Afgewezen schreef:Hier volg ik je niet.
Afgewezen schreef:Je zegt nu weer wat anders dan daarnet: toen zou het verbond níét met het hele Israël zijn gesloten.
Wellicht wat te onduidelijk geformuleerd van mijn kant; sorry.
Jij stelde, dat bedelingen veranderen en we ze daarom niet gelijk moeten stellen met het genadeverbond. Dat is wat mij betreft prima, maar vervolgens zeg je wel, dat het verbond met heel Israël gesloten is. Je hebt het dan dus over iets anders. Welke naam je er aan wilt geven, maakt mij niet zoveel uit. Gemakshalve gebruik ik de bij mij bekende termen wezen en bedeling van het verbond.
Het wezen blijft gelijk en betreft uitsluitend de gelovigen. Zowel in de wereldwijde bedeling (t.t.v. Adam tot Abraham), als in de patriarchale bedeling (t.t.v. Abraham tot Mozes), in de nationale bedeling (t.t.v. Mozes tot Pinksteren) en ook in kerkelijke bedeling (na Pinksteren). Ik denk dat we het daar wel over eens zijn.
De bediening is echter altijd breder, in al die 4 bedelingen: we kennen een onderscheid tussen Kaïn en een Abel, tussen Jacob en Ezau, tussen David en Saul, tussen gelovigen en hypocrieten. Desondanks waren zowel Kaïn als Ezau als Saul in het verbond (zij het niet wezenlijk of zaligmakend, zo je wilt).
Afgewezen schreef:Dus als jij gelovig bent, en je hebt deel aan het nieuwe verbond, dan zegt dit helemaal niets over je kind. Dat heeft dan niet door natuurlijke geboorte óók ineens deel aan het nieuwe verbond. Nee, in het nieuwe verbond kom je alleen door geestelijke geboorte.
Evenals de kinderen in de andere 3 bedelingen in het verbond waren, zijn ze dat ook in de huidige bedeling. Deze voortgaande lijn blijkt uit de teksten in het klassieke doopformulier genoemd.
Afgewezen schreef:Het volk Israël van het OT was geen afschaduwing van een gemeente, bestaande uit gelovigen en ongelovigen, maar van dé gemeente, degenen die Christus toebehoren.
Nee, dan ben je beslist in tegenspraak met 1 Kor 10: ook van degenen die in de woestijn terneder geslagen werden, wordt gezegd dat ze van de steenrots Christus gedronken hadden.
Afgewezen schreef:Of wil je 1 Petr. 2:9 van toepassing laten zijn op ongelovigen?
Nee, want Petrus spreekt tot "de uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader".
De geadresseerden van de Petrus-brief is smaller dan bijvoorbeeld die van de eerste Korinthe-brief.