Om in te stromen op een universitaire opleiding is toch VWO of een HBO nodig?Maanenschijn schreef: ↑17 sep 2024, 08:21Er is geen instroom-niveau. Wel een uitstroom-niveau. Daartussen zit opleiding.MGG schreef:Ik probeer niet iets kroms recht te praten. Ik ga alleen niet mee in de eis die door mensen verzonnen is. Als Jezus het niet nodig vond om alleen farizeeën als discipel te nemen, dan kan ik mij niet voorstellen dat God nu wil dat enkel universitair geschoolde mannen dominee mogen worden.Ambtenaar schreef: ↑17 sep 2024, 06:58Je kunt proberen iets kroms recht te praten, maar dat lukt je niet. Veel vakliteratuur voor een predikant is bovendien in het Latijn en bijv. het Engels en Duits geschreven. Kortom, een predikant moet een talenknobbel hebben, zeker ook omdat hij de taal als instrument heeft.
Het curatorium wordt soms een menselijke drempel genoemd. De eis van een studie theologie is dat ook.
Ik denk zomaar dat de discipelen de beste opleiding gehad hebben die denkbaar is. Het argument om de discipelen te (blijven) zien als ongeletterd, lijkt me daarom niet opportuun. Petrus preekte het volk tijdens de Pinkstertoespraak zodanig dat de luisteraars verwonderd waren over zijn kennis.
Ik zou een universele Gereformeerde Predikantenopleiding (HBO / Uni) wel toejuichen. Waarbij, als dat gewenst is, de verschillende denominaties hun accent kunnen aanbrengen. De HHK zou het voortouw kunnen nemen, gezien de discussie over de VU, maar ik denk ook dat veel kerken niet mee gaan. De singulariteit die in de kerken GG (in alle variaties) hoog is geroemd, komt daarmee onder druk.
De discipelen hebben inderdaad een veel betere opleiding gehad dan wat nu aangeboden kan worden. Petrus had veel kennis, maar als visser waarschijnlijk geen theologisch opleiding. Het jaren verdiepen in Gods Woord en andere schriften geeft veel kennis, maar niet het papiertje. Ik ben ook voor een gedegen opleiding waarbij studenten hun talenten maximaal benutten.