MidMid schreef: ↑Vandaag, 20:51Mijn punt is dat dssen van alles kunnen vinden of zeggen. Maar voor elke argumentatie is er wel een stem op citaat op de GS te vinden om er je punt mee te onderbouwen. Daar regeer je samen geen kerkverband mee, dat gaat niet op persoonlijke meningen - maar op besluiten die in eenparigheid zijn genomen. Besluiten waarvan gezegd mag worden 'het heeft de Geest en ons goed gedacht...' Het is geen voetbalvereniging, die eens per jaar zijn ALV houdt! En daar heb je misschien ook het begin van een antwoord op het verschil tussen Middenrefo en mijzelf. Ik denk dat onze visie op wat een kerkverband is verschillend is.
Helder antwoord! Besluiten zijn ook volwaardige en geldige besluiten als ze niet met eenparigheid zijn genomen, maar dat terzijde. Het feit dat die eenparigheid als het gaat om de Schrift in toenemende mate zoek is, zegt natuurlijk ook al best veel.
MidMid schreef:Voor mij is scheuren op basis van de huidige gezamenlijke besluiten die rondom vrouw en ambt zijn genomen en wat wel en ook niet is benoemd of uitgesproken: zonde. En daarin kan ik niet meegaan. Ook niet - of misschien wel juist niet - om de lieve vrede wil.
Ook dit standpunt begrijp ik. Maar dan toch de vraag: Hoe ga je dan om met hen die de zonde van woordbreuk en aantasting van het Schriftgezag (in hun visie) niet meer kunnen dragen? Die dat al lange tijd hebben gedaan, maar steeds hebben gewacht omdat er nog een kerkelijke weg was, maar die nu in geweten daar geen verantwoordelijkheid meer voor kunnen dragen?
MidMid schreef:Paulus gaf destijds aan aan dat je 'niet in zonde moet blijven, opdat de genade toeneemt'. Absoluut nee! Maar genade betekent voor mij ook buigen, opnieuw en opnieuw - uit liefde tot de ander. En wat je daar ook van vindt of zegt, dat vind ik niet zo van doen. Dat is waar de God van de Schriften mij toe oproept. Nergens lees ik daar een oproep de ander - vriend of vijand - af te schrijven, helemaal niet als het gaat om broeders en zusters van eenzelfde huis.
Denk je werkelijk dat de ander wordt afgeschreven, als je uitspreekt dat je zo niet meer samen één kerkverband kan vormen? Waar gemeenten gaan ontbreken op classisvergaderingen? Waar discussies maar stopgezet worden, omdat het volstrekt zinloos is geworden, omdat je geestelijk elkaar niet meer verstaat? Ik ken baptisten met wie ik van hart tot hart kan spreken; toch kunnen wij niet in één kerkverband functioneren, omdat de dwaling van het afwijzen van de kinderdoop zo botst met de openbaring van Gods genadeverbond dat ik voor die visie niet medeverantwoordelijkheid kan dragen.
Bovendien: jij trekt ook een lijn. Verschillende keren heb je aangegeven dat de grens voor jou bij homoseksuele relaties ligt. En ongetwijfeld zul je dat ook doen, wanneer iemand bijvoorbeeld de verzoening door Jezus Christus alleen zou loochenen. Kennelijk is er dus een grens aan verdragen. Dan gaat het niet om mensen afschrijven, maar wel hun visie, hun leer of hun gedragingen. Voor jou geldt dat niet op het punt van vrouwelijke ambtsdragers; voor een substantieel deel van gemeenten en ambtsdragers wel.