JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

pierre27

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door pierre27 »

Lapressa schreef:Het verwijten van eenzijdigheid Leg ik bij deze terug. De prediking in reformatorische kring is vrij eenzijdig: 90% ellende. De rest mis ik en die komen gelukkig wel aanbod op de jongerenavonden. Mag ik daar dan niet heen omdat ik iets niet mag missen in de kerk? Prima, maar dan moet de kerk ook maar is open gaan staan voor feedback. Zolang ze dat niet staan en stug doorgaan, hadden ze hier op kunnen wachten. Jongeren slikken niet alles zzomaar voor zoete koek, maar toetsen alles zelf aan de Bijbel. Zo zijn er velen tot de ontdekking gekomen dat er delen te weinig belicht worden in de kerk.

Daarbij word hier enkel uitgegaan voor de oud vaderen en Calvijn. Sorry, maar de Bijbel staat daar voor mij toch echt boven. Daarbij wilde Calvijn dingen veranderen in de kerk die de kerkenraad heeft tegen gehouden. O.a. wekelijks het avondmaal vieren. Hoe kan je dan zeggen dat nu de absolute leer van Calvijn wordt nageleefd?

Pierre, ga eerst zelf maar is luisteren voor je allemaal vooroordelen begint uit te kramen, want die vliegen hier al genoeg rond.

Het grote punt van de tegenstanders is dat het niet Calvinistisch is, maar echt Bijbelse gronden heb ik nog niet gezien.
Of teksten die met anderen teksten weer weerlegd kunnen worden, aangezien ze allemaal uit hun verband worden gehaald.

Er is geen 1 absolute manier van geloven. Dat moeten we accepteren. God bind zich niet aan 1 kerk en doet niet alles exact op 1 en dezelfde manier. Gelukkig niet ben ik geneigd om te zeggen. Daardoor wordt het namelijk een persoonlijke relatie die je met Hem hebt.
Waarom kunnen de gereformeerden niet acepteren dat het geen wat op JijDaar en HeartCry wordt gezegd Bijbels is? Misschien niet zoals jij het zelf leest, maar onBijbels is het ook niet.

nu wordt er moord en brand geschreeuwd over wie er gelijk heeft en sommige kerkverbanden kunnen het licht in elkaars ogen niet eens verdragen, maar later in de eeuwigheid willen ze wel gezamelijk God groot maken. Dat begrijp ik niet! Begin daar dan nu mee en laat ieder dat doen op eigen manier.

Ik hoor en lees genoeg, daarbij de ontmoetingen met geestelijke leeghoofden genomen, om een eerlijke conclusie te trekken, wat er ook tegenin gebracht gaat worden, te stellen dat eerder genoemde stichtingen dodelijk zijn voor de reformatorische gezindte.
Het is mijns inziens een grote schande dat voorstanders van dergelijke propaganda ruimte krijgen op dit forum.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:Het verwijten van eenzijdigheid Leg ik bij deze terug. De prediking in reformatorische kring is vrij eenzijdig: 90% ellende. De rest mis ik en die komen gelukkig wel aanbod op de jongerenavonden.
Maar als er dan gezegd wordt: op de jongerenavonden stappen ze over het stuk der ellende heen dan zeggen de voorstanders van de jongerenavonden: er wordt juist veel over de ellende gesproken bij ons. :bobo
Sorry, maar de Bijbel staat daar voor mij toch echt boven.
Gelukkig. Alleen je begint bij het Nieuwe Testament? Ik hoor namelijk zelden of nooit citaten uit het Oude Testament.
Hoe kan je dan zeggen dat nu de absolute leer van Calvijn wordt nageleefd?
Het gaat inderdaad om de leer, de regelmaat van de viering van het avondmaal is meer een praktische zaak. Maar het gaat om de kern van de leer en die is altijd heel helder geweest.
Of teksten die met anderen teksten weer weerlegd kunnen worden, aangezien ze allemaal uit hun verband worden gehaald.
Juist. Maar jij en Grace voeren ook teksten aan. Memento heeft alleen de uitleg van de calvinistische (gereformeerde) traditie achter zich staan.
Waarom kunnen de gereformeerden niet acepteren dat het geen wat op JijDaar en HeartCry wordt gezegd Bijbels is?
Als het evenwichtig Bijbels zou zijn, zou niemand er iets op tegen hebben. Dan zouden we er blij mee zijn net zoals ik blij ben met het werk van de SRB.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Calvijn en Luther konden toen zulke dingen zeggen, wij nu alleen niet meer blijkbaar!
Dat artikel gaat over de algenoegzaamheid van Christus offer. De oudvaders hebben daarover krasse uitspraken gedaan.

Waarom toch steeds vanuit oudvaders verdedigen (even in algemene zin, want ik merk dat dit heel veel wordt gedaan)? Staat er in de Bijbel niet genoeg? Als je gelijkwaardig wilt discuseren, dan lijkt het mij goed om het zelfde uitgangspunt te gebruiken: de Bijbel

De oudvaders waren ook maar mensen met hun fouten en gebreken. Net als Calvijn en Luther.
Laatst gewijzigd door Lapressa op 08 sep 2008, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa

Bericht door Lapressa »

pierre27 schreef: Ik hoor en lees genoeg, daarbij de ontmoetingen met geestelijke leeghoofden genomen, om een eerlijke conclusie te trekken, wat er ook tegenin gebracht gaat worden, te stellen dat eerder genoemde stichtingen dodelijk zijn voor de reformatorische gezindte.
Het is mijns inziens een grote schande dat voorstanders van dergelijke propaganda ruimte krijgen op dit forum.
horen en lezen is altijd al bevooroordeeld. Er zelf heen gaan, dat is pas zelf een mening vormen.

Propaganda noemen van het puur zuiver het woord van God laten spreken.... je mag er zelf je oordeel over vellen of dat rechtvaardig is naar God toe om dat zo te benoemen
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Josephus

Bericht door Josephus »

pierre27 schreef:Ik hoor en lees genoeg, daarbij de ontmoetingen met geestelijke leeghoofden genomen, om een eerlijke conclusie te trekken, wat er ook tegenin gebracht gaat worden, te stellen dat eerder genoemde stichtingen dodelijk zijn voor de reformatorische gezindte.
Interessante stelling, meer een profetie eigenlijk. Gesteld dat de bewuste stichtingen blijven bestaan, binnen hoeveel jaar denk je dan dat de reformatorische gezindte overleden is?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Josephus schreef:
pierre27 schreef:Ik hoor en lees genoeg, daarbij de ontmoetingen met geestelijke leeghoofden genomen, om een eerlijke conclusie te trekken, wat er ook tegenin gebracht gaat worden, te stellen dat eerder genoemde stichtingen dodelijk zijn voor de reformatorische gezindte.
Interessante stelling, meer een profetie eigenlijk. Gesteld dat de bewuste stichtingen blijven bestaan, binnen hoeveel jaar denk je dan dat de reformatorische gezindte overleden is?
Totaal niet, dat willen ze ons laten geloven..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Erasmiaan schreef:
Lapressa schreef:Het verwijten van eenzijdigheid Leg ik bij deze terug. De prediking in reformatorische kring is vrij eenzijdig: 90% ellende. De rest mis ik en die komen gelukkig wel aanbod op de jongerenavonden.
Maar als er dan gezegd wordt: op de jongerenavonden stappen ze over het stuk der ellende heen dan zeggen de voorstanders van de jongerenavonden: er wordt juist veel over de ellende gesproken bij ons. :bobo
Er wordt daar echt niet over heen gestapt, maar alle stukken komen evenrediger aanbod. Daarbij krijgt ellende maar een klein deel in de HC.
Sorry, maar de Bijbel staat daar voor mij toch echt boven.
Gelukkig. Alleen je begint bij het Nieuwe Testament? Ik hoor namelijk zelden of nooit citaten uit het Oude Testament.
Volgens mij leven wij ook na de komst van Jezus.
In de Ger. Gem is mij geleerd dat het O.T. er is om dingen van te leren maar wij leven vanuit het nieuwe testament aangezien wij leven na de komst en kruisiging van Jezus.

