Twee Drie-verbondsleren?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10149
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door J.C. Philpot »

joy schreef:Maar hoe zit het dan? Heeft God alleen Zijn uitverkorenen lief?

Als ik Joh.3:16 lees heeft God de gehele wereld lief.
Je kunt het theologisch zijn algemene liefde noemen, en Zijn bijzondere liefde jegens Zijn uitverkorenen. Tot iedereen komt het evangelie van genade met bevel tot geloof en bekering zonder onderscheid. En tegelijkertijd zegt Christus: Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.

Ik wil het liever niet theologisch uitpluizen, maar de spanning gewoon laten staan. En me erover verwonderen dat Zijn wegen hoger zijn als mijn wegen: het gaat mijn kleine verstand ver te boven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
Simon schreef:Mijn vraag is dan, niet oneerbiedig bedoeld, wat is het verschil met de OT periode?Waarom moest Jezus zo vreselijk lijden en sterven, als God voor die tijd ook mensen als Abraham, Izak, de profeten ,en David uitverkoren had tot zaligheid en behoud?
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar als de uitverkiezing teveel benadrukt wordt, gaat dat ten koste van Jezus'lijdensweg.Alleen in Hem wordt de gelovige uitverkozen, de apostel zegt dat toch ook; maakt uw verkiezing vast IN HEM .
Ik sluit me aan bij Marieke, je houdt er erg bijzondere gedachtegangen op na, die voor een gewoon mens niet zijn te volgen.
Wie is er tegenwoordig nog gewoon? ;-)
Maar toe, laat ik het eens toelichten.
Het grootste verschil is dat de uitverkiezing-aanhangers het altijd over ''ik'' hebben en degenen die minder de verkiezing op henzelf , maar in Christus zien, het meestal over ''ons/wij'' hebben.
Nogal opmerkelijk.
Verder geef je geen antwoord op de vraag welke grote betekenis het lijden en sterven van Christus heeft gehad.
Ik zal je helpen, en daarmee gelijk Marieke's démotiverende versmalling ontkrachten, waar zij zegt dat Jezus slechts voor een paar uitverkorenen is gestorven.:
1. Voor allen:
“Die Zichzelf gegeven heeft tot een losprijs voor allen” (1Tm 2:6).
“de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen” (Js 53:6).
2. Voor ieder mens:
“opdat Hij door de genade Gods voor allen de dood smaken zou (Hb 2:9).
3. Voor de wereld:
“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe” (Jh 3:16).
4. Voor de zonden van de gehele wereld:
“En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld” (1Jh 2:2).
5. Voor de goddelozen:
“Want Christus, toen wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven” (Rm 5:6).
6. Voor valse leraren:
“En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook de Heere, Die hen gekocht heeft” (2Pt 2:1).
7. Voor velen:
“Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen” (Mt 20:28).
8. Voor het gehele volk Israël:
“En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat één mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga. En dit zeide hij niet uit zichzelf; maar, zijnde hogepriester van dat jaar, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk” (Jh 11:50-51).
9. Voor de Kerk:
“Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft, en Zichzelf voor haar heeft overgegeven” (Ef 5:25).
10. Voor “mij”
“Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof van de Zoon van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelf voor mij overgegeven heeft” (Gl 2:20).

Op hen die de doctrine prediken dat “de wereld” niet echt “de wereld” betekent, en dat “allen” niet echt “allen” betekent, en dat “ieder mens” niet echt “ieder mens” betekent, en dat “de gehele wereld” niet echt “de gehele wereld betekent”, rust een hele verantwoordelijkheid.
Eenvoudige verzen zoals Johannes 3:16 en Jesaja 53:6 moeten begrepen worden zoals een kind dat doet.Want van hen is het Koninkrijk.

