Afgewezen schreef:Zonderling schreef:We kunnen beter zeggen dat het Verbond een uitwendige en inwendige zijde heeft. Dat onderscheid is NODIG om te benadrukken dat het niet gans Israël is dat zalig wordt. Evenmin wordt de zichtbare Kerk zalig, maar alleen zij die inwendig geroepen zijn en Christus en al Zijn weldaden in een waar geloof hebben omhelsd.
Waar het uiteindelijk om gaat in deze leeruitspraken is dit: de GG zijn bang dat men zich beroept op het kind-van-het-verbond zijn, waardoor de noodzaak van bekering en geloof niet genoeg aan de orde komen. Dat is een heel reëel gevaar en je ziet dit verbondsautomatisme allerwegen.
De GG hebben echter een nogal ‘ongelukkig’ hulpmiddel gebruikt om dit gevaar te bezweren. Zo kun je het denk ik wel samenvatten.
Inderdaad, en na de leeruitspraak van 1931 is ook nog geïntroduceerd het z.g. onderscheid tussen Evangeliebeloften en Verbondsbeloften. Ook weer met een goede bedoeling, maar alweer ongelukkig en onwaar.
Afgewezen schreef:Zonderling schreef:Maar dit onderscheid is ook GEVAARLIJK, zodra het functioneert om Gods ware beloften af te doen als SLECHTS iets uitwendigs. En dat gebeurt m.i. wel in dit topic, daar heb ik moeite mee.
Wat bedoel je hiermee?
Dit: Gods Verbond en beloften zijn nooit uitwendig. WIJ maken het tot iets uitwendigs door ons ongeloof.
Zie wat ik daarna schreef:
Ik heb dit al eerder gezegd, en zeg het nog een keer: Wanneer Gods verbond en Zijn beloften voor ons persoonlijk alleen uitwendig zijn, dan is dat DOOR ONS ONGELOOF. God is waarachtig in Zijn beloften, maar wij zijn verwerpers en ongelovigen.
Wij moeten daarmee voor God in de schuld vallen. Het moet voor ons een NOOD worden dat God ons beloften doet, dat God ons WAARLIJK nodigt, terwijl we niet gekomen zijn en die beloften hebben omhelsd. Al dat redeneren over een UITWENDIG verbond houdt ons alleen maar van God af, want we geloven Hem niet meer op Zijn eigen Woord.
Gods beloften, Evangeliebeloften en Verbondsbeloften (wat hetzelfde is wat ook anderen hiervan zeggen) worden ons WAARLIJK aangeboden. Wanneer we Zijn Woord geloven (wat alleen gebeuren zal door de werking van de Heilige Geest), dan zijn deze beloften ook WAARLIJK ons deel.
Afgewezen schreef: Ik heb steeds gerefereerd aan Romeinen 9. Gods werk gaat door, het loopt Hem niet uit de hand. Zijn beloften zijn niet vergeefs. Want, aldus Paulus, bij de beloften gaat het uiteindelijk om het wáre zaad van Abraham, niet om de kinderen des vleses, maar om de kinderen der beloftenis. Heb ik daarmee gezegd dat Gods 'ware' beloften slechts uitwendig zijn?
Nee, Afgewezen, maar in dit topic (en het andere topic over DL I.17) is wel vele malen benadrukt dat de Doop behoort tot het uitwendige Verbond. Nu, God verzegelt in de Doop Zijn ware (ja, ware!) beloften. Dat mogen we niet afdoen als iets louter uitwendigs. Dat is ook nooit de bedoeling geweest van de citaten die uit de kanttekeningen gegeven zijn. Zeker, door de Doop wordt een mens niet zalig, maar door geloof en wedergeboorte. Maar van Gods zijde liggen er wel ware beloften aan de zichtbare kerk. Dat wij ze in ongeloof verwerpen is iets anders.
Nu had ik trouwens niet jou in de eerste plaats op het oog. Ik reageerde ik in mijn posting vooral op Klavier (zoals ook in mijn aanhef te zien was).