Hoe kan je dan zeggen dat nu de absolute leer van Calvijn wordt nageleefd?
Het gaat inderdaad om de leer, de regelmaat van de viering van het avondmaal is meer een praktische zaak. Maar het gaat om de kern van de leer en die is altijd heel helder geweest.

Hoeveel zaken zijn er nog meer veranderd omdat de kerkenraad het niet wilde?
Juist. Maar jij en Grace voeren ook teksten aan. Memento heeft alleen de uitleg van de calvinistische (gereformeerde) traditie achter zich staan.

Dat is zijn keus, ik heb de GEHELE Bijbel achter mij staan. Daarbij weet ik dat God in mij is en mij ook hier in helpt. Vind ik persoonlijk belangrijker dan een kerk of een oudvader.
Waarom kunnen de gereformeerden niet acepteren dat het geen wat op JijDaar en HeartCry wordt gezegd Bijbels is?
Als het evenwichtig Bijbels zou zijn, zou niemand er iets op tegen hebben. Dan zouden we er blij mee zijn net zoals ik blij ben met het werk van de SRB.
Het is Bijbels evenwichtig, dus wees er dan blij mee!
Auto

Bericht door Auto »

Lapressa schreef: Er wordt daar echt niet over heen gestapt, maar alle stukken komen evenrediger aanbod. Daarbij krijgt ellende maar een klein deel in de HC.
En zelfs daarvan wil een grootdeel van de reformatorische gezindte niet meer weten, hoorde ik van een predikant. En een predikant die studenten moet onderwijzen heeft verzucht dat er geen goede kennis meer is van de HC en dat ze daarom het ook niet meer willen bepreken.

Dit signaal is zeer verontrustend!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:Er wordt daar echt niet over heen gestapt, maar alle stukken komen evenrediger aanbod. Daarbij krijgt ellende maar een klein deel in de HC.
Ik heb misschien iets te weinig van HeartCry of Jijdaar gelezen om hier op een gedegen manier op in te gaan, als ik tijd heb heb je dat nog van me te goed.
Volgens mij leven wij ook na de komst van Jezus.
In de Ger. Gem is mij geleerd dat het O.T. er is om dingen van te leren maar wij leven vanuit het nieuwe testament aangezien wij leven na de komst en kruisiging van Jezus.
Dit meen je toch echt niet? En dat met een beroep op de Ger. Gem.
Hoeveel zaken zijn er nog meer veranderd omdat de kerkenraad het niet wilde?
Wat bedoel je?
Dat is zijn keus, ik heb de GEHELE Bijbel achter mij staan. Daarbij weet ik dat God in mij is en mij ook hier in helpt. Vind ik persoonlijk belangrijker dan een kerk of een oudvader.
De gehele Bijbel? Dat niet. Anders had je het wel met de teksten van memento eens geweest. En een subjectief element in de discussie invoeren geeft geen kracht van bewijs. Misschien voor jezelf maar gevoel kan bedriegen.
Het is Bijbels evenwichtig, dus wees er dan blij mee!
Tja. Wat moet je hier nu van zeggen?
Lapressa

