Vakantie
-
Re: Vakantie
Wat bijzonder Zita, dat jouw kennissen hun vakantieplannen ter plekke helemaal hebben omgegooid en de bootvluchtelingen daar zijn gaan helpen.
Wij zaten een paar dagen in Diepenheim. Heerlijk uitgerust. Nu weer aan de arbeid.
Waarom zou je vlucht als je vlucht voor oorlog of ander geweld geen smartphone kunnen hebben?Luther schreef:Onbegrijpelijk.Auto schreef:Dat weet ik nog niet eens zo, want veel van deze personen hebben een smartphone ..............Luther schreef:
Enne... bootvluchtelingen kun je ook prima zonder wifi helpen.
Geen korst brood, en wel een smartphone......
Een smartfoon kun je niet eten.Luther schreef:Onbegrijpelijk.Auto schreef:Dat weet ik nog niet eens zo, want veel van deze personen hebben een smartphone ..............Luther schreef:
Enne... bootvluchtelingen kun je ook prima zonder wifi helpen.
Geen korst brood, en wel een smartphone......
Bovendien: het blote eigendom van smartfoon zegt zeer weinig, hoewel ik snap dat je tegen de bezitters opziet.
Ik bedoel: als je wel zo'n ding kunt betalen + de vaste kosten, maar je hebt geen eten.... Ik snap dat niet.refo schreef:Een smartfoon kun je niet eten.Luther schreef:Geen korst brood, en wel een smartphone......
Bovendien: het blote eigendom van smartfoon zegt zeer weinig, hoewel ik snap dat je tegen de bezitters opziet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Ik las gisteren over een man die samen met zijn vrouw en kind al twee keer had geprobeerd om naar Europa te komen maar twee keer was de boot gezonken. Vrouw en kind durfden nu niet meer. Man was nu alleen gegaan en had het gered. Blij dat hij het overleefd heeft maar wel verwijderd van zijn gezin. Ik denk dat zijn vrouw het wel op prijs stelt als hij eventjes belt.
En blijkbaar is de merkkleding en zijn de sneakers daar ook niet zo duur.Luther schreef:Ik bedoel: als je wel zo'n ding kunt betalen + de vaste kosten, maar je hebt geen eten.... Ik snap dat niet.refo schreef:Een smartfoon kun je niet eten.Luther schreef:Geen korst brood, en wel een smartphone......
Overigens zijn veel vluchtelingen niet terecht op de vlucht.
Volgens oorlogscorrespondent Arnold Karskens kunnen velen beter in hun eigen land blijven, want niet overal is oorlog of armoede.
En als er wel armoede is, dan komen ze van de ene armoede in de andere.
Wat beweegt een mens, een gezin, op de vlucht te slaan, alles achterlatend?
Op gammele bootjes, op weg naar..... een onzekere toekomst.
En nog een kant aan het verhaal is, dat er mensen zijn die hier dik aan verdienen. Want zij verkopen hele dure plaatsen op een lekke boot of in een vrachtwagen. Mensonterend!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Wat een stereotiep beeld van de vluchteling schetsen jullie. Alsof iedere vluchteling platzak is. Als dat zo zou zijn konden ze de oversteek niet betalen en ook niet de hele doorreis naar bv Duitsland of Nederland. Syriërs bv vluchten voor de oorlog. Laagopgeleiden maar ook hoogopgeleiden.
Ik heb bij deze vluchtelingen een beeld van een arme, berooide stakker, die z'n laatste centen gegeven heeft aan onbarmhartige mensenhandelaren.Pimpelmees schreef:Wat een stereotiep beeld van de vluchteling schetsen jullie. Alsof iedere vluchteling platzak is. Als dat zo zou zijn konden ze de oversteek niet betalen en ook niet de hele doorreis naar bv Duitsland of Nederland. Syriërs bv vluchten voor de oorlog. Laagopgeleiden maar ook hoogopgeleiden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Natuurlijk hebben ze nu niet heel veel meer. Maar ze hadden soms wel veel. Mijn Afghaanse collega bijvoorbeeld verdiende heel goed in zijn land. Maar toen de kogels letterlijk door zijn huis heen vlogen is hij met zijn gezin gevlucht. Weken lang verbleven ze in een vrachtwagen die hen uiteindelijk naar Nederland bracht. Hoe denk je dat ze aankwamen? Als vogelverschrikkers waarschijnlijk met heel vieze kleren. Niemand in Nederland zou gedacht hebben: wat een welgestelde man terwijl hij dat wel was in Afghanistan. In Amsterdam was er iemand zo aardig om het gezin eten en drinken te geven en een treinkaartje naar een asielzoekerscentrum in (ik meen) Zevenaar. Kortom, niet iedereen is economisch vluchteling maar als vluchteling zie je er al snel arm uit.
