Ontwikkelingen HHK

MGG

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 17 sep 2024, 08:21
MGG schreef:
Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 06:58
MGG schreef: 16 sep 2024, 23:27 Gelukkig is er een vertaling die door deskundigen als betrouwbaar gezien wordt. Ik en vele andere met mij lezen vakliteratuur ook regelmatig in een andere taal dan het oorspronkelijk geschreven is.
Je kunt proberen iets kroms recht te praten, maar dat lukt je niet. Veel vakliteratuur voor een predikant is bovendien in het Latijn en bijv. het Engels en Duits geschreven. Kortom, een predikant moet een talenknobbel hebben, zeker ook omdat hij de taal als instrument heeft.
Ik probeer niet iets kroms recht te praten. Ik ga alleen niet mee in de eis die door mensen verzonnen is. Als Jezus het niet nodig vond om alleen farizeeën als discipel te nemen, dan kan ik mij niet voorstellen dat God nu wil dat enkel universitair geschoolde mannen dominee mogen worden.

Het curatorium wordt soms een menselijke drempel genoemd. De eis van een studie theologie is dat ook.
Er is geen instroom-niveau. Wel een uitstroom-niveau. Daartussen zit opleiding.

Ik denk zomaar dat de discipelen de beste opleiding gehad hebben die denkbaar is. Het argument om de discipelen te (blijven) zien als ongeletterd, lijkt me daarom niet opportuun. Petrus preekte het volk tijdens de Pinkstertoespraak zodanig dat de luisteraars verwonderd waren over zijn kennis.

Ik zou een universele Gereformeerde Predikantenopleiding (HBO / Uni) wel toejuichen. Waarbij, als dat gewenst is, de verschillende denominaties hun accent kunnen aanbrengen. De HHK zou het voortouw kunnen nemen, gezien de discussie over de VU, maar ik denk ook dat veel kerken niet mee gaan. De singulariteit die in de kerken GG (in alle variaties) hoog is geroemd, komt daarmee onder druk.
Om in te stromen op een universitaire opleiding is toch VWO of een HBO nodig?

De discipelen hebben inderdaad een veel betere opleiding gehad dan wat nu aangeboden kan worden. Petrus had veel kennis, maar als visser waarschijnlijk geen theologisch opleiding. Het jaren verdiepen in Gods Woord en andere schriften geeft veel kennis, maar niet het papiertje. Ik ben ook voor een gedegen opleiding waarbij studenten hun talenten maximaal benutten.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 08:34
Maanenschijn schreef: 17 sep 2024, 08:21 Ik denk zomaar dat de discipelen de beste opleiding gehad hebben die denkbaar is. Het argument om de discipelen te (blijven) zien als ongeletterd, lijkt me daarom niet opportuun. Petrus preekte het volk tijdens de Pinkstertoespraak zodanig dat de luisteraars verwonderd waren over zijn kennis.

Ik zou een universele Gereformeerde Predikantenopleiding (HBO / Uni) wel toejuichen. Waarbij, als dat gewenst is, de verschillende denominaties hun accent kunnen aanbrengen. De HHK zou het voortouw kunnen nemen, gezien de discussie over de VU, maar ik denk ook dat veel kerken niet mee gaan. De singulariteit die in de kerken GG (in alle variaties) hoog is geroemd, komt daarmee onder druk.
De farizeeën (de toenmalige theologen) kregen het er vaak van langs. De eenvoudigen en het vertrapte konden daarentegen rekenen op de gunsten van Jezus. Ik wil niet zeggen dat een academische opleiding per definitie fout is, want dat is het niet, maar daarmee zijn de niet-academische dominees niet minder dominee. Ik bespeur dat wel links en rechts hier.

Ik zou een universele opleiding ook toejuichen; ik hoop echt heel erg dat dit soort initiatieven van de grond komen. Laat het niet komen tot vervolging en verdrukking voordat reformatorisch Nederland weer broederlijk om mag gaan met elkaar.
Ik denk dat je het bericht van Maanenschijn niet goed begrijpt.

Het gaat niet zozeer om wie er tot de opleiding worden toegelaten, dat kunnen ongeletterde (?) vissers zijn, zoals de discipelen.
Maar het gaat erom wat de uitstroom van een opleiding is.
Petrus begon zijn opleiding als visser, maar uit zijn preek op de Pinksterdag merk je dat hij een hoog niveau bereikt had tijdens zijn opleiding. Hij haalt uit de losse pols allerlei OT teksten aan en geeft de actuele toepassing.
Dat niveau zie je ook bij zijn algemene brieven.

