Barneveld, een overpeinzing

caprice

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door caprice »

Mister schreef:En dat hoor je mij nergens zeggen. Of mis jij het niet soms?
Of ik het nu wel of niet mis... Ik vind het al zeer merkwaardig dat zoiets genoemd moet worden. Wat voegt het toe? Ik mis het niet. Voor dit kerkgebouw is er knieenwerk geweest, en hij is er gekomen door de onmogelijkheid heen. Als ik het allemaal hoor ben je onder de indruk er van, en geloof je ook wat ds. Roos zei in de laatste dienst van de oude kerk: "Het zaad zal Hem dienen!" En dat komt ook openbaar. We staan veel te snel klaar met al onze oordelen.
En het gemeentegevoel is er trouwens echt wel aanwezig.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Een aantal dingen komen bij me boven bij het lezen van dit topic:

Waarom zoveel aandacht voor een nieuwe kerk die op zich niet zoveel bijzonders is (tuurlijk is hij groot, maar dat is altijd al zo geweest)

Waarom de discussie over eenheid tussen de plaatselijke kerken als er een nieuwe kerk gebouwd wordt. Dit geld toch net zo goed voor naast elkaar bestaande kerkgebouwen? Nieuwe kerkbouw hoeft toch geen startschot te zijn voor een gesprek over kerkelijke eenheid.

Waarom een discussie over avondmaalsgang in specifiek deze grote kerk waar misschien 30 mensen van de 3000 aangaan terwijl in andere gemeentes van 1000 mensen 10 mensen aangaan. Wat is hier anders aan? (natuurlijk is het vreselijk dat dit de vrucht is die deze kerk voortbrengt)

Laat er dankbaarheid zijn dat er kerken gebouwd kunnen en mogen worden. Dat zal in de ene plaats een kerk zijn van 100 en in de andere van 3000 mensen. Allemaal gemeente! Allemaal een ziel! Allemaal een verantwoordelijkheid!

Laten we als gemeenten aan de andere kant onthouden dat het de gemeenten siert om kerken summier in luxe houden. De Heere hoeft niet gediend te worden door luxe.

In deze discussie is veel opgelegde emotie en overmatige aandacht
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef:
Of ik het nu wel of niet mis... Ik vind het al zeer merkwaardig dat zoiets genoemd moet worden. Wat voegt het toe? Ik mis het niet. Voor dit kerkgebouw is er knieenwerk geweest, en hij is er gekomen door de onmogelijkheid heen. Als ik het allemaal hoor ben je onder de indruk er van, en geloof je ook wat ds. Roos zei in de laatste dienst van de oude kerk: "Het zaad zal Hem dienen!" En dat komt ook openbaar. We staan veel te snel klaar met al onze oordelen.
En ik mis het wél. Duimen in het vestzakje. We hebben het allemaal goed voor elkaar. Geen hypotheek, beetje samengewerkt, vooral niet teveel. 2 consistories, 2 keukens, airco, de hele rattaplan. Maar ik zoek toch naar een dankbaar woord richting Hem die alles bestuurde.
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:
caprice schreef:
En ik mis het wél. Duimen in het vestzakje. We hebben het allemaal goed voor elkaar. Geen hypotheek, beetje samengewerkt, vooral niet teveel. 2 consistories, 2 keukens, airco, de hele rattaplan. Maar ik zoek toch naar een dankbaar woord richting Hem die alles bestuurde.
Oke. Dan ben je er denk ik toch dichter bij betrokken geweest dan ik, want ik heb het zo niet ervaren.

En laten we het maar houden bij de wijze woorden van Oude Paden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Rens

Bericht door Rens »

caprice schreef:
Rens schreef:Als ik ze in deze, mijn, kerkelijke omgeving vertel over de praktijken rondom de Avondmaalsgang, staan ze me met stomheid geslagen aan. Hier gaan allen aan aan het Avondmaal.......blijf je zitten (om diep persoonlijke redenen, zoals waarom wel of niet aangaan binnen de GG) dan zit/staan ze je echt heel raar aan te kijken.............
Hebben ze ook enig idee waarom ze aangaan?
Het is een uitvloeisel van de gedachte (leer??) van de kerk, dat men aan het Avondmaal de dood des Kruizes en de Opstandng gedenkt en dat dat ter vergeving van álle zonden is.

