Verandering van kerkverband
Re: Verandering van kerkverband
geen idee, denk dat het wisselt. Eerst was Putten het behoudenst, nu denk ik niet meerOverigens kerk ik in Ermelo, ik las wat te snel. Scheelt ook maar een letter in de naam vd dominee
Preeklezen kan afgrijselijk zijn (en dan doel ik uiteraard niet op de inhoud van de preken, ook onder preeklezen doet de Heere Zijn werk!).Geytenbeekje schreef: Ik vraag me af waarom mensen een hekel hebben aan leespreken ?
Wat is daar zo anders aan ?
Ik was gisteren bij een leesdienst, tijdens het voorlezen, zo'n 50 minuten lang, heeft de ouderling nul gebaren gemaakt en exact eenmaal de gemeente schuchter ingekeken.
Je houd - helaas - de jeugd er gewoon niet meer mee vast. Met name in de GG is dat een probleem. Lang niet iedere jongere verlaat het kerkverband omdat ze "lichter" willen worden. Van degenen die in een vacante gemeente zitten gaan stelletjes al snel over naar de HHK. Ik snap het wel.
Overigens hebben sommige ouderlingen wel oog voor de gemeente tijdens het preeklezen. In de CGK en GKV, waar ook leesdiensten bestaan, zijn leesdiensten daardoor makkelijker te volgen voor de jeugd. Daar heeft men er blijkbaar meer aandacht voor.
Zouden ouderlingen ook worden toegerust voor preeklezen? Ik heb vaak het idee dat men, als men wordt gekozen, moet gaan lezen, maar hier zelf ook tegenop ziet. Een stukje cursus spreken in het openbaar oid lijkt me dan verstandig.Erskinees schreef:Preeklezen kan afgrijselijk zijn (en dan doel ik uiteraard niet op de inhoud van de preken, ook onder preeklezen doet de Heere Zijn werk!).Geytenbeekje schreef: Ik vraag me af waarom mensen een hekel hebben aan leespreken ?
Ik was gisteren bij een leesdienst, tijdens het voorlezen, zo'n 50 minuten lang, heeft de ouderling nul gebaren gemaakt en exact eenmaal de gemeente schuchter ingekeken.
Je houd - helaas - de jeugd er gewoon niet meer mee vast. Met name in de GG is dat een probleem. Lang niet iedere jongere verlaat het kerkverband omdat ze "lichter" willen worden. Van degenen die in een vacante gemeente zitten gaan stelletjes al snel over naar de HHK. Ik snap het wel.
Overigens hebben sommige ouderlingen wel oog voor de gemeente tijdens het preeklezen. In de CGK en GKV, waar ook leesdiensten bestaan, zijn leesdiensten daardoor makkelijker te volgen voor de jeugd. Daar heeft men er blijkbaar meer aandacht voor.
Het dwaalt wel een beetje van het onderwerp af... maar bij ons lezen de ouderlingen tijdens leesdiensten voor het merendeel op heel fijne wijze.
Hier ook. En minstens een ouderling leest niet, omdat het niet (meer) ging.TSC schreef:Het dwaalt wel een beetje van het onderwerp af... maar bij ons lezen de ouderlingen tijdens leesdiensten voor het merendeel op heel fijne wijze.
In mijn oude woonplaats was het nog anders. Het eerste halfjaar las een ouderling niet, behalve het Bijbelgedeelte en wet/belijdenis. Daarna besloot de kerkenraad of de ouderling ook preken zou gaan lezen of niet.
- Niet meer zo actief -
Re: RE: Re: Verandering van kerkverband
Dat ken ik ook, en dan steeds dezelfde monotone stem, 1 vlakke brabbel. Vreselijk.Erskinees schreef:Preeklezen kan afgrijselijk zijn (en dan doel ik uiteraard niet op de inhoud van de preken, ook onder preeklezen doet de Heere Zijn werk!).Geytenbeekje schreef: Ik vraag me af waarom mensen een hekel hebben aan leespreken ?
Aan de andere kant heb ik wel eens een preek geluisterd van zomaar een willekeurige GG via het internet waarbij ik verast was dat er aan het einde gezegd werd, de gelezen predikatie was van....
