Tja, zo gaat het al jaren...Bezorgd schreef:Bar wat er hier opgeschreven mag worden. Wat DIA doet kan echt niet. Keihard oordelen en dan zelf nog een beetje slachtoffer spelen.
Erg jammer dat de mods niet ingrijpen.
Weekdiensten
Re: Weekdiensten [3]
~~Soli Deo Gloria~~
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen onder het topic weekdiensten?
Graag wil ik dit onderstrepen. Indrukwekkend!GGotK schreef:Mooie toespraak van ds de Heer bij intrededienst ds Zippro.
Ook de toespraak van ds. Den Haan was mooi.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
@Bezorgd:
Ik ben het daar niet mee eens. Het is kenmerkend voor het gereformeerd protestantisme zoals zich dat in Nederland heeft ontwikkeld dat men elkaar nogal nauw de maat neemt. Pas nog een serie in de Saambinder over het eigene van de Gereformeerde Gemeenten. De GKv en de GGiN hadden tot niet zo lang geleden stellig de indruk dat hun kerk de ware voortzetting van het geestelijke Israel was, ook al was dat formeel niet het standpunt.
Zelfs het overstappen naar een andere kerk wordt soms gerechtvaardigd door het idee dat het in de eigen kerk ook wel echt beter is dan in de kerk waarin God de betreffende broeder en/of zuster geplaatst heeft.
Wat DIA doet is dat alleen tot in het extreme doortrekken. Maar het zou mijns inziens ongepast zijn als daarvoor geen ruimte zou zijn op een reformatorisch forum. En dan heb ik het niet speciaal over dit forum, natuurlijk.
@Luther:
Waar vind ik die toespraak?
Ik ben het daar niet mee eens. Het is kenmerkend voor het gereformeerd protestantisme zoals zich dat in Nederland heeft ontwikkeld dat men elkaar nogal nauw de maat neemt. Pas nog een serie in de Saambinder over het eigene van de Gereformeerde Gemeenten. De GKv en de GGiN hadden tot niet zo lang geleden stellig de indruk dat hun kerk de ware voortzetting van het geestelijke Israel was, ook al was dat formeel niet het standpunt.
Zelfs het overstappen naar een andere kerk wordt soms gerechtvaardigd door het idee dat het in de eigen kerk ook wel echt beter is dan in de kerk waarin God de betreffende broeder en/of zuster geplaatst heeft.
Wat DIA doet is dat alleen tot in het extreme doortrekken. Maar het zou mijns inziens ongepast zijn als daarvoor geen ruimte zou zijn op een reformatorisch forum. En dan heb ik het niet speciaal over dit forum, natuurlijk.
@Luther:
Kerkomroep > GG Terneuzen, dienst van vanavond.DDD schreef:Luther:
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Werkelijk door een ieder. Niet alleen door DIA maar ook door de andere kant.Mannetje schreef:Helemaal mee eens.GGotK schreef:Discussies als deze geven maar aan dat het een zegen en verrijking is dat dominees zoals ds Zondag en ds Beens een plaats hebben toebedeeld gekregen binnen de GG.
De verrijking zou nog groter zijn als die plaats ook door ieder geaccepteerd zou worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Weet je ook nog hoe laat?Luther schreef:Kerkomroep > GG Terneuzen, dienst van vanavond.DDD schreef:Luther:
Lieve mensen,
Wij lezen: Wreekt u zelven niet.
En daarom zal ik ook niet meer wat zeggen.
En wat is het een goede zaak als een mens de genade mag ontvangen en een zachtmoedige van geest mag zijn.
Als de een de ander uitnemende acht dan de ander, maar onverdraaglijk is bij de minste afwijking.
We hopen dat er vrede gevonden mag worden.
Nee niet een vrede dat men het allemaal maar eens is en elkaar opbouwt in de godsdienst.
Maar nu is het zover, na tien strijd ben ik geestelijk sterk achteruit gegaan, ik ben er niet beter van geworden.
We kunnen wel zeggen zoals men dat populair zegt: Het is me niet in de koude kleren gaan zitten.
Had ik dit forum nooit gezien! Het heeft me vaak getroffen, en zeer bedroefd.
Het wordt immers puur een begripsleer die we gaan bediscussiëren.
Het wonder is weg, en de achting voor hen die principieel niet mee kunnen is er weinig.
Ik hoop te kunnen vertrekken, eigenlijk te moeten vertrekken.
Ik voel het wel aan, want wat in 10 jaar niet is gebeurt zal ook (bij wijze van spreken vanzelf!) ook in 100 jaar niet lukken!
Daarom is het niet meer nuttig dat ik nog wat zeg.
Heel jammer dat het zo moet. Hier ben ik hier ook maar een eenzame mus op het dak.
Ook hier wordt de oude leer niet verstaan noch geduld, dan naar eigen verstandelijk inzicht.
En lieve mensen, het zielenheil van mijn naaste ligt me na aan het hart.
Wie zou niet wegtreuren als we zien op zoveel wat bedroeft, zoveel zielen die niet zien wat er aan de hand is.
Zelfs mijn huis- en stadsgenoten keren zich tegen mij, althans tegen de leer die ik tracht vast te houden.
Maar we kunnen niet anders. Daarom is het nu een niet anders kunnen dan te stoppen.
Er worden opmerkingen gemaakt die me zeer verschrikken.
Het waren 10 zeer zware jaren. Maar ik dacht wellicht te naïef. Soms was het bij tijden bijna niet te dragen.
En lieve mensen, zeg mij: Heb ik iemand verongelijkt?
Dwaalde ik? Zeg het vrijuit.
Nu lees ik wellicht nog.
Ik ben bang.
Bang voor mezelf.
Bang dat ik weer ga reageren.
Ik weet het niet, wel weet ik een ding zeker:
Ik kan niet anders zeggen dan wat ik gezegd heb.
Dat wil niet zeggen dat ik nooit iets verkeerds heb geschreven,
want wie in woorden niet struikelt is een volmaakt man.
Ik denk dat de meesten ook niet beseften welk een impact de discussies op mij hadden.
We wisten wel van veel afval en verval, maar we kenden de dat in de praktijk nog niet zo.
Wat dat betreft is het forum een leerschool geweest hoe het er voorstaat.
Lieve vrienden,
Ja, ik heb geen vijanden. maar kan geen afwijking dulden.
Wellicht dat sommigen niet begrijpen dat ik in mijn reacties een wederkeer zocht naar
de paden die we hebben verlaten.
Zou er na mijn vertrek vrede komen op het forum?
Ik waag dat toch te betwijfelen.
Het ga jullie goed, maar weet dit: Zo kan het niet.
Ten slotte: Luister nog maar eens naar de laatste preek in de Boezemsingelkerk.
En wat is het een goede zaak als een mens de genade mag ontvangen en een zachtmoedige van geest mag zijn.
Als de een de ander uitnemende acht dan de ander, maar onverdraaglijk is bij de minste afwijking.
Nee niet een vrede dat men het allemaal maar eens is en elkaar opbouwt in de godsdienst.
Maar nu is het zover, na tien strijd ben ik geestelijk sterk achteruit gegaan, ik ben er niet beter van geworden.
We kunnen wel zeggen zoals men dat populair zegt: Het is me niet in de koude kleren gaan zitten.
Het wonder is weg, en de achting voor hen die principieel niet mee kunnen is er weinig.
Ik voel het wel aan, want wat in 10 jaar niet is gebeurt zal ook (bij wijze van spreken vanzelf!) ook in 100 jaar niet lukken!
Heel jammer dat het zo moet. Hier ben ik hier ook maar een eenzame mus op het dak.
Ook hier wordt de oude leer niet verstaan noch geduld, dan naar eigen verstandelijk inzicht.
Wie zou niet wegtreuren als we zien op zoveel wat bedroeft, zoveel zielen die niet zien wat er aan de hand is.
Zelfs mijn huis- en stadsgenoten keren zich tegen mij, althans tegen de leer die ik tracht vast te houden.
Maar we kunnen niet anders. Daarom is het nu een niet anders kunnen dan te stoppen.
Het waren 10 zeer zware jaren. Maar ik dacht wellicht te naïef. Soms was het bij tijden bijna niet te dragen.
Nu lees ik wellicht nog.
Ik ben bang.
Bang voor mezelf.
Ik denk dat de meesten ook niet beseften welk een impact de discussies op mij hadden.
We wisten wel van veel afval en verval, maar we kenden de dat in de praktijk nog niet zo.