Zo lees ik zijn bericht, en daar ben ik het helemaal mee eens.
Juist, dat is wat ik bedoel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef: 17 sep 2024, 08:52
HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 08:29
Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 06:59
HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 06:42 Wat een menselijke gedachten allemaal over het Woord en de verkondigers daarvan.
Ik kan louter menselijk denken.
Ja en dat moet je soms uit handen leren geven. Het werk van God overstijgt het menselijke gedachten tot in oneindigheid. De wegen hier op aarde zijn dus wel eens onnavolgbaar en onverklaarbaar, maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen.
'Samenvoegen, meeloopdagen' etc zijn toch net zo goed menselijke gedachten?
Ik ben ook bijzonder blij dat onze dominee de grondtalen uitstekend beheerst en zo onderwijs mag geven.
Het ging mij om de veroordelende berichten over de niet academische achtergrond van bepaalde dominees. Die lijn trok ik even door. Ik ben ook blij dat grondige kennis van de brontalen heel belangrijk is binnen het HHS. Aan de andere kant, hoeveel weet een dominee daar nog van na pakweg 5-10 jaar? Op ten duur verwateren dat soort dingen ook, denk ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 13:36 Aan de andere kant, hoeveel weet een dominee daar nog van na pakweg 5-10 jaar? Op ten duur verwateren dat soort dingen ook, denk ik.
Als ze elke week netjes de bijbeltekst bestuderen, dan krijgen ze alleen maar meer kennis van de brontalen. Als ze dat niet doen, dan is de investering in de opleiding voor niets.
HersteldHervormd

Tiberius schreef: 17 sep 2024, 09:04
Maanenschijn schreef: 17 sep 2024, 08:21 Ik denk zomaar dat de discipelen de beste opleiding gehad hebben die denkbaar is. Het argument om de discipelen te (blijven) zien als ongeletterd, lijkt me daarom niet opportuun. Petrus preekte het volk tijdens de Pinkstertoespraak zodanig dat de luisteraars verwonderd waren over zijn kennis.

De farizeeën (de toenmalige theologen) kregen het er vaak van langs. De eenvoudigen en het vertrapte konden daarentegen rekenen op de gunsten van Jezus. Ik wil niet zeggen dat een academische opleiding per definitie fout is, want dat is het niet, maar daarmee zijn de niet-academische dominees niet minder dominee. Ik bespeur dat wel links en rechts hier.

Ik zou een universele opleiding ook toejuichen; ik hoop echt heel erg dat dit soort initiatieven van de grond komen. Laat het niet komen tot vervolging en verdrukking voordat reformatorisch Nederland weer broederlijk om mag gaan met elkaar.

Het gaat niet zozeer om wie er tot de opleiding worden toegelaten, dat kunnen ongeletterde (?) vissers zijn, zoals de discipelen.
Petrus begon zijn opleiding als visser, maar uit zijn preek op de Pinksterdag merk je dat hij een hoog niveau bereikt had tijdens zijn opleiding. Hij haalt uit de losse pols allerlei OT teksten aan en geeft de actuele toepassing.

Helder, wat is echter dan de juiste criteria qua uitstroom?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Herman schreef: 17 sep 2024, 13:38
HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 13:36 Aan de andere kant, hoeveel weet een dominee daar nog van na pakweg 5-10 jaar? Op ten duur verwateren dat soort dingen ook, denk ik.
Als ze elke week netjes de bijbeltekst bestuderen, dan krijgen ze alleen maar meer kennis van de brontalen. Als ze dat niet doen, dan is de investering in de opleiding voor niets.
Ja, daarom inderdaad. Ik heb geen idee hoe dat gaat binnen de HHK en CGK bijvoorbeeld. Het zal uiteraard ook per dominee verschillen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 13:36
Zeeuw schreef: 17 sep 2024, 08:52
HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 08:29
Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 06:59
Ik kan louter menselijk denken.
Ja en dat moet je soms uit handen leren geven. Het werk van God overstijgt het menselijke gedachten tot in oneindigheid. De wegen hier op aarde zijn dus wel eens onnavolgbaar en onverklaarbaar, maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen.
'Samenvoegen, meeloopdagen' etc zijn toch net zo goed menselijke gedachten?
Ik ben ook bijzonder blij dat onze dominee de grondtalen uitstekend beheerst en zo onderwijs mag geven.
Het ging mij om de veroordelende berichten over de niet academische achtergrond van bepaalde dominees. Die lijn trok ik even door. Ik ben ook blij dat grondige kennis van de brontalen heel belangrijk is binnen het HHS. Aan de andere kant, hoeveel weet een dominee daar nog van na pakweg 5-10 jaar? Op ten duur verwateren dat soort dingen ook, denk ik.
Een dominee die werk maakt van zijn preken weet daar steeds meer van.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 13:40
Tiberius schreef: 17 sep 2024, 09:04

Helder, wat is echter dan de juiste criteria qua uitstroom?
Tja, dat is de discussie.
Wat mij betreft hoeven de grondtalen ook niet per se, zeker gezien de hoeveelheid hulpmiddelen die je tegenwoordig op internet hebt. Anderzijds moet een predikant dan wel oppassen om met zijn steenkolen-Grieks te zeggen: in de grondtekst staat .., maar dat kan je ook vertalen met ...'
Ik ben wel van mening dat academische vaardigheden vereiste zijn.
helma

Bericht door helma »

Ik zocht op internet naar een preek over een specifiek gedeelte en vond er een op .....

Helaas was de schriftuitleg nauwelijks aanwezig, misschien 15%. Ik zal geen verband of naam noemen, want het gaat me niet om zwartmakerij.
Maar deze preek had bij elk willekeurig Schriftgedeelte gepast. Ik vind dat best kwalijk. Hoe liefdevol en ernstig een preek ook is. Dat heeft niets meer met Woordverkondiging te maken.
HersteldHervormd

Dat laatste zou ik niet zo snel in de mond nemen, je kan Woordverkondiging vrij breed interpreteren. Persoonlijk heb ik ook een voorkeur voor een Schriftuurlijke preek. Blijf zo dicht mogelijk bij een tekst en leg uit wat er staat.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Het gebeurt wel vaker dat een standaard preek over een Bijbeltekst wordt gelegd waardoor de specifieke uitleg en toepassing van het Bijbelgedeelte niet aan de orde komt.
In sommige gemeenten wordt dat geapprecieerd.

Het is wel de vraag of zo Gods Woord, door de Bijbel, wel juist aan de orde komt.
De ene tekst in de Bijbel stelt immers een ander thema aan de orde dan een ander deel.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 15:01 Blijf zo dicht mogelijk bij een tekst en leg uit wat er staat.
En daarvoor heb je enige intelligentie nodig. Laten we zeggen gemiddeld academisch niveau.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 17:08
HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 15:01 Blijf zo dicht mogelijk bij een tekst en leg uit wat er staat.
En daarvoor heb je enige intelligentie nodig. Laten we zeggen gemiddeld academisch niveau.
Julius Wellhausen en Rudolf Bultmann hadden een bovengemiddeld academisch niveau maar snapten er de ballen niet van.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 17 sep 2024, 17:12 Julius Wellhausen en Rudolf Bultmann hadden een bovengemiddeld academisch niveau maar snapten er de ballen niet van.
Dat oordeel is voor jouw rekening, ik ben onvoldoende op de hoogte van het werk van beide heren. Een bepaalde mate van intelligentie en opleiding is geen garantie voor een juiste uitleg en toepassing. In mijn kerk waren er heel wat theologen die, om het voorzichtig te duiden, het gereformeerde pad spoedig verlieten.

Om dominee te zijn en om de Bijbel te kunnen bestuderen en uitleggen heb je nu eenmaal bepaalde kennis en vaardigheden nodig. En je hebt nu eenmaal een bepaald niveau en om die juiste kennis en vaardigheden eigen te maken.

Dominee is geen beschermde titel en voor sommigen is dat maar goed ook.
HersteldHervormd

Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 17:08
Allereerst heeft een dominee Gods zegen en leiding nodig. Een beetje in het verlengde van Herman: Je hebt theologen die zeer en zeer geleerd zijn, maar minder nuttige dingen zeggen dan een oefenaar. Om het even zwart wit te stellen.

Even een andere vraag voor jou dan: Je stelt dat 'enige' intelligentie nodig is om dominee te worden. Gemiddeld academisch niveau. Intelligentie kan je meten met IQ, dus laten we zeggen gemiddeld IQ 115-120? Als voorbeeld neem ik de GG. Hoeveel % van de dominees vallen er in jouw schatting dan af?
Plaats reactie