Jawel, maar het zal nooit gebeuren, @eilander. Stel dat het comité van de GBS ter plaatste daadwerkelijk ds. Vreugdenhil had gevraagd (of een andere dominee uit een ander kerkverband), dan denk ik niet dat de kerkenraad toestemming had gegeven om de GBS-dienst daar te houden. Dus de kerkenraad zal toch willen blijven weten welke dominee er komt preken.eilander schreef:Ik ben inderdaad vrij vreemd in GG-land, maar ik begrijp heus wel dat het anders gaat dan ik hier schets. De vraag is natuurlijk: zouden we niet op deze manier moeten bekijken en dus wat minder buikpijn hierover hebben?Bezorgd schreef:U bent een vreemde in GG land?eilander schreef:Het plaatselijke comité van de GBS vraagt aan de kerkenraad of ze het gebouw mogen gebruiken voor een GBS-dienst. Je hoeft toch zeker aan een GBS-comité niet te gaan vragen of ze wel een rechtzinnige predikant uitnodigen? Welnee, ze nodigen altijd iemand uit uit onze achterban. Zo ook nu.
Over het algemeen gaat het echt niet zo. Net als bij tijdredes van de SGP wil men graag weten wie er komt.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat beter luisteren is vrij suggestief denk ik.Gijs Diederik schreef:Waarschijnlijk niet. Maar naar die emeritus-predikant kun je veel beter naar luisteren voor hart en leven dan naar diegene die ze nu hebben uitgenodigd.Jantje schreef:Inderdaad... Ik vraag me af of de GBS-dienst ook door zou gaan als bijvoorbeeld de (nog prekende) emeritus-predikant uit de betreffende classis zou voorgaan.Bezorgd schreef:U bent een vreemde in GG land?eilander schreef:Het plaatselijke comité van de GBS vraagt aan de kerkenraad of ze het gebouw mogen gebruiken voor een GBS-dienst. Je hoeft toch zeker aan een GBS-comité niet te gaan vragen of ze wel een rechtzinnige predikant uitnodigen? Welnee, ze nodigen altijd iemand uit uit onze achterban. Zo ook nu.
Over het algemeen gaat het echt niet zo. Net als bij tijdredes van de SGP wil men graag weten wie er komt.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat deze dienst werkelijk doorgaat. Hij zou wel zéér graag willen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat weet je helemaal niet. Niet lichtelijk of onverhoord oordelen!Jantje schreef:Jawel, maar het zal nooit gebeuren, @eilander. Stel dat het comité van de GBS ter plaatste daadwerkelijk ds. Vreugdenhil had gevraagd (of een andere dominee uit een ander kerkverband), dan denk ik niet dat de kerkenraad toestemming had gegeven om de GBS-dienst daar te houden. Dus de kerkenraad zal toch willen blijven weten welke dominee er komt preken.eilander schreef:Ik ben inderdaad vrij vreemd in GG-land, maar ik begrijp heus wel dat het anders gaat dan ik hier schets. De vraag is natuurlijk: zouden we niet op deze manier moeten bekijken en dus wat minder buikpijn hierover hebben?Bezorgd schreef:U bent een vreemde in GG land?eilander schreef:Het plaatselijke comité van de GBS vraagt aan de kerkenraad of ze het gebouw mogen gebruiken voor een GBS-dienst. Je hoeft toch zeker aan een GBS-comité niet te gaan vragen of ze wel een rechtzinnige predikant uitnodigen? Welnee, ze nodigen altijd iemand uit uit onze achterban. Zo ook nu.
Er is kerkordelijk niets tegen op het vragen van ds G Bredeweg voor de GBS in de GG Waardenburg.
Hier geldt dat de plaatselijke kerk autonoom is. Ds Bredeweg is door de classis Goes van de GG niet afgezet en niet geschorst, bovendien is hij erkend predikant in zijn eigen kerkverband.
In dat opzicht is het niet anders dan het voorgaan van ds G Kater in de GG Bodegraven.
Een andere vraag is of je het moet willen, zowel ds Bredeweg als de GG Waardenburg. Maar dat ligt meer op het vlak van fijnzinnige antennes voor de gevoelens die dit losmaakt. Maar mogelijk ligt er op dat punt juist wel een probleem.
Hier geldt dat de plaatselijke kerk autonoom is. Ds Bredeweg is door de classis Goes van de GG niet afgezet en niet geschorst, bovendien is hij erkend predikant in zijn eigen kerkverband.
In dat opzicht is het niet anders dan het voorgaan van ds G Kater in de GG Bodegraven.
Een andere vraag is of je het moet willen, zowel ds Bredeweg als de GG Waardenburg. Maar dat ligt meer op het vlak van fijnzinnige antennes voor de gevoelens die dit losmaakt. Maar mogelijk ligt er op dat punt juist wel een probleem.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
Kijk maar eens op Kerktijden naar het selectieve aanbod. Verschillende classispredikanten (uit Amersfoort, Utrecht en Woerden) gaan er nooit voor. Dat heeft toch een reden?DDD schreef:Dat weet je helemaal niet. Niet lichtelijk of onverhoord oordelen!Jantje schreef:Jawel, maar het zal nooit gebeuren, @eilander. Stel dat het comité van de GBS ter plaatste daadwerkelijk ds. Vreugdenhil had gevraagd (of een andere dominee uit een ander kerkverband), dan denk ik niet dat de kerkenraad toestemming had gegeven om de GBS-dienst daar te houden. Dus de kerkenraad zal toch willen blijven weten welke dominee er komt preken.eilander schreef:Ik ben inderdaad vrij vreemd in GG-land, maar ik begrijp heus wel dat het anders gaat dan ik hier schets. De vraag is natuurlijk: zouden we niet op deze manier moeten bekijken en dus wat minder buikpijn hierover hebben?Bezorgd schreef:
U bent een vreemde in GG land?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Alsof kerktijden het einde van alle tegenspraak is.
