Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Zulke dingen doen gewoon pijn als je in de PKN achtergebleven bent.
Over die pijn heb ik C.A. Van der Sluijs ook wel eens gehoord. En ik las het laatst eigenlijk ook nog in dit (prachtige!) interview met M. Van Kooten.
https://www.nd.nl/geloof/geloof/1245486 ... -duivelswe
En hoe dat voor anderen ligt weet ik niet, maar voor mij zijn die namen van al die eerdere voorgangers niet afgeschreven.
Sterker nog; ik werd gewoon blij van die ene foto met Van Kooten in de oude Dorpskerk van Elspeet, waar hij staat voor het bord met daarop de namen van de eerdere predikanten.
Van langer terug ken ik ze niet. Ik ken ze vanaf 1987. Maar dan komen bij al die namen positieve herinneringen boven..
Maar ik weet dus niet goed waar ik me zou aansluiten als we de huidige gemeente toch zouden verlaten.
Over die pijn heb ik C.A. Van der Sluijs ook wel eens gehoord. En ik las het laatst eigenlijk ook nog in dit (prachtige!) interview met M. Van Kooten.
En hoe dat voor anderen ligt weet ik niet, maar voor mij zijn die namen van al die eerdere voorgangers niet afgeschreven.
Sterker nog; ik werd gewoon blij van die ene foto met Van Kooten in de oude Dorpskerk van Elspeet, waar hij staat voor het bord met daarop de namen van de eerdere predikanten.
Van langer terug ken ik ze niet. Ik ken ze vanaf 1987. Maar dan komen bij al die namen positieve herinneringen boven..
Maar ik weet dus niet goed waar ik me zou aansluiten als we de huidige gemeente toch zouden verlaten.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
laten we eerlijk zijn, een ds G Boer en W.L. Tukker hadden een grote plaats destijds in het midden van de GB, zij zouden nu hooguit aan de rechterkant van de GB in de marge hun stem mogen laten horen, terwijl ik ze wel met regelmaat in de HHK hoor noemen.JanRap schreef: ↑20 nov 2024, 22:45@Groot Blankenstein, verrassend dat u de tekst in de link een mooi stukje tekst vindt. Ik ben dat helemaal met u eens..... toch doet het hele verhaal me wat pijn. Zou het niet mogelijk zijn dat het hervormde gedachtengoed min of meer 'geclaimd' wordt door de HHK? Doen zij de kerkhistorie en in het bijzonder de historie van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zij zeggen voort te zetten, wel voldoende recht? Ze citeren er lustig op los met indrukwekkende citaten van bekende HervormdeGroot Blankenstein schreef: ↑19 nov 2024, 14:24 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormdeen hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..
predikanten maar zouden ze het uithouden in de breedte die de voormalige NHK kenmerkte? Wat ik
( lokaal) van de HHK zie, is dat ze heel hard op weg zijn naar een type OGG gemeente..... en daarom alleen al de banden met het verleden gewoon doorsnijden. De zorgen die op de synode zijn geuit over de instroom van afgescheidenen kan ik me daarom goed indenken. En heeft de HHK de heilige toorn van Kohlbrugge geproefd toen hij zei over kerkelijke afscheidingen: het is vervloekt van de Heere Zebaoth? Kohlbrugge zag er o zo veel mensenwerk ( vleselijk werk ) in. Daarom @ Groot Blankenstein, een mooi stuk, maar het claimgedrag kan ik niet tegen. Net als bijvoorbeeld op de kalenders van bepaalde stichtingen. Je ziet een mooie afbeelding van een oud kerkgebouw, achterop een beschrijving van een predikant die er eeuwen geleden stond, indrukwekkend, maar de predikanten die er tussen pakweg 1800 en 2024 stonden dan? Mogen die niet meedoen? Afgekeurd?
Er zijn in de NHK altijd gemeentes geweest die zich dichter bij de OGG bevonden dan in de mainstream van de GB. die ruimte is er altijd geweest in de NHK.
Daarnaast zie de HHK zich niet als afscheiding, er is een fusiekeuze gemaakt, niet door hun.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
@ Bertiel, over het al of niet afgescheiden zijn van de HHK huldig ik het standpunt: horen, zien en zwijgen....Bertiel schreef: ↑21 nov 2024, 08:44laten we eerlijk zijn, een ds G Boer en W.L. Tukker hadden een grote plaats destijds in het midden van de GB, zij zouden nu hooguit aan de rechterkant van de GB in de marge hun stem mogen laten horen, terwijl ik ze wel met regelmaat in de HHK hoor noemen.JanRap schreef: ↑20 nov 2024, 22:45@Groot Blankenstein, verrassend dat u de tekst in de link een mooi stukje tekst vindt. Ik ben dat helemaal met u eens..... toch doet het hele verhaal me wat pijn. Zou het niet mogelijk zijn dat het hervormde gedachtengoed min of meer 'geclaimd' wordt door de HHK? Doen zij de kerkhistorie en in het bijzonder de historie van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zij zeggen voort te zetten, wel voldoende recht? Ze citeren er lustig op los met indrukwekkende citaten van bekende HervormdeGroot Blankenstein schreef: ↑19 nov 2024, 14:24 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormdeen hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..
