Vanaf ongeveer welke tijd vinden we de lijn besnijdenis

En wat te denken van Romeinen 4?Wittewrongel schreef:...
Bedankt, Mag ik u ook vragen hoe u dan kijkt naar de besnijdenis die in geheel Israël werd toegepast? Zou deze dan ook niet alleen voor de gelovige horen te zijn?
En intussen zijn ook Ismael, Ezau en Judas Iskariot besneden.Paulus schreef:En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend: opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde;
1.Altijd de notie bewaren dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn.Floppy schreef:En wat te denken van Romeinen 4?Wittewrongel schreef:...
Bedankt, Mag ik u ook vragen hoe u dan kijkt naar de besnijdenis die in geheel Israël werd toegepast? Zou deze dan ook niet alleen voor de gelovige horen te zijn?En intussen zijn ook Ismael, Ezau en Judas Iskariot besneden.Paulus schreef:En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend: opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde;
Moeten we niet veelmeer andersom redeneren: Als je als kind gedoopt bent, maar later het geloof vaarwel zegt, dan verbreek je verbond? Of is dat te eenvoudig geredeneerd?
Floppy schreef:En wat te denken van Romeinen 4?Wittewrongel schreef:...
Bedankt, Mag ik u ook vragen hoe u dan kijkt naar de besnijdenis die in geheel Israël werd toegepast? Zou deze dan ook niet alleen voor de gelovige horen te zijn?En intussen zijn ook Ismael, Ezau en Judas Iskariot besneden.Paulus schreef:En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend: opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde;
Moeten we niet veelmeer andersom redeneren: Als je als kind gedoopt bent, maar later het geloof vaarwel zegt, dan verbreek je verbond? Of is dat te eenvoudig geredeneerd?
Huisman, wat jij zegt klopt niet.huisman schreef: 2. Jij blijft bij alle gedoopte kinderen maar ook bij de huisteksten bij iedereen geloof veronderstellen. Dat heet naar een doel toe redeneren. Jij vindt dat iemand alleen gedoopt kan worden als hij geloofd dus zijn alle gedoopten gelovig. Dit is een erg gevaarlijke redenering die in de Angelsaksiche wereld tot Baptisme heeft geleid. De anglicaanse kerk sprak ook zo over de doop en sprak zo elke gedoopte zalig. Dat bracht mannen die de wedergeboorte wel kenden ertoe om dan de doop van kinderen maar te laten. Begrijpelijk maar ze hadden beter een Schriftuurlijk doopleer kunnen opstellen.
3. De juiste vertaling bij de stokbewaarder ( Zie ook het boekje van prof A.Baars) is: En hij bracht hen in huis en richtte voor hen de tafel aan en verheugde zich met al zijn huis dat hij ( enkelvoud!) aan God gelovig was geworden. Dus op het geloof van de stokbewaarder werden al de ingezetenen gedoopt. Ze ontvingen het verbondsteken dat nu ook uitgebreid is tot de heidenen.
Enkel op het verbond is volgens Edg niet toegestaan. Maar klopt dat ?ejvl schreef:Huisman, wat jij zegt klopt niet.huisman schreef: 2. Jij blijft bij alle gedoopte kinderen maar ook bij de huisteksten bij iedereen geloof veronderstellen. Dat heet naar een doel toe redeneren. Jij vindt dat iemand alleen gedoopt kan worden als hij geloofd dus zijn alle gedoopten gelovig. Dit is een erg gevaarlijke redenering die in de Angelsaksiche wereld tot Baptisme heeft geleid. De anglicaanse kerk sprak ook zo over de doop en sprak zo elke gedoopte zalig. Dat bracht mannen die de wedergeboorte wel kenden ertoe om dan de doop van kinderen maar te laten. Begrijpelijk maar ze hadden beter een Schriftuurlijk doopleer kunnen opstellen.
3. De juiste vertaling bij de stokbewaarder ( Zie ook het boekje van prof A.Baars) is: En hij bracht hen in huis en richtte voor hen de tafel aan en verheugde zich met al zijn huis dat hij ( enkelvoud!) aan God gelovig was geworden. Dus op het geloof van de stokbewaarder werden al de ingezetenen gedoopt. Ze ontvingen het verbondsteken dat nu ook uitgebreid is tot de heidenen.
Edr heeft gezegd dat kinderen gedoopt mogen worden als ze gelovige ouders hebben. Op grond van het geloof van de ouders wordt er gedoopt.
Net wat jij dus bij punt 3 zegt. En dat zegt Edr ook naar mijn weten.
Op grond van geloof (ouders) en verbond samen.