Lieve vrienden,
Wellicht dat sommigen niet begrijpen dat ik in mijn reacties een wederkeer zocht naar
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
We moeten uitkijken dat we niet polariserend bezig zijn. Hier in amerika zien we dat erg toenemen in het politiek waar het lijkt dat er geen gemene midden grond is. Het is of zwart of wit, links of rechts, democraat of republikein. Ik zie die gedachte ook in de kerk binnenslepen en dat vind ik erg. Mensen gaan dan niet naar de kerk als er een dominee langs komt die niet naar hun smaak is. Dan blijven ze thuis. Alsof de dominee hun kan bekeren! Vroeger werd ons altijd gezegd: de Heere hoeft maar een woord te gebruiken. Ik heb het ook weleens gehad dat ik moeite had mee luisteren en dacht in mijn eigen ik had beter thuis kunnen blijven totdat ik na de dienst met een Godvrezende iemand sprak waar ik veel respect voor heb. Hij was zeer onder de indruk van de preek. Toen ging ik naar mijn eigen kijken want daar was het mis en niet met de dominee.
-
Het is prima om naar deze preek van ds. Verschuure te luisteren. Maar het is onverstandig en zelfs gevaarlijk om alleen deze manier van spreken als de waarheid te zien. Onze traditie is breder, ook in manieren van verwoorden. Heb je 'Het genadeverbond' van Thomas Boston in je boekenkast staan? Lees dit werk en je zult een andere manier van spreken vinden. Een manier van spreken die je na 10 zware jaren misschien wel heel veel lucht, rust en ruimte kunnen geven. Ik wens het je toe!-DIA- schreef:Lieve mensen,
Nu lees ik wellicht nog.
Ik ben bang.
Bang voor mezelf.
Lieve vrienden,
Helemaal mee eens!pierre27 schreef:Werkelijk door een ieder. Niet alleen door DIA maar ook door de andere kant.Mannetje schreef:Helemaal mee eens.GGotK schreef:Discussies als deze geven maar aan dat het een zegen en verrijking is dat dominees zoals ds Zondag en ds Beens een plaats hebben toebedeeld gekregen binnen de GG.
De verrijking zou nog groter zijn als die plaats ook door ieder geaccepteerd zou worden.
- Niet meer zo actief -
@Dia
Ik bid je toe dat je rust en vrede mag vinden in het geloof van de Drie-Eenheid.
Ik hoop dat je vreugde mag vinden in je geloof. Dat je in het dagelijks leven mag ervaren dat God voor ons zorgt. Het klopt dat we naar Zijn Wet moeten leven, maar door Jezus Christus die is gekruisigd mogen we onze zonden belijden en altijd bij Hem terugkomen.
Mijn geloof is dat we allemaal met onze gegeven talenten een bijdrage kunnen leveren aan de bouw van Gods Koninkrijk.
Ik bid je toe dat je geloof in de Drie-Eenheid je vreugde, liefde en vrede geeft.
Mijn persoonlijk geloof is dat het niet Gods bedoeling kan zijn dat we het geloof als een geestelijke last voelen en we er aan onder door gaan.
Hij wil ons dragen in al onze moeites en zorgen.
Ik bid je toe dat je je gedragen mag voelen in al je moeite en zorg.
Ik wens je Zijn onmisbare Zegen toe
Een warme groet uit brabant
Ik bid je toe dat je rust en vrede mag vinden in het geloof van de Drie-Eenheid.
Ik hoop dat je vreugde mag vinden in je geloof. Dat je in het dagelijks leven mag ervaren dat God voor ons zorgt. Het klopt dat we naar Zijn Wet moeten leven, maar door Jezus Christus die is gekruisigd mogen we onze zonden belijden en altijd bij Hem terugkomen.
Mijn geloof is dat we allemaal met onze gegeven talenten een bijdrage kunnen leveren aan de bouw van Gods Koninkrijk.
Ik bid je toe dat je geloof in de Drie-Eenheid je vreugde, liefde en vrede geeft.
Mijn persoonlijk geloof is dat het niet Gods bedoeling kan zijn dat we het geloof als een geestelijke last voelen en we er aan onder door gaan.
Hij wil ons dragen in al onze moeites en zorgen.
Ik bid je toe dat je je gedragen mag voelen in al je moeite en zorg.
Ik wens je Zijn onmisbare Zegen toe
Een warme groet uit brabant
Beste mensen, on-topic hier aub.
!Tiberius schreef:Beste mensen, on-topic hier aub.
DV Donderdag 12 juli Geref Gem Soest 19.30 uur Ds A T Huyser uit Sliedrecht.
De kerk heeft heerlijke airco dus de warmte hoeft geen bezwaar te zijn om niet te komen.
Wel altijd enorme belangstelling voor deze predikant dus beetje op tijd komen is aan te bevelen.
De kerk heeft heerlijke airco dus de warmte hoeft geen bezwaar te zijn om niet te komen.
Wel altijd enorme belangstelling voor deze predikant dus beetje op tijd komen is aan te bevelen.