De dood van Gods Zoon had een goddelijke bestemming en doel voor beide groepen. Voor de uitverkorenen was de goddelijke bestemming van het kruis hun redding, overeenkomstig God doel en genade IN Jezus Christus, vóór de wereld begon (2 Timotheüs 1:9; 2 Thessalonicenzen 2:13). Voor de ongelovigen was de goddelijke bestemming van het kruis dat zij zonder excuus zouden gesteld worden. Mensen zijn VEROORDEELD omdat zij de Persoon en het WERK van Jezus Christus hebben afgewezen, en daarmee Gods enige remedie tegen de zonde (Johannes 3:18; 5:40). Ongelovigen kunnen nooit voor God staan en zeggen: “De reden waarom ik niet gered ben is omdat Christus niet voor mij stierf”. Nee, de reden waarom zij niet gered zijn is dat zij Hem hebben afgewezen die voor hen stierf en die de Redder is van alle mensen (1 Timotheüs 4:10 !!!). Zij staan zonder excuus.

PS: geen alverzoening dus, maar alleen allen die Hem aannemen, geeft Hij macht kinderen van God te worden.
(Joh 1:12)
Laatst gewijzigd door Simon op 21 jun 2012, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door joy »

J.C. Philpot schreef:
joy schreef:Maar hoe zit het dan? Heeft God alleen Zijn uitverkorenen lief?

Als ik Joh.3:16 lees heeft God de gehele wereld lief.
Je kunt het theologisch zijn algemene liefde noemen, en Zijn bijzondere liefde jegens Zijn uitverkorenen. Tot iedereen komt het evangelie van genade met bevel tot geloof en bekering zonder onderscheid. En tegelijkertijd zegt Christus: Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.

Ik wil het liever niet theologisch uitpluizen, maar de spanning gewoon laten staan. En me erover verwonderen dat Zijn wegen hoger zijn als mijn wegen: het gaat mijn kleine verstand ver te boven.
Ik kan me helemaal vinden in jou anwoord Philpot, het gaat ook mijn kleine beperkte verstand te boven.
Wel jammer dat er toch mensen zijn die het precies willen uitpluizen, en denken het te weten, hoe God werkt in een hart.

God is goed en rechtvaardig, en Zijn oordeel zal rechtvaardig zijn, ik denk dat allen het daar wel mee eens zijn. :)

Nog iets, De Here Jezus bidt voor degene die door de Vader aan Hem gegeven zijn, ...Zijn gebed was o.a. dat ze samen één zijn, zoals De here Jezus met Zijn Vader....vers 11
Laatst gewijzigd door joy op 21 jun 2012, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24640
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door refo »

Als je Joh 17 leest, zie je dat de Heere Jezus voornamelijk voor de discipelen bidt. Hij gebruikt ook het woord 'wereld' heel veel. In dat gebed gaat het vooral om de tegenstelling 'Mijn discipelen/de andere mensen'.

De conclusie dat Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U. betekent dat de niet-uitverkorenen op voorhand al geen schijn van kans hebben kun je hieruit niet trekken. Dat staat er helemaal niet. Het woord 'hen' gaat duidelijk om de 11 discipelen daar ter plekke aanwezig.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10149
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Als je Joh 17 leest, zie je dat de Heere Jezus voornamelijk voor de discipelen bidt. Hij gebruikt ook het woord 'wereld' heel veel. In dat gebed gaat het vooral om de tegenstelling 'Mijn discipelen/de andere mensen'.

De conclusie dat Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U. betekent dat de niet-uitverkorenen op voorhand al geen schijn van kans hebben kun je hieruit niet trekken. Dat staat er helemaal niet. Het woord 'hen' gaat duidelijk om de 11 discipelen daar ter plekke aanwezig.
Johannes 17:20 - En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4525
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Terri »

