Europese verkiezingen 2024
Re: Europese verkiezingen 2024
Toen de CU de ECH verliet, had de SGP toegezegd te zullen volgen. Alleen dat is niet gebeurd. De breuk zal aan beide partijen te wijten zijn.
-
Wat de SGP precies toegezegd heeft, kan ik zo snel niet vinden. Feit is dat de SGP geen volwaardig lid mocht worden in de gezamenlijk gekozen fractie. Ik zie niet in wat de SGP te verwijten valt. Zij wouden de CU volgen. Pas toen duidelijk werd dat zij een tweederangs plek zouden krijgen werd het plan gewijzigd.
- J.C. Philpot
Er zal een aanleiding zijn geweest voor de breuk tussen de CU en de SGP. De breuk zat er echter al langer aan te komen. De linkse koers van de CU, zorgde ervoor dat van en naar beide kanten steeds meer vervreemding optrad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Los van hun reactie: de CU is gewoon een heel andere partij dan de SGP, met heel andere standpunten; logisch dat ze de samenwerking stop hebben gezet. Een stem op de SGP betekent niet automatisch een stem op de CU.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jun 2024, 07:29 De Christen heeft zichzelf in feite in de voet geschoten. Zij hebben de samenwerking stopgezet met de SGP, op een moment dat ze groter waren dan de SGP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar hadden ze al minder stemmen, hoewel nog genoeg voor een derde zetel. Nu zie je dat er opnieuw een verschil is. Als de ChristenUnie de samenwerking niet had stopgezet, hadden ze waarschijnlijk gewoon die zetel behouden.
Ik ben benieuwd wat hun reactie hierop zal zijn en hoe zich dit in de toekomst verder ontwikkelen zal.
CU stapte ook uit EU fractie toen FvD erbij kwam. Sverigedemokraterna (trouwens wel wat minder extreem dan FvD) zat er al een tijdje. Er zijn heel belangrijke punten waar SGP en CU elkaar vinden, maar in EU zullen ze vaak anders willen stemmen.Tiberius schreef: ↑10 jun 2024, 08:28Los van hun reactie: de CU is gewoon een heel andere partij dan de SGP, met heel andere standpunten; logisch dat ze de samenwerking stop hebben gezet. Een stem op de SGP betekent niet automatisch een stem op de CU.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jun 2024, 07:29 De Christen heeft zichzelf in feite in de voet geschoten. Zij hebben de samenwerking stopgezet met de SGP, op een moment dat ze groter waren dan de SGP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar hadden ze al minder stemmen, hoewel nog genoeg voor een derde zetel. Nu zie je dat er opnieuw een verschil is. Als de ChristenUnie de samenwerking niet had stopgezet, hadden ze waarschijnlijk gewoon die zetel behouden.
Ik ben benieuwd wat hun reactie hierop zal zijn en hoe zich dit in de toekomst verder ontwikkelen zal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Die kans is kleinparsifal schreef: ↑10 jun 2024, 08:41CU stapte ook uit EU fractie toen FvD erbij kwam. Sverigedemokraterna (trouwens wel wat minder extreem dan FvD) zat er al een tijdje. Er zijn heel belangrijke punten waar SGP en CU elkaar vinden, maar in EU zullen ze vaak anders willen stemmen.Tiberius schreef: ↑10 jun 2024, 08:28Los van hun reactie: de CU is gewoon een heel andere partij dan de SGP, met heel andere standpunten; logisch dat ze de samenwerking stop hebben gezet. Een stem op de SGP betekent niet automatisch een stem op de CU.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jun 2024, 07:29 De Christen heeft zichzelf in feite in de voet geschoten. Zij hebben de samenwerking stopgezet met de SGP, op een moment dat ze groter waren dan de SGP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar hadden ze al minder stemmen, hoewel nog genoeg voor een derde zetel. Nu zie je dat er opnieuw een verschil is. Als de ChristenUnie de samenwerking niet had stopgezet, hadden ze waarschijnlijk gewoon die zetel behouden.

Beetje flauw, maar kan het niet laten.
