Ontwikkelingen HHK

Ambtenaar

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 17:53 Even een andere vraag voor jou dan: Je stelt dat 'enige' intelligentie nodig is om dominee te worden. Gemiddeld academisch niveau. Intelligentie kan je meten met IQ, dus laten we zeggen gemiddeld IQ 115-120? Als voorbeeld neem ik de GG. Hoeveel % van de dominees vallen er in jouw schatting dan af?
Geen idee, dat vind ik ook niet zo relevant. De GG hebben geen predikantenopleiding op academisch niveau, maar veel predikanten zijn wel academisch opgeleid.

Om theologische en filosofische inzichten te begrijpen en/of te weerleggen heb je simpelweg een bepaald denkniveau nodig.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Owen, die in de academische wereld boven anderen uitstak, liet John Bunyan die niet meer opleiding had gevolgd dan de basisschool, voorgaan in zijn gemeente in Londen en zat dan zelf onder het gehoor van deze voormalige ketellapper. Toen de Britse koning Charles II hem vroeg hoe hij als geleerd theoloog onder het gehoor van een ketellapper kon gaan zitten, heeft Owen dan ook geantwoord: Kon het uwe majesteit behagen, als ik de gave in het prediken van die ketellapper had, zou ik graag al mijn kennis opgeven.’ (‘Could it please your majesty, if I could possess that tinkers abi­lity for prea­ching, I would gladly relinquish all my learning.’)
Ararat

Bericht door Ararat »

We hebben het vooral over de prediking en dat is misschien terecht. Ik denk ook aan de vraagstukken die een predikant op zijn bord krijgt. Ik denk dat alleen wijsheid en levenservaring niet genoeg is, maar dat een zeker intellect onontbeerlijk is.

Daarom ben ik blij met onze goed geschoolde predikanten.
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 18 sep 2024, 07:35 We hebben het vooral over de prediking en dat is misschien terecht. Ik denk ook aan de vraagstukken die een predikant op zijn bord krijgt. Ik denk dat alleen wijsheid en levenservaring niet genoeg is, maar dat een zeker intellect onontbeerlijk is.

Ben je voor een minimumleeftijd?
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

MGG schreef: 18 sep 2024, 07:45
Ararat schreef: 18 sep 2024, 07:35 We hebben het vooral over de prediking en dat is misschien terecht. Ik denk ook aan de vraagstukken die een predikant op zijn bord krijgt. Ik denk dat alleen wijsheid en levenservaring niet genoeg is, maar dat een zeker intellect onontbeerlijk is.

Ben je voor een minimumleeftijd?
Toch merk je het meestal echt als iemand naast goed geschoold te zijn ook ervaring , levenservaring heeft opgedaan, in een beroep. En ik denk ook dat het helemaal niet verkeerd zou zijn als ze dat (deels) zouden blijven doen. Zeg maar als een Paulus.... . Die door zijn theologische opleiding precies wist waar de schoen wringt bij de joods theologie. Hij dat ook precies kon aanwijzen zonder voeding te geven aan allerlei onwaarheden die over de Bijbelse leer werden gezegd. Overeind kon houden of aan kon sluiten bij wat wel bekend was bij de Joodse theologie.

Een gevaar voor sommige mannen is dat ze de voeding met de realiteit van het leven "kwijt" raken, het theoretische verhalen zijn soms, omdat ze alleen in een kring bewegen van predikanten, kr en meelevende gemeenteleden.

Daarbij zeg ik niet dat jong verkeerd is. Of dat er geen ene goede predikant is die niet eerst levenservaring heeft opgedaan. Maar wes ook eerlijk. Ook het pastoraat alleen al, maar ook se theologische invloeden van verschillende kanten, zijn behoorlijk complex geworden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 23:10 Om theologische en filosofische inzichten te begrijpen en/of te weerleggen heb je simpelweg een bepaald denkniveau nodig.
Maar de inzichten die je zou moeten kunnen weerleggen bepalen slechts een heel klein deel van je werk. Minder dan 5% zou ik zeggen en mogelijk nog minder als je gemeente uit een dwarsdoorsnede van de bevolking bestaat. Wat dat betreft kun je prima differentiëren. Je stuurt je professors naar studentenverenigingen om het academische talent wat te prikkelen om bijbels te blijven denken, maar naar de gemiddelde gemeente kan je prima een gemiddelde dominee sturen.
merel

Bericht door merel »

Als het dan een gemiddeld academisch gevormde dominee is, is het helemaal goed.