Bericht door Lapressa »

beroepen op???? ik weet niet hoe andere GerGemmers opgevoed zijn, maar dat is mij geleerd. Aangezien de GerGem hier hoog staat op het forum had ik het er even bijgezet, maar ik beroep mij uiteindelijk op de Bijbel. Heeft Jezus aan het kruis niet het O.T. volbracht?
De gehele Bijbel? Dat niet. Anders had je het wel met de teksten van memento eens geweest. En een subjectief element in de discussie invoeren geeft geen kracht van bewijs. Misschien voor jezelf maar gevoel kan bedriegen.
De pot verwijt de ketel is dit.
Ja de gehele Bijbel. Juist door die verschillen in teksten zal er binnen het christendom nooit een 1 duidige lijn komen. Is daarom ook niet nodig denk ik, maar je kan daarom nog niet de ander verwijten van onBijbelse leer verkondigen. Dat heb ik namelijk niet gedaan, maar wordt andersom wel gedaan richting de jongerenavonden.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik hoor en lees genoeg, daarbij de ontmoetingen met geestelijke leeghoofden genomen, om een eerlijke conclusie te trekken, wat er ook tegenin gebracht gaat worden, te stellen dat eerder genoemde stichtingen dodelijk zijn voor de reformatorische gezindte.
Het spijt me, maar op zo'n reactie wens ik niet eens in te gaan.
Wanneer we de brief lezen van jijdaar (eerder geschreven als reactie op de brief van een kerkenraad)
lezen we een geheel andere toon die ik persoonlijk meer kan waarderen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gian

Bericht door Gian »

Lapressa schreef:
beroepen op???? ik weet niet hoe andere GerGemmers opgevoed zijn, maar dat is mij geleerd. Aangezien de GerGem hier hoog staat op het forum had ik het er even bijgezet, maar ik beroep mij uiteindelijk op de Bijbel. Heeft Jezus aan het kruis niet het O.T. volbracht?
De pot verwijt de ketel is dit.
Ja de gehele Bijbel. Juist door die verschillen in teksten zal er binnen het christendom nooit een 1 duidige lijn komen. Is daarom ook niet nodig denk ik, maar je kan daarom nog niet de ander verwijten van onBijbelse leer verkondigen. Dat heb ik namelijk niet gedaan, maar wordt andersom wel gedaan richting de jongerenavonden.
Hoi Lapressa,

Stop er toch mee...
Een aantal personen komen alleen maar op rf om alles wat geen gergem is af te branden.
Dat is laatst zelfs toegegeven door 1 van hen.
Vruchtbaar zal een discussie met deze mensen nooit worden, althans niet hier.

H.G
<><
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hawk

Bericht door Hawk »

Een aantal personen komen alleen maar op rf om alles wat geen gergem is af te branden.
Dat is laatst zelfs toegegeven door 1 van hen.
????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vreeselijk
ik snap niet hoe mensen het in hun hoofd halen. :cry
laat iedereen toch alsjeblieft in zijn waarde
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Nou, zo kan die wel weer.

Tjongejonge, wat word ik toch blij als ik dit soort uitlatingen lees :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Grace

Bericht door Grace »

memento schreef:Dat artikel gaat over de algenoegzaamheid van Christus offer. De oudvaders hebben daarover krasse uitspraken gedaan. Soms zelfs zo, dat je er uit zou kunnen halen dat zij algemene verzoening leerden. Alhoewel ik denk dat je dat bij de lijn van Calvijn af niet kan zeggen. Maar terecht merkt Dr. Bart. op, dat we niet moeten spreken over: Er is genade voor alle uitverkorenen, maar over Er is genade voor een ieder die tot Hem komt. Slechts dat laatste doet recht aan het denken van de Reformatoren, en de Schrift.

Maar: De oudvaders trokken uit de algenoegzaamheid niet de gevolgen, zoals dat nu soms (en ook door ds. Maritz) gedaan wordt. Het volbrachte offer van Christus werd altijd gekoppeld aan het toepassende werk van de Geest (mn in de lijn van Calvijn). Het erkennen van de algenoegzaamheid van het offer van Christus is nog wat anders dan te zeggen dat een ieder kan komen. In de Calvinistische lijn is er altijd de nadruk geweest op dat het de Geest is die een mens gewillig maakt, en ook geloofsvermogens geeft om Christus aan te nemen. Uit zichzelf ligt de mens hopeloos verloren, en kan en wil hij geen vinger tot zijn zaligheid uitsteken.

We hebben het over het komen tot geloof, toch wel een zaak van ietwat meer gewicht dan de frequentie van sacraments-vieringen. Ja, een dwaling op dit gebied kan mogelijk velen voor eeuwig bedriegen.

Terecht dus dat men zo op hun hoede is. Terecht dat men bezwaar maakt tegen een vreemde leer op dit gebied. Het riekt op sommige punten naar remonstrantisme (een mens kán geloven, Christus is al gestorven (wat impliceert: nu jij nog jouw deel doen)). Een dwaling die men terecht als duivelse dwaling heeft afgewezen op de synode van Dordt.

Alhoewel het staan naar het oude niet altijd even gezond is (theologie behoort zich ook te ontwikkelen!), hoort zoiets te gaan in de weg van samenspraak tussen theologen, en niet door zomaar in het wilde weg die afwijkende leer te verkondigen. Wie dat doet, roept terecht wantrouwen op. Want het gaat uiteindelijk niet om zomaar wat theologische stellingen waarover men van mening kan verschillen, maar een zaak van eeuwig leven, of eeuwige verdoemenis. Wie de jeugd liefheeft, stelt ze daar niet zomaar aan bloot!z
Je analyse klopt niet Memento. Je draait het naar eigen inzichten. Maritz leert dit juist niet. En precies datgene wat jij zegt. Altijd wanneer hij spreekt over 'het geloven' spreekt hij daar over een door de Geest gewillig gemaakt mens. Nergens maar dan ook nergens leert hij dat een natuurlijk mens in staat is tot God te komen.

Maar weten zowel Maritz als Washer niet wat ze in Nederland aantreffen aan denkbeelden over het geloof. Mensen die door de Geest gewillig gemaakt zijn, hun zonden en schuld voor God (zij het misschien enigermate) kennen, en een verlangen om door Christus gereinigd te worden. Het is voor hen onvoorstelbaar dat ze dan nog steeds jaren zouden moeten wachten tot ze door het geloof hun toevlucht nemen tot Christus. Die mensen wachten namelijk nog steeds op iets waar jij ze voor waarschuwd. Alsof de Vader in Zijn gewilligheid een andere is dan de gewilligheid van de Geest. De Vader wil wel, de Zoon heeft Zijn leven gegeven, maar de Geest die zou daar andere gedachten over hebben.

Want een geschenk aanbieden mag wel, maar o wee, als het aangenomen wordt, want dan hebben we het zelf gedaan. Het feit dat we het mogen ontvangen wil toch niet zeggen dat het pure genade, ja een werk Gods is, dat we een geschenk aangeboden krijgen.

En voor deze verdraaide leer dat sola fide ten koste gaat van sola gratia, heb ik de jeugd niet voor over.

Ik merk dat je hele sentimentele uitspraken doet als 'Wie de jeugd liefheeft, stelt ze daar niet zomaar aan bloot', etc. Hiermee suggereer je een hele hoop. Alsof men bewust de jeugd wil gaan misleiden ofzo. Ik nodig je uit om op de wekelijkse zaterdagochtendbidstonden (aanvang 6.30) waar iedere zaterdag al 7 jaar lang tientallen jongeren en ouderen in gebed worstelen voor de Kerk(wel breder dan alleen HHK) van Nederland en bidden voor de predikanten, kerken, etc. Vlakbij Ridderkerk, dus goed te doen. Tevens ken ik het (gebeds)leven van predikers als Maritz, e.a. Als er iemand worsteld voor zielen en de jeugd is hij het wel. Dat heb ik bij weinig predikanten hier ontdekt hoor. Het gaat vaak meer om de leer dan het leven.

We komen iedere keer in een cirkel terecht. Er zullen altijd dingen gezocht worden. Voorlopig even goed geweest zo. Ik merk dat ik het ook beter over kan geven aan Hem die het gelukkig echt eerlijk kan doorzien. Die motieven en harten kent.

Grace
Gesloten