Levensvragen

liz boer

Re: Levensvragen

Bericht door liz boer »

@piere, je bedoel ws psalm 51, dat gaat over een kind van God die gezondigd heeft, ik reageer op de uitspraken van degene die zeggen dat je eerst de schuldbrief thuis moet krijgen, dat klinkt zo abstract, dat je daar op gaat wachten, ik zie dat in de Bijbel niet zo terug.
huisman schreef: Precies....Psalm 51....maar ook Psalm 130...en de Saulus op weg naar Damaskus....en de gehele Schrift beginnende bij Genesis 3:9
9 En de HEERE God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?
10 En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.
11 En Hij zeide: Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van dien boom gegeten, van welken Ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudt?

Als wij niet weten van de schuldbrief weten wij ook niets van genade.
Hier kom je met de schuldbrief, snap je echt niet dat mensen op de schuldbrief gaan zitten wachten, terwijl als je Gods Woord lezen, daar onderwezen worden in wie ze zijn voor God?
Bij Saulus en bij Adam kan ik begrijpen wat er bedoeld wordt, ik heb er mee geworsteld, met die schuld met dat zondebesef/kennis, als het zo uitdrukkelijk gepreekt wordt, denk je dat het nooit genoeg is, het is ook een list van de duivel om je bij Christus vandaan te houden.

We worden uitgenodigd om tot Hem te gaan, de weg waarin, weet alleen God, schuld en zondebesef is geen voorwaarde, maar is er wel, zeker... als je ziet wat Jezus heeft gedaan, als je ziet dat God Hem gestuurd heeft... zou je dan niet wegkruipen van schaamte over de zonden die je gedaan hebt, over het ongeloof en wantrouwen wat je hebt tegenover God?

De Heilige Geest overtuigd ons van zonden, wat voor zonden? omdat we in Hem niet geloofd hebben, omdat we Hem wantrouwen, niet voor waar houden.

Als je gaat zeggen heb je je schuldbrief al thuis gehad? is dat een verkeerde vraag! Wat dunk u van de Christus daar moet het op aan!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
liz boer schreef:
GGotk schreef: Beste Liz Boer,
Er zijn uitdrukkingen die niet letterlijk in de Bijbel staan, maar wel naar de Schrift zijn.
Ik beveel de volgende preek aan (zie met name pagina 8), hopelijk is het je dan duidelijk. Zo niet, dan hoor ik het wel.
Ik vraag niet om een preek en ik weet die uitdrukkingen wel, maar noem eens iemand uit de Bijbel die de schuldbrief thuiskrijgt...
David!
Ik ben ook benieuwd naar het wanneer Pierre? David is al jong gezalfd, leefde al jong met de Heere en werd later door de profeet duidelijk op 1 zonde gewezen. Maar dat exacte schuldbrief moment kan ik niet vinden.
Neem de apostelen, ‘volg Mij’. Was dat hun schuldbrief moment? Ik denk dat Liz wil zeggen dat het echt niet bij ieder een zo enorm heldere ervaring is, dat je dit in een menselijke brief vorm kan vatten.
Abel bv? Noach? Moordenaar aan het kruis?
pierre27

Bericht door pierre27 »

@liz boer en @zeeuw, ik gaf antwoord op de vraag om iemand uit de Bijbel te noemen die de schuldbrief thuis kreeg. David noemde ik dus. Huisman gaf nog wat andere Bijbelse voorbeelden. David heeft niet zitten wachten en wachten tot Nathan kwam maar Nathan kwam wel in Gods Naam hem op zijn schuld wijzen. Wellicht is de term onbekend, dat is mogelijk. Gezien de beantwoording van jullie lijkt het ergens dat er niet gesproken hoeft te worden over een persoonlijke schuld die ook voor God beleden dient te worden. Maar ik kan dat natuurlijk ook fout zien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gaan sommigen hier nu niet een grens over, als reactie op het teveel nadruk leggen op wat er éérst geleerd moet worden?
Laat het zo zijn dat 'de schuldbrief thuis krijgen' niet als een moment hoeft opgevat te worden, hoewel de Heere dat ook wel werkt natuurlijk.

Het zit niet op zo'n uitdrukking vast natuurlijk. Maar we moeten niet zover gaan dat we de hele zaak ook maar bij het grofvuil zetten, dat gaat mij veel te ver. David kreeg de schuldbrief thuis, dat wil zeggen dat Nathan hem van Godswege op zijn zonden wees en dat dat ook naar binnen sloeg. Nu was dat in de heiliging, maar wat de Heere daar opnieuw werkte (in de schuld komen, en direct(!) de schuldvergeving verkondigd krijgen) werkt de Heere ook voor het eerst in zondaarsharten. Waarom moeten we daar zo'n verschil in zien?

