wel de meest tere zaak: degene die de zaken uitdeelt weet al voor wie de zaken bestemd zullen zijn.
Ik heb het zo zorgvuldig mogelijk geprobeerd op te schrijven. Als je dit goed beschouwt, is het toch een cocktail die niet klopt. Als we het zo blijven doen, zal het tot in lengte van dagen sensatie blijven geven. En door het een vrome saus te blijven geven doen we eigenlijk ook nog alsof God hardvochtig is. Alsof Hij wel goedertierenlijk boodschappers wil zenden naar Rijssen (schier onafgebroken, waardoor een gemeentelid aldaar zich zomaar kan gaan afvragen hoe het verder moet als er "al" drie bedankjes zijn gekomen) maar niet naar Oostkapelle.
En volgens mij doen we het alleen maar "zo" (met al die beroepen) omdat een kandidaat nu eenmaal "wettiglijk door Gods gemeente beroepen" moet worden.
Door te peilen of er echt daadwerkelijke nood en drang is om te beroepen(door de Heere gewerkt). Nu heb ik soms het idee dat er beroepen word 'omdat we hebben te doen wat onze hand vind om te doen'. Voor mij voelt dit aan als: we 'moeten' beroepen, maar de bedankbrief word al verwacht. Ik denk dat een tussenvorm tussen het 'uit gewoonte beroepen' en de OGGiN Geldermalsen-benadering van destijds een juiste is.
Maar hoe moet dat dan in een gemeente waar een gedeelte de nood echt voelt en een gedeelte het maar doet in de "plichtelijke weg"? Wanneer is de nood ook daadwerkelijk de nood van de gemeente?
Van harte onderschrijf ik dat het ontbreken van een predikant nood moet geven en dat beroepen een geestelijk werk zou moeten zijn. Maar hoe stel je vast dat dat er is? En hoe stel je vast dat dat voldoende is om te beroepen?
Of moet je gewoon het beroepingswerk ter hand nemen volgens geldende regels?
Van harte onderschrijf ik dat het ontbreken van een predikant nood moet geven en dat beroepen een geestelijk werk zou moeten zijn. Maar hoe stel je vast dat dat er is? En hoe stel je vast dat dat voldoende is om te beroepen?
- Niet meer zo actief -
Ja.Mannetje schreef: ↑20 jun 2023, 13:35 Maar hoe moet dat dan in een gemeente waar een gedeelte de nood echt voelt en een gedeelte het maar doet in de "plichtelijke weg"? Wanneer is de nood ook daadwerkelijk de nood van de gemeente?
Klopt, was een vergissing