Ontwikkelingen HHK

Bertiel

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Vreemd dat deze kerken toch oordelen over andere kerken als de DKO niet gebruikt worden.
Daarnaast is 80% van het nieuwe testament geschreven door hoogopgeleide mensen.
En de anderen waren ook thuis in het OT in de oorspronkelijke taal.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 16 sep 2024, 23:30 Vreemd dat deze kerken toch oordelen over andere kerken als de DKO niet gebruikt worden.
Als het goed is alleen als de DKO niet gevolgd wordt op punten die uit de Bijbel komen. De door mensen verzonnen regels, hoe nuttig soms ook, mag elk kerkverband van mij zelf beoordelen.

20% dus niet. Deze 20% is niks minder dan de 80%! Iets wat toen doorsnee was, kan je lastig vergelijken met het nu verplicht op universitair niveau beheersen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef: 16 sep 2024, 23:39
Bertiel schreef: 16 sep 2024, 23:30 Vreemd dat deze kerken toch oordelen over andere kerken als de DKO niet gebruikt worden.
Als het goed is alleen als de DKO niet gevolgd wordt op punten die uit de Bijbel komen. De door mensen verzonnen regels, hoe nuttig soms ook, mag elk kerkverband van mij zelf beoordelen.

20% dus niet. Deze 20% is niks minder dan de 80%! Iets wat toen doorsnee was, kan je lastig vergelijken met het nu verplicht op universitair niveau beheersen.
Volgens de DKO zou ook elke zondag de HC gepreekt moeten worden wat ook niet altijd het geval is bijvoorbeeld.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Wat een menselijke gedachten allemaal over het Woord en de verkondigers daarvan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 16 sep 2024, 23:27 Gelukkig is er een vertaling die door deskundigen als betrouwbaar gezien wordt. Ik en vele andere met mij lezen vakliteratuur ook regelmatig in een andere taal dan het oorspronkelijk geschreven is.
Je kunt proberen iets kroms recht te praten, maar dat lukt je niet. Veel vakliteratuur voor een predikant is bovendien in het Latijn en bijv. het Engels en Duits geschreven. Kortom, een predikant moet een talenknobbel hebben, zeker ook omdat hij de taal als instrument heeft.

.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 06:42 Wat een menselijke gedachten allemaal over het Woord en de verkondigers daarvan.
Ik kan louter menselijk denken.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 06:58
MGG schreef: 16 sep 2024, 23:27 Gelukkig is er een vertaling die door deskundigen als betrouwbaar gezien wordt. Ik en vele andere met mij lezen vakliteratuur ook regelmatig in een andere taal dan het oorspronkelijk geschreven is.
Je kunt proberen iets kroms recht te praten, maar dat lukt je niet. Veel vakliteratuur voor een predikant is bovendien in het Latijn en bijv. het Engels en Duits geschreven. Kortom, een predikant moet een talenknobbel hebben, zeker ook omdat hij de taal als instrument heeft.
Ik probeer niet iets kroms recht te praten. Ik ga alleen niet mee in de eis die door mensen verzonnen is. Als Jezus het niet nodig vond om alleen farizeeën als discipel te nemen, dan kan ik mij niet voorstellen dat God nu wil dat enkel universitair geschoolde mannen dominee mogen worden.

Het curatorium wordt soms een menselijke drempel genoemd. De eis van een studie theologie is dat ook.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 17 sep 2024, 07:18 Ik probeer niet iets kroms recht te praten. Ik ga alleen niet mee in de eis die door mensen verzonnen is. Als Jezus het niet nodig vond om alleen farizeeën als discipel te nemen, dan kan ik mij niet voorstellen dat God nu wil dat enkel universitair geschoolde mannen dominee mogen worden.
Dat kan, dat je dat niet kunt voorstellen.
Het curatorium wordt soms een menselijke drempel genoemd. De eis van een studie theologie is dat ook.
Dat is louter een kwaliteitseis. Als jij op de operatietafel ligt, dan lig je daar ook niet lekker als je weet dat de chirurg enkel een slagers opleiding heeft. Waarom dan wel met gerust hart in de kerk zitten bij een dominee met een gebrekkige opleiding?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hier on-topic graag
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 06:58
Ik probeer niet iets kroms recht te praten. Ik ga alleen niet mee in de eis die door mensen verzonnen is. Als Jezus het niet nodig vond om alleen farizeeën als discipel te nemen, dan kan ik mij niet voorstellen dat God nu wil dat enkel universitair geschoolde mannen dominee mogen worden.

