Je bent niet alleen cynisch; je bent ook nog eens slecht op de hoogte. In Rijnsburg was geen meerderheid van het kerkverband, niet qua gemeenten en ook (net) niet qua leden. Wel qua dienstdoende predikanten. Maar als je van dit alles de waarnemers aftrekt, vertegenwoordigt Rijnsburg in alle opzichten een minderheid van het kerkverband. Dat doet overigens niets af van het feit dat deze minderheid dichter ligt bij de historische wortels van de CGK dan de meerderheid.DDD schreef: ↑Vandaag, 11:37 Ds. Roosendaal zou mijns inziens prima in een GG kunnen preken, dus ook in een BhP.
Maar los daarvan: huisman gaat precies op de oorzaak van de problemen niet in. De rechterflank isoleert zich, en herkent in een aantal gevallen zelfs de ander niet als ware gelovigen. Op mij komt het zo over: de rechterflank voelt zich niet meer thuis in de CGK. Eruit stappen voelt als oneerlijk, want zij zijn toch zeker de rechtmatige voortzetting van het geheel. Maar zo gaat dat juridisch niet. En nu wil de rechterflank met een deel van de mensen met wie ze geen of weinig verbondenheid heeft, maar die tezamen wel de meerderheid van het kerkverband vormen, opnieuw beginnen.
Ik denk dat Rijnsburg streeft naar 60 procent van de leden en gemeenten, in ieder geval bij de eerste scheiding. Dan is er geen gedoe over de kosten enzo.
Of ben ik nu erg cynisch?
Verder vormen de BhP-gemeenten weer een minderheid binnen de groep die in Rijnsburg was.