Je mag de opmerking ook negeren. Ik geef alleen - bij wijze van eerlijkheid en volledigheid - aan waar ik ietwat van Calvijn afwijk naar mijn eigen beleving. Iedereen is vrij om daar anders over te denken, en te menen dat in het punt waarvan ik afwijk van Calvijn ik ook geheel calvinistisch benWillem schreef:Dit is toch iig ook discussietechnisch nogal zwak. Beweren dat Calvijn iets zegt en bij navraag enkel opmerken dat het lezen van deel 3 van de Institutie bij hem deze indruk wekt.memento schreef:Het gaat me ook helemaal niet om het bewijzen van mijn gelijk ofzo. Ik beschrijf slechts dat ik zie dat Calvijn anders spreekt dan ikzelf zou doen, en dat ik nog zoek naar een manier om dat te duiden. Zijn evenwicht en nadruk (turf maar) ligt meer op de beloften, dan op het omhelzen van Christus, hoewel dat laatste niet geheel achterwege blijft.Afgewezen schreef:Dan ga ik er vanuit dat je ongelijk hebt, tenzij je het echt aan kunt tonen.memento schreef:Dat laat zich niet echt vangen in citaten, omdat het gaat over de verhouding, over het evenwicht in de aandacht die hij beide zaken geeft.

Maar één citaat:
Onze zaligheid is in hope verborgen, daarom beveelt de Heilige Geest, zolang wij in dit leven zijn, op de beloften te steunen (deel 2, IX-3).