Er is geen instroom-niveau. Wel een uitstroom-niveau. Daartussen zit opleiding.

Ik denk zomaar dat de discipelen de beste opleiding gehad hebben die denkbaar is. Het argument om de discipelen te (blijven) zien als ongeletterd, lijkt me daarom niet opportuun. Petrus preekte het volk tijdens de Pinkstertoespraak zodanig dat de luisteraars verwonderd waren over zijn kennis.

Ik zou een universele Gereformeerde Predikantenopleiding (HBO / Uni) wel toejuichen. Waarbij, als dat gewenst is, de verschillende denominaties hun accent kunnen aanbrengen. De HHK zou het voortouw kunnen nemen, gezien de discussie over de VU, maar ik denk ook dat veel kerken niet mee gaan. De singulariteit die in de kerken GG (in alle variaties) hoog is geroemd, komt daarmee onder druk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd

Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 06:59
HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 06:42 Wat een menselijke gedachten allemaal over het Woord en de verkondigers daarvan.
Ja en dat moet je soms uit handen leren geven. Het werk van God overstijgt het menselijke gedachten tot in oneindigheid. De wegen hier op aarde zijn dus wel eens onnavolgbaar en onverklaarbaar, maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Maanenschijn schreef: 17 sep 2024, 08:21 Ik denk zomaar dat de discipelen de beste opleiding gehad hebben die denkbaar is. Het argument om de discipelen te (blijven) zien als ongeletterd, lijkt me daarom niet opportuun. Petrus preekte het volk tijdens de Pinkstertoespraak zodanig dat de luisteraars verwonderd waren over zijn kennis.

Ik zou een universele Gereformeerde Predikantenopleiding (HBO / Uni) wel toejuichen. Waarbij, als dat gewenst is, de verschillende denominaties hun accent kunnen aanbrengen. De HHK zou het voortouw kunnen nemen, gezien de discussie over de VU, maar ik denk ook dat veel kerken niet mee gaan. De singulariteit die in de kerken GG (in alle variaties) hoog is geroemd, komt daarmee onder druk.
De farizeeën (de toenmalige theologen) kregen het er vaak van langs. De eenvoudigen en het vertrapte konden daarentegen rekenen op de gunsten van Jezus. Ik wil niet zeggen dat een academische opleiding per definitie fout is, want dat is het niet, maar daarmee zijn de niet-academische dominees niet minder dominee. Ik bespeur dat wel links en rechts hier.

Ik zou een universele opleiding ook toejuichen; ik hoop echt heel erg dat dit soort initiatieven van de grond komen. Laat het niet komen tot vervolging en verdrukking voordat reformatorisch Nederland weer broederlijk om mag gaan met elkaar.
JanRap

Bericht door JanRap »

HersteldHervormd schreef: 16 sep 2024, 20:20 Waarom geen aansluiting zoeken bij OGG, GG, GGiN en mogelijk dat een deel CGK zich later aan zal sluiten? Zo kan je met andere klassiek gereformeerde theologen samenwerken aan een goede basis voor de toekomstige generaties predikanten. Je hebt elkaar, juist in de toekomst, gewoon heel erg hard nodig.