Lees de postings van Egd maar eens door, hij houdt alle gedoopten voor gelovig. Ik heb hem gevraagd waar hij met zijn redenatie naar toe wil en hem 2 keuzes gegeven. Laat hem kiezen of een alternatief voor deze 2 keuzes opstellen.ejvl schreef:Huisman, wat jij zegt klopt niet.huisman schreef: 2. Jij blijft bij alle gedoopte kinderen maar ook bij de huisteksten bij iedereen geloof veronderstellen. Dat heet naar een doel toe redeneren. Jij vindt dat iemand alleen gedoopt kan worden als hij geloofd dus zijn alle gedoopten gelovig. Dit is een erg gevaarlijke redenering die in de Angelsaksiche wereld tot Baptisme heeft geleid. De anglicaanse kerk sprak ook zo over de doop en sprak zo elke gedoopte zalig. Dat bracht mannen die de wedergeboorte wel kenden ertoe om dan de doop van kinderen maar te laten. Begrijpelijk maar ze hadden beter een Schriftuurlijk doopleer kunnen opstellen.
3. De juiste vertaling bij de stokbewaarder ( Zie ook het boekje van prof A.Baars) is: En hij bracht hen in huis en richtte voor hen de tafel aan en verheugde zich met al zijn huis dat hij ( enkelvoud!) aan God gelovig was geworden. Dus op het geloof van de stokbewaarder werden al de ingezetenen gedoopt. Ze ontvingen het verbondsteken dat nu ook uitgebreid is tot de heidenen.
Edr heeft gezegd dat kinderen gedoopt mogen worden als ze gelovige ouders hebben. Op grond van het geloof van de ouders wordt er gedoopt.
Net wat jij dus bij punt 3 zegt. En dat zegt Edr ook naar mijn weten.
Op grond van geloof (ouders) en verbond samen.
Augustinus legde al de link tussen dopen van kinderen en besnijden van Abrahams huis.parsifal schreef:Hier een vraag met betrekking tot kerkgeschiedenis:
Vanaf ongeveer welke tijd vinden we de lijn besnijdenisdoop expliciet genoemd? En vanaf welke tijd zien we doop expliciet aan verbond gekoppeld?
Ik wil nergens heen, ik blijf zitten waar jij vandaan gelopen bent, de reformatie. En je weet er geen raad mee.huisman schreef:1. De H.C is onze belijdenis niet het Schatboek. De H.C. spreekt maar over 1 grond voor de kinderdoop en dat is het verbond. ( vr en antw 74)Edg schreef:Nee lees het Schatboek nou, daar in schrijven de opstellers wat ze bedoelen met in het verbond zijn. Dat jij een andere visie hebt, nl 3 verbonden dat is wat anders. Die vind ik niet terug in de HCRIn de Schrift heb ik de huisteksten gezet naast de instelling van de besnijdenis ( Gen 17) Dan zie je dat het verbondsteken wel is veranderd van bloedig naar onbloedig maar de bediening van dat teken is hetzelfde.
Geloof was aanwezig daar en voorwaarde voor het ontvangen van het sacrament.
….met heel zijn huis gelovig geworden aan God… … kan ook iemand de doop van hen weren nu zij net als zij de HG hebben ontvangen?Op het geloof van 1 wordt het teken aangebracht op al de ingezetenen van dat huis
Overal kom ik geloof tegen als voorwaarde. Dat hier ongelovigen tussen hebben gezeten staat er niet en is een gelegenheidsargument.
2. Jij blijft bij alle gedoopte kinderen maar ook bij de huisteksten bij iedereen geloof veronderstellen. Dat heet naar een doel toe redeneren. Jij vindt dat iemand alleen gedoopt kan worden als hij geloofd dus zijn alle gedoopten gelovig. Dit is een erg gevaarlijke redenering die in de Angelsaksiche wereld tot Baptisme heeft geleid. De anglicaanse kerk sprak ook zo over de doop en sprak zo elke gedoopte zalig. Dat bracht mannen die de wedergeboorte wel kenden ertoe om dan de doop van kinderen maar te laten. Begrijpelijk maar ze hadden beter een Schriftuurlijk doopleer kunnen opstellen.
3. De juiste vertaling bij de stokbewaarder ( Zie ook het boekje van prof A.Baars) is: En hij bracht hen in huis en richtte voor hen de tafel aan en verheugde zich met al zijn huis dat hij ( enkelvoud!) aan God gelovig was geworden. Dus op het geloof van de stokbewaarder werden al de ingezetenen gedoopt. Ze ontvingen het verbondsteken dat nu ook uitgebreid is tot de heidenen.
Ten slotte een vraag: Waar wil jij met jouw redenatie naar toe? In mijn optiek zijn er 2 mogelijkheden bij jouw redenering.
1. Geloof en doop onlosmakelijk verbonden dus alle gedoopten zijn gelovig en worden zalig.(levensgevaarlijk)
2. Geloof en doop onlosmakelijk verbonden dus pas dopen als het geloof door wedergeboorte je deel is geworden.
Dus het baptistische standpunt.(een Schriftuurlijke dwaling )
Als je voor 2 kiest begrijp ik ook je onbegrip en afkeer tegen het verbond in deze discussie.
Hopelijk kom je met een duidelijke keuze of een alternatief nummer 3
Nee, ik heb gezegd dat als je doopt dat je dan de dopeling voor gelovige moet houden. Niet omdraaien.Lees de postings van Egd maar eens door, hij houdt alle gedoopten voor gelovig.
Welk werk van Augustinus doel je op? Ik heb zelf wat nagekeken en het lijkt er op dat Cyprianus argumenteerde tegen de mensen die de doop perse op de achtste dag wilde hebben, wat duidt dat er in ieder geval in zijn tijd mensen waren die het verband legden, maar Cyprianus (en andere kerkvaders) lijken vooral voor het dopen van "het huis" van de gelovigen te zijn en woorden als verbond en besnijdenis komen er niet aan te pas. Cyprianus was ook vrij expliciet over kinderen aan de tafel van de Heere (wat m.i. aangeeft dat hij de kinderen als volledig lid van de kerk zag, mogelijk tot het tegendeel bleek).Afgewezen schreef:Augustinus legde al de link tussen dopen van kinderen en besnijden van Abrahams huis.parsifal schreef:Hier een vraag met betrekking tot kerkgeschiedenis:
Vanaf ongeveer welke tijd vinden we de lijn besnijdenisdoop expliciet genoemd? En vanaf welke tijd zien we doop expliciet aan verbond gekoppeld?
Dat de doop aan het verbond gekoppeld werd, is volgens mij vooral door Zwingli gebeurd, ter verdediging tegenover de wederdopers.
Persoonlijk denk ik dat de huisteksten het sterkste argument vormen voor de kinderdoop: de gelovige mét zijn huis. Maar de niet-gelovige leden van het huisgezin staan dan toch alleen in een uitwendige relatie tot de gemeente c.q. het nieuwe verbond. En dan zijn we weer terug bij 1931. ;-)
Edit> Volgens mij ging Calvijn minder ver dan het Schatboek in het koppelen van geloof en doop, en ook dan Guido de Brès (in zijn verdediging van de kinderdoop). Persoonlijk denk ik overigens dat de reformatoren in zijn algemeenheid té positief stonden tegenover de kinderen, of dat nu bepaald werd door de context of niet.
Wauw wat een verschilEdg schreef:Nee, ik heb gezegd dat als je doopt dat je dan de dopeling voor gelovige moet houden. Niet omdraaien.Lees de postings van Egd maar eens door, hij houdt alle gedoopten voor gelovig.
Nogmaals even kort voor mijn duidelijkheid en misschien voor sommige antwoorden:) Indien u wilt graag antwoord op de onderstaande constatering,Edg schreef:Nee, ik heb gezegd dat als je doopt dat je dan de dopeling voor gelovige moet houden. Niet omdraaien.Lees de postings van Egd maar eens door, hij houdt alle gedoopten voor gelovig.
Ik hoop over een aantal maanden mijn kind ( wat nu nog niet geboren is) ten doop te houden. Volgens Edg zou het volgende gelden.
A Mijn vrouw en ik zijn bekeerd. Wij mogen ons kind dopen.
B Mijn vrouw is bekeerd en ik onbekeerd. Wij mogen ons kind dopen op de grond van 1 kor 17.
C Beide zijn wij onbekeerd en wij mogen niet ons kind dopen.
Dit is volgens mij hoe ik tot nu toe de redenering van Edg heb begrepen, indien dit fout is hoor ik het graag van hem. Indien goed dan wens ik een antwoord op de bovenstaande vraag.
Nou doe je het weer!huisman schreef:@Egd het blijft moeilijk met jou in gesprek te blijven omdat jij je blijft verschuilen achter de reformatoren maar niet inhoudelijk ingaat op postings van anderen.
Ik neem aan dat je Calvijn ook helemaal bijvalt als hij spreekt over de uitverkiezing en de verwerping?
Je bent wel iets duidelijker in de consequentie van jouw doelredenering namelijk: houdt alle gedoopten voor wedergeboren tot het tegendeel blijkt. Ja die leer heeft al een kerkverband verwoest (Lees De Gereformeerden van Amelink)
Je vind deze leer of een baptistische visie beter dan de verbondsvisie op de doop. Ook heb je problemen met de stelling dat de doop ipv de besnijdenis is gekomen. Kun je je dan nog wel gereformeerd noemen ondanks al je beroep op de reformatie ?