Simon schreef:
Afgewezen schreef:
Simon schreef:Mijn vraag is dan, niet oneerbiedig bedoeld, wat is het verschil met de OT periode?Waarom moest Jezus zo vreselijk lijden en sterven, als God voor die tijd ook mensen als Abraham, Izak, de profeten ,en David uitverkoren had tot zaligheid en behoud?
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar als de uitverkiezing teveel benadrukt wordt, gaat dat ten koste van Jezus'lijdensweg.Alleen in Hem wordt de gelovige uitverkozen, de apostel zegt dat toch ook; maakt uw verkiezing vast IN HEM .
Ik sluit me aan bij Marieke, je houdt er erg bijzondere gedachtegangen op na, die voor een gewoon mens niet zijn te volgen.
Wie is er tegenwoordig nog gewoon? ;-)
Maar toe, laat ik het eens toelichten.
Het grootste verschil is dat de uitverkiezing-aanhangers het altijd over ''ik'' hebben en degenen die minder de verkiezing op henzelf , maar in Christus zien, het meestal over ''ons/wij'' hebben.
Nogal opmerkelijk.
Verder geef je geen antwoord op de vraag welke grote betekenis het lijden en sterven van Christus heeft gehad.
Ik zal je helpen, en daarmee gelijk Marieke's démotiverende versmalling ontkrachten, waar zij zegt dat Jezus slechts voor een paar uitverkorenen is gestorven.:
1. Voor allen:
“Die Zichzelf gegeven heeft tot een losprijs voor allen” (1Tm 2:6).
“de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen” (Js 53:6).
2. Voor ieder mens:
“opdat Hij door de genade Gods voor allen de dood smaken zou (Hb 2:9).
3. Voor de wereld:
“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe” (Jh 3:16).
4. Voor de zonden van de gehele wereld:
“En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld” (1Jh 2:2).
5. Voor de goddelozen:
“Want Christus, toen wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven” (Rm 5:6).
6. Voor valse leraren:
“En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook de Heere, Die hen gekocht heeft” (2Pt 2:1).
7. Voor velen:
“Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen” (Mt 20:28).
8. Voor het gehele volk Israël:
“En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat één mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga. En dit zeide hij niet uit zichzelf; maar, zijnde hogepriester van dat jaar, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk” (Jh 11:50-51).
9. Voor de Kerk:
“Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft, en Zichzelf voor haar heeft overgegeven” (Ef 5:25).
10. Voor “mij”
“Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof van de Zoon van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelf voor mij overgegeven heeft” (Gl 2:20).

Op hen die de doctrine prediken dat “de wereld” niet echt “de wereld” betekent, en dat “allen” niet echt “allen” betekent, en dat “ieder mens” niet echt “ieder mens” betekent, en dat “de gehele wereld” niet echt “de gehele wereld betekent”, rust een hele verantwoordelijkheid.
Eenvoudige verzen zoals Johannes 3:16 en Jesaja 53:6 moeten begrepen worden zoals een kind dat doet.Want van hen is het Koninkrijk.

De dood van Gods Zoon had een goddelijke bestemming en doel voor beide groepen. Voor de uitverkorenen was de goddelijke bestemming van het kruis hun redding, overeenkomstig God doel en genade IN Jezus Christus, vóór de wereld begon (2 Timotheüs 1:9; 2 Thessalonicenzen 2:13). Voor de ongelovigen was de goddelijke bestemming van het kruis dat zij zonder excuus zouden gesteld worden. Mensen zijn VEROORDEELD omdat zij de Persoon en het WERK van Jezus Christus hebben afgewezen, en daarmee Gods enige remedie tegen de zonde (Johannes 3:18; 5:40). Ongelovigen kunnen nooit voor God staan en zeggen: “De reden waarom ik niet gered ben is omdat Christus niet voor mij stierf”. Nee, de reden waarom zij niet gered zijn is dat zij Hem hebben afgewezen die voor hen stierf en die de Redder is van alle mensen (1 Timotheüs 4:10 !!!). Zij staan zonder excuus.