Ik ben het met @ambtenaar eens dat een predikant academisch geschoold moet zijn. Het is mij ook een doorn in het oog dat de PKN bepaalde bevoegdheden aan HBO-ers wil overdragen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 18 sep 2024, 08:53
Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 23:10 Om theologische en filosofische inzichten te begrijpen en/of te weerleggen heb je simpelweg een bepaald denkniveau nodig.
Maar de inzichten die je zou moeten kunnen weerleggen bepalen slechts een heel klein deel van je werk. Minder dan 5% zou ik zeggen en mogelijk nog minder als je gemeente uit een dwarsdoorsnede van de bevolking bestaat. Wat dat betreft kun je prima differentiëren. Je stuurt je professors naar studentenverenigingen om het academische talent wat te prikkelen om bijbels te blijven denken, maar naar de gemiddelde gemeente kan je prima een gemiddelde dominee sturen.
Waar baseer je dat op?
Want veel inzichten zijn al.zo doordrenkt dat mensen zich zelf niet eens bewust zijn van de invloeden of vanuit welke theologische snit het gedacht wordt. Een prediker moet dat haarscherp kunnen herkennen en benoemen. Uitleggen en weerleggen vanuit de Schrift. Bijbels.

Persoonlijk merk ik dat er gemiddeld een verschil zit tussen predikanten die voor de scheuring in Utrecht hebben gestudeerd. En met gemiddeld predikanten die alleen op de HHS hebben gezeten en ook nog eens een andere kerkelijke achtergrond hebben. (Heus niet allemaal)

Waar de eerste groep (die ik dan hoor he) meestal puur reformatorische preken hebben. Merk ik bij de laatste groep ook vaak meer en meer invloeden van elders. En niet alleen de positieve kanten van de Nadere Reformatie. Die ze bijeen proberen brengen met een reformatorische visie. Gevolg is voor mij een veel minder helder geluid. Preken die prikkelen maar niet "verpletteren" in de goede zin van het Woord.

Ik.zie daarom helemaal niets in een seminarium met alle verschillende kerken. Juist daarom. Net zoals bij veel reformatorische instellingen zoals bijv. Scholen. de punten vermeden worden wat verschil geeft.
Voorbeeld: visie doop. Wat schetste mijn verbazing toen ik van een SmdB op een refoschool kwam? Dat er diverse meiden gewoon een volwassendoop en overdoop voorstonden. Ik denk dat, gezien de discussies hier op forum, een gevolg is van tegengestelde theologische visies. Wat door de dingen niet meer helder te benoemen. ( want bruggen bouwen hé?) Dit soort dingen alleen maar versterken.

Of bijv in een preek een bijbelfiguur allerlei dingen laat denken om pastoraal aan te sluiten bij vragen die gewoonweg niet in de Schrift staan. Waardoor het heldere geluid eerder in de preek gewoon weer ondermijnd wordt. Men geeft dan toe... nee het staat er niet. Maar het zou toch kunnen.
Dit zal je bij een gemiddelde hhk predikant uit de Utrecht tijd niet zo snel tegenkomen. De visie op de Wet en wat dat betekent in het geloofsleven. Is ook zo'n dingetje....

Natuurlijk is dit persoonlijk gekleurd. Maar ik ervaar het wel zo. ;)
Reformer

Bericht door Reformer »

Lilian1975 schreef: 18 sep 2024, 10:14
Herman schreef: 18 sep 2024, 08:53
Waar baseer je dat op?
Want veel inzichten zijn al.zo doordrenkt dat mensen zich zelf niet eens bewust zijn van de invloeden of vanuit welke theologische snit het gedacht wordt. Een prediker moet dat haarscherp kunnen herkennen en benoemen. Uitleggen en weerleggen vanuit de Schrift. Bijbels.

Persoonlijk merk ik dat er gemiddeld een verschil zit tussen predikanten die voor de scheuring in Utrecht hebben gestudeerd. En met gemiddeld predikanten die alleen op de HHS hebben gezeten en ook nog eens een andere kerkelijke achtergrond hebben. (Heus niet allemaal)

Waar de eerste groep (die ik dan hoor he) meestal puur reformatorische preken hebben. Merk ik bij de laatste groep ook vaak meer en meer invloeden van elders. En niet alleen de positieve kanten van de Nadere Reformatie. Die ze bijeen proberen brengen met een reformatorische visie. Gevolg is voor mij een veel minder helder geluid. Preken die prikkelen maar niet "verpletteren" in de goede zin van het Woord.

Ik.zie daarom helemaal niets in een seminarium met alle verschillende kerken. Juist daarom. Net zoals bij veel reformatorische instellingen zoals bijv. Scholen. de punten vermeden worden wat verschil geeft.
Voorbeeld: visie doop. Wat schetste mijn verbazing toen ik van een SmdB op een refoschool kwam? Dat er diverse meiden gewoon een volwassendoop en overdoop voorstonden. Ik denk dat, gezien de discussies hier op forum, een gevolg is van tegengestelde theologische visies. Wat door de dingen niet meer helder te benoemen. ( want bruggen bouwen hé?) Dit soort dingen alleen maar versterken.

Of bijv in een preek een bijbelfiguur allerlei dingen laat denken om pastoraal aan te sluiten bij vragen die gewoonweg niet in de Schrift staan. Waardoor het heldere geluid eerder in de preek gewoon weer ondermijnd wordt. Men geeft dan toe... nee het staat er niet. Maar het zou toch kunnen.
Dit zal je bij een gemiddelde hhk predikant uit de Utrecht tijd niet zo snel tegenkomen. De visie op de Wet en wat dat betekent in het geloofsleven. Is ook zo'n dingetje....

Natuurlijk is dit persoonlijk gekleurd. Maar ik ervaar het wel zo. ;)
Het HHS staat bepaald niet los van de Vrije Universiteit. Over all wordt zo'n 60% van het curriculum door niet HHS-docenten verzorgd. Zeker in de bachelor zijn er vakken die een HHS-student samen volgt met niet-gelovigen, vrijzinnig gelovigen, Mohammed in djellaba, ...
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
MGG

Bericht door MGG »

https://refoweb.nl/vragenrubriek/31350/ ... avondmaal/

Blijkbaar zijn er HHKs waarbij het er 1 iemand aangaat. Is het in de HHK niet gebruikelijk dat een dominee naar zulke gemeenten een paar ouderlingen meeneemt waarvan hij weet dat zij vrijmoedigheid hebben om aan te gaan? Zo nee, waarom niet? De dominee ervaart het nu als spannend als na de nodiging even duurt voordat iemand komt.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:https://refoweb.nl/vragenrubriek/31350/ ... avondmaal/

Blijkbaar zijn er HHKs waarbij het er 1 iemand aangaat. Is het in de HHK niet gebruikelijk dat een dominee naar zulke gemeenten een paar ouderlingen meeneemt waarvan hij weet dat zij vrijmoedigheid hebben om aan te gaan? Zo nee, waarom niet? De dominee ervaart het nu als spannend als na de nodiging even duurt voordat iemand komt.
Ik lees volgens mij OGG en geen HHK. Er zijn trouwens geen HHKs, plaatselijke gemeenten zijn HHG’s ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ararat

Bericht door Ararat »

Als ik het goed lees spreekt de predikant over zijn eigen ervaring in twee HHG's.

In hoeverre is een gemeente waar 1x per jaar Avondmaal gevierd wordt of een gemeente waar 1 persoon per bediening aan tafel komt een gemeente?
Mistig

Bericht door Mistig »

Refojongere schreef: 18 sep 2024, 01:16 Owen, die in de academische wereld boven anderen uitstak, liet John Bunyan die niet meer opleiding had gevolgd dan de basisschool, voorgaan in zijn gemeente in Londen en zat dan zelf onder het gehoor van deze voormalige ketellapper. Toen de Britse koning Charles II hem vroeg hoe hij als geleerd theoloog onder het gehoor van een ketellapper kon gaan zitten, heeft Owen dan ook geantwoord: Kon het uwe majesteit behagen, als ik de gave in het prediken van die ketellapper had, zou ik graag al mijn kennis opgeven.’ (‘Could it please your majesty, if I could possess that tinkers abi­lity for prea­ching, I would gladly relinquish all my learning.’)
Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik liever de boeken van John Owen lees dan de boeken van Bunyan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 29 okt 2024, 20:06
MGG schreef:https://refoweb.nl/vragenrubriek/31350/ ... avondmaal/

Ik lees volgens mij OGG en geen HHK. Er zijn trouwens geen HHKs, plaatselijke gemeenten zijn HHG’s ;) .
De vraag komt van iemand uit de OGG en wordt beantwoord door een dominee uit de HHK. Deze dominee schrijft over avondmaalsdiensten waarin zelf voorgaat. Ik neem aan dat dit in HHG's is. Dank voor de correctie. Ik ga proberen om deze fout niet nog een keer te maken.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ararat schreef:Als ik het goed lees spreekt de predikant over zijn eigen ervaring in twee HHG's.

In hoeverre is een gemeente waar 1x per jaar Avondmaal gevierd wordt of een gemeente waar 1 persoon per bediening aan tafel komt een gemeente?
Je hebt gelijk, ik heb niet zorgvuldig gelezen.

Ik vind het lastige opmerkingen: de tafel vol en de kerk vol. En dat voor de waarneming van de predikant. De waarneming van een ander kan heel anders zijn. Die kan een leegte ervaren en verdriet dat er zo weinigen zijn de de dood van de Heere willen verkondigen totdat Hij komt.

Maar op de vraag terug te komen: blijkbaar komt het ook in HHGemeenten voor.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie