Ontwikkelingen HHK

Johann Gottfried Walther

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Is al bekend wanneer ze beginnen met het bouwen van de nieuwe kerk van de HHG van Doornspijk?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 24 dec 2024, 20:42 Het gaat mij er niet om dat alle kwaden van de NHK werden meegenomen maar dat het geen afgescheiden kerk is in de praktijk van het kerkzijn. En daar heb ik al een argument over gegeven
Wat zijn daarbij de objectieve en meetbare maatstaven?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dooppraktijk. Kaartenbakleden, geboorteleden.
Geen strikte leeruitspraken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 24 dec 2024, 21:03 Dooppraktijk. Kaartenbakleden, geboorteleden.
Is dat in elke gemeente gelijk?

Over de vraag of de tucht functioneert (kenmerk ware kerk) bij kaartenbakleden hoop ik later op terug te komen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Je haalt er nu de ware kerk bij. Weer wat anders. Ik geef enkel aan dat de HHK een voortzetting is van de NHK
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 24 dec 2024, 21:35 Je haalt er nu de ware kerk bij. Weer wat anders. Ik geef enkel aan dat de HHK een voortzetting is van de NHK
Als je mijn bericht nog een keer leest dan zie je dat ik een vraag stel die je negeert.

Ook zien je dat ik vervolgens aankondig dat ik op een door jou genoemd punt op een genoemd punt terug hoop te komen. Verbazingwekkend dat je daar op aanslaat. Het is voor deze discussie niet relevant en de komende dagen hoop ik weinig op RF zitten.

Weer wat anders slaat sowieso nergens op. Ik heb bij mijn weten geen enkele keer een zijstraat bewandeld. Toen jij opeens begon over 'geestelijke' voorzetting ben ik ook op die alternatieve route ingegaan.

Dat jij de HHK een 'geestelijke' voorzetting van de NHK vindt, is duidelijk. Dat ik bij de feiten blijf en de PKN als enige opvolger zie ook. Wat mij betreft zijn we het eens waarover we het oneens zijn.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Over de geestelijke voortzetting van de oude NHK zal zowel de PKN als de HHK het eens zijn .
Beiden zijn dat.

De praktische uitwerking daarvan is inderdaad in voorgaande discussies uitvoerig aan de orde geweest.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Er zijn enkele gemeenten met een afgescheiden achtergrond die zullen geen kerkenbakleden of geboortleden hebben. Maar het overgrote deel wel. De kerkorde geeft ze ook de volle ruimte.
Martijn

Bericht door Martijn »

Bertiel schreef: 24 dec 2024, 21:03 Dooppraktijk. Kaartenbakleden, geboorteleden.
Onder andere hierom zie ik de HHK niet samen gaan met afgescheiden kerken.
Terri

Bericht door Terri »

Ik las wat oudere RD's en kwam wat rouwadvertenties tegen van ds.K.Veldman.
Nu viel mij op dat er twee advertenties waren vanuit Harskamp.
Eén van de 'gewone' hervormde kerk en één van de hersteld hervormde kerk. Het betrof dezelfde periode.
Is dat de gewoonte, kan er dan niet een gezamenlijke advertentie geplaatst worden?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

HHKtE schreef: 24 dec 2024, 19:00 HHK Hoevelaken onderzoekt of ze samen met HHK Nijkerk gaan beroepen
Hopeljk wordt dat wel een volledige pred plaats
Wat is het ledental van beide gemeenten?
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Erskinees schreef: 25 dec 2024, 13:18
HHKtE schreef: 24 dec 2024, 19:00 HHK Hoevelaken onderzoekt of ze samen met HHK Nijkerk gaan beroepen
Hopeljk wordt dat wel een volledige pred plaats
Wat is het ledental van beide gemeenten?
Ongeveer 500 leden totaal
Nijkerk is wel wat leden kwijt geraakt na het gedoe met de vorige predikant
Henk J

Bericht door Henk J »

Terri schreef: 25 dec 2024, 12:54 Ik las wat oudere RD's en kwam wat rouwadvertenties tegen van ds.K.Veldman.
Nu viel mij op dat er twee advertenties waren vanuit Harskamp.
Eén van de 'gewone' hervormde kerk en één van de hersteld hervormde kerk. Het betrof dezelfde periode.
Is dat de gewoonte, kan er dan niet een gezamenlijke advertentie geplaatst worden?
Je ziet wel vaker twee advertenties als een predikant voor 2004 een gemeente diende. Een gezamenlijke heb ik nog niet vaak gezien eerlijk gezegd. Heb niet het idee dat daar veel behoefte aan is in Harskamp trouwens.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Er zijn gezamenlijke advertenties geweest
Kan me niet alleen herinneren welke gemeenten dat zijn geweest
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Bertiel schreef: 24 dec 2024, 21:35 Je haalt er nu de ware kerk bij. Weer wat anders. Ik geef enkel aan dat de HHK een voortzetting is van de NHK
Waarom is het zo belangrijk dat de HHK een voortzetting is van de NHK? Zo belangrijk is dat toch niet? Of zie ik iets over het hoofd?
Plaats reactie