Ga je eerst eens in het verschijnsel 'vluchteling' verdiepen. Dit is geen praat.Luther schreef:Ik bedoel: als je wel zo'n ding kunt betalen + de vaste kosten, maar je hebt geen eten.... Ik snap dat niet.refo schreef:Een smartfoon kun je niet eten.Luther schreef:Geen korst brood, en wel een smartphone......
Wat een onnozelheid inderdaad! Alsof mensen hierheen vluchten om te eten of om een smartphone te kunnen kopen
De christenen die door IS het hoofd werd afgehakt of anderszins afgeslacht hadden vast allemaal een smartphone maar hun nabestaanden hadden vast liever gehad dat zij nu in Europa in een vluchtelingenkamp zaten.

De christenen die door IS het hoofd werd afgehakt of anderszins afgeslacht hadden vast allemaal een smartphone maar hun nabestaanden hadden vast liever gehad dat zij nu in Europa in een vluchtelingenkamp zaten.
Vertellen jullie eerst eens wat meer om mijn kennelijke onnozelheid enigszins op te heffen.
Het NRC heeft de laatste weken een serie waarin vluchtelingen op reis worden gevolgd. Die zou je eens moeten lezen. Het is jammer dat het RD daar niet wat meer aandacht aan besteedt. Meest christenen uit Syrie, maar dat is logisch, gezien de aantallen. Natuurlijk zitten er ook economische vluchtelingen bij de migranten, vooral bij de illegalen. Maar het is werkelijk heel dom om te menen dat men in dictaturen of oorlogsgebieden geen telefoons of iPads heeft. Het Midden-Oosten is geen achterlijk gebied!
Het spreekt vanzelf dat het vooral rijkere en ondernemende types zijn die alles achterlaten en op een bootje de zee oversteken. En het spreekt nog meer vanzelf dat ze dan in ieder geval hun iPad en telefoon meenemen. Dat zou ik ook doen als ik alles achter moest laten en vluchten.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er forumleden zijn die hun telefoon niet zouden meenemen als ze moesten vluchten. Maar zo is iedereen anders, kennelijk. Of moet ik zeggen dat niet iedereen verder kijkt dan zijn eigen neus lang is?
Het spreekt vanzelf dat het vooral rijkere en ondernemende types zijn die alles achterlaten en op een bootje de zee oversteken. En het spreekt nog meer vanzelf dat ze dan in ieder geval hun iPad en telefoon meenemen. Dat zou ik ook doen als ik alles achter moest laten en vluchten.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er forumleden zijn die hun telefoon niet zouden meenemen als ze moesten vluchten. Maar zo is iedereen anders, kennelijk. Of moet ik zeggen dat niet iedereen verder kijkt dan zijn eigen neus lang is?
Mhh,.. misschien moet ik wat kennis bijstellen.DDD schreef:Het NRC heeft de laatste weken een serie waarin vluchtelingen op reis worden gevolgd. Die zou je eens moeten lezen. Het is jammer dat het RD daar niet wat meer aandacht aan besteedt. Meest christenen uit Syrie, maar dat is logisch, gezien de aantallen. Natuurlijk zitten er ook economische vluchtelingen bij de migranten, vooral bij de illegalen. Maar het is werkelijk heel dom om te menen dat men in dictaturen of oorlogsgebieden geen telefoons of iPads heeft. Het Midden-Oosten is geen achterlijk gebied!
Als ik foto's zie van steden in het Midden-Oosten en in Afrika, vind ik het doorgaans een grote bende. Mensen zien er vaak slordig en verfomfaaid uit. Ik heb vaak medelijden met die arme stakkers. En in Afrika heerst vaak hongersnood, krijg ik altijd de indruk uit de krant. Je zou ze zo allemaal uitnodigen voor een fijne maaltijd.
Maar als ik dan hoor dat ze wel in staat zijn om een duur en luxe product als een smartphone te bezitten, dan zijn ze kennelijk nog niet echt straatarm.