Zo mooi op toon, helder en hedendaags dat ik echt dacht naar een predikant te luisteren.
Sent from my Xperia Z5 using Tapatalk
Leesdienst is echt een hulpdienst dat alleen maar bij hoge uitzondering zou moeten plaatsvinden.
Het is sowieso verstandig om te kijken naar de invulling van de erediensten. Er groeit nu een generatie op die kennis overgedragen krijgt op een zeer visuele wijze. Daar moet de kerk iets mee lijkt me. Waarbij ik denk dat de preek altijd het middelpunt moet blijven, het geloof is uit het gehoor. Maar in wat voor vorm en hoe lang etc daar moet over nagedacht worden.
Het is sowieso verstandig om te kijken naar de invulling van de erediensten. Er groeit nu een generatie op die kennis overgedragen krijgt op een zeer visuele wijze. Daar moet de kerk iets mee lijkt me. Waarbij ik denk dat de preek altijd het middelpunt moet blijven, het geloof is uit het gehoor. Maar in wat voor vorm en hoe lang etc daar moet over nagedacht worden.
Ja, ik denk inderdaad dat het tijd voor een stuk grondige en Bijbelse bezinning op de eredienst. We moeten er voor waken dat het beeld gaat ontstaan (of al bestaat...) dat geloven en God dienen iets van vroeger is. Ik worstel daar mee buiten de kerk. De preek staat centraal en daar valt inhoudelijk niet aan te tornen, maar het taalgebruik bijvoorbeeld is wel van belang. En hoe overbrug je de het verschil in kerkelijke cultuur en naar de buitenkerkelijke cultuur van vandaag. Hoe kun je zo dicht bij mensen komen dat je ze het evangelie kunt verkondigen. Dat zijn worstelingen die niet zomaar opgelost zijn, maar waar we wel de antwoorden op moeten zoeken.Bezorgd schreef:Leesdienst is echt een hulpdienst dat alleen maar bij hoge uitzondering zou moeten plaatsvinden.
Ik zie eigenlijk niet zoveel voordeel van een leesdienst boven een video-opname. Maar ik moet zeggen dat ik een goed gelezen preek geen probleem vind. Over het algemeen zitten die beter in elkaar dan preken uit het hoofd.
Zo maar een vraag, niet iedere ouderling heeft een mooie luisterstem, wordt daar niet opgelet dan?
Niet bij de kandidaatstelling ga ik vanuit. En later in het ambt wordt er volgens mij veel met de mantel bedekt. Ik zou dan pleiten voor open- en eerlijkheid. Maar is wel subjectief he. Wat de ene niet mooi vindt, vindt een ander soms wel. Lastige materie.Boertje schreef:Zo maar een vraag, niet iedere ouderling heeft een mooie luisterstem, wordt daar niet opgelet dan?
Je went gauw genoeg aan een "niet zo mooie" stem. Lastiger is het als iemand hakkelt als hij leest, of niet op toon kan lezen. Dat is veel storender dan een kraakje in de stem of iets dergelijks.Boertje schreef:Zo maar een vraag, niet iedere ouderling heeft een mooie luisterstem, wordt daar niet opgelet dan?
- Niet meer zo actief -
Men kan toch onderling in de KR zeggen, Jan wellicht
kun jij beter niet voorlezen.

Dat is het lastige wat ik,bedoelde. Men zal Jan niet voor het hoofd willen stoten, maar er zullen ook mensen zijn die Jan wel goed vinden lezen. Ik,hou bv zelf best van een ‘intense’ manier van preken. Anderen zullen een meer rustige manier prefereren.Boertje schreef:Men kan toch onderling in de KR zeggen, Jan wellichtkun jij beter niet voorlezen.
Ik vind dat vaak allemaal niet zo erg, als er iemand staat die de Heere als zijn Verlosser kent en Hem ook vaak groot maakt.Mannetje schreef:Je went gauw genoeg aan een "niet zo mooie" stem. Lastiger is het als iemand hakkelt als hij leest, of niet op toon kan lezen. Dat is veel storender dan een kraakje in de stem of iets dergelijks.Boertje schreef:Zo maar een vraag, niet iedere ouderling heeft een mooie luisterstem, wordt daar niet opgelet dan?