Scheepsbel schreef: ↑24 dec 2024, 19:06
MGG schreef: ↑24 dec 2024, 16:35
Scheepsbel schreef: ↑24 dec 2024, 16:24
MGG schreef: ↑24 dec 2024, 16:07
Een fusie is niet gelijk aan een afscheiding. Juridisch gezien is de PKN de voorzetting van de NHK. Ik zal zelf de PKN niet zo snel de vaderlandse kerk noemen, omdat die term voor mij verbonden is aan de NHK.
Juridisch zijn er drie kerken opgegaan in een nieuw kerkverband waarmee de drie ophouden te bestaan, dit is geen voorzetting maar een nieuwe kerk. De PKN is daarmee verder van de nhk af dan de Hhk.
Dit klopt niet. De PKN is juridisch gezien de voorzetting en ook de rechtsopvolger van de NHK. Dit ligt vast in een notariële akte. Bij de rechter heeft de HHK verloren, dus het enige overgebleven argument is nog wij zien het anders. Dat mag natuurlijk maar daarmee klopt het niet.
Door seculiere rechters te laten beslissen en dit door een notaris laten vastleggen zet de pkn zich toch overal buiten? Ze willen een fusie hier hebben decennia lang op voorgesorteerd als sow, dan wil je iets anders dan een nhk, wat overigens gescheiden is van de staat, en dan als puntje bij paaltje komt stap je naar de rechter om de rechten van de nhk te krijgen, zodat een grote groep mensen die dicht bij Gods woord en de belijdenissen willen blijven een hak kan zetten? Ik ben van geen van beide kerken maar dit zooitje samen is nog vreselijker dan alle andere afgescheiden kerken, hier is niks van afhankelijkheid van God bij. Beide zijn geloofsmatig een afgescheiden kerk, waarvan de pkn zeker afgescheiden van Gods woord, als je leest wat daar allemaal kan in de nieuwe pko vreselijk.
Nee? Als synodes, rechters en notarissen voor juridische zaken niet meer de norm zijn wat dan wel? De Bijbel leert ons het gezag te volgen. Niet dat elke christen zelf mag kiezen wat waarheid is.
Als dit je bezwaar is tegen de voorzetting dan had de NHK zich al lang erbuiten gezet door de schandalige behandeling van bijvoorbeeld ds. Ledenboer.
Als je gelijk hebt en de andere partij is te dwars om te buigen dan heb je soms een rechter nodig. In de NHK kon in de praktijk ook ontzettend veel ermee door. Ik begrijp mede daarom niet waarom sommige zo graag een voortzetting willen zijn.