Los daarvan is deze zaak natuurlijk in de hele Bijbel te vinden, zoals @huisman ook aangeeft. Met zijn conclusie ben ik het dan ook helemaal eens. Wat @liz boer bedoelt, het wachten op een groot gevoel van schuld, is zoals ze terecht zegt, niet bijbels. Wat is genoeg? Als we bij de Heere Jezus terecht komen.
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

pierre27 schreef:@liz boer en @zeeuw, ik gaf antwoord op de vraag om iemand uit de Bijbel te noemen die de schuldbrief thuis kreeg. David noemde ik dus. Huisman gaf nog wat andere Bijbelse voorbeelden. David heeft niet zitten wachten en wachten tot Nathan kwam maar Nathan kwam wel in Gods Naam hem op zijn schuld wijzen. Wellicht is de term onbekend, dat is mogelijk. Gezien de beantwoording van jullie lijkt het ergens dat er niet gesproken hoeft te worden over een persoonlijke schuld die ook voor God beleden dient te worden. Maar ik kan dat natuurlijk ook fout zien.
Mag ik hierop reageren Pierre27?

Zonden besef en besef van persoonlijke schuld zijn geen voorwaarden om tot God te komen. Dat leert de Bijbel nergens. Toen ik tot geloof kwam, werd ik getrokken door Gods liefde en heiligheid. Pas mettertijd, toen mijn kennis van Gods Woord toenam, ging mijn zondebesef groeien. Er zullen beslist mensen zijn bij wie dat heel anders ging, want de Heere gaat met ieder een eigen weg. Maar we moeten zondebesef niet als voorwaarde gaan stellen om tot de Heere te gaan.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Goede en terechte aanvulling van je Eilander. Ik bedoel never dat je eerst een groot gevoel van schuld moet kennen voor je naar Hem kunt gaan.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Junia schreef:
pierre27 schreef:@liz boer en @zeeuw, ik gaf antwoord op de vraag om iemand uit de Bijbel te noemen die de schuldbrief thuis kreeg. David noemde ik dus. Huisman gaf nog wat andere Bijbelse voorbeelden. David heeft niet zitten wachten en wachten tot Nathan kwam maar Nathan kwam wel in Gods Naam hem op zijn schuld wijzen. Wellicht is de term onbekend, dat is mogelijk. Gezien de beantwoording van jullie lijkt het ergens dat er niet gesproken hoeft te worden over een persoonlijke schuld die ook voor God beleden dient te worden. Maar ik kan dat natuurlijk ook fout zien.

Zonden besef en besef van persoonlijke schuld zijn geen voorwaarden om tot God te komen. Dat leert de Bijbel nergens. Toen ik tot geloof kwam, werd ik getrokken door Gods liefde en heiligheid. Pas mettertijd, toen mijn kennis van Gods Woord toenam, ging mijn zondebesef groeien. Er zullen beslist mensen zijn bij wie dat heel anders ging, want de Heere gaat met ieder een eigen weg. Maar we moeten zondebesef niet als voorwaarde gaan stellen om tot de Heere te gaan.
@Junia, je mag reageren.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat we beter kunnen spreken van een hartelijk erkennen en belijden van onze schuld voor God, in plaats van dat we er een gevoel van moeten hebben.

We zijn geen slachtoffer van het ontbreken van een gevoel, maar we zijn van nature verdorven zondaars die hun schuld niet voor God willen erkennen. Dat is geen lot of iets waar we op moeten wachten, maar dat stelt ons schuldig en beveelt ons tot bekering. En die bekering word uiteraard door God in ons gewerkt als we op dat punt komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Ik denk dat we beter kunnen spreken van een hartelijk erkennen en belijden van onze schuld voor God, in plaats van dat we er een gevoel van moeten hebben.

We zijn geen slachtoffer van het ontbreken van een gevoel, maar we zijn van nature verdorven zondaars die hun schuld niet voor God willen erkennen. Dat is geen lot of iets waar we op moeten wachten, maar dat stelt ons schuldig en beveelt ons tot bekering. En die bekering word uiteraard door God in ons gewerkt als we op dat punt komen.
Prima, bovenste alinea is ook een goede manier om dezelfde zaak te benoemen. 2e alinea zeg ik hartelijk amen op!!
Johannes S

Bericht door Johannes S »

Jeremiah schreef:
Johannes S schreef:Ik word er verdrietig van als ik zie hoe sommige mensen verstrikt zitten in bepaalde dogmatiek, hoe sommige godsdienstige mensen (ook dominees, daar kan ik ook boos om worden) mensen bij Christus vandaan houden. Ik zat vroeger ook verstrikt in allerlei weggetjes hoe het zogenaamd moest gaan en verkeerde dogmatiek en verkeerde theologie. Moge God genadig die banden verbreken bij de mensen die er nog in verstrikt zitten en een opwekking geven. Gods Woord spreekt een wee uit over degene die de kleinen in het geloof ergert en de kinderen bij Jezus vandaan houden.

Dit schrijf ik trouwens in het besef dat God ook mij moet verhoeden voor dit kwaad.
Gaan we in afhankelijk van God het forum op en met de bede in ons hart 'wat wilt U dat ik doen zal, wat wilt U dat ik zal schrijven?'
'Dat ik toch Uw liefde in mijn hart mag hebben en uit mag stralen, Heere Jezus Christus'.
Noem eens wat verkeerde dogmatiek en verkeerde theologie?
Ik vind het bijvoorbeeld heel verdrietig dat sommige mensen zogenaamd 'precies denken te weten' hoe het moet gaan en zich beroepen op bepaalde predikanten en dan ook nog eens schrijven dat ze zelf niet gerechtvaardigd zijn. Word je dan niet compleet voor de gek gehouden door de duivel en misleidt? Of je houdt jezelf voor de gek. Of beiden. Zeg het maar.

Ik begrijp dat je benieuwd bent wat ik met verkeerde dogmatiek en theologie bedoel.
Het ontbreekt me aan de energie om hier een uitgebreide discussie van te maken.
Ik heb hier sowieso gebed voor nodig, dat Hij me de juiste woorden geeft.
Het komt er in ieder geval op neer dat het ingewikkeld is geworden om tot de Heere Jezus te gaan.
Paulus zei dat een ieder die een ander Evangelie verkondigt dan hij deed, vervloekt is.
Hij zegt dat geïnspireerd door de Geest. Het zijn dus Gods woorden.
Laten we dan goed kijken naar dit Evangelie uit Gods eigen Woord i.p.v. steeds maar op Mallan, van de Woestijne, etc te beroepen.
We moeten thuis raken en vertrouwd raken met het Woord. Jezus Christus is het vleesgeworden Woord.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Als wij niet weten van de schuldbrief weten wij ook niets van genade.
Het zijn uitdrukkingen die wellicht binnen bepaalde kringen heel gewoon zijn, maar in mijn hele leven onder prediking van GB-predikanten heb ik dit niet gehoord.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

C'est le ton qui fait la musique. Veelvuldig gebruik van de woorden 'och' en 'o' en het stellen van zoveel vragen in een preek dragen niet bepaald bij aan het goed overbrengen van een boodschap.
Johannes S

Bericht door Johannes S »

Johannes S schreef:

Ik vind het bijvoorbeeld heel verdrietig dat sommige mensen zogenaamd 'precies denken te weten' hoe het moet gaan en zich beroepen op bepaalde predikanten en dan ook nog eens schrijven dat ze zelf niet gerechtvaardigd zijn. Word je dan niet compleet voor de gek gehouden door de duivel en misleidt? Of je houdt jezelf voor de gek. Of beiden. Zeg het maar.
Oh ja, of je wordt door de leer zelf voor het lapje gehouden. Een vicieuze cirkel waar je in zit en nooit eens bij Jezus uitkomen.
Ook dit gebruikt satan om mensen te bedriegen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Geeske_1991

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

Junia schreef:

Wet gaat vooraf aan het evangelie. Eerst Adam worden voor je in Christus ingelijfd kan worden.
Zonder schuld heb je Christus niet nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

De schuldbrief thuiskrijgen óf het besef van zonde ontvangen óf het onreine van jezelf in te leren zien... Volgens mij zijn het allemaal uitdrukkingen die op hetzelfde uitkomen. Alleen jammer dat het als een soort voorwaardelijke route naar een dieptepunt wordt geredeneerd, dat werkt verstikkend voor de Evangelieboodschap. Laat Gods Woord maar spreken. Psalm 6 vind ik een treffend voorbeeld van wat in deze discussie naar mijn mening wordt bedoeld.

Psalm 6
1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester, op de Neginoth, op de Scheminith. O HEERE, straf mij niet in Uw toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid!
2 Wees mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt; genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt.
3 Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, HEERE, hoe lange?
4 Keer weder, HEERE, red mijn ziel; verlos mij, om Uwer goedertierenheid wil.
5 Want in den dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?
6 Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.
7 Mijn oog is doorknaagd van verdriet, is veroud, vanwege al mijn tegenpartijders.
8 Wijkt van mij, al gij werkers der ongerechtigheid; want de HEERE heeft de stem mijns geweens gehoord.
9 De HEERE heeft mijn smeking gehoord; de HEERE zal mijn gebed aannemen.
10 Al mijn vijanden zullen zeer beschaamd en verbaasd worden; zij zullen terugkeren, zij zullen in een ogenblik beschaamd worden.
(~)
Plaats reactie