predikanten maar zouden ze het uithouden in de breedte die de voormalige NHK kenmerkte? Wat ik
( lokaal) van de HHK zie, is dat ze heel hard op weg zijn naar een type OGG gemeente..... en daarom alleen al de banden met het verleden gewoon doorsnijden. De zorgen die op de synode zijn geuit over de instroom van afgescheidenen kan ik me daarom goed indenken. En heeft de HHK de heilige toorn van Kohlbrugge geproefd toen hij zei over kerkelijke afscheidingen: het is vervloekt van de Heere Zebaoth? Kohlbrugge zag er o zo veel mensenwerk ( vleselijk werk ) in. Daarom @ Groot Blankenstein, een mooi stuk, maar het claimgedrag kan ik niet tegen. Net als bijvoorbeeld op de kalenders van bepaalde stichtingen. Je ziet een mooie afbeelding van een oud kerkgebouw, achterop een beschrijving van een predikant die er eeuwen geleden stond, indrukwekkend, maar de predikanten die er tussen pakweg 1800 en 2024 stonden dan? Mogen die niet meedoen? Afgekeurd?
Er zijn in de NHK altijd gemeentes geweest die zich dichter bij de OGG bevonden dan in de mainstream van de GB. die ruimte is er altijd geweest in de NHK.
Daarnaast zie de HHK zich niet als afscheiding, er is een fusiekeuze gemaakt, niet door hun.
@Groot Blankenstein, over het al of niet verlaten van uw kerk herinner ik u graag aan een verhaal over Abraham Kuyper. Ooit stond een kohlbruggiaans predikant midden in de nacht op de stoep bij Kuyper, nadat hij een urenlang gesprek met hem had gehad. Tenslotte bij het afscheid riep Kuyoer hem toe: maar .... ( naam heb ik effe niet paraat) wat moet ik doen? Weet u wat die kohlbruggiaanse predikant zei ?: Kuyper je moet niets doen, ophouden met zelf doen en God laten werken. @ Groot Blankenstein blijf in uw gemeente en smeek om een lichtend licht en een zoutend zout te mogen zijn. Spreek als het nodig is en zwijg als het nodig is.JanRap schreef: ↑21 nov 2024, 12:19@ Bertiel, over het al of niet afgescheiden zijn van de HHK huldig ik het standpunt: horen, zien en zwijgen....Bertiel schreef: ↑21 nov 2024, 08:44laten we eerlijk zijn, een ds G Boer en W.L. Tukker hadden een grote plaats destijds in het midden van de GB, zij zouden nu hooguit aan de rechterkant van de GB in de marge hun stem mogen laten horen, terwijl ik ze wel met regelmaat in de HHK hoor noemen.JanRap schreef: ↑20 nov 2024, 22:45@Groot Blankenstein, verrassend dat u de tekst in de link een mooi stukje tekst vindt. Ik ben dat helemaal met u eens..... toch doet het hele verhaal me wat pijn. Zou het niet mogelijk zijn dat het hervormde gedachtengoed min of meer 'geclaimd' wordt door de HHK? Doen zij de kerkhistorie en in het bijzonder de historie van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zij zeggen voort te zetten, wel voldoende recht? Ze citeren er lustig op los met indrukwekkende citaten van bekende HervormdeGroot Blankenstein schreef: ↑19 nov 2024, 14:24 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormdeen hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..
Dank..!
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Ik ben het eens met Bertiel. En daarbij komt dat de namen van ds. Boer etc worden geciteerd om daarmee te borgen dat de HHK zoveel mogelijk blijft bij de hervormd-gereformeerde identiteit blijft. Er wordt niets gezegd over dat in de PKN er geen hervormd-gereformeerde identiteit is.JanRap schreef: ↑20 nov 2024, 22:45@Groot Blankenstein, verrassend dat u de tekst in de link een mooi stukje tekst vindt. Ik ben dat helemaal met u eens..... toch doet het hele verhaal me wat pijn. Zou het niet mogelijk zijn dat het hervormde gedachtengoed min of meer 'geclaimd' wordt door de HHK? Doen zij de kerkhistorie en in het bijzonder de historie van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zij zeggen voort te zetten, wel voldoende recht? Ze citeren er lustig op los met indrukwekkende citaten van bekende HervormdeGroot Blankenstein schreef: ↑19 nov 2024, 14:24 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormdeen hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..
Dus claimen is het niet, maar wel de gemeenten willen bewaren voor een afgescheiden denken.
Overigens doet het HHK-ers ook elke keer pijn als ze weer eens op een hoop gegooid worden met 'de zoveelste afgescheiden kerk', terwijl de randleden ontvlochten zijn naar de PKN en de gebouwen in groten getale ontnomen zijn.
-
Precies hoe het bij eerdere afscheidingen ook ging. Hoewel het toen nog veel harder was. Kijk maar naar wat bijvoorbeeld ds. Ledenboer is aangedaan.Refojongere schreef: ↑21 nov 2024, 22:40Ik ben het eens met Bertiel. En daarbij komt dat de namen van ds. Boer etc worden geciteerd om daarmee te borgen dat de HHK zoveel mogelijk blijft bij de hervormd-gereformeerde identiteit blijft. Er wordt niets gezegd over dat in de PKN er geen hervormd-gereformeerde identiteit is.JanRap schreef: ↑20 nov 2024, 22:45@Groot Blankenstein, verrassend dat u de tekst in de link een mooi stukje tekst vindt. Ik ben dat helemaal met u eens..... toch doet het hele verhaal me wat pijn. Zou het niet mogelijk zijn dat het hervormde gedachtengoed min of meer 'geclaimd' wordt door de HHK? Doen zij de kerkhistorie en in het bijzonder de historie van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zij zeggen voort te zetten, wel voldoende recht? Ze citeren er lustig op los met indrukwekkende citaten van bekende HervormdeGroot Blankenstein schreef: ↑19 nov 2024, 14:24 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormdeen hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..
Dus claimen is het niet, maar wel de gemeenten willen bewaren voor een afgescheiden denken.
Overigens doet het HHK-ers ook elke keer pijn als ze weer eens op een hoop gegooid worden met 'de zoveelste afgescheiden kerk', terwijl de randleden ontvlochten zijn naar de PKN en de gebouwen in groten getale ontnomen zijn.
@Refojongere, ik ben met u eens dat er rond het totstand komen van de PKN schandalige dingen zijn gebeurd. De synode walste overal overheen. Duizenden bezwaren tegen de fusie werden netjes genoteerd en kwamen naar mijn vermoeden daarna in de prullenbak terecht. Tragisch dieptepunt vond ik de dankdienst in Utrecht. In correspondentie werden predikanten die niet meegingen de PKN in als 'mijnheer' aangesproken. Ontluisterend. We hebben een zware tol daarvoor betaald. Het is daarna bergafwaarts gegaan met de PKN. In een onvoorstelbaar tempo.Refojongere schreef: ↑21 nov 2024, 22:40Ik ben het eens met Bertiel. En daarbij komt dat de namen van ds. Boer etc worden geciteerd om daarmee te borgen dat de HHK zoveel mogelijk blijft bij de hervormd-gereformeerde identiteit blijft. Er wordt niets gezegd over dat in de PKN er geen hervormd-gereformeerde identiteit is.JanRap schreef: ↑20 nov 2024, 22:45@Groot Blankenstein, verrassend dat u de tekst in de link een mooi stukje tekst vindt. Ik ben dat helemaal met u eens..... toch doet het hele verhaal me wat pijn. Zou het niet mogelijk zijn dat het hervormde gedachtengoed min of meer 'geclaimd' wordt door de HHK? Doen zij de kerkhistorie en in het bijzonder de historie van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zij zeggen voort te zetten, wel voldoende recht? Ze citeren er lustig op los met indrukwekkende citaten van bekende HervormdeGroot Blankenstein schreef: ↑19 nov 2024, 14:24 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormdeen hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..
-
Ik hoop vooral dat je genoeg geestelijk voedsel mag ontvangen in je huidige gemeente. Dan is de gedachte aan een andere gemeente al heel ver weg.Groot Blankenstein schreef: ↑21 nov 2024, 08:27 Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Zulke dingen doen gewoon pijn als je in de PKN achtergebleven bent.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Nou, dat is precies wat het moeilijkste is..
Maar het verschilt wel. Het gaat echt van tenenkrommende theologische hutspot tot af en toe leespreken van bijvoorbeeld Boston.
Maar er is altijd de mogelijkheid om buiten de zondagse diensten om, elders voedsel te zoeken.
Maar het verschilt wel. Het gaat echt van tenenkrommende theologische hutspot tot af en toe leespreken van bijvoorbeeld Boston.
Maar er is altijd de mogelijkheid om buiten de zondagse diensten om, elders voedsel te zoeken.
-
Ik begrijp het GB.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Da’s fijn om te horen..
Leespreken in de GB. Ik dacht dat dat niet voorkwam.Groot Blankenstein schreef: ↑22 nov 2024, 08:51 Nou, dat is precies wat het moeilijkste is..
Maak je nu een grapje of begrijp je dit draadje echt niet?
Excuses, alles maar hapsnap gelezen. Ik kwam door je laatste post op het verkeerde been.Groot Blankenstein schreef: ↑22 nov 2024, 09:41 Maak je nu een grapje of begrijp je dit draadje echt niet?