Velen worstelen met deze teksten en je krijgt ze niet op een lijn met enkel de uitverkiezing.
Toch is er ook het grote wonder van Gods ingrijpen in een mens z'n leven.
De spanning tussen verantwoordelijkheid en uitverkiezing krijgen wij nooit begrepen!
Ik ben dan misschien niet een gewoon mens maar ik kan me wel een groot gedeelte vinden in dit stuk.
Het staat tenslotte zo in de Bijbel en ik kan deze teksten niet uitgummen.
Alleen ik heb geen sluitend antwoord en misschien moeten we dat ook niet willen.
Sterker nog, wie zijn wij, dat wij God willen begrijpen?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Simon »

refo schreef:Als je Joh 17 leest, zie je dat de Heere Jezus voornamelijk voor de discipelen bidt. Hij gebruikt ook het woord 'wereld' heel veel. In dat gebed gaat het vooral om de tegenstelling 'Mijn discipelen/de andere mensen'.

De conclusie dat Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U. betekent dat de niet-uitverkorenen op voorhand al geen schijn van kans hebben kun je hieruit niet trekken. Dat staat er helemaal niet. Het woord 'hen' gaat duidelijk om de 11 discipelen daar ter plekke aanwezig.
Inderdaad, en als je verder leest , zie je in Joh 17:20 dat Jezus bidt voor ALLEN die in Hem geloven.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10149
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door J.C. Philpot »

Simon schreef:
refo schreef:Als je Joh 17 leest, zie je dat de Heere Jezus voornamelijk voor de discipelen bidt. Hij gebruikt ook het woord 'wereld' heel veel. In dat gebed gaat het vooral om de tegenstelling 'Mijn discipelen/de andere mensen'.

De conclusie dat Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U. betekent dat de niet-uitverkorenen op voorhand al geen schijn van kans hebben kun je hieruit niet trekken. Dat staat er helemaal niet. Het woord 'hen' gaat duidelijk om de 11 discipelen daar ter plekke aanwezig.
Inderdaad, en als je verder leest , zie je in Joh 17:20 dat Jezus bidt voor ALLEN die in Hem geloven.
Met andere woorden: de uitverkorenen. Niet een bijzondere ervaring, maar het geloof in Christus en de volharding daarin zijn het bewijs dat iemand tot de uitverkorenen behoort.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Marieke »

Simon schreef:
Afgewezen schreef:
Simon schreef:Mijn vraag is dan, niet oneerbiedig bedoeld, wat is het verschil met de OT periode?Waarom moest Jezus zo vreselijk lijden en sterven, als God voor die tijd ook mensen als Abraham, Izak, de profeten ,en David uitverkoren had tot zaligheid en behoud?
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar als de uitverkiezing teveel benadrukt wordt, gaat dat ten koste van Jezus'lijdensweg.Alleen in Hem wordt de gelovige uitverkozen, de apostel zegt dat toch ook; maakt uw verkiezing vast IN HEM .
Ik sluit me aan bij Marieke, je houdt er erg bijzondere gedachtegangen op na, die voor een gewoon mens niet zijn te volgen.
Wie is er tegenwoordig nog gewoon? ;-)
Maar toe, laat ik het eens toelichten.
Het grootste verschil is dat de uitverkiezing-aanhangers het altijd over ''ik'' hebben en degenen die minder de verkiezing op henzelf , maar in Christus zien, het meestal over ''ons/wij'' hebben.
Nogal opmerkelijk.
Verder geef je geen antwoord op de vraag welke grote betekenis het lijden en sterven van Christus heeft gehad.
Ik zal je helpen, en daarmee gelijk Marieke's démotiverende versmalling ontkrachten, waar zij zegt dat Jezus slechts voor een paar uitverkorenen is gestorven.:
1. Voor allen:
“Die Zichzelf gegeven heeft tot een losprijs voor allen” (1Tm 2:6).
“de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen” (Js 53:6).
2. Voor ieder mens:
“opdat Hij door de genade Gods voor allen de dood smaken zou (Hb 2:9).
3. Voor de wereld:
“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe” (Jh 3:16).
4. Voor de zonden van de gehele wereld:
“En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld” (1Jh 2:2).
5. Voor de goddelozen:
“Want Christus, toen wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven” (Rm 5:6).
6. Voor valse leraