Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Vind ik niet. God gaf mensen een vrije wil. Hij gaf een stukje verantwoordelijkheid aan mensen zelf. De mens had dus een keuze, met consequenties, en het was Gods raad en plan van eeuwigheid om de mens daarin vrij te laten. Dat maakt God niet machteloos. Integendeel. Het probleem is dat er zo op Gods soevereiniteit en almacht wordt gefocust dat men gewoon niet meer kan geloven dat God mensen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid gaf en daar de toekomst van liet afhangen.
Ik geloof zeker dat God mensen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid gaf en nog steeds geeft. (Echter, door onze verdorven wil kiezen wij nu van nature het kwade.)
Toch is de Bijbel heel duidelijk in het spreken over Gods raad en Zijn welbehagen en over het feit dat er niets buiten Gods regering om gaat.
Nogmaals, hoe die twee zaken zich tot elkaar verhouden, is voor ons verborgen. Maar ik zou ze wel willen laten staan.
Tja, en wat als het nou van eeuwigheid Gods raad was om mensen zelf te kunnen laten kiezen? Die optie heb ik nog niet gehoord. Ik vind het wat vreemd dat vrij wil en Gods wil op deze manier naast elkaar worden gezet. De mens heeft en vrije keuzeoptie maar de keuze lag al vast, tegen God kiezen!?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef: Tja, en wat als het nou van eeuwigheid Gods raad was om mensen zelf te kunnen laten kiezen? Die optie heb ik nog niet gehoord. Ik vind het wat vreemd dat vrij wil en Gods wil op deze manier naast elkaar worden gezet. De mens heeft en vrije keuzeoptie maar de keuze lag al vast, tegen God kiezen!?
Marnix, bedoel je dit geluid soms:
1. Dat God van eeuwigheid had besloten degenen, die door Zijn genade in Jezus Christus geloven, en die in dat geloof en in die gehoorzaamheid des geloofs ten einde toe volharden, te verkiezen ten eeuwigen leven, en daarentegen had besloten de onbekeerlijken en ongelovigen te verwerpen ter eeuwige verdoemenisse.
2. Dat daarom Christus, de Zaligmaker der wereld, voor allen en een ieder mens gestorven was, zodat Hij voor allen door Zijn dood verzoening en vergeving der zonden verworven had, nochtans in die zin, dat niemand dezelve dadelijk genoot dan de gelovige.
3. Dat de mens het zaligmakend geloof niet had van zichzelf noch uit kracht van zijn vrije wil, maar daartoe Gods genade in Christus nodig had.
4. Dat deze genade was het begin, voortgang en volbrenging van 's mensen zaligmaking, zodat niemand geloven, noch in het geloof volharden kon, zonder deze medewerkende genade, zodat alle goede daden der genade Gods in Christus moesten toegeschreven worden; maar dat voor wat betreft de manier van deze werking van de genade, dat die niet onwederstandelijk was.
5. Dat de ware gelovigen door de goddelijke genade genoegzame kracht hadden om tegen de satan en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te krijgen;

:?:
Vooral het eerst punt lijkt op datgene waarvan jij je afvraagt of het zo zou kunnen zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

he, bedankt voor je post, staan er ook bijbelverwijzingen bij punt 1? Daar kijk ik graag eens naar, of het daar ook daadwerkelijk staat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:he, bedankt voor je post, staan er ook bijbelverwijzingen bij punt 1? Daar kijk ik graag eens naar, of het daar ook daadwerkelijk staat.
Nee, er staat alleen bij dat het de 5 punten van de remonstranten zijn...
Marnix

Bericht door Marnix »

oh dan begreep ik je verkeerd, ik dacht dat het juist contra-remonstrants was. Punt 1 is inderdaad wat ik zeg:

Uitverkiezing van eeuwigheid betekent niet automatisch ook verwerping van eeuwigheid.
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:oh dan begreep ik je verkeerd, ik dacht dat het juist contra-remonstrants was. Punt 1 is inderdaad wat ik zeg:

Uitverkiezing van eeuwigheid betekent niet automatisch ook verwerping van eeuwigheid.
Marnix, lees NGB art 16 eens. (Hier)
En de DL H1, art. 6. En weerlegging der dwallingen 1-4a.(Hier)

De DL weerleggen in H1 punt 1 van de remonstrantie.
Je kunt de DL dus niet uitleggen vanuit het gezichtspunt van de remonstranten dat de DL notabene weerleggen.
Dan is het beter om de visie van de contraremonstrantie meer te bestuderen en deze te leren begrijpen dan een alternatief aan te hangen dat door een nationale synode is verworpen.
Verder kan ik aanvoeren dat Augustinus reeds de vrije wil van de mens betreed in zijn strijd met Pelagius. En ook Calvijn heeft nadrukkelijk de vrije wil bestreden.
Wil je de uitverkiezing verklaren vanuit een vooruit gezien geloof dat uit een vrije wil voortvloeit, dan moet je eigenlijk vaststellen dat de wedergeboorte, als soeverein Werk van God niet meer voorkomt in de leer. Dat strijd immers met een vrije wil.
En zonder wedergeboorte is er geen waar geloof mogelijk. Dus uiteindelijk zit je hiermee op een dood (letterlijk!) spoor.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

'k Zal eeuwig zingen van God's goedertierenhe'en
Uw Waarheid t'aller tijd vermelden in mijn re'en.
Ik weet hoe het vast gebouw van Uwe gunstbewijzen,
naar Uw gemaakt bestek in eeuwigheid zal rijzen?

en:

Om U, om U alleen, om 't eeuwig welbehagen.

Gelijk we lezen in psalm 89.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Neenee:

“Door U, door U alleen...."
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:Neenee:

sorry, uit mijn (slechte) gehuigen. Heb hier geen nederlands psalmboek.

Maar mijn bedoeling blijft hetzelfde.

In Hem, door Hem, en tot Hem zijn alle dingen.

ALLES van Hem, niets van ons.

En dat is ook de betekenis van sovereine genade, en sovereine uitverkiezing. Het is alles alleen om de ere van Zijn Naam, het heeft niets met de mens te maken. En dat MOETEN we beseffen, voor onze geestelijke vrede.

De vrede die alle verstand ten boven gaat....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:Neenee:

sorry, uit mijn (slechte) gehuigen. Heb hier geen nederlands psalmboek.

Maar mijn bedoeling blijft hetzelfde.

In Hem, door Hem, en tot Hem zijn alle dingen.

ALLES van Hem, niets van ons.

En dat is ook de betekenis van sovereine genade, en sovereine uitverkiezing. Het is alles alleen om de ere van Zijn Naam, het heeft niets met de mens te maken. En dat MOETEN we beseffen, voor onze geestelijke vrede.

De vrede die alle verstand ten boven gaat....
Jaja, maar we moeten dus het prediking naar goddeloze toe beginnen met het wijzen op Christus en niet over de uitverkiezing.
Natuurlijk de uitverkiezing staat in de bijbel dus moet er over gepredikt worden maar zeker niet elke kerkdienst.
Pas als je geloofd weet je dat je uitverkoren bent.
En natuurlijk alleen door Christus Jezus. Hij is de zaligmaker en Heiland en Redder van alle die in Hem geloven.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Bert Mulder
Contacteer:

Christiaan schreef: Jaja, maar we moeten dus het prediking naar goddeloze toe beginnen met het wijzen op Christus en niet over de uitverkiezing.
Natuurlijk de uitverkiezing staat in de bijbel dus moet er over gepredikt worden maar zeker niet elke kerkdienst.
En natuurlijk alleen door Christus Jezus. Hij is de zaligmaker en Heiland en Redder van alle die in Hem geloven.
Christiaan, wij mogen geen rare condities leggen op de prediking, zoals dat we een ander Evangelie brengen naar de heidenen dan aan de gemeente Christus. Het Woord is Een. En dat Woord moet in al zijn volheid gebracht worden aan de heidenen en de Christelijke gemeente. Inclusief de uitverkiezing, temeer daar de leer der uitverkiezing het hart van het Evangelie genoemd kan worden, daar het verbond geregeerd wordt door de uitverkiezing.
Christiaan

Bert Mulder schreef:
Christiaan schreef: Jaja, maar we moeten dus het prediking naar goddeloze toe beginnen met het wijzen op Christus en niet over de uitverkiezing.
Christiaan, wij mogen geen rare condities leggen op de prediking, zoals dat we een ander Evangelie brengen naar de heidenen dan aan de gemeente Christus. Het Woord is Een. En dat Woord moet in al zijn volheid gebracht worden aan de heidenen en de Christelijke gemeente. Inclusief de uitverkiezing, temeer daar de leer der uitverkiezing het hart van het Evangelie genoemd kan worden, daar het verbond geregeerd wordt door de uitverkiezing.
Dus een prediking waar geen uitverkiezing in gepredikt wordt,
is geen volwaardige prediking??????
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Bert Mulder
Contacteer:

Christiaan schreef:Dus een prediking waar geen uitverkiezing in gepredikt wordt,
Zeker te weten!

