Correctie: één advertentie van de gewone hervormde kerk en één van de pkn gemeente.Terri schreef: ↑25 dec 2024, 12:54 Ik las wat oudere RD's en kwam wat rouwadvertenties tegen van ds.K.Veldman.
Nu viel mij op dat er twee advertenties waren vanuit Harskamp.
Eén van de 'gewone' hervormde kerk en één van de hersteld hervormde kerk. Het betrof dezelfde periode.
Is dat de gewoonte, kan er dan niet een gezamenlijke advertentie geplaatst worden?
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
-
Voor Hervormd bloed wel.
Dat is hetzelfde als dat de GGiN wordt gezegd dat ze niks met ds Kersten te maken hebben in hun opvattingen.
Dat is hetzelfde als dat de GGiN wordt gezegd dat ze niks met ds Kersten te maken hebben in hun opvattingen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Denk wel dat dit klopt. Zeker omdat de HHK de NHK kerkorde van 1951 heeft aangehouden. Toch zie ik in de HHK meer afgescheiden trekjes dan in de NHK. Kan ook een gevoel van mij zijn. Komt misschien ook door de vele nieuwe HHK kerkgebouwen terwijl in de eeuwenoude dorpskerken vaak de PKN gemeente samenkomt.
Gevoelsmatig zijn die eeuwenoude kerken de NHK gebouwen. Als dan aan de rand van een dorp een gloednieuw HHK kerkgebouw staat lijkt dat minder op de NHK.
Komt ook nog bij dat in best veel HHK gemeenten er een grote toeloop is geweest uit afgescheiden kerken. Die mensen denken niet zo hervormd. Ken best heel wat oorspronkelijk hervormden in de HHK die niet zo blij zijn met de soms grote toestroom uit de o(GG)iN.
Ik blijf 1834 en 1892 maar trouw.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Delftenaar
Er zijn enkele plaatsen waar de dorpskerk van de hhg is, bijvoorbeeld in Abbenbroek of Poortvliet.
-
Bertiel, afgescheidenen snappen het hervormd-zijn niet en dat we boven alles trouw willen blijven aan de Kerk die God in ons land stichtte. De hervormde is voor hen een van de vele en ook nog een beroerde waar alles maar kan. Voor de hervormd-gereformeerden is de Hervormde Kerk de kerk der belijdenis en daarom de Kerk waar men zich niet van af mag scheiden. Daarom greep 2004 ook zo in.
Een PKN professor dr. W. Balke begreep de bezwaren van de Hersteld hervormden heel goed en liet zich niet misleiden door het juridische argument:
De keuze van de Hersteld Hervormden is niet de mijne, maar ik versta hun gewetensbezwaren en zij zijn onze broeders en behoren met ons tot de kerk.
Wanneer de PKN voortgaat met consequent de 'Hersteld Hervormden' buiten de deur te zetten, zolang zij volharden in hun kerkelijke ongehoorzaamheid aan de hen opgedrongen PKN-bepalingen, is men op een onbijbelse manier bezig de schapen en bokken te scheiden. Dat kan en mag alleen geschieden in de rechte. eschatologische bediening des Woords en niet door opgedrongen PKN-bepalingen. Men haalt bokken binnen en zet schapen buiten. Gods oordeel ziou wel eens heel anders kunnen uitvallen dan dat van kerkelijke en burgerlijke rechters. Dat is Dei Providentia in hominum conkisione (Gods Voorzienigheid dwars door de verwarring der mensen). In deze bedeling hebben wij schapen en bokken in één hok te accepteren en daarom loop ik niet weg uit de PKN, moor als het er echt op aan komt, dan ben ik liever een schaap buiten dan een bok binnen...
Ook Maartensdijk, Sint Maartensdijk, Spijk, Staphorst, Melissant, Garderen, Nederhemert, Loon op Zand,Leerbroek, Houten en misschien nog meerDelftenaar schreef: ↑25 dec 2024, 22:00 Er zijn enkele plaatsen waar de dorpskerk van de hhg is, bijvoorbeeld in Abbenbroek of Poortvliet.
-
Dat er wat afgescheiden trekjes in zitten zal ik zeker niet ontkennen. Bijvoorbeeld het besluit over de HSV met een half GBS bestuur als adviescollege, was niet zo hervormd als dat dr van Kooten deed voorkomen.huisman schreef: ↑25 dec 2024, 21:53Denk wel dat dit klopt. Zeker omdat de HHK de NHK kerkorde van 1951 heeft aangehouden. Toch zie ik in de HHK meer afgescheiden trekjes dan in de NHK. Kan ook een gevoel van mij zijn. Komt misschien ook door de vele nieuwe HHK kerkgebouwen terwijl in de eeuwenoude dorpskerken vaak de PKN gemeente samenkomt.
Gevoelsmatig zijn die eeuwenoude kerken de NHK gebouwen. Als dan aan de rand van een dorp een gloednieuw HHK kerkgebouw staat lijkt dat minder op de NHK.
Komt ook nog bij dat in best veel HHK gemeenten er een grote toeloop is geweest uit afgescheiden kerken. Die mensen denken niet zo hervormd. Ken best heel wat oorspronkelijk hervormden in de HHK die niet zo blij zijn met de soms grote toestroom uit de o(GG)iN.
Ik blijf 1834 en 1892 maar trouw.![]()
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Opheusden, Nieuwaal, MontfoortHHKtE schreef: ↑25 dec 2024, 22:11Ook Maartensdijk, Sint Maartensdijk, Spijk, Staphorst, Melissant, Garderen, Nederhemert, Loon op Zand,Leerbroek, Houten en misschien nog meerDelftenaar schreef: ↑25 dec 2024, 22:00 Er zijn enkele plaatsen waar de dorpskerk van de hhg is, bijvoorbeeld in Abbenbroek of Poortvliet.
Kerk Montfoort is eigendom PKNHerman schreef: ↑25 dec 2024, 22:24Opheusden, Nieuwaal, MontfoortHHKtE schreef: ↑25 dec 2024, 22:11Ook Maartensdijk, Sint Maartensdijk, Spijk, Staphorst, Melissant, Garderen, Nederhemert, Loon op Zand,Leerbroek, Houten en misschien nog meerDelftenaar schreef: ↑25 dec 2024, 22:00 Er zijn enkele plaatsen waar de dorpskerk van de hhg is, bijvoorbeeld in Abbenbroek of Poortvliet.
-
Vind jij deze tekst ook van toepassing op bijvoorbeeld ds. Ledenboer en andere getrouwe dominees die uit de kerk gewerkt en gezet zijn? Dat ging heel wat stappen verder dan met een bezwaard hart uit de kerk stappen.Refojongere schreef: ↑25 dec 2024, 22:06Bertiel, afgescheidenen snappen het hervormd-zijn niet en dat we boven alles trouw willen blijven aan de Kerk die God in ons land stichtte. De hervormde is voor hen een van de vele en ook nog een beroerde waar alles maar kan. Voor de hervormd-gereformeerden is de Hervormde Kerk de kerk der belijdenis en daarom de Kerk waar men zich niet van af mag scheiden. Daarom greep 2004 ook zo in.
Een PKN professor dr. W. Balke begreep de bezwaren van de Hersteld hervormden heel goed en liet zich niet misleiden door het juridische argument:
De keuze van de Hersteld Hervormden is niet de mijne, maar ik versta hun gewetensbezwaren en zij zijn onze broeders en behoren met ons tot de kerk.
Wanneer de PKN voortgaat met consequent de 'Hersteld Hervormden' buiten de deur te zetten, zolang zij volharden in hun kerkelijke ongehoorzaamheid aan de hen opgedrongen PKN-bepalingen, is men op een onbijbelse manier bezig de schapen en bokken te scheiden. Dat kan en mag alleen geschieden in de rechte. eschatologische bediening des Woords en niet door opgedrongen PKN-bepalingen. Men haalt bokken binnen en zet schapen buiten. Gods oordeel ziou wel eens heel anders kunnen uitvallen dan dat van kerkelijke en burgerlijke rechters. Dat is Dei Providentia in hominum conkisione (Gods Voorzienigheid dwars door de verwarring der mensen). In deze bedeling hebben wij schapen en bokken in één hok te accepteren en daarom loop ik niet weg uit de PKN, moor als het er echt op aan komt, dan ben ik liever een schaap buiten dan een bok binnen...
- Maanenschijn
Je hebt dit al vaker aangedragen, maar kun jij mij uitleggen wat het vergelijk is tussen enerzijds de staatskerk (met dito reglementen) van destijds en de afzetting van Ledeboer en anderzijds de de situatie van 2004?MGG schreef:Vind jij deze tekst ook van toepassing op bijvoorbeeld ds. Ledenboer en andere getrouwe dominees die uit de kerk gewerkt en gezet zijn? Dat ging heel wat stappen verder dan met een bezwaard hart uit de kerk stappen.Refojongere schreef: ↑25 dec 2024, 22:06Bertiel, afgescheidenen snappen het hervormd-zijn niet en dat we boven alles trouw willen blijven aan de Kerk die God in ons land stichtte. De hervormde is voor hen een van de vele en ook nog een beroerde waar alles maar kan. Voor de hervormd-gereformeerden is de Hervormde Kerk de kerk der belijdenis en daarom de Kerk waar men zich niet van af mag scheiden. Daarom greep 2004 ook zo in.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
De situatie met 2004 is sowieso anders dan ten tijde van ds. Ledeboer omdat in 2004 de NHK is opgeheven. Dus dat maakt de casussen onvergelijkbaar, 'blijven' was onmogelijk want het oude bestond niet meer.
En @huisman, ik ben wel benieuwd wat jij ziet als afgescheiden trekjes? Kun je daar wat van zeggen?
En @huisman, ik ben wel benieuwd wat jij ziet als afgescheiden trekjes? Kun je daar wat van zeggen?
Prachtig allemaal maar verreweg de meerderheid van de HHK’s zit in nieuwe kerkgebouwen of in gymzalen, partycentra enz.Herman schreef: ↑25 dec 2024, 22:24Opheusden, Nieuwaal, MontfoortHHKtE schreef: ↑25 dec 2024, 22:11Ook Maartensdijk, Sint Maartensdijk, Spijk, Staphorst, Melissant, Garderen, Nederhemert, Loon op Zand,Leerbroek, Houten en misschien nog meerDelftenaar schreef: ↑25 dec 2024, 22:00 Er zijn enkele plaatsen waar de dorpskerk van de hhg is, bijvoorbeeld in Abbenbroek of Poortvliet.
In verreweg de meeste eeuwenoude kerkgebouwen zit een PKN gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zich trots maken op hun nieuwe kerkgebouw. De vele nieuwe leden uit afgescheiden kerken enz.Henk J schreef: ↑25 dec 2024, 23:44 De situatie met 2004 is sowieso anders dan ten tijde van ds. Ledeboer omdat in 2004 de NHK is opgeheven. Dus dat maakt de casussen onvergelijkbaar, 'blijven' was onmogelijk want het oude bestond niet meer.
Nu ben ik een bewust kind van de afscheiding. Ondanks dat ik respect had voor de GB in de NHK. (was zelf meer verwant met het gekrookte riet) kon ik ze niet volgen. Vrijzinnigheid en orthodoxie in 1 kerkverband lijkt mij volgens de Schrift een onmogelijkheid. Ook daarom zie ik in de HHK een afgescheiden gedachte.
-
De vergelijking is zwak, omdat de situatie in de tijd van ds. Ledenboer veel erger was.Maanenschijn schreef: ↑25 dec 2024, 23:25Je hebt dit al vaker aangedragen, maar kun jij mij uitleggen wat het vergelijk is tussen enerzijds de staatskerk (met dito reglementen) van destijds en de afzetting van Ledeboer en anderzijds de de situatie van 2004?MGG schreef:Vind jij deze tekst ook van toepassing op bijvoorbeeld ds. Ledenboer en andere getrouwe dominees die uit de kerk gewerkt en gezet zijn? Dat ging heel wat stappen verder dan met een bezwaard hart uit de kerk stappen.Refojongere schreef: ↑25 dec 2024, 22:06Bertiel, afgescheidenen snappen het hervormd-zijn niet en dat we boven alles trouw willen blijven aan de Kerk die God in ons land stichtte. De hervormde is voor hen een van de vele en ook nog een beroerde waar alles maar kan. Voor de hervormd-gereformeerden is de Hervormde Kerk de kerk der belijdenis en daarom de Kerk waar men zich niet van af mag scheiden. Daarom greep 2004 ook zo in.
Om in de terminologie van professor dr. W. Balke te blijven. Destijds werden schapen afgezet en het leven zuur gemaakt. Ds. Ledenboer en andere leden liever om het geloof dan dat zij in de vaderlandse kerk bleven en hun overtuiging verzwegen. In 2004 ging een grote groep dominees en leden liever uit de kerk en hun kerkgebouwen dan dat zij in een fusie meegingen die zij niet konden dragen.