Ik heb daar heel veel moeite mee, met die gedachtegang.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ariene

Bericht door Ariene »

caprice schreef:
In een ander topic was deze opmerking een reden om weer een paar pagina's te discussiëren.
Jammer dat je toen niet zo'n posting poste.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ander

Bericht door Ander »

caprice schreef:
Of ik het nu wel of niet mis... Ik vind het al zeer merkwaardig dat zoiets genoemd moet worden. Wat voegt het toe? Ik mis het niet.
Het was een gevatte opmerking van Mister met een knipoog naar een ander topic.
Ariene schreef:In een ander topic was deze opmerking een reden om weer een paar pagina's te discussiëren.
Dat maakt nu denk ik juist het verschil. Caprice, ik waardeer je postings erg. Deze posting zou waarschijnlijk in het andere topic misplaatst zijn. Je moet het maar willen zien.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ariene schreef:
In een ander topic was deze opmerking een reden om weer een paar pagina's te discussiëren.
Dat maakt nu denk ik juist het verschil. Caprice, ik waardeer je postings erg. Deze posting zou waarschijnlijk in het andere topic misplaatst zijn. Je moet het maar willen zien.
Fijn dat jij nu zelf ook toegeeft partijdig te zijn...
Laatst gewijzigd door Ariene op 19 sep 2008, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Rens

Bericht door Rens »

EFFE DIMMEN ZEG........we gaan elkaar toch niet zitten af te katten??? waar is dat nou goed voor????????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
henriët

Bericht door henriët »

Rens schreef:EFFE DIMMEN ZEG........we gaan elkaar toch niet zitten af te katten??? waar is dat nou goed voor????????
dr zegt er eentje wat...
rens.. denk aan je manier van zeggen....
en hou je gemak, denk aan je hart..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.

Verder on-topic, aub.
caprice

Bericht door caprice »

Het valt het RD ook wel kwalijk te nemen mijns inziens, dat er zo gefocust is op het gebouw, en wat daar allemaal wel niet in zit. Er was niet eens ook maar een klein verslagje van de preek tijdens de ingebruikname. Ik merk dat veel mensen een heel verkeerd beeld hebben van deze gemeente.
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Het valt het RD ook wel kwalijk te nemen mijns inziens, dat er zo gefocust is op het gebouw, en wat daar allemaal wel niet in zit. Er was niet eens ook maar een klein verslagje van de preek tijdens de ingebruikname. Ik merk dat veel mensen een heel verkeerd beeld hebben van deze gemeente.
De nieuwswaarde (dus de reden om er zoveel aandacht aan te schenken) zat natuurlijk wel degelijk in de gebouwen. Niet in de preek, want die zal -als het goed is- niet anders zijn dan de preken zoals die in de vorige kerk werden gehouden.
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:Het valt het RD ook wel kwalijk te nemen mijns inziens, dat er zo gefocust is op het gebouw, en wat daar allemaal wel niet in zit. Er was niet eens ook maar een klein verslagje van de preek tijdens de ingebruikname. Ik merk dat veel mensen een heel verkeerd beeld hebben van deze gemeente.
De nieuwswaarde (dus de reden om er zoveel aandacht aan te schenken) zat natuurlijk wel degelijk in de gebouwen. Niet in de preek, want die zal -als het goed is- niet anders zijn dan de preken zoals die in de vorige kerk werden gehouden.
De preek is wel degelijk van belang. Waarom wordt er wel verslag geschreven als een dominee bevestigd wordt, en als er pagina's aan een gebouw gewijd worden, zodat mensen zeggen dat het ze alleen maar om een gebouw gaat, daar in Barneveld, ben je toch niet op de juiste manier bezig. Er had ook best uit de preek geciteerd mogen worden dat het maar vergankelijk is, en dat een gebouw niets te zeggen heeft. Dat de Heere ruimte heeft willen maken op wonderlijke wijze. Daar lees ik niets van.
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Wat is er zo wonderlijk aan het bouwen van een kerk?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie