Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Of hij gaat ook buiten de HHK voor.
Ja dat is heel lastig. Dat komt heel egocentrisch over. Ik betwijfel of er dan voldoende besef is van de gemeenschap der heiligen.Maanenschijn schreef: ↑29 okt 2024, 20:40Je hebt gelijk, ik heb niet zorgvuldig gelezen.Ararat schreef:Als ik het goed lees spreekt de predikant over zijn eigen ervaring in twee HHG's.
In hoeverre is een gemeente waar 1x per jaar Avondmaal gevierd wordt of een gemeente waar 1 persoon per bediening aan tafel komt een gemeente?
Ik vind het lastige opmerkingen: de tafel vol en de kerk vol. En dat voor de waarneming van de predikant. De waarneming van een ander kan heel anders zijn. Die kan een leegte ervaren en verdriet dat er zo weinigen zijn de de dood van de Heere willen verkondigen totdat Hij komt.
Maar op de vraag terug te komen: blijkbaar komt het ook in HHGemeenten voor.
-
Ik heb het ook één en andermaal gelezen.
Hij gaat vaak voor in uiterst kleine ex evangelisaties. Vaak minder dan 25 man in de kerk.
Dan is het nog weinig maar dan zullen er vast grote gemeentes zijn in reformatorisch Nederland waar het percentage deelnemers tov aanwezigen lager ligt.
Hij gaat vaak voor in uiterst kleine ex evangelisaties. Vaak minder dan 25 man in de kerk.
Dan is het nog weinig maar dan zullen er vast grote gemeentes zijn in reformatorisch Nederland waar het percentage deelnemers tov aanwezigen lager ligt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Je hebt ook hele kleine gemeenten, soms maar een enkeling. En soms is er ook onenigheid in een kerkenraad oid.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Precies.Bertiel schreef: ↑29 okt 2024, 21:41 Ik heb het ook één en andermaal gelezen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Daarom mijj vraag of het in de HHK niet gebruikelijk is dat een dominee naar zulke gemeenten een paar ouderlingen meeneemt waarvan hij weet dat zij vrijmoedigheid hebben om aan te gaan? Zo nee, waarom niet?
Stel dat die ene avondmaalsganger verhinderd isdan houdt de dominee in zijn eentje avondmaal. Alsnog zien de mensen de door Christus ingestelde tekenen, maar het gemeenschappelijke ontbreekt dan. Nog los van dat de drempel om aan te gaan onbedoeld verhoogd kan worden.
Stel dat die ene avondmaalsganger verhinderd isdan houdt de dominee in zijn eentje avondmaal. Alsnog zien de mensen de door Christus ingestelde tekenen, maar het gemeenschappelijke ontbreekt dan. Nog los van dat de drempel om aan te gaan onbedoeld verhoogd kan worden.
Als er 25 leden zijn, is zoiets ook heel erg. Ik zie niet in hoe dat de uitspraak minder erg maakt.
Laatst gewijzigd door DDD op 29 okt 2024, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Hij is emeritus. Niet iemand die het aan “ zijn” ouderlingen kan vragen.
Ik ken die praktijk ook helemaal niet dat er ouderlingen uit een andere gemeente komen om maar mensen aan de tafel te hebben
Ik ken die praktijk ook helemaal niet dat er ouderlingen uit een andere gemeente komen om maar mensen aan de tafel te hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
Als je 25 leden hebt betekent dat vaak dat er nog een aantal minder in de kerk zitten. Dan heb je nog meestal een gedeelte die nog geen belijdenis hebben gevolgd.
Dan kan het zomaar zijn dat er niet heel veel meer over blijven. Uiteraard zou het wel zo moeten zijn dat een ieder die kerkelijk recht heeft, ook aan zou gaan. Maar ik probeer even te redeneren vanuit de praktijk.
-
Terecht punt. Ik weet van een gemeente waar het gebeurt. Enerzijds om de drempel voor mensen die voor het eerst zouden willen gaan te verlagen. Maar vooral omdat het avondmaal iets gemeenschappelijks is. Uit het Bijbels voorbeeld en het formulier blijkt dat duidelijk.
Het betreffen hier dan ook gemeentes met echt een handvol mensen en een predikant die in (avondmaals)leer geen doorsnee HHK predikant is, maar meer in een OGG zou passen, voor zover ik dat kan beoordelen op de enkele keren dat ik hem gehoord heb.
-
Er zijn ook veel soort van evangeliserende HHG's die alleen weekdiensten houden zoals in Linschoten, Reeuwijk, Putten, Urk, Doorn, Lekkerkerk. Deze evangelisaties vragen alleen uiterst rechtse voorgangers uit m.n. de HHK. Zou heel goed kunnen dat deze avondmaalsmijding als teken van rechtzinnigheid zien en dat je het tenminste niet licht opvat.
De kring rond "Gereformeerd Venster" zou je kunnen zien als de opvolger van het Gekrookte Riet.
De kring rond "Gereformeerd Venster" zou je kunnen zien als de opvolger van het Gekrookte Riet.
Kan het zijn dat het niet aangaan door mensen die belijdenis van hun geloof hebben afgelegd ten diepste meer te maken heeft met niet willen?
Laat dan - hoe heftig ook- de lege tafel minstens 4x per jaar een aanklacht zijn in plaats van schipperen.
Laat dan - hoe heftig ook- de lege tafel minstens 4x per jaar een aanklacht zijn in plaats van schipperen.
-
- Verbannen
Het gebeurde (en gebeurt?) wel in een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland, waar men dan op een Dankdag, die op een afwijkende datum gehouden werd, Avondmaal hield en mensen uit andere gemeenten ook kwamen en deelnamen aan het sacrament en het gezelschap.
Hervormde evangelisaties zijn over het algemeen niet aangesloten bij HHK en daar worden geen sacramenten bediend.Refojongere schreef: ↑29 okt 2024, 23:18 Er zijn ook veel soort van evangeliserende HHG's die alleen weekdiensten houden zoals in Linschoten, Reeuwijk, Putten, Urk, Doorn, Lekkerkerk. Deze evangelisaties vragen alleen uiterst rechtse voorgangers uit m.n. de HHK. Zou heel goed kunnen dat deze avondmaalsmijding als teken van rechtzinnigheid zien en dat je het tenminste niet licht opvat.