Herman schreef: ↑18 sep 2024, 08:53
Ambtenaar schreef: ↑17 sep 2024, 23:10
Om theologische en filosofische inzichten te begrijpen en/of te weerleggen heb je simpelweg een bepaald denkniveau nodig.
Maar de inzichten die je zou moeten kunnen weerleggen bepalen slechts een heel klein deel van je werk. Minder dan 5% zou ik zeggen en mogelijk nog minder als je gemeente uit een dwarsdoorsnede van de bevolking bestaat. Wat dat betreft kun je prima differentiëren. Je stuurt je professors naar studentenverenigingen om het academische talent wat te prikkelen om bijbels te blijven denken, maar naar de gemiddelde gemeente kan je prima een gemiddelde dominee sturen.
Waar baseer je dat op?
Want veel inzichten zijn al.zo doordrenkt dat mensen zich zelf niet eens bewust zijn van de invloeden of vanuit welke theologische snit het gedacht wordt. Een prediker moet dat haarscherp kunnen herkennen en benoemen. Uitleggen en weerleggen vanuit de Schrift. Bijbels.
Persoonlijk merk ik dat er
gemiddeld een verschil zit tussen predikanten die voor de scheuring in Utrecht hebben gestudeerd. En met gemiddeld predikanten die alleen op de HHS hebben gezeten en
ook nog eens een andere kerkelijke achtergrond hebben. (Heus niet allemaal)
Waar de eerste groep (die ik dan hoor he) meestal puur reformatorische preken hebben. Merk ik bij de laatste groep ook vaak meer en meer invloeden van elders. En niet alleen de positieve kanten van de Nadere Reformatie. Die ze bijeen proberen brengen met een reformatorische visie. Gevolg is voor mij een veel minder helder geluid. Preken die prikkelen maar niet "verpletteren" in de goede zin van het Woord.
Ik.zie daarom helemaal niets in een seminarium met alle verschillende kerken. Juist daarom. Net zoals bij veel reformatorische instellingen zoals bijv. Scholen. de punten vermeden worden wat verschil geeft.
Voorbeeld: visie doop. Wat schetste mijn verbazing toen ik van een SmdB op een refoschool kwam? Dat er diverse meiden gewoon een volwassendoop en overdoop voorstonden. Ik denk dat, gezien de discussies hier op forum, een gevolg is van tegengestelde theologische visies. Wat door de dingen niet meer helder te benoemen. ( want bruggen bouwen hé?) Dit soort dingen alleen maar versterken.
Of bijv in een preek een bijbelfiguur allerlei dingen laat denken om pastoraal aan te sluiten bij vragen die gewoonweg niet in de Schrift staan. Waardoor het heldere geluid eerder in de preek gewoon weer ondermijnd wordt. Men geeft dan toe... nee het staat er niet. Maar het zou toch kunnen.
Dit zal je bij een gemiddelde hhk predikant uit de Utrecht tijd niet zo snel tegenkomen. De visie op de Wet en wat dat betekent in het geloofsleven. Is ook zo'n dingetje....
Natuurlijk is dit persoonlijk gekleurd. Maar ik ervaar het wel zo.