Re: Gebedsgenezers
Geplaatst: 31 mar 2008, 13:21
'Daphne schreef: Wil je jouw studie misschien in dit topic plaatsen?
Helder!Daphne schreef:
nee
'Daphne schreef: Wil je jouw studie misschien in dit topic plaatsen?
Helder!Daphne schreef:
nee
dacht ik ookjvdg schreef:'Daphne schreef: Wil je jouw studie misschien in dit topic plaatsen?
Helder!Daphne schreef:
nee
Dan zou ik die tekstrefenties maar weghouden, want die slaan nergens op...zotskap schreef:srry.. had hem niet helemaal goed opgeschreven..
komt uit my fathers love letter..
http://www.fathersloveletter.com/flltextenglish.html
Freek, Jac. 5 gaat wel, in de eerste plaats in elk geval, over geestelijke problemen:freek schreef:Ik vind dit wel een boeiende discussie. Juist in deze discussie blijkt dat we liever luisteren naar onze gereformeerde vaderen, dan naar het getuigenis van de Schrift zelf. De gereformeerde theologen hadden natuurlijk wel een punt toen zij stelden dat de gaven van de Geest er waren om de boodschap van het Evangelie te onderstrepen en te bevestigen, zodat het a.h.w. 'makkelijker' was voor de mensen om de blijde boodschap te geloven. Maar de radicale wijze woorop zij een deze bijzondere gaven beperken tot de begintijd van het Christendom, snap ik werkelijk niet. Het evangelie moet toch nog steeds onderstreept worden? Zeker nu alles en iedereen van God en zijn Evangelie vervreemd is! Mijns inziens is dit een forse misser in de gereformeerde traditie. Vooral Jakobus 5 laat er geen misverstand over bestaan dat in de christelijke gemeente de dienst der genezing een volwaardige plaats behoort te hebben. Het is pure schriftkritiek om dit af te doen als 'alleen voor toen'. Het is wel begrijpelijk dat - gezien het katholieke misbruik van het oliesel en dergelijke toestanden - iemand als Calvijn zich fel keert tegen ziekenzalving, maar met het badwater is ook het kind weggegooid.
En omdat wij hierin grove steken laten vallen, zouden we niet moetne gaan schelden op Jan Zijlstra, maar tot onszelf in moeten keren. Zijlstra heeft in elk geval begrepen dat God nog steeds door middel van mensen, mensen wil genezen. Niet alleen via de medische weg, maar ook direct door handoplegging en gebed. De visie van dr. Mart Jan Paul vind ik in dit opzicht heel evenwichtig en bijbels. Zijn boekje hierover ('Vergeving en genezing') en de vijf bijbelstudies van zijn hand zijn aan te bevelen.
Zie namelijk de vergeving der zonden.13 Is iemand onder u in lijden?46) Dat hij bidde. Is iemand goedsmoeds? Dat hij psalmzinge.
14 Is iemand krank onder u?47) Dat hij tot zich roepe de ouderlingen48) der Gemeente, en dat zij over hem49) bidden, hem50) zalvende met olie51) in den Naam des Heeren.52)
15 En het gebed des geloofs53) zal den zieke behouden,54) en de Heere zal hem55) oprichten, en zo56) hij zonden gedaan zal57) hebben, het zal hem vergeven worden.58)
Bert Mulder schreef: Verder staat er niet, als iemand ziek is, moet hij even naar Jan Zijlstra.
Billy Graham deed dat ook al in de jaren 1960. In Den Haag stond er een gigantisch gebouw waar je naar toe kon gaan. En ook hij deed het uit een geloof. Dus niets nieuws onder de zonfreek schreef: Zijlstra heeft in elk geval begrepen dat God nog steeds door middel van mensen, mensen wil genezen. Niet alleen via de medische weg, maar ook direct door handoplegging en gebed....
Precies. Daarom moeten we de dienst der genezing niet laten kapen door evangelisch getinte mensen, maar zelf weer luisteren naar hetgeen God ons op dit gebied wil leren.albion schreef:Billy Graham deed dat ook al in de jaren 1960. In Den Haag stond er een gigantisch gebouw waar je naar toe kon gaan. En ook hij deed het uit een geloof. Dus niets nieuws onder de zonfreek schreef: Zijlstra heeft in elk geval begrepen dat God nog steeds door middel van mensen, mensen wil genezen. Niet alleen via de medische weg, maar ook direct door handoplegging en gebed....
Dat vind ik dus ook het minpunt van Jan Zijlstra. Daarom zei ik al: jammer dat we het zelf niet meer toepassen in de praktijk. Anderzijds staat hij wettig in het ambt, dus heeft hij het recht om gebedsgenezing toe te passen.Bert Mulder schreef:Freek, Jac. 5 gaat wel, in de eerste plaats in elk geval, over geestelijke problemen:freek schreef:Ik vind dit wel een boeiende discussie. Juist in deze discussie blijkt dat we liever luisteren naar onze gereformeerde vaderen, dan naar het getuigenis van de Schrift zelf. De gereformeerde theologen hadden natuurlijk wel een punt toen zij stelden dat de gaven van de Geest er waren om de boodschap van het Evangelie te onderstrepen en te bevestigen, zodat het a.h.w. 'makkelijker' was voor de mensen om de blijde boodschap te geloven. Maar de radicale wijze woorop zij een deze bijzondere gaven beperken tot de begintijd van het Christendom, snap ik werkelijk niet. Het evangelie moet toch nog steeds onderstreept worden? Zeker nu alles en iedereen van God en zijn Evangelie vervreemd is! Mijns inziens is dit een forse misser in de gereformeerde traditie. Vooral Jakobus 5 laat er geen misverstand over bestaan dat in de christelijke gemeente de dienst der genezing een volwaardige plaats behoort te hebben. Het is pure schriftkritiek om dit af te doen als 'alleen voor toen'. Het is wel begrijpelijk dat - gezien het katholieke misbruik van het oliesel en dergelijke toestanden - iemand als Calvijn zich fel keert tegen ziekenzalving, maar met het badwater is ook het kind weggegooid.
En omdat wij hierin grove steken laten vallen, zouden we niet moetne gaan schelden op Jan Zijlstra, maar tot onszelf in moeten keren. Zijlstra heeft in elk geval begrepen dat God nog steeds door middel van mensen, mensen wil genezen. Niet alleen via de medische weg, maar ook direct door handoplegging en gebed. De visie van dr. Mart Jan Paul vind ik in dit opzicht heel evenwichtig en bijbels. Zijn boekje hierover ('Vergeving en genezing') en de vijf bijbelstudies van zijn hand zijn aan te bevelen.
Zie namelijk de vergeving der zonden.13 Is iemand onder u in lijden?46) Dat hij bidde. Is iemand goedsmoeds? Dat hij psalmzinge.
14 Is iemand krank onder u?47) Dat hij tot zich roepe de ouderlingen48) der Gemeente, en dat zij over hem49) bidden, hem50) zalvende met olie51) in den Naam des Heeren.52)
15 En het gebed des geloofs53) zal den zieke behouden,54) en de Heere zal hem55) oprichten, en zo56) hij zonden gedaan zal57) hebben, het zal hem vergeven worden.58)
Verder staat er niet, als iemand ziek is, moet hij even naar Jan Zijlstra. Nee, er staat, roep de ouderlingen van de gemeente!
ja..word dat ook gezegd als mensen als job getest worden?Klopt het toch wat er staat in Hebreeën 13:8
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in alle eeuwigheid.
1. Nee, maar als ik er niet meer ben, vind ik het denk ik niet zo fijn om weer terug te moeten....Afgewezen schreef:Toch is het opvallend dat in deze tijd:
1. geen doden opgewekt worden
2. er ook geen mensen door een woord gedood worden (zoals Ananias en Saffira) of gestraft met een ziekte (zoals die ene tovenaar)
3. mensen ook niet zomaar 'weggenomen' worden, zoals Philippus bij de kamerling
Je zou toch zeggen dat het tijdperk vlak na Pinksteren een heel bijzonder tijdperk was.
Ik denk dat het goed is om eens meer te verdiepen in de theologie van Jan Zijlstra, is het niet zo dat hij elke ziekte als iets van de duivel beschouwd, en dat men maar genoeg geloof moet hebben om genezen of bevrijdt te worden ? Als dit zo is, dan komt dit erg overeen met de gehele welvaartstheologie, want de welvaartstheologie is niet alleen gebaseerd op het feit dat God ons altijd rijk wilt maken (als men maar genoeg geloof heeft), maar ook dat God ons altijd voorspoed wilt geven voor onze gezondheid, als men maar genoeg geloof heeft ??????????????????? Heeft iemand mischien hier info. over of een link ?Johannes777 schreef:Dit vind ik ook wel een interessant onderwerp...
Zelf ben ik de afgelopen 2 jaar veel vuldig in de diensten van Jan Zijlstra geweest. Ik vind het fantastisch om daar de Kracht van God te zien werken. Echt aan te bevelen om eens heen te gaan.