Het oude parlement zit nog. En je kunt altijd willenMGG schreef: ↑10 jun 2024, 08:44Die kans is kleinparsifal schreef: ↑10 jun 2024, 08:41CU stapte ook uit EU fractie toen FvD erbij kwam. Sverigedemokraterna (trouwens wel wat minder extreem dan FvD) zat er al een tijdje. Er zijn heel belangrijke punten waar SGP en CU elkaar vinden, maar in EU zullen ze vaak anders willen stemmen.Tiberius schreef: ↑10 jun 2024, 08:28Los van hun reactie: de CU is gewoon een heel andere partij dan de SGP, met heel andere standpunten; logisch dat ze de samenwerking stop hebben gezet. Een stem op de SGP betekent niet automatisch een stem op de CU.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jun 2024, 07:29 De Christen heeft zichzelf in feite in de voet geschoten. Zij hebben de samenwerking stopgezet met de SGP, op een moment dat ze groter waren dan de SGP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar hadden ze al minder stemmen, hoewel nog genoeg voor een derde zetel. Nu zie je dat er opnieuw een verschil is. Als de ChristenUnie de samenwerking niet had stopgezet, hadden ze waarschijnlijk gewoon die zetel behouden.
Ik ben benieuwd wat hun reactie hierop zal zijn en hoe zich dit in de toekomst verder ontwikkelen zal..
Beetje flauw, maar kan het niet laten.

"Then he isn't safe?" said Lucy.
Het zou interessant zijn om eens na te gaan welk effect de campagne van de SGP heeft gehad op het stemgedrag.
De vele reclames of de artikelen /advertenties in de bladen.
- advertenties van Sapientia in RD
- andere / neutralere oproepen via advertentie in RD om te gaan stemmen
- artikelen in kerkelijke bladen, onder meer heb ik een artikel gelezen in DWS. Maar ook in plaatselijke OGGiN kerkbladen heb ik deze gezien.
Heeft er in de landelijke kerkbladen van GG en OGGiN ook een artikel gestaan?
De vele reclames of de artikelen /advertenties in de bladen.
- advertenties van Sapientia in RD
- andere / neutralere oproepen via advertentie in RD om te gaan stemmen
- artikelen in kerkelijke bladen, onder meer heb ik een artikel gelezen in DWS. Maar ook in plaatselijke OGGiN kerkbladen heb ik deze gezien.
Heeft er in de landelijke kerkbladen van GG en OGGiN ook een artikel gestaan?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
- Maanenschijn
Ik vind de campagne, georganiseerd en spontaan, een heel ingewikkelde deze keer.
Aan de ene kant heel 'geestelijk' met artikelen in kerkbladen, kanselboodschappen, zangavond etc. Aan de andere kant heel seculier met evenementen, limousines, SGP vrachtwagen op truck-pulling. Maar toch weer net te ... om naar Opwekking te gaan.
Ik ben het hier en daar een beetje kwijt. Wat de dankbaarheid over het resultaat overigens niet wegneemt.
Aan de ene kant heel 'geestelijk' met artikelen in kerkbladen, kanselboodschappen, zangavond etc. Aan de andere kant heel seculier met evenementen, limousines, SGP vrachtwagen op truck-pulling. Maar toch weer net te ... om naar Opwekking te gaan.
Ik ben het hier en daar een beetje kwijt. Wat de dankbaarheid over het resultaat overigens niet wegneemt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Seculier...? Sorry, maar dan hang je echt veel te veel op aan een enkel (vaak lokaal!) initiatief.Maanenschijn schreef: ↑10 jun 2024, 09:48 Ik vind de campagne, georganiseerd en spontaan, een heel ingewikkelde deze keer.
Er is wel heel hard campagne gevoerd. Heel eenvoudig omdat een veel te groot deel van de standaard-achterban te beroerd is om gewoon te gaan stemmen, omdat men het te onbelangrijk vindt, omdat het een ver-van-mijn-bed-show is (wat de EU niet is), omdat er op basis van principiële stellingnames wordt beweerd dat je meebouwt aan Babel, terwijl daar al vele malen van aangegeven is dat die argumenten niet kloppen, en als ze kloppen, ook van toepassing zijn op bijv. de Tweede Kamer, etc etc.
Omdat de CU de samenwerking had verbroken, moest men wat. Dan is de SGP ook gewoon een politieke partij die gewoon campagne voert. En ook in de SGP-achterban is een deel dat niet goed meer te bereiken op de traditionele manier. Daar kun je vanalles van vinden (vind ik ook), maar dat is wel de werkelijkheid. Maar de SGP heeft in de achterliggende campagne - althans dat deel dat georganiseerd is vanuit het partijbureau - volgens mij nergens activiteiten belegd die we niet zouden moeten willen. (Die SGP-advertentie op een een vrachtwagen op truck-pulling is een particulier initiatief geweest; daar heeft de partij geen invloed op.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Ik vind dat helemaal niet logisch. De ChristenUnie is een partij van christenen. Die denken over allerlei dingen verschillend, en daar zou binnen de ChristenUnie ook ruimte voor moeten zijn.Tiberius schreef: ↑10 jun 2024, 08:28Los van hun reactie: de CU is gewoon een heel andere partij dan de SGP, met heel andere standpunten; logisch dat ze de samenwerking stop hebben gezet. Een stem op de SGP betekent niet automatisch een stem op de CU.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 jun 2024, 07:29 De Christen heeft zichzelf in feite in de voet geschoten. Zij hebben de samenwerking stopgezet met de SGP, op een moment dat ze groter waren dan de SGP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar hadden ze al minder stemmen, hoewel nog genoeg voor een derde zetel. Nu zie je dat er opnieuw een verschil is. Als de ChristenUnie de samenwerking niet had stopgezet, hadden ze waarschijnlijk gewoon die zetel behouden.
Zo'n profilering tegenover de SGP is dus helemaal niet wat mijns inziens goed is.
Ik zou overigens graag willen stemmen op een Europese kandidaat en niet op een Nederlandse kandidaat die een Nederlandse partij vertegenwoordigd.
- Maanenschijn
RustigEvangelist schreef:Seculier...? Sorry, maar dan hang je echt veel te veel op aan een enkel (vaak lokaal!) initiatief.Maanenschijn schreef: ↑10 jun 2024, 09:48 Ik vind de campagne, georganiseerd en spontaan, een heel ingewikkelde deze keer.
Er is wel heel hard campagne gevoerd. Heel eenvoudig omdat een veel te groot deel van de standaard-achterban te beroerd is om gewoon te gaan stemmen, omdat men het te onbelangrijk vindt, omdat het een ver-van-mijn-bed-show is (wat de EU niet is), omdat er op basis van principiële stellingnames wordt beweerd dat je meebouwt aan Babel, terwijl daar al vele malen van aangegeven is dat die argumenten niet kloppen, en als ze kloppen, ook van toepassing zijn op bijv. de Tweede Kamer, etc etc.
Omdat de CU de samenwerking had verbroken, moest men wat. Dan is de SGP ook gewoon een politieke partij die gewoon campagne voert. En ook in de SGP-achterban is een deel dat niet goed meer te bereiken op de traditionele manier. Daar kun je vanalles van vinden (vind ik ook), maar dat is wel de werkelijkheid. Maar de SGP heeft in de achterliggende campagne - althans dat deel dat georganiseerd is vanuit het partijbureau - volgens mij nergens activiteiten belegd die we niet zouden moeten willen. (Die SGP-advertentie op een een vrachtwagen op truck-pulling is een particulier initiatief geweest; daar heeft de partij geen invloed op.

Ik weet heel best dat het campagneteam van de SGP een aantal zaken niet in de hand heeft. Ik wijs dan ook niet met een beschuldigende vinger. Ik heb ook grote waardering voor de inzet en energie wat in de campagne gestoken is.
Maar dat staat los van het dubbele gevoel. Een deel van de achterban is niet zo goed op de hoogte van de activiteiten die het campagneteam organiseert en de spontane acties. Dat onderscheid is vaak niet duidelijk. Het toont ook aan dat het ‘gevoel’ wat wel en niet kan soms niet helder is bij onze achterban.
Ik denk trouwens dat het met het stemgedrag van onze achterban wel meevalt. De grote winst van stemmen deze verkiezingen is vooral veroorzaakt door eurosceptici en een del van de agrarische bevolkingsgroep die niet tot de vanzelfsprekende achterban behoren, is mijn indruk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
De SGP voerde m.i., zeker met de slogan 'Stem SGP, rem Europa' seculier campagne. Ik heb voor het eerst van mijn leven getwijfeld SGP te stemmen. Terwijl ik zelfs lid van de SGP ben.Evangelist schreef: ↑10 jun 2024, 10:02Seculier...? Sorry, maar dan hang je echt veel te veel op aan een enkel (vaak lokaal!) initiatief.Maanenschijn schreef: ↑10 jun 2024, 09:48 Ik vind de campagne, georganiseerd en spontaan, een heel ingewikkelde deze keer.
Afzetten tegen iets vind ik nooit sterk. Gelukkig zag ik ook nog ergens 'voor een christelijk geluid in Europa'. Dat had m.i. de hoofdtekst moeten zijn.
Ondanks de campagne en mijn daarbij ervaren vervreemding, ben ik toch dankbaar dat de SGP zijn zetel heeft behouden.
Ik wet dat partij een vrouwelijk woord is, maar de SGP is mannelijk
Ik wet dat partij een vrouwelijk woord is, maar de SGP is mannelijk

- Niet meer zo actief -