Ontwikkelingen HHK

Vrouwke

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Vrouwke »

Prima hoor… ;)
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Groot Blankenstein schreef: 22 nov 2024, 08:51 Nou, dat is precies wat het moeilijkste is..

Maar het verschilt wel. Het gaat echt van tenenkrommende theologische hutspot tot af en toe leespreken van bijvoorbeeld Boston.

Maar er is altijd de mogelijkheid om buiten de zondagse diensten om, elders voedsel te zoeken.
Zoek naar gemeenteleden die hier ook onder gebukt gaan en vorm samen een gebedskring of bijbelkring om elkaar te voeden, te bemoedigen. Is nog veel heilzamer dan elders kerken. Hoewel dat laatste uiteraard zeker niet verkeerd is.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Tja...ik begrijp je wel. Maar ik zie dan nog wel heel veel bergen opreizen. Want zulke dingen is men hier totaal niet gewend. Ik dus ook niet. En als er al zoiets ontstaat, vraag ik me heel erg af wat er gaat gebeuren als de kerkleiding er lucht van krijgt.

Ik weet ‘t ook niet… 🙏🏻
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Groot Blankenstein schreef:Tja...ik begrijp je wel. Maar ik zie dan nog wel heel veel bergen opreizen. Want zulke dingen is men hier totaal niet gewend. Ik dus ook niet. En als er al zoiets ontstaat, vraag ik me heel erg af wat er gaat gebeuren als de kerkleiding er lucht van krijgt.

Ik weet ‘t ook niet… Afbeelding
Misschien is een vervolg op deze discussie meer wat voor in het GGiN topic? ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Of misschien moeten we het er hier nu maar bij laten..
‭‭
CvdW

Bericht door CvdW »

Groot Blankenstein schreef: 22 nov 2024, 12:53 Of misschien moeten we het er hier nu maar bij laten..
Waarom?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Helpt het? En het is ook wel vermoeiend (voor mij iig).
‭‭
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ad Anker schreef: 19 nov 2024, 12:30Dat komt hier vandaan. Het grote voorbeeld is o.a. ds. J.T. Doornenbal:

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd
De HHK wil immers voortzetting zijn van de aloude Gereformeerde Kerk uit de tijd van de Republiek (GK)
Tja, dat zeggen alle kerken van gereformeerde snit.
Eigenlijk zijn ze dat ook allemaal op hun eigen manier, maar nooit helemaal. Het is allemaal ten dele. Dat is wat kerkscheuringen opleveren: kerken die maar ten dele zijn wat ze zouden moeten zijn.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

elbert schreef: 22 nov 2024, 13:14
Ad Anker schreef: 19 nov 2024, 12:30Dat komt hier vandaan. Het grote voorbeeld is o.a. ds. J.T. Doornenbal:

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd
De HHK wil immers voortzetting zijn van de aloude Gereformeerde Kerk uit de tijd van de Republiek (GK)
Tja, dat zeggen alle kerken van gereformeerde snit.
Eigenlijk zijn ze dat ook allemaal op hun eigen manier, maar nooit helemaal. Het is allemaal ten dele. Dat is wat kerkscheuringen opleveren: kerken die maar ten dele zijn wat ze zouden moeten zijn.
Beter is om weer te doorleven wat Groen van Prinsterer zei:

,,Laat ons allen, gescheidenen of leden van het kerkgenootschap, bedenken, dat wij leden zijn van de Nederlandsche Hervormde Kerk, van de Gereformeerde Gezindheid; laat ons de voorregten erkennen, waardeeren, gebruiken, welke de Heer der Gemeente in de verkregen regten der Gezindheid hier te lande voor ons bewaard heeft.

(...) Laat ons vooral steeds in het oog houden, dat het historisch en grondwettig regt der Hervormde Gezindheid, overeenkomstig het kerkgeloof, dat zij belijdt, een steunpunt geeft onwaardeerbaar, onmisbaar en waarvan even daarom het verlaten en prijsgeven onverantwoordelijk is"
Bobber

Bericht door Bobber »

Maanenschijn schreef: 22 nov 2024, 12:18
Groot Blankenstein schreef:Tja...ik begrijp je wel. Maar ik zie dan nog wel heel veel bergen opreizen. Want zulke dingen is men hier totaal niet gewend. Ik dus ook niet. En als er al zoiets ontstaat, vraag ik me heel erg af wat er gaat gebeuren als de kerkleiding er lucht van krijgt.

Waarom. Wat heeft de GGiN er mee te maken?
Ik heb overigens geen lijstje van wie tot welk kerkverband behoort.
Terri

Bericht door Terri »

Bobber schreef: 22 nov 2024, 14:45
Maanenschijn schreef: 22 nov 2024, 12:18

Waarom. Wat heeft de GGiN er mee te maken?
Ik heb overigens geen lijstje van wie tot welk kerkverband behoort.
Best handig om e.e.a eerst eens goed te lezen denk ik.... ;)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Maranathakerk Burgemeester Van der Grondenstraat 73 Nieuwleusen, dit zie ik bij sommige dominees op kerktijden staan.
Weet iemand of er een nieuwe hhg-gemeente gestart is?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef: 26 nov 2024, 17:19 Maranathakerk Burgemeester Van der Grondenstraat 73 Nieuwleusen, dit zie ik bij sommige dominees op kerktijden staan.
PKN Nieuwleusen heeft drie kerkgebouwen: Grote kerk, Maranathakerk en Ontmoetingskerk. Ik weet wel dat men zich daar aan 't beraden is over de toekomst, waarschijnlijk zullen één of twee van deze kerkgebouwen worden afgestoten. Welke, dat is nog onzeker.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef: 26 nov 2024, 17:28
Geytenbeekje schreef: 26 nov 2024, 17:19 Maranathakerk Burgemeester Van der Grondenstraat 73 Nieuwleusen, dit zie ik bij sommige dominees op kerktijden staan.
PKN Nieuwleusen heeft drie kerkgebouwen: Grote kerk, Maranathakerk en Ontmoetingskerk. Ik weet wel dat men zich daar aan 't beraden is over de toekomst, waarschijnlijk zullen één of twee van deze kerkgebouwen worden afgestoten. Welke, dat is nog onzeker.
Ja oké maar de hhg heeft nog steeds om 9.30 en 14.00 uur de diensten in hun eigen gebouw.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef: 26 nov 2024, 17:29
Hendrikus schreef: 26 nov 2024, 17:28
Ja oké maar de hhg heeft nog steeds om 9.30 en 14.00 uur de diensten in hun eigen gebouw.
Je vroeg naar de Maranathakerk. Die is nog steeds PKN. Misschien geven die dominees het verkeerde adres op :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie