Beroepingswerk discussie [2]

Zita
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Zita »

Een kerkorde betreft organisatorische afspraken. Een belijdenisgeschrift betreft de kern van het belijden van de kerk. Dat is nogal een verschil.
Auto

Bericht door Auto »

Nasrani schreef:Wat ik er mee wil zeggen is dat in de discussie over ds van Campen er gewezen wordt op dat hij af zou wijken van de DL. Daar hebben mensen hier moeite mee. Hij onderschrijft volgens hen dan niet de DL. Nu blijkt dat hele kerkverbanden zeggen de DKO te hanteren maar op het punt van de kerkenraad niet blijkt in de praktijk.

Het gaat mij om het principiële punt. Als het om de DL gaat mag het niet of mag iemand daar niet kritisch over zijn na uitvoerige studie. Als het om de DKO gaat mag het wel want we hebben het zo gecreëerd in de praktijk.
Wat anderen al hebben proberen aan te geven is dat je appels met peren aan het vergelijken bent. Sowieso heeft ds Van Campen geen enkele boodschap aan de DKO omdat hij onder de kerkorde van de PKN valt. Maar t.a.v. de DL daar gaat het om het belijden van de kerk en daar neemt hij afstand van op diverse punten. En daarmee is hij een andere weg ingeslagen.

En zie verder opmerking van Zita
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Eens. Maar.. Anderzijds heeft een kerk een kerkorde als fundament (waaraan ze zichzelf verplicht te houden) en tevens een belijdend fundament (zoals de 3FvE). Van een kerkorde dien je ook echt niet af te wijken, daar heeft een kerk zichzelf aan gebonden. Een kerkorde is grotendeels een juridisch instrument en niet een interpreteerbaar regeltjesboek. De discussie over de DL is inderdaad geheel anders, maar toch zie ik ook een overeenkomst. Afwijken van een kerkorde kan en mag je ook niet goedpraten, maar dat beseffen denk ik alleen mensen met een juridische achtergrond. Daarin kan ik Nasrani wel volgen, al staat een kerkorde discussie op een andere golflengte dan een belijdenisdiscussie.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik hoorde dat ds. C.J. Meeuse emeritaat heeft aangevraagd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HHKtE

Bericht door HHKtE »

De man wordt in oktober 72 jaar
GerGem

Bericht door GerGem »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik hoorde dat ds. C.J. Meeuse emeritaat heeft aangevraagd.
Klopt.
In het najaar.
Hij blijft in Zeeland wonen.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

HHKtE schreef:De man wordt in oktober 72 jaar
Zullen er nog wel meer volgen dit jaar. Hopen dat het curatorium dit zal opvangen door een nieuwe lading studenten toe te laten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Moderamen schreef:
Zullen er nog wel meer volgen dit jaar. Hopen dat het curatorium dit zal opvangen door een nieuwe lading studenten toe te laten.
Volgens mij moet de Heere God zoiets opvangen. Niet het curatorium.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Welnee. Ik ontken niet dat de Heere werkt in kerkverbanden en alleen Hij zijn arbeiders zendt. Maar het toelaten van studenten gebeurt toch echt door: het curatorium.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Ad Anker schreef:
Moderamen schreef:
Volgens mij moet de Heere God zoiets opvangen. Niet het curatorium.
Als het aantal wat ik gehoord hebt klopt van degenen die een attest hebben dan zou het te kort snel opgelost zijn.
We kunnen er toch vanuit gaan dat ze een roep(ing) hebben om predikant te worden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:Als het aantal wat ik gehoord hebt klopt van degenen die een attest hebben dan zou het te kort snel opgelost zijn.
We kunnen er toch vanuit gaan dat ze een roep(ing) hebben om predikant te worden.
Een bekende discussie natuurlijk, maar hiermee kan ik het onmogelijk eens zijn. Want dit zou betekenen dat het curatorium alleen maar mensen mag aannemen, en dat iedereen die afgewezen wordt, onterecht afgewezen wordt! Dan wordt het curatorium een soort stempelautomaat: zijn de papieren in orde, dan kan iemand verder.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Daar gaan we weer...
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GGBeroopingswerk schreef:Daar gaan we weer...
;) Excuus. Moderamen zei zoiets ontzettends raars, daar moest ik wat van zeggen.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Nasrani schreef:Als het aantal wat ik gehoord hebt klopt van degenen die een attest hebben dan zou het te kort snel opgelost zijn.
Een bekende discussie natuurlijk, maar hiermee kan ik het onmogelijk eens zijn. Want dit zou betekenen dat het curatorium alleen maar mensen mag aannemen, en dat iedereen die afgewezen wordt, onterecht afgewezen wordt! Dan wordt het curatorium een soort stempelautomaat: zijn de papieren in orde, dan kan iemand verder.
Ik zeg niet dat het een stempelinstituut moet worden.
Nu we het er toch over hebben... ;)
Ik ben geen voorstander van de situatie zoals deze nu is.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Ik zag dat ds. Pater voorlopig niet meer voorgaat in Ridderkerk.
Hij bedient zelfs de sacramenten niet meer.
Zijn er bijzondere omstandigheden?
Gesloten