Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Rochus

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Rochus »

Marieke schreef:
Willem schreef:
Zita schreef:Het probleem lijkt mij inderdaad de verbreding van de achterban of de versmalling van de denkkaders. 'Reformatorisch' voldoet niet meer. Men wil een bepaald type leerlingen op school, en dat type blijkt niet voldoende te kunnen worden bepaald door middel van de naam van het kerkgenootschap. Daarom worden er bepaalde karakteristieken bedacht. Het idee zal niet zijn dat het bestuur van de school de gezinnen wil opleggen om thuis de SV te lezen. Nee, de besturen willen dat type leerlingen dat kan worden gekarakteriseerd (of waarvan de ouders kunnen worden gekarakteriseerd) als SV-lezers en nog wat van die dingen.
Mooi samengevat. Maar waarom willen de besturen dat zo? Waar zijn ze bang voor?
Ik denk dat de afgelopen 50 jaar wel duidelijk is geworden dat hoe meer je principiële zaken loslaat, hoe meer de vervlakking toetreedt.
Daar zijn ze bang voor.
(rf)Luther schreef:Principes zijn dat waarvoor je bereid bent de brandstapel op te gaan
Principes worden niet bewaakt door elkaar over niet-principiële zaken de tent (school) uit te vechten.
Marieke

Bericht door Marieke »

Rochus schreef:
Marieke schreef:
Willem schreef:
Zita schreef:Het probleem lijkt mij inderdaad de verbreding van de achterban of de versmalling van de denkkaders. 'Reformatorisch' voldoet niet meer. Men wil een bepaald type leerlingen op school, en dat type blijkt niet voldoende te kunnen worden bepaald door middel van de naam van het kerkgenootschap. Daarom worden er bepaalde karakteristieken bedacht. Het idee zal niet zijn dat het bestuur van de school de gezinnen wil opleggen om thuis de SV te lezen. Nee, de besturen willen dat type leerlingen dat kan worden gekarakteriseerd (of waarvan de ouders kunnen worden gekarakteriseerd) als SV-lezers en nog wat van die dingen.
Ik denk dat de afgelopen 50 jaar wel duidelijk is geworden dat hoe meer je principiële zaken loslaat, hoe meer de vervlakking toetreedt.
Daar zijn ze bang voor.
(rf)Luther schreef:Principes zijn dat waarvoor je bereid bent de brandstapel op te gaan
Principes worden niet bewaakt door elkaar over niet-principiële zaken de tent (school) uit te vechten.
Voor mij zijn SV/HSV, televisie, kleding e.d. zeker niet het belangrijkste in m'n leven, maar het zijn wel degelijk principiële punten voor mij. En wat mij betreft hoeft daar ook niet over gevochten te worden en de brandstapel ervoor op vind ik ook wat overtrokken, maar ik sta wel achter m'n principes en die zal ik ook uitdragen wanneer dat nodig is.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Marieke schreef:
Rochus schreef:
Voor mij zijn SV/HSV, televisie, kleding e.d. zeker niet het belangrijkste in m'n leven, maar het zijn wel degelijk principiële punten voor mij. En wat mij betreft hoeft daar ook niet over gevochten te worden en de brandstapel ervoor op vind ik ook wat overtrokken, maar ik sta wel achter m'n principes en die zal ik ook uitdragen wanneer dat nodig is.
Zijn het zaken die jij voor jezelf belangrijk vindt, of die je ook aan een ander zou willen opleggen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Rochus schreef:
Marieke schreef:
Willem schreef:
Daar zijn ze bang voor.
Dat is onzin en al vaak genoeg weerlegd op dit forum.
Marieke

Bericht door Marieke »

Zita schreef:
Marieke schreef:
Rochus schreef:
Zijn het zaken die jij voor jezelf belangrijk vindt, of die je ook aan een ander zou willen opleggen?
Het zijn zaken die ik voor mezelf belangrijk vind, die ik graag aan een ander UIT wil leggen. Daarnaast vind ik het prettig om met mensen om te gaan die diezelfde principes hebben (daarmee sluit ik het omgaan met andersdenkenden absoluut niet uit) omdat ik me daarbij thuis voel. Dáárnaast vind ik het ook heel prettig als mijn kinderen met kinderen omgaan uit gezinnen die ook die principes hebben. Om ten eerste te voorkomen dat ze dingen (stiekem) gaan doen die ze thuis niet mogen en ten tweede om oeverloze discussies te voorkomen van: "bij pietje mag dat wel en ik niet enz.". En dan hoef ik echt geen kopie-gezin van het onze, maar dan praat ik over de grote lijnen. En daarom hecht ik waarde aan een reformatorische school, die van mij gerust wat eisen mag stellen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:Dat is onzin en al vaak genoeg weerlegd op dit forum.
Help me even, waar kan ik dat vinden?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
:garde

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... s&start=90

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... el#p379981
Rochus

Bericht door Rochus »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:

Dat je uitlegt dat voor jou:
1. Spruitjes eten geen principe is, maar een gewoonte (over smaak valt niet te twisten)
2. Een vrouw voorlaten gaan geen principe is, maar een goede gewoonte

betekent niet dat het weerlegd is.

Als je het wilt weerleggen kun je beter een ander topic openen, anders wordt het wel erg onoverzichtelijk.
Rochus

Bericht door Rochus »

en ik wil mezelf ook wel wat verduidelijken
Rochus schreef: Principes worden niet bewaakt door elkaar over niet-principiële zaken de tent (school) uit te vechten.
Ik bedoel te zeggen dat het ontspoort wanneer doel en middel of principe en uitvloeisel op een hoop gegooid worden.
Doelen en principes kunnen vastgelegd worden, maar wanneer middelen en uitvloeisels vastgelegd gaan worden gaan problemen ontstaan.
refo

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:[...]Een beroep op gewetensdwang kun je niet als onbijbels bestempelen als de groep zichzelf die regels heeft opgelegd.
Luther stelt in zijn commentaar op de Galatenbrief dat een overheid gerechtigd is regel op te stellen voor het bestuur. Regels die zelfs in de Schrift niet voorkomen.
Heel simpel: Verboden over het gras te lopen. gewetensdwang? Nee!
Nee, dat klopt.
Behalve als voorgeschreven wordt dat je thuis óók niet over je eigen gazon mag lopen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Rochus schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef:

Dat je uitlegt dat voor jou:
1. Spruitjes eten geen principe is, maar een gewoonte (over smaak valt niet te twisten)
2. Een vrouw voorlaten gaan geen principe is, maar een goede gewoonte

betekent niet dat het weerlegd is.

Als je het wilt weerleggen kun je beter een ander topic openen, anders wordt het wel erg onoverzichtelijk.
Misschien wat beter lezen? Ik maak namelijk zelf uit wat mijn principes zijn. Het is niet aan jou om te zeggen dat dat niet mijn principe is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In principe zouden we nu wel weer on-topic kunnen gaan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

OK, on-topic dan maar weer.... Wat zouden jullie ervan vinden als een school onderstaande woorden zou opschrijven rond het begrip aanmelding en toelating?
Wie kunnen zich aanmelden?
Als we spreken over de identiteit van de school dan spreken we ook over het aanmeldings- en toelatingsbeleid. We zijn er allereerst voor de kinderen die behoren tot de in de Raad van Toezicht vertegenwoordigde kerken (Christelijke Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Hersteld Hervormde Kerk, Protestantse Kerk in Nederland (die gebonden zijn aan het gereformeerd belijden), Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland).
Dit is voor ons een principekwestie. Kinderen die deel uit maken van een gezin dat behoort tot een gemeente van één van deze in de Raad van Toezicht vertegenwoordigde kerken, worden in beginsel tot de school toegelaten.
Dit betekent helaas niet dat we alleen kinderen krijgen die van harte betrokken zijn op de Heilige Schrift en de gereformeerde belijdenis, of alleen te maken hebben met ouders met dezelfde betrokkenheid. Maar dit is nu juist de gezamenlijke verantwoordelijkheid van kerk en school. Waar de christelijke gemeente haar zorg over zulke gezinnen blijft uitstrekken op hoop van zegen, kunnen en mogen wij als school niet achterblijven.

Levenstijl:
Wij merken dat bij nogal wat leerlingen (en soms ook bij hun ouders) geen goede betrokkenheid is bij de Bijbelse boodschap en als gevolg daarvan bij het kerkelijk leven. Wij zien uiteraard aan wat voor ogen is. De Heere kent ons hart. Maar waar het bezoeken van de eredienst en de catechisatie soms te wensen overlaat, is dat een reden tot zorg. Nadrukkelijk verwachten wij van onze gezinnen dat zij hierin trouw zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:Behalve als voorgeschreven wordt dat je thuis óók niet over je eigen gazon mag lopen.
Je vergeet dat het om een wij-groep gaat.
Wij lopen thuis uit principe niet over het gras. Ons geweten spreekt als we het wel zouden doen.
Als je ook dit principe van harte onderschrijft dan behoor je ook tot onze groep (wij).

Let wel: Ik ben zeer TEGEN het opleggen van regels naar een ander toe. Maar in dit geval moet je de reformatorische groepsidentiteit meewegen. Wij hebben ooit met elkaar een reformatorische zuil bedacht. Maar gaandeweg blijkt dat een arena van gladiatoren te zijn.
Is het principe van gezamenlijk optrekken en een gezamenlijke principiële keuze maken voor het onderwijs dan fout? Nee! De fout zit in de onderlinge onverdraagzaamheid. Dat er regels nodig zijn om eigen 'kleur' vast te houden is treurig. Maar wat is de aanleiding? Dat zijn veranderingen die de identiteit raken. Het anticiperen op de omstandigheden kan in incidentele gevallen onhandig uitpakken, maar daarmee blijft het werkelijke probleem bestaan uit de veranderingen van binnenuit. Ik bedoel dan veranderingen die de reformatorische identiteit oprekken en water bij de wijn willen doen.
Het oude ideaal van de zgn 'eigen scholen' waar o.a. ds. G.H. Kersten zich voor ingezet heeft mogen we niet zomaar prijsgeven omdat we niet de moeite willen nemen de onderlinge geschillen binnen de reformatorische zuil (bestaande uit kerken en delen daarvan die zich vroeger verbonden wisten met de bevindelijke stroming) te overbruggen.

@Willem: Jij bestrijdt de rook (dat is óók nodig) maar ik wil het vuur dat het veroorzaakt als dé oorzaak benoemen én bestrijden.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 17 aug 2011, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Luther met kleine aanpassing schreef: Nadrukkelijk verwachten wij van onze SCHOLEN dat zij hierin trouw zijn.
Hoewel ik het kan waarderen wat geschreven wordt in de post van rf-Luther, denk ik dat het geen enkel effect heeft en slechts belerend overkomt als de brief niet vanzelfsprekend de gezindheid van de ouders verwoordt (uitzonderingen daargelaten).
Als de school de ouders moet gaan vertellen wat de ouders als missie aan de school hebben meegegeven hebben we een uitdaging aan te gaan als gezindte.
Plaats reactie