Zeemeeuw schreef:Welk probleem zijn jullie aan het oplossen? Te weinig studenten toegelaten?
Als ik de lijst van gergeminfo bekijk, steekt het aantal toelatingen van de laatste tien jaar (2009-2018) best positief af tegen de drie decennia daarvoor.
Zo redeneerde de voorzitter van het curatorium ook in een interview. "Het is beter dan vroeger." Dat is wel een heel armoedige redenatie, met bovendien weinig invoelingsvermogen met de nood van vele(!) gemeenten die al vele jaren vacant zijn. We moeten het aantal toelatingen nooit relatief, maar absoluut beoordelen. Je vergelijkt slechts met een situatie in het verleden met nóg grotere nood. Ik vind het ook weinig geestelijk, je ijkt je in dit geval vooral aan het beleid uit het verleden en niet aan de nood of het verlangen.
Ik kan best begrijpen dat er verschillend wordt gedacht over het curatorium beleid. De één vindt het te krap, de ander te ruim, en weer een ander wil geen woord van kritiek horen.
Dat zij verder zo, maar als we zelfs de nood van het predikantentekort gaan relativeren zijn we - m.i. - wel echt op een verkeerd spoor.
De Saambinder zal volgende week schrijven: "minder dan gehoopt, meer dan verdiend." Dat is allebei natuurlijk waar. Maar als we jaar in, jaar uit diezelfde woorden weer kunnen plaatsen, bestaat het gevaar dat we prima kunnen gaan leven met de status quo.
Dat zou geestelijk een heel slecht teken zijn. Het lijkt in de discussie vaak maar twee kanten op te kunnen: óf tevredenheid, óf kritiek op het beleid van de curatoren. Het is (aan beide zijden) zorgelijk als het besef ontbreekt dat het hoe dan ook werkelijk
nood is. Die dimensie kunnen we zowel uit het oog verliezen als we anderen bekritiseren, als wanneer we onszelf menen te moeten verdedigen.