geledu schreef:We willen ons niet onderwerpen, we maken zelf wel uit wat goed voor ons is !!
Het is het zondige individualisme wat zich niet aan God en zijn gebod wil houden en wat zich ook niet wil zetten onder het gezag van ambtsdragers.
Dit kan natuurlijk heel goed. Maar ik denk dat het ook voor een groot gedeelte te maken heeft met een zoeken naar authenticiteit. Ik denk dat een groot gedeelte van 'de jeugd' op zoek is naar het echte, de kern, zonder uiterlijke schillen. En ik vrees dat ze meer dan eens ontdekken, dat achter al die uiterlijkheden uiteindelijk niets zit: geen geloof, alleen regels, 'omdat we dat gewoon zijn'.
In de woorden van Agnes Amelink:
Agens Amelink schreef:De geloofsoverdracht bleek in veel gezinnen beperkt gebleven tot het aanleren van gewoontes en regels. Kerkgang, verkering in eigen kring, zondagsrust, catechisatie: dat was het wel zo’n beetje. Een kwestie van uiterlijkheden. Om te verduidelijken wat er gebeurde, gebruikten de onderzoekers een beeld van de schrijver Godfried Bomans: er is in de familie een kistje dat van generatie op generatie eerbiedig wordt doorgegeven maar dat niemand ooit openmaakt. Als iemand dan uiteindelijk het deksel eraf haalt, blijkt het leeg te zijn (Agnes Amelink, De gereformeerden, p. 66.)
geledu schreef:En dan toch, vanwaar die felheid om al deze zaken te bestrijden ?Uit Gods vreze ?? Ik ben bang dat het zo anders is !!
Nogmaals: in veel gevallen zul je gelijk hebben. Echter, het kan ook anders liggen. Zelf zou ik ook een 'bestrijder van al deze zaken' genoemd kunnen worden, maar dat is met name met het oog op de buitenstaanders, die ik niet door allemaal lagen en verhullingen wil laten moeten prikken, alvorens bij het Evangelie uit te komen.
Ook ben ik bang dat het geloof bij velen in de ger. gez. niet meer dan samenraapsel van formules en gewoontes is, 'het degelijk bevindelijk-gereformeerde verhaal', zonder dat men een levende relatie met de Heere heeft. In mijn optiek zijn het juist deze mensen die fel ageren tegen (liturgische) vernieuwingen, want die uiterlijkheden zijn alles wat ze hebben.