Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Vorige week zondag i.v.m. herfstvakantie gekerkt in de HHG te Nieuwlande (Drenthe). Deze gemeente heeft circa 100 leden. Ik kwam erachter dat deze gemeente sinds kort kerkt in een voormalige gereformeerde kerk waar in de Tweede Wereldoorlog nog onderduikers hebben gezeten. Voor de preekstoeltrap zit nog altijd een luik in de vloer.
Nieuwlande herbergde veel onderduikers en ontving als dorp daarvoor een Yad-Vashemonderscheiding.
Nieuwlande herbergde veel onderduikers en ontving als dorp daarvoor een Yad-Vashemonderscheiding.
- Maanenschijn
Mooie zin uit een stukje in het RD over de synode:
“Ook gaat de notitie in op de vraag hoe het toenemend aantal leden uit afgescheiden kerken invloed heeft op de „hervormde identiteit” van de HHK. De notitie wijst op de hervormd-gereformeerde traditie, waarbinnen „katholieke breedte” en „bevindelijke diepte” samengaan. Dat levert „theologische eenvoud” op, „waarbij de onderscheidingen tussen „tweeërlei kinderen des verbonds” en „voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking” centraal staan.”
Katholieke breedte en bevindelijke diepte.
.
“Ook gaat de notitie in op de vraag hoe het toenemend aantal leden uit afgescheiden kerken invloed heeft op de „hervormde identiteit” van de HHK. De notitie wijst op de hervormd-gereformeerde traditie, waarbinnen „katholieke breedte” en „bevindelijke diepte” samengaan. Dat levert „theologische eenvoud” op, „waarbij de onderscheidingen tussen „tweeërlei kinderen des verbonds” en „voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking” centraal staan.”
Katholieke breedte en bevindelijke diepte.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat komt hier vandaan. Het grote voorbeeld is o.a. ds. J.T. Doornenbal:Maanenschijn schreef: ↑19 nov 2024, 10:03 Mooie zin uit een stukje in het RD over de synode:
Katholieke breedte en bevindelijke diepte..
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd
Er is best veel bezinning op dit onderwerp. Hiernaast zijn er nog brochures van Ds. K. ten Klooster over 2004 en ds. C.P. van der Bas over de prediking en ook de voetnoot verwijst naar een artikelenreeks van dr. P.C. Hoek. De terminologie is echter duidelijk van Doornenbal/Spruyt.Ad Anker schreef: ↑19 nov 2024, 12:30 Dat komt hier vandaan. Het grote voorbeeld is o.a. ds. J.T. Doornenbal:
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormde
en hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..

De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Gaat het dan niet om prediking?Groot Blankenstein schreef: ↑19 nov 2024, 14:24 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormdeen hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ja wel! Maar in het dorp waar ik dan naar de HHK of de PKN zou gaan, zit daar denk ik weinig verschil tussen. Maar dat heb ik nog nooit serieus onderzocht..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Dat is wel vaker dat er weinig verschil is tussen de 'dorpskerk' en de nieuw opgerichte hhg in een woonplaats.Groot Blankenstein schreef:Ja wel! Maar in het dorp waar ik dan naar de HHK of de PKN zou gaan, zit daar denk ik weinig verschil tussen. Maar dat heb ik nog nooit serieus onderzocht..
Stolwijk vind ik ook beiden niet veel verschillen (persoonlijk).
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Is de vraag waar de ware bekeerden zijn gebleven niet veel relevanter? (zie het citaat onderaan het artikel.)Ad Anker schreef: ↑19 nov 2024, 12:30Dat komt hier vandaan. Het grote voorbeeld is o.a. ds. J.T. Doornenbal:Maanenschijn schreef: ↑19 nov 2024, 10:03 Mooie zin uit een stukje in het RD over de synode:
Hoeveel ware bekeerden zouden er hier op het forum zijn?
twijfel jij daaraan?advocaat schreef: ↑19 nov 2024, 15:20Is de vraag waar de ware bekeerden zijn gebleven niet veel relevanter? (zie het citaat onderaan het artikel.)Ad Anker schreef: ↑19 nov 2024, 12:30Dat komt hier vandaan. Het grote voorbeeld is o.a. ds. J.T. Doornenbal:Maanenschijn schreef: ↑19 nov 2024, 10:03 Mooie zin uit een stukje in het RD over de synode:
Ik moet dan eigenlijk eerst die HHK eens gaan onderzoeken
. Van die PKN heb ik al wel meer gehoord. Al waren dat wel wat oudere opnames en een meditatie bij een concert van de huidige predikant.
Dan moet je al degene die christelijk, gereformeerd, hersteld, hervormd, gelovig, vernieuwd en vrijgemaakt zijn bij elkaar optellen. Maar dat kun je waarschijnlijk het beste aan de HEERE overlaten..advocaat schreef: ↑19 nov 2024, 15:20Is de vraag waar de ware bekeerden zijn gebleven niet veel relevanter? (zie het citaat onderaan het artikel.)Ad Anker schreef: ↑19 nov 2024, 12:30Dat komt hier vandaan. Het grote voorbeeld is o.a. ds. J.T. Doornenbal:Maanenschijn schreef: ↑19 nov 2024, 10:03 Mooie zin uit een stukje in het RD over de synode:
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 19 nov 2024, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben jij er een van?advocaat schreef: ↑19 nov 2024, 15:20Is de vraag waar de ware bekeerden zijn gebleven niet veel relevanter? (zie het citaat onderaan het artikel.)Ad Anker schreef: ↑19 nov 2024, 12:30Dat komt hier vandaan. Het grote voorbeeld is o.a. ds. J.T. Doornenbal:Maanenschijn schreef: ↑19 nov 2024, 10:03 Mooie zin uit een stukje in het RD over de synode:
Hoef je niet op het forum te delen, maar die vraag lijkt me van het grootste belang voor ieder persoonlijk.
- Niet meer zo actief -
-
De vraag naar persoonlijk geloof is inderdaad het belangrijkst, daarom kwam die ook in het openingswoord aan de orde: 'De preses blikte in zijn meditatie terug op de afgelopen twintig jaar. Er zijn in die jaren letterlijk en figuurlijk deuren opengegaan. Hij stelde vervolgens de vraag of de deur des geloofs geopend is.'
@Groot Blankenstein, verrassend dat u de tekst in de link een mooi stukje tekst vindt. Ik ben dat helemaal met u eens..... toch doet het hele verhaal me wat pijn. Zou het niet mogelijk zijn dat het hervormde gedachtengoed min of meer 'geclaimd' wordt door de HHK? Doen zij de kerkhistorie en in het bijzonder de historie van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zij zeggen voort te zetten, wel voldoende recht? Ze citeren er lustig op los met indrukwekkende citaten van bekende HervormdeGroot Blankenstein schreef: ↑19 nov 2024, 14:24 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... s-hervormd ..mooi stukje tekst! Volgens mij ben ik best wel een Hervormdeen hoeven die HHK-ers niet bang te zijn als ik me ooit nog bij hen zou willen voegen. Maar geen idee of het ooit gaat gebeuren dat ik m'n huidige gemeente toch verlaat om elders te gaan kerken. En dan zou het ook nog wel eens de PKN kunnen worden. Zo'n oude kerk die er al eeuwen staat..
predikanten maar zouden ze het uithouden in de breedte die de voormalige NHK kenmerkte? Wat ik
( lokaal) van de HHK zie, is dat ze heel hard op weg zijn naar een type OGG gemeente..... en daarom alleen al de banden met het verleden gewoon doorsnijden. De zorgen die op de synode zijn geuit over de instroom van afgescheidenen kan ik me daarom goed indenken. En heeft de HHK de heilige toorn van Kohlbrugge geproefd toen hij zei over kerkelijke afscheidingen: het is vervloekt van de Heere Zebaoth? Kohlbrugge zag er o zo veel mensenwerk ( vleselijk werk ) in. Daarom @ Groot Blankenstein, een mooi stuk, maar het claimgedrag kan ik niet tegen. Net als bijvoorbeeld op de kalenders van bepaalde stichtingen. Je ziet een mooie afbeelding van een oud kerkgebouw, achterop een beschrijving van een predikant die er eeuwen geleden stond, indrukwekkend, maar de predikanten die er tussen pakweg 1800 en 2024 stonden dan? Mogen die niet meedoen? Afgekeurd?