Ik zie geen principiële bezwaren tegen een gedeeltelijke opleiding predikanten.
@ Hersteld Hervormd, het is een sympathieke gedachte om aansluiting te zoeken bij OGG, GGiN en deel CGK mogelijk later. Maar toch houd ik mijn hart vast. U poetst een deel van de kleine kerkgeschiedenis weg. Die kerkgeschiedenis is door Gods vinger geschreven, maar hoe dan ook: men stond principiëel uiterst afwijzend tegenover de Nederlandse Hervormde Kerk die de HHK zegt voor te zetten, zij het op de verwoeste fundamenten zoals men het graag omschrijft. Lees maar eens een herdenkingsboek van een plaatselijke afgescheiden gemeente. In de meeste gevallen heeft men zich op bladzijde 3 al afgescheiden van de Hervormde Kerk. men 'kon het er niet houden, 'kreeg stenen voor brood'. ( Ik ken één gunstige uitondering, het gedenkboek van de GG in Ned. te Opheusden, daar lees je nog respect en uitgebreide aandacht voor de Nederlandse Hervormde Kerk) Beetje rechtlijnig geredeneerd, maar als het nu allemaal niet meer uitmaakt is dan de HHK wel op de goede plaats? Het zal toch niet waar zijn dat u de aloude Hervormde Kerk die men zegt voort te zetten gaat uitleveren aan bijv. de leeruitspraken van 1931?. Aan de visie op de kinderdoop van de GG? Aan het gedachtengoed van Comrie? Inderdaad, hij werd gewaardeerd door veel bekende Hervormde predikanten, maar anderzijds waarschuwde men ernstig tegen facetten van zijn theologie die nu door bijv. de beide GG's worden omarmd en gekoesterd. Mijn dringende advies aan u: bestudeer de geschiedenis van de Afscheiding en de geschiedenis van de GG, de CGK.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 08:29
Ambtenaar schreef: 17 sep 2024, 06:59
Ja en dat moet je soms uit handen leren geven. Het werk van God overstijgt het menselijke gedachten tot in oneindigheid. De wegen hier op aarde zijn dus wel eens onnavolgbaar en onverklaarbaar, maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen.
'Samenvoegen, meeloopdagen' etc zijn toch net zo goed menselijke gedachten?
Ik ben ook bijzonder blij dat onze dominee de grondtalen uitstekend beheerst en zo onderwijs mag geven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef: 17 sep 2024, 08:34
Maanenschijn schreef: 17 sep 2024, 08:21 Ik denk zomaar dat de discipelen de beste opleiding gehad hebben die denkbaar is. Het argument om de discipelen te (blijven) zien als ongeletterd, lijkt me daarom niet opportuun. Petrus preekte het volk tijdens de Pinkstertoespraak zodanig dat de luisteraars verwonderd waren over zijn kennis.

De farizeeën (de toenmalige theologen) kregen het er vaak van langs. De eenvoudigen en het vertrapte konden daarentegen rekenen op de gunsten van Jezus. Ik wil niet zeggen dat een academische opleiding per definitie fout is, want dat is het niet, maar daarmee zijn de niet-academische dominees niet minder dominee. Ik bespeur dat wel links en rechts hier.

Ik zou een universele opleiding ook toejuichen; ik hoop echt heel erg dat dit soort initiatieven van de grond komen. Laat het niet komen tot vervolging en verdrukking voordat reformatorisch Nederland weer broederlijk om mag gaan met elkaar.
Ik denk dat je het bericht van Maanenschijn niet goed begrijpt.

Het gaat niet zozeer om wie er tot de opleiding worden toegelaten, dat kunnen ongeletterde (?) vissers zijn, zoals de discipelen.
Maar het gaat erom wat de uitstroom van een opleiding is.
Petrus begon zijn opleiding als visser, maar uit zijn preek op de Pinksterdag merk je dat hij een hoog niveau bereikt had tijdens zijn opleiding. Hij haalt uit de losse pols allerlei OT teksten aan en geeft de actuele toepassing.
Dat niveau zie je ook bij zijn algemene brieven.

Zo lees ik zijn bericht, en daar ben ik het helemaal mee eens.
Plaats reactie