Europese verkiezingen 2024

Janique_

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door Janique_ »

MGG schreef: 06 jun 2024, 17:21
Janique_ schreef: 06 jun 2024, 17:12 Dat zegt niet zoveel gezien de foutmarges die gehanteerd worden. Ik zou adviseren om je keuze te bepalen aan de hand van de inhoud.
Wel als het steeds zo is. Tel daarbij op dat de CU de laatste verkiezingen minder stemmen kreeg en minder campagne gevoerd heeft. Als jullie collega's of vrienden waren, dan had ik maandag op taart getrakteerd als de CU een zetel haalt.
Ik ben geen statisticus, maar volgens mij klopt je eerste conclusie niet. Wanneer je 10 peilingen hebt waarin partij A 1 zetel krijgt en B 0, met een foutmarge van 1 zetel, dan kun je dus 10 keer niet met zekerheid zeggen dat het zetelaantal van partij A en B verschillend is. Dat dit resultaat 10 keer uit je peiling komt, wil niet zeggen dat de kans dus groter is dat partij A een zetel haalt en B niet.

Je tweede en derde argument (minder stemmen en minder campagne) snijden meer hout. Op basis daarvan, en op basis van algehele trends, lijkt het me ook sterk dat de CU alsnog een zetel haalt, maar puur op basis van de peilingen (en zelfs de exitpoll) kun je dat gewoon nog niet uitsluiten.

Lang verhaal kort: laat je stemkeuze niet bepalen/beïnvloeden door verschillen in peilingen die binnen de foutmarges vallen
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waar ik een procentuele uitslag van de exitpoll kan vinden?

Ik wil graag weten hoeveel procent er is gestemd op de SGP. De kiesdrempel is 3,22% van de stemmen. Dus als je op basis van de exitpoll weet hoeveel procent er gestemd is op de SGP, kun je ook weten of de zetel nagenoeg zeker is.
Op Twitter lees ik 3,4%
Profesto

Bericht door Profesto »

FlyingEagle schreef: 06 jun 2024, 23:19
Profesto schreef:Fijn dat de PVV zoals het er nu uitziet niet de grootste partij is geworden.
Wel jammer dat zoveel mensen hebben gestemd op de PVV, een partij die werkelijk niets heeft klaargespeeld in Europa.
Dat kan ook niet echt met maar 1 zetel dus dit verwijt is voor de bühne.
Natuurlijk niet, als eenling kun je je toch aansluiten bij een Europese fractie en alsnog effectief zijn.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

FlyingEagle schreef: 07 jun 2024, 06:43
GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waar ik een procentuele uitslag van de exitpoll kan vinden?

Ik wil graag weten hoeveel procent er is gestemd op de SGP. De kiesdrempel is 3,22% van de stemmen. Dus als je op basis van de exitpoll weet hoeveel procent er gestemd is op de SGP, kun je ook weten of de zetel nagenoeg zeker is.
Op Twitter lees ik 3,4%
En op basis van een exitpoll geeft dat dus zeker geen nagenoege zekerheid...
- Niet meer zo actief -
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Mannetje schreef:
FlyingEagle schreef: 07 jun 2024, 06:43

Op Twitter lees ik 3,4%
En op basis van een exitpoll geeft dat dus zeker geen nagenoege zekerheid...
Inderdaad, het is aan de krappe kant
refo

Bericht door refo »

Profesto schreef: 07 jun 2024, 07:34
FlyingEagle schreef: 06 jun 2024, 23:19
Profesto schreef:Fijn dat de PVV zoals het er nu uitziet niet de grootste partij is geworden.
Wel jammer dat zoveel mensen hebben gestemd op de PVV, een partij die werkelijk niets heeft klaargespeeld in Europa.
Dat kan ook niet echt met maar 1 zetel dus dit verwijt is voor de bühne.
Natuurlijk niet, als eenling kun je je toch aansluiten bij een Europese fractie en alsnog effectief zijn.
Even het juiste perspectief: het enige PVV-lid heeft zich aangesloten bij FvD. De vier gekozen FvD-leden hebben zich aangesloten bij JA21. De fractie van FvD bestaat dus alleen nog uit een gekozen PVV-er en de PVV zit niet in het EP.
MGG

Bericht door MGG »

Janique_ schreef: 07 jun 2024, 00:11
MGG schreef: 06 jun 2024, 17:21
Janique_ schreef: 06 jun 2024, 17:12 Dat zegt niet zoveel gezien de foutmarges die gehanteerd worden. Ik zou adviseren om je keuze te bepalen aan de hand van de inhoud.
Wel als het steeds zo is. Tel daarbij op dat de CU de laatste verkiezingen minder stemmen kreeg en minder campagne gevoerd heeft. Als jullie collega's of vrienden waren, dan had ik maandag op taart getrakteerd als de CU een zetel haalt.
Ik ben geen statisticus, maar volgens mij klopt je eerste conclusie niet. Wanneer je 10 peilingen hebt waarin partij A 1 zetel krijgt en B 0, met een foutmarge van 1 zetel, dan kun je dus 10 keer niet met zekerheid zeggen dat het zetelaantal van partij A en B verschillend is. Dat dit resultaat 10 keer uit je peiling komt, wil niet zeggen dat de kans dus groter is dat partij A een zetel haalt en B niet.

Je tweede en derde argument (minder stemmen en minder campagne) snijden meer hout. Op basis daarvan, en op basis van algehele trends, lijkt het me ook sterk dat de CU alsnog een zetel haalt, maar puur op basis van de peilingen (en zelfs de exitpoll) kun je dat gewoon nog niet uitsluiten.

Lang verhaal kort: laat je stemkeuze niet bepalen/beïnvloeden door verschillen in peilingen die binnen de foutmarges vallen
Statistiek gaat toch niet om zekerheid maar om kans? Op basis van de foutmarge kan zelfs BVNL en andere minder bekende partijen 1 zetel behalen. De kans dat dit gebeurt is alleen bijna nihil.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Wat zou een reden kunnen zijn om vanuit Denk nu op de SGP te stemmen? Uit het overzichtje van de NOS bleek dit 2% te zijn
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: 07 jun 2024, 22:10 Wat zou een reden kunnen zijn om vanuit Denk nu op de SGP te stemmen? Uit het overzichtje van de NOS bleek dit 2% te zijn
Conservatieve moslims en conservatieve christenen delen meer dan je denkt.
MGG

Bericht door MGG »

Respect voor de nauwkeurigheid van de exitpoll. De SGP wijkt in percentage na de SP het meest af. Gelukkig een afwijking naar boven. Spijtig dat Volt een zetel meer heeft en de PVv een minder.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Wat is de betekenis van het woord respect in jouw bijdrage?
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

De Christen heeft zichzelf in feite in de voet geschoten. Zij hebben de samenwerking stopgezet met de SGP, op een moment dat ze groter waren dan de SGP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar hadden ze al minder stemmen, hoewel nog genoeg voor een derde zetel. Nu zie je dat er opnieuw een verschil is. Als de ChristenUnie de samenwerking niet had stopgezet, hadden ze waarschijnlijk gewoon die zetel behouden.

Ik ben benieuwd wat hun reactie hierop zal zijn en hoe zich dit in de toekomst verder ontwikkelen zal.
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 10 jun 2024, 07:29 De Christen heeft zichzelf in feite in de voet geschoten. Zij hebben de samenwerking stopgezet met de SGP, op een moment dat ze groter waren dan de SGP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar hadden ze al minder stemmen, hoewel nog genoeg voor een derde zetel. Nu zie je dat er opnieuw een verschil is. Als de ChristenUnie de samenwerking niet had stopgezet, hadden ze waarschijnlijk gewoon die zetel behouden.

Ik ben benieuwd wat hun reactie hierop zal zijn en hoe zich dit in de toekomst verder ontwikkelen zal.
De SGP heeft zich aangesloten bij een fractie die de CU niet welgevallig was. Dat is ook bijzonder onaardig van de SGP.
MGG

Bericht door MGG »

Mannetje schreef: 10 jun 2024, 07:14 Wat is de betekenis van het woord respect in jouw bijdrage?
Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand of iets vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met.

Vooral aanzien en waardering voor de kwaliteit van de exitpoll. Het is goed gelukt om een representatief deel van de stemmers te bereiken.
MGG

Bericht door MGG »

refo schreef: 10 jun 2024, 07:37
GerefGemeente-lid schreef: 10 jun 2024, 07:29 De Christen heeft zichzelf in feite in de voet geschoten. Zij hebben de samenwerking stopgezet met de SGP, op een moment dat ze groter waren dan de SGP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar hadden ze al minder stemmen, hoewel nog genoeg voor een derde zetel. Nu zie je dat er opnieuw een verschil is. Als de ChristenUnie de samenwerking niet had stopgezet, hadden ze waarschijnlijk gewoon die zetel behouden.

De SGP heeft zich aangesloten bij een fractie die de CU niet welgevallig was. Dat is ook bijzonder onaardig van de SGP.
De CU verliet de ECH fractie. Bijzonder onaardig om naar de SGP te wijzen.

Door de samenwerking op te zeggen, heeft de CU geen zetel. GL-Pvda hebben ook een strategische lijstverbinding. De CU wil dit niet en heeft daardoor geen zetel.
Plaats reactie