Kleding

jacob

Bericht door jacob »

Afgewezen schreef:
jacob schreef:tja waarom het zo tot op het bot toe verdedigen. Om er een leegte mee op te vullen?
Die indruk krijg ik bij geledu niet, Jacob.
Ik ook niet. Maar je kan je wel afvragen of het een eerlijke argumentatie is. Iemand intentie's aanvallen is niet eerlijk. Geledu kan het ook helemaal niet weten.

1 ding wist ik vroeger wel. De gelukkigste mensen zijn de mensen die ondanks alles mogen weten een toekomst te hebben. Ik combineer dat niet met altijd zwart. Laten ze dan de helft wit verven. :wink:
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Miscanthus schreef:
edele strijdster schreef: Ik kan er alleen maar respect voor hebben...
daarom noem je jezelf ook edele strijdster zeker? :wink:
:lol: onder andere....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:[We willen ons niet onderwerpen, we maken zelf wel uit wat goed voor ons is !!
Het is het zondige individualisme wat zich niet aan God en zijn gebod wil houden en wat zich ook niet wil zetten onder het gezag van ambtsdragers.
Beste geledu,

zou het ook iets met groot en klein geloof te maken kunnen hebben? De een gelooft wel dat men alles eten mag en de ander eet moeskruiden?
limosa

Bericht door limosa »

Ik kan wel een eind met geledu mee gaan. Ook in de rechterflank dringt meer en meer de geest binnen van "alles moet kunnen". En wie er niet mee kan leven is te beklagen want die is dan nog niet zo ver gevorderd als gelovige. Of zoiets. Geen goede ontwikkeling.
Marnix

Bericht door Marnix »

Geledu schreef:Afgewezen, of het nu zwart moet zijn of gewoon netjes daar gaat het uiteindelijk niet om !!
Het gaat om de intentie.
Als men dat nou eens wat meer in praktijk zou brengen... en niet zou oordelen op het wel of niet houden aan gewoonten maar aan de intentie (naar Romeinen 14) zou er een hoop discussie hier wegvallen en zou er ook een hoop minder veroordeeld worden.
Waarom verzet tegen een uiterlijke levensstijl die bij ons reformatorisch volksdeel gewoon is (hoewel ook daarin verschil van accenten zijn!)
Omdat het puur een gewoonte is waar niet iedereen meer in mee wil gaan. Is er wat mis mee om een gewoonte te doorbreken dan? Waarom krampachtig aan gewoonten vasthouden als je weet dat het daar niet om draait. Het probleem is dat de gevestigde orde er aan gewend is... maar er zijn genoeg mensen die het niet zo gewoon vinden en die moeten zich maar aanpassen omdat het nou eenmaal de gewoonte is. Vroeger hadden ze ook de gewoonte lopend naar de kerk te gaan, nog eerder hadden ze de gewoonte bezittingen te delen, elke zondag samen maaltijden te houden als gemeente en het brood te delen... Waarom hoor ik je niet over het feit dat deze gewoonten wel afgeschaft zijn? Blijkbaar is het veranderen van dingen dus helemaal niet zo erg... waarom wil je deze verandering dan wel met alle geweld tegenhouden? Als het om de intentie gaat, waarom dan dit probleem. Waarschijnlijk omdat mensen die vast zitten in gewoonten zich niet kunnen voorstellen dat mensen die daar anders mee omgaan, toch goede intenties hebben.
We willen ons niet onderwerpen, we maken zelf wel uit wat goed voor ons is !!
Het is het zondige individualisme wat zich niet aan God en zijn gebod wil houden en wat zich ook niet wil zetten onder het gezag van ambtsdragers.
Wie wil zich nou niet onderwerpen? De mensen die anderen vrijlaten en verscheidenheid accepteren, of de mensen die hun eigen regels maken en anderen aan menselijke regeltjes onderwerpen, die hun eigen traditie als wet hebben gemaakt. Waar staat de mens nou meer centraal...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

:oops:

(als iedereen z'n berichtjes weghaald slaan mijn bijdragen ook nergens meer op)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

:D
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
BJD

Bericht door BJD »

Kennelijk wil men geen discussie over een legging :) :?:
jvdg

Bericht door jvdg »

BJD schreef:Kennelijk wil men geen discussie over een legging :) :?:
Jawel, mits op waardige wijze.
rekcor

Bericht door rekcor »

geledu schreef:We willen ons niet onderwerpen, we maken zelf wel uit wat goed voor ons is !!
Dit kan natuurlijk heel goed. Maar ik denk dat het ook voor een groot gedeelte te maken heeft met een zoeken naar authenticiteit. Ik denk dat een groot gedeelte van 'de jeugd' op zoek is naar het echte, de kern, zonder uiterlijke schillen. En ik vrees dat ze meer dan eens ontdekken, dat achter al die uiterlijkheden uiteindelijk niets zit: geen geloof, alleen regels, 'omdat we dat gewoon zijn'.

In de woorden van Agnes Amelink:
Agens Amelink schreef:De geloofsoverdracht bleek in veel gezinnen beperkt gebleven tot het aanleren van gewoontes en regels. Kerkgang, verkering in eigen kring, zondagsrust, catechisatie: dat was het wel zo’n beetje. Een kwestie van uiterlijkheden. Om te verduidelijken wat er gebeurde, gebruikten de onderzoekers een beeld van de schrijver Godfried Bomans: er is in de familie een kistje dat van generatie op generatie eerbiedig wordt doorgegeven maar dat niemand ooit openmaakt. Als iemand dan uiteindelijk het deksel eraf haalt, blijkt het leeg te zijn (Agnes Amelink, De gereformeerden, p. 66.)
geledu schreef:En dan toch, vanwaar die felheid om al deze zaken te bestrijden ?Uit Gods vreze ?? Ik ben bang dat het zo anders is !!
Nogmaals: in veel gevallen zul je gelijk hebben. Echter, het kan ook anders liggen. Zelf zou ik ook een 'bestrijder van al deze zaken' genoemd kunnen worden, maar dat is met name met het oog op de buitenstaanders, die ik niet door allemaal lagen en verhullingen wil laten moeten prikken, alvorens bij het Evangelie uit te komen.

Ook ben ik bang dat het geloof bij velen in de ger. gez. niet meer dan samenraapsel van formules en gewoontes is, 'het degelijk bevindelijk-gereformeerde verhaal', zonder dat men een levende relatie met de Heere heeft. In mijn optiek zijn het juist deze mensen die fel ageren tegen (liturgische) vernieuwingen, want die uiterlijkheden zijn alles wat ze hebben.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:
BJD schreef:Kennelijk wil men geen discussie over een legging :) :?:
Jawel, mits op waardige wijze.
mmm 1x raden, het ging over de uitspraken van een ds betreffende een legging?
Pff, volgend jaar is hij weer uit de mode en anders, als de meisjes er een dragen onder de rok is dat alleen wat prettiger bij het spelen, toch?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Klaio

Bericht door Klaio »

De Jacobus Fruytierschool in Apeldoorn heeft een leggingverbod in het reglement van de school opgenomen.
Sommige meisjes van de gereformeerde school droegen onlangs volgens de huidige modetrend leggings onder hun rok of jurk. Maar de school vindt leggings broeken en dús mannenkleren. "Onderscheid vinden wij belangrijk", aldus directeur Van Dijke. "Alleen jongens mogen in een broek lopen, meisjes moeten een jurk of een rok dragen."
Bron: De Telegraaf, 17 juli 2007

En zo zetten we ons weer lekker te kijk!!!
wim

Bericht door wim »

Klaio schreef:Maar de school vindt leggings broeken en dús mannenkleren. "Onderscheid vinden wij belangrijk", aldus directeur Van Dijke. "Alleen jongens mogen in een broek lopen, meisjes moeten een jurk of een rok dragen."
Wat een beroerde argumentatie. Ik vraag me af wat er gebeurt als de jongens een legging gaan dragen. :mrgreen:
Klaio

Bericht door Klaio »

wim schreef:
Klaio schreef:Maar de school vindt leggings broeken en dús mannenkleren. "Onderscheid vinden wij belangrijk", aldus directeur Van Dijke. "Alleen jongens mogen in een broek lopen, meisjes moeten een jurk of een rok dragen."
Wat een beroerde argumentatie. Ik vraag me af wat er gebeurt als de jongens een legging gaan dragen. :mrgreen:
Het resultaat zie je op http://www.telegraaf.nl Geen gezicht!!!
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Klaio schreef:
wim schreef:
Het resultaat zie je op http://www.telegraaf.nl Geen gezicht!!!
Er is nogal wat commentaar geleverd in de telegraaf.
'k Neem mijn petje af voor die " REFOMEID" die het opneemt voor haar school!
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Plaats reactie