Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Jantje
Verbannen

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Karel1994 schreef:
pierre27 schreef:
Karel1994 schreef: Mooie aanvulling. Valt best wel mee he:)
Snelle zoekactie levert op: Amersfoort 3, Genemuiden en Nunspeet 4, Hendrik-Ido-Ambacht 6.
De inschatting was behoorlijk goed....
Rotterdam-Centrum 5. Genemuiden 5. Amersfoort 4. Utrecht 4. Elspeet 3.
Geen idee of je gelijk hebt.
Rotterdam telt niet mee. In de tweede helft van de vorige eeuw verhuisden de meeste studenten naar de omgeving van Rotterdam. Dat wilden ds. L. Rijksen en ds. A. Vergunst.
En het ging over de laatste 20 jaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef: Rotterdam telt niet mee. In de tweede helft van de vorige eeuw verhuisden de meeste studenten naar de omgeving van Rotterdam. Dat wilden ds. L. Rijksen en ds. A. Vergunst.
Het gaat erover waar deze mannen woonden en lid waren voor dat ze aangenomen werden. Dus niet waar ze een jaar later woonden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef: Rotterdam telt niet mee. In de tweede helft van de vorige eeuw verhuisden de meeste studenten naar de omgeving van Rotterdam. Dat wilden ds. L. Rijksen en ds. A. Vergunst.
Het gaat erover waar deze mannen woonden en lid waren voor dat ze aangenomen werden. Dus niet waar ze een jaar later woonden.
Nee, daarom ook. Dan zou Rotterdam helemaal koploper zijn omdat tussen pakweg 1945 en 1975 veel studenten naar (de omgeving van) Rotterdam verhuisden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

gallio schreef:
Waarom zou je dit doen? Wat wil je ermee bewijzen?
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:En hoeveel zijn er afgewezen?
Precies genoeg aangenomen en afgewezen.
Volgens de mens beredeneerd wel.
Of het in Gods gunst ook is, dan kunnen wij nu niet zeggen. Hoeft ook niet.
(~)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wandelende schreef:
pierre27 schreef:
Volgens de mens beredeneerd wel.
Of het in Gods gunst ook is, dan kunnen wij nu niet zeggen. Hoeft ook niet.
Klopt Wandelende. Hoe we ook kijken, er rust een oordeel op de Kerk. Ik kan het niet goed uitleggen. Ik snap jou en volgens mij snap jij mij ook:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wandelende
Inactief

pierre27 schreef:
Klopt Wandelende. Hoe we ook kijken, er rust een oordeel op de Kerk. Ik kan het niet goed uitleggen. Ik snap jou en volgens mij snap jij mij ook:)
Hoe bedoel je in dit verband de vetgedrukte zin? Omdat je schrijft over de Kerk met een hoofdletter.
(~)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Dit vind ik te snel gezegd.
Zo redeneren ontslaat van alle verantwoordelijkheid.
Alle kerkenraden, predikanten / consulenten die attest hebben afgegeven worden door weigeren van toelaten door de curatoren eigenlijk niet serieus genomen.
Daar kunnen we heel geestelijk over praten, en dat snap ik opzich ook wel, maar het zou ook goed zijn om het eens nuchter te bezien. Hoe loopt het proces, waar gaat het fout. Misschien is het wel een idee dat het curatorium beargumenteerd verslag uitbrengt aan betreffende kerkenraad en kandidaat wat de redenen van afwijzen zijn. Bv in een gesprek de week erna.
Dan halen we de beslissingen wat uit de geheimzinnige en mystieke sfeer en wordt men gedwongen om echt beargumenteerd af te wijzen en dan kan dat dus ook uitgelegd worden.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Is het in de Ger Gem dan zo dat de kerkenraad alleen een attest afgeeft als zij menen dat er sprake is van een roeping tot het predikantschap? Het gaat daar toch alleen om de vraag of er bij die persoon qua Godsvrucht en karakter geen belemmeringen zijn? Dan is het aan het curatorium om een onderzoek in te stellen naar de roeping van de kandidaat.
Ik ben benieuwd of iemand daar meer over kan zeggen, ik weet dat het in ieder geval in de CGK op die manier gaat.
En in dat geval is het natuurlijk helemaal geen motie van wantrouwen richting de kerkenraad als het curatorium iemand afwijst, want kerkenraad en curatorium doen dan allebei een heel ander onderzoek.
Wandelende
Inactief

Nathanaël schreef:Is het in de Ger Gem dan zo dat de kerkenraad alleen een attest afgeeft als zij menen dat er sprake is van een roeping tot het predikantschap? Het gaat daar toch alleen om de vraag of er bij die persoon qua Godsvrucht en karakter geen belemmeringen zijn? Dan is het aan het curatorium om een onderzoek in te stellen naar de roeping van de kandidaat.
Ik ben benieuwd of iemand daar meer over kan zeggen, ik weet dat het in ieder geval in de CGK op die manier gaat.
En in dat geval is het natuurlijk helemaal geen motie van wantrouwen richting de kerkenraad als het curatorium iemand afwijst, want kerkenraad en curatorium doen dan allebei een heel ander onderzoek.
Zie en lees:
https://www.digibron.nl/search/detail/a ... te-ambt/16
(~)
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Wandelende schreef:
Nathanaël schreef:Is het in de Ger Gem dan zo dat de kerkenraad alleen een attest afgeeft als zij menen dat er sprake is van een roeping tot het predikantschap? Het gaat daar toch alleen om de vraag of er bij die persoon qua Godsvrucht en karakter geen belemmeringen zijn? Dan is het aan het curatorium om een onderzoek in te stellen naar de roeping van de kandidaat.
Zie en lees:
https://www.digibron.nl/search/detail/a ... te-ambt/16
Bedankt! Dat is verhelderend inderdaad. Dan lijkt het er toch op dat er twee keer (bijna) hetzelfde onderzoek wordt gedaan. En dan is het toch wel een beetje bijzonder dat er vrij regelmatig een verschillende uitkomst is.
Wandelende
Inactief

Nathanaël schreef: Bedankt! Dat is verhelderend inderdaad. Dan lijkt het er toch op dat er twee keer (bijna) hetzelfde onderzoek wordt gedaan. En dan is het toch wel een beetje bijzonder dat er vrij regelmatig een verschillende uitkomst is.
Dat heb je als min of meer structureel niet de volle breedte van het kerkverband is vertegenwoordigd in de bepalende organen.
(~)
Charles

Bericht door Charles »

Schapenkop schreef:Het punt is vooral dat veel mensen, waaronder ik toch wel een beetje moedeloos worden. Ik weet dat er veel mensen zijn die elke dag hartelijk hun gebed opzenden naar de hemel, maar ook hun zorgen hebben over de werkwijze. Ik ben helemaal voor het bestaan van een curatorium (of toetscommissie of hoorcollege, het is maar hoe je het noemt) en ik geloof dat God een God van orde is. Punt is 1: Bij orde hoort ook een soort van transparantie. Het is nu zo'n schimmig proces geworden. Geef bijv. wat openheid over het aantal aanmeldingen. Maandag werden er geen studenten aangenomen, maar hoeveel gesprekken waren er? 1,5, 50? Punt 2: ik vind het niet ordelijk dat het curatorium zijn eigen opvolgers kiest. Laat elke classis bijv. een predikant afvaardigen. Net als bij synodes. Punt 3: wat betreft Theologische School mis ik bij sommige studenten soms puur en authentiek geestelijk leven. Soms denk ik: wat heb je nu echt zelf van God geleerd en wat uit de boekjes? Mijn ervaring is dat juist zij die echt met God leven zich niet van wollige taal en schemas voorzien, maar met liefde en in eenvoudige taal de grote werken van Heere verkondigen! De column van ds. Belder afgelopen week sloeg daarbij de spijker op zijn kop.
Met kritiek op het curatorium heb ik doorgaans niet zo veel. Maar het idee dat leden van curatorium niet door curatorium zelf gekozen zouden moeten worden is een goede. Goede suggestie om elke classis een predikant te laten afvaardigen.
Wandelende
Inactief

Charles schreef:
Schapenkop schreef:Het punt is vooral dat veel mensen, waaronder ik toch wel een beetje moedeloos worden. Ik weet dat er veel mensen zijn die elke dag hartelijk hun gebed opzenden naar de hemel, maar ook hun zorgen hebben over de werkwijze. Ik ben helemaal voor het bestaan van een curatorium (of toetscommissie of hoorcollege, het is maar hoe je het noemt) en ik geloof dat God een God van orde is. Punt is 1: Bij orde hoort ook een soort van transparantie. Het is nu zo'n schimmig proces geworden. Geef bijv. wat openheid over het aantal aanmeldingen. Maandag werden er geen studenten aangenomen, maar hoeveel gesprekken waren er? 1,5, 50? Punt 2: ik vind het niet ordelijk dat het curatorium zijn eigen opvolgers kiest. Laat elke classis bijv. een predikant afvaardigen. Net als bij synodes. Punt 3: wat betreft Theologische School mis ik bij sommige studenten soms puur en authentiek geestelijk leven. Soms denk ik: wat heb je nu echt zelf van God geleerd en wat uit de boekjes? Mijn ervaring is dat juist zij die echt met God leven zich niet van wollige taal en schemas voorzien, maar met liefde en in eenvoudige taal de grote werken van Heere verkondigen! De column van ds. Belder afgelopen week sloeg daarbij de spijker op zijn kop.
Met kritiek op het curatorium heb ik doorgaans niet zo veel. Maar het idee dat leden van curatorium niet door curatorium zelf gekozen zouden moeten worden is een goede. Goede suggestie om elke classis een predikant te laten afvaardigen.
Vanuit de classis is het onhaalbaar, dan wordt het curatorium veel te groot.
Beter zou zijn, zoals ik mij heb laten vertellen, is hoe het binnen de CGK is geregeld. De GS stelt daar één curatoriumlid aan. Daarnaast stelt iedere PS 2 leden voor het curatorium aan. Wanneer een dominee van PS wisselt vervalt daarmee ook de zitting in het curatorium en zal er dus een nieuwe dominee zitting moeten nemen.

Verder denk ik dat veel zorgen en vragen komen doordat het curatorium een democratisch geheel is en dat terwijl er meer in opponenten wordt gedacht dan in "eendrachtigheid". De minderheid voelt zich dan al snel niet meer gehoord. En daar is helaas, zeker de laatste 10-15 jaar, sprake van bij het curatorium.
(~)
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Welk probleem zijn jullie aan het oplossen? Te weinig studenten toegelaten?
Als ik de lijst van gergeminfo bekijk, steekt het aantal toelatingen van de laatste tien jaar (2009-2018) best positief af tegen de drie decennia daarvoor.
Plaats reactie