Staat de uitverkiezing in de Bijbel? Moet niet de hele Bijbel gepredikt worden?

En even een catechesatie les:
Vr.2. Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Antw. Drie stukken a. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde c. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn d.

a Mt 11:28-30 Eph 5:8 b Joh 9:41 Mt 9:12 Ro 3:10 1Jo 1:9,10 c Joh 17:3 Han 4:12 Han 10:43 d Eph 5:10 Ps 50:14 Mt 5:16 1Pe 2:12 Ro 6:13 2Ti 2:15
Vr.20. Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Antw. Neen zij a, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen b.
a Mt 7:14 Mt 22:14 b Mr 16:16 Joh 1:12 Joh 3:16,18,36 Jes 53:11 Ps 2:12 Ro 3:22 Ro 11:20 Heb 4:3 Heb 5:9 Heb 10:39 Heb 11:6

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16 Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19 Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro 5:19 Lu 1:77,78
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk?
Antw. Dat de Zone Gods a uit het ganse menselijk geslacht b Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren c, door Zijn Geest en Woord d, in enigheid des waren geloofs e, van den beginne der wereld tot aan het einde f vergadert, beschermt en onderhoudt g; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben h en eeuwig zal blijven i.
a Eph 4:11-13 Eph 5:26 Joh 10:11 Han 20:28 b Ge 26:4 Opb 5:9 c Ro 8:29 Eph 1:10-13 d Jes 59:21 Ro 1:16 Ro 10:14-17 Eph 5:26 e Han 2:42 Eph 4:3-5 f Ps 71:17,18 Jes 59:21 1Co 11:26 g Mt 16:18 Joh 10:28-30 Ps 129:1-5 h 1Jo 3:14 1Jo 3:19-21 Ro 8:10 2Co 13:5 i Ps 23:6 1Co 1:8,9 Joh 10:28 1Jo 2:19 1Pe 1:5
Vr.60. Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus a; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb b, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben c, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds d, uit louter genade e mij de volkomen genoegdoening f, gerechtigheid en heiligheid van Christus g schenkt en toerekent h, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft i, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem j.

a Ro 3:21,22,24 Ro 5:1,2 Gal 2:16 Eph 2:8,9 Php 3:9 b Ro 3:9 c Ro 7:23 d Tit 3:5 De 9:6 Eze 36:22 e Ro 3:24 Eph 2:8 f 1Jo 2:2 g 1Jo 2:1 h Ro 4:4 2Co 5:19 i 2Co 5:21 j Ro 3:22 Joh 3:18
Vr.64. Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?
Antw. Neen zij; want het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid a.

a Mt 7:18 Joh 15:5
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 19 dec 2006, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan

Bert Mulder schreef:
Christiaan schreef:Dus een prediking waar geen uitverkiezing in gepredikt wordt,
Zeker te weten!

Staat de uitverkiezing in de Bijbel? Moet niet de hele Bijbel gepredikt worden?

En even een catechesatie les:
Vr.2. Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Antw. Drie stukken a. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde c. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn d.

a Mt 11:28-30 Eph 5:8 b Joh 9:41 Mt 9:12 Ro 3:10 1Jo 1:9,10 c Joh 17:3 Han 4:12 Han 10:43 d Eph 5:10 Ps 50:14 Mt 5:16 1Pe 2:12 Ro 6:13 2Ti 2:15
Vr.20. Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Antw. Neen zij a, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen b.
a Mt 7:14 Mt 22:14 b Mr 16:16 Joh 1:12 Joh 3:16,18,36 Jes 53:11 Ps 2:12 Ro 3:22 Ro 11:20 Heb 4:3 Heb 5:9 Heb 10:39 Heb 11:6

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16 Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19 Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro 5:19 Lu 1:77,78
IEDERE preek????? Moet de uitverkiezing gepredikt worden???

memento

Bericht door memento »

IEDERE preek????? Moet de uitverkiezing gepredikt worden???
Ja, tot troost van de gelovigen, enerzijds dat zij zien hoe groot de liefde van God is, anderzijds dat zij niet bevreesd zouden zijn om af te vallen uit het geloof. Daarnaast aan de ongelovige, om hem aan te wijzen dat er nog een Weg ter ontkoming is, en een Middel om de welverdiende straf te ontgaan, in Christus, door het raadsplan van God.
Plaats reactie