Met name deze tekst doel je dan op:Edg schreef:1. Ja, overigens begrijp ik wat je bedoeld maar ik vindt gelovige een beter begrip dan 'bekeerd' Bekeren is een actieve daad van de gelovige, geen vaste staat. Bekering geeft geen 'staat' aan, gelovige of wedergeborene wel.Als ik het goed lees zeg je nu dus om te dopen moeten de ouders bekeerd zijn?
- als 1 van beide niet bekeerd is hoe dient men dan te handelen?
2. Op basis van 1 Kor 7.
Het zou een uitzonderings-situatie moeten zijn.
Met kanttekeningenWant de ongelovige man is geheiligd door de vrouw,22 en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.24
22) is geheiligd door de vrouw,
Gr. geheiligd in de vrouw, als ook daarna in den man; namelijk ten aanzien, dat de gelovigen zijn erfgenamen des verbonds Gods met hunne kinderen, Gen. 17:7; Hand. 2:39, welk voordeel de ongelovige wederhelft niet kan beletten door zijne ongelovigheid, omdat Gods genade in het heiligen van zulk huwelijk krachtiger is dan het geloof van de andere wederhelft, om het te ontheiligen.
Waarom ik onderscheid maakte in de bewoording van gelovige en bekeerd is het volgende. Een gelovige kan zichzelf zien als gelovige maar dit wil dan ook niet zeggen dat deze persoon wedergeboren is. Dit om de definitie van het woord gelovige te onderscheiden.zijn zij heilig.
Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren.
Om terug te komen op je aangehaalde tekst. De verklaarders geven het volgende aan.
Hiermee stel ik je dus de volgende vraagvers 14: Thans gaat Paulus de reden noemen, waarom hij sprak, als hij in vs 12 en 13 deed. Die reden is: Dat de ongelovige partij in de gelovige is geheiligd. Ons klinkt dit vreemd in de oren omdat wij heilig vrijwel uitsluitend gebruiken om met rechtvaardig den staat van den verlosten zondaar voor het aangezicht des Heren aan te duiden. Daarvan kan het hier zeker niet gebruikt zijn, omdat onderwerp van het geheiligd zijn is de ongelovige. We moeten dus aan een zwakkeren vorm van heiligeheid denken. Een van onze oude godgeleerden ( Joh. A Marck. Dissert. Philol. exeget.... ) Heeft opgemerkt, dat in de Schrift van drieërlei heiligheid sprake is. Einde citaat.
Wittewrongel schreef:- Is er geen onderscheid tussen heilig en in de "wedergeboorte geheiligd" ?
en het volgende antwoord kreeg ik van je
Volgens mij wil je deze tekst nu laten buikspreken om toch het geen je aangeeft mogelijk te maken. Tevens gaat die tekst vooral over het huwelijk. Of heb ik je verkeerd begrepen?Edg schreef:3. Wat is het verschil? Wat betekent in Christus geheiligd anders? Als de dat moeten afzwakken is het einde zoek.
ps of ik het met je standpunt op vraag 1 eens ben dat laat ik even in het midden.