Herbert,HerbertV schreef:Als dat zo is maak je God auteur van de zonde. En dat is hij niet. Dat zouden veel dingen van Jezus toneelspel (ik bedoel het niet schockerend) zijn geweest. Neem de gelijkenis van de rijke jongeling, Jezus was bedroeft dat hij hem niet volgde. Als Jezus er als God zelf voor zorgde dat de rijke jongeling niet voor hem koos, vanwaar dan die droefheid?Erasmiaan schreef:Herbert door je standpunten aangaande de verkiezing verval je in allerlei dwalingen. Je geeft onder meer aan dat geloof geen gave Gods is en dat God hier op aarde niet alle dingen in de Hand heeft, met eerbied gesproken.
Daarmee plaats je je ver buiten de gereformeerde belijdenis. Je kijkt eigenlijk alleen naar een probleem, lost het op, maar de consequenties die jouw "oplossing" heeft, zie je niet als probleem. Maar juist die consequenties plaatsen je ver naast de Bijbel, zoals eerder met enkele teksten bewezen. Overigens hoeft het - in de grond der zaak - natuurlijk geen betoog dat God alle dingen regeert, bestuurt en in Zijn Hand heeft.
Of wat zeg je ervan als Jezus op een gegeven moment de steden begint te bestraffen waar zijn tekenen het meest in geschied waren. Hij zegt (even uit mijn hoofd): Wee u, chorazin en ..., want als de tekenen die in u geschied waren geschiedt waren in Sodom en Gomorra, zij zouden zich in zak en as hebben bekeerd.
Als God van te voren had besloten dat Sodom en Gomorra zich niet zouden bekeren, is dit onzin. Want dan zou geen enkel teken hun tot bekering hebben kunnen bewegen. Dit is alleen maar te verklaren door te erkennen dat Jezus voorkennis had. Hij wist hoe de mensen in Sodom en Gomorra zouden omgaan met de tekenen die hij in de steden die Hij bestraft om zouden gaan. Dit moet toch zo duidelijk zijn als het maar zijn kan?
En wat te zeggen van de geschiedenis waarin Satan Jezus verzoekt, en hem allerlei dingen van de wereld aanbiedt? Zou dit een verzoeking zijn als Jezus al de eigenaar van de wereld was? Deze schepping is toegevallen aan de Satan. Daarom kon satan Jezus daarmee verzoeken..
Besef jij wel wat je God allemaal verwijt op deze manier? Als God alles bestuurt, dan hoef je ook niet boos te zijn dat ik hier zulke dingen over God zeg. Want God bestuurt mijn handen, heeft van eeuwigheid bepaald dat ik deze reacties op het RF zou posten. Wat valt een mens nog te verwijten als hij naar een noodlot leeft? Niets toch? De Bijbel spreekt op tal van plaatsen wie de overste van deze wereld is.
Maar goed, als je dan toch gelooft dat God alles besloten heeft, moet je je afvragen waarom God besloten heeft, dat ik hier deze berichten plaatst. Hij doet toch alles met een doel? Misschien wel om jullie iets te laten zien..
Als geloof een gave is, zouden alle oproepen tot geloof en bekering waardeloos zijn. Daarmee ontkracht je het complete evangelie van het geloof in Jezus Christus. En nogmaals op die manier. Maar goed... De uitverkiezing en het gegeven geloof is een wirwar van tegenstrijdigheden, en je kan je best doen, maar je krijg het niet rechtgepraat. Dat was althans mijn ervaring toen ik er een voorstander van was..
Ik proef uit al je reacties dat je er naar toe wilt dat je kan zeggen: zo, daar gaan ze ook al niet serieus met mijn probleem om, net als bij de kerk. Je manoeuvreert jezelf in een slachtofferrol. Waarschijnlijk heb je dat zo ook al bij je ouders gedaan, en bij de kerkenraad. Ik heb te doen met je ouders en de kerkenraad. Jij bent de enige die nadenkt, en nog logisch ook, en de rest (lees: je ouders, refoforum en de kerkenraad) teert op traditie; je voelt je ook door hen miskent. Maar dat je niet vatbaar bent voor argumenten maar enkel uitgaat van je eigen visie, dat zie je bij jezelf niet. Ik denk dat de reactie van Freek dit ook omvat: arme Herbert.
En bij dat al proef ik ook nog een onzekerheid in je doen en laten: zodra het wat moeilijker wordt heb je het druk, moet je weg etc. Om vervolgens toch nog wat te typen wat als reactie in je opkomt. De reacties moeten nog steeds komen, van de teksten waar je later nog op terug zou komen. Zo ga ik er maar van uit dat je moet zwichten voor wat de Bijbel schrijft (en door mij eerder aangehaald):
En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
Herbert, God gaat over alle dingen. En alles is tevoren besloten en verordineerd. In Zijn raadsbesluiten van eeuwigheid (wanneer waren die? er moet toch ergens een punt geweest zijn dat...; dit is ook al zoiets waar je niet uitkomt, heb je daar ook al iets op verzonnen om dat kloppend te maken?) heeft Hij alles besloten en "voorgeweten" (dit is Gods verborgen Wil, dit is ons niet geopenbaard). In de tijd voert Hij Zijn besluiten uit. In Zijn Woord heeft Hij ons daar iets van medegedeeld en wat wij vandaag aan de dag zien gebeuren dat is de voortdurende openbaring van Zijn geopenbaarde wil. Nu wordt er af en toe in de Bijbel Gods geopenbaarde wil aangehaald. Dat zijn stukken uit de Bijbel waar jij mee in de knel komt. Maar allereerst moet je ook nog wel wat onderscheid maken wat de Heere Jezus naar (en in) Zijn menselijke natuur sprak en wat de Godheid sprak en spreekt. Alle door jou aangehaalde voorbeelden gaat over de Heere Jezus in Zijn menselijke natuur. Daarin was Hij gewoon als ieder mens. Met gevoelens en emoties. Als er in de Bijbel staat dat God berouw over iets had, moeten we onderscheiden in de geopenbaarde en verborgen wil van God, zoals hiervoor uitgelegd.
God auteur van de zonde, in de verkiezingsleer? NEE! God laat de zonde toe maar hij is nochtans nooit auteur van de zonde! Maar hij heeft het toch van eeuwigheid besloten? God heeft het alzo besloten dat hij door de diepte van de zonde heen, die de mens veroorzaakt heeft (!), des te meer verheerlijkt en geprezen zou worden in het zalig maken van zondaren! Het gaat om ZIJN eer! Calvijn schrijft ergens: (als het gaat over de prediking aan dode zondaren) het is net als een zanger die staat te zingen voor de deur van het huis van een dove man. Maar dat die man nooit open zal doen (en nu laat ik (=Calvijn) de metafoor los) komt enkel door de verdorvenheid des mensen!
Kunnen we dit ooit rijmen? Nee. Want als we menselijk denken dan zouden we kunnen zeggen: God had toch veel beter de zondeval niet toe kunnen laten? Dan was er nooit zoveel tegen Hem gezondigd. En toch heeft Hij in Zijn wijs beleid besloten dat het anders was. Wie kan Gods wijs beleid doorgronden? In deze verborgen dingen moeten we niet indringen, dat deelt de Bijbel ons ook niet mee.
Je hebt het nog nooit begrepen. Dacht je dat satan Jezus echt de wereld kon geven? De verzoeking was, dat Satan de mens Jezus iets aanbood wat een normaal mens nooit af zou slaan. Maar satan leugende en had het nooit kunnen geven!En wat te zeggen van de geschiedenis waarin Satan Jezus verzoekt, en hem allerlei dingen van de wereld aanbiedt? Zou dit een verzoeking zijn als Jezus al de eigenaar van de wereld was? Deze schepping is toegevallen aan de Satan. Daarom kon satan Jezus daarmee verzoeken..
Waar staat in de Bijbel dat de schepping toegevallen is aan satan?
Jij wilt continu met Gods besluiten werken. Waarom? Dan loochen je de verantwoordelijkheid van de mens! En de Dordtse vaderen deden dat nu juist niet! Maar jij wilt ze laten overeenstemmen, en daar gaat het fout.
Ten slotte: ik las dat je nog wel eens de Gereformeerde Gemeenten bezoekt. Dan geef ik je deze tip mee: lees en herlees de Dogmatiek van ds. G.H. Kersten eens.