-
- Verbannen
Zeker niet, maar bedoel je nu dat predikanten uit Amersfoort, Utrecht en Woerden in de GG Waardenburg wel voorgaan maar dat dit buiten kerktijden wordt gehouden?pierre27 schreef:Alsof kerktijden het einde van alle tegenspraak is.
Waarom dan?

Nee, maar k zie nergens staan die predikanten niet in Waardenburg zouden mogen voor gaan.Gijs Diederik schreef:Zeker niet, maar bedoel je nu dat predikanten uit Amersfoort, Utrecht en Woerden in de GG Waardenburg wel voorgaan maar dat dit buiten kerktijden wordt gehouden?pierre27 schreef:Alsof kerktijden het einde van alle tegenspraak is.
Waarom dan?
De optimistische visie op sommige zaken door pierre27 doet me deugd. Had iedereen dat maar.
Nou dat optimisme kan wel eens hard tegenvallen, maar dat stellige gezemel van dat mensen zo goed weten waar predikanten wel of niet mogen voorgaan en welke dominee er wel of niet de waarheid preekt is af en toe treurig.Bezorgd schreef:De optimistische visie op sommige zaken door pierre27 doet me deugd. Had iedereen dat maar.
-
pierre27 schreef:Nou dat optimisme kan wel eens hard tegenvallen, maar dat stellige gezemel van dat mensen zo goed weten waar predikanten wel of niet mogen voorgaan en welke dominee er wel of niet de waarheid preekt is af en toe treurig.Bezorgd schreef:De optimistische visie op sommige zaken door pierre27 doet me deugd. Had iedereen dat maar.

Helemaal eens.pierre27 schreef:Nou dat optimisme kan wel eens hard tegenvallen, maar dat stellige gezemel van dat mensen zo goed weten waar predikanten wel of niet mogen voorgaan en welke dominee er wel of niet de waarheid preekt is af en toe treurig.Bezorgd schreef:De optimistische visie op sommige zaken door pierre27 doet me deugd. Had iedereen dat maar.
Allen is het helaas wel vaak de realiteit die weergegeven wordt, en dat weet jij ook.
Je laatste punt is helemaal waar, een dominee van dwaalleer betichten, dat zou ban waardig moeten zijn hier. In ieder geval als er gesproken wordt over predikanten binnen de reformatorische kerken. Dat er , soms verregaande accenten zijn is wat anders.
-
- Verbannen
Feit is dat er sommige onder ons zijn die e.e.a. bijhouden. en als blijkt dat bepaalde predikanten al 15 jaar niet in bepaalde gemeentes gepreekt hebben. Dan kun je met een aan zekerheid grenzende stelligheid zeggen dat deze predikanten daar niet worden uitgenodigd.pierre27 schreef:Nou dat optimisme kan wel eens hard tegenvallen, maar dat stellige gezemel van dat mensen zo goed weten waar predikanten wel of niet mogen voorgaan en welke dominee er wel of niet de waarheid preekt is af en toe treurig.Bezorgd schreef:De optimistische visie op sommige zaken door pierre27 doet me deugd. Had iedereen dat maar.
Dan kun je wel spreken over gezemel en gezeur. Maar dan ben je inderdaad erg optimistisch en niet meer dan dat.
Dat is echt onzin. In onze kerk worden alle dominees uitgenodigd. Niet door de meest actieve preekregelaar wellicht, maar toch. En toch komen er een heleboel nooit.Gijs Diederik schreef:Feit is dat er sommige onder ons zijn die e.e.a. bijhouden. en als blijkt dat bepaalde predikanten al 15 jaar niet in bepaalde gemeentes gepreekt hebben. Dan kun je met een aan zekerheid grenzende stelligheid zeggen dat deze predikanten daar niet worden uitgenodigd.pierre27 schreef:Nou dat optimisme kan wel eens hard tegenvallen, maar dat stellige gezemel van dat mensen zo goed weten waar predikanten wel of niet mogen voorgaan en welke dominee er wel of niet de waarheid preekt is af en toe treurig.Bezorgd schreef:De optimistische visie op sommige zaken door pierre27 doet me deugd. Had iedereen dat maar.
Dan kun je wel spreken over gezemel en gezeur. Maar dan ben je inderdaad erg optimistisch en niet meer dan dat.
Los daarvan: ik heb het preekrooster van twee jaar bekeken en zo heel eenzijdig is het nu ook weer niet. Alle dominees rechts van het midden zijn welkom. Dan vallen er maar een paar af.
-
- Verbannen
Dan heb je toch niet goed gekeken. Van de classispredikanten komen alleen ds. Van Eckeveld en ds. Mouw. De overige predikanten in de classis, ds. W. Harinck, ds. Visscher en ds. Zondag, zie ik niet staan en ds. Van der Net (toen hij nog preekte) en ds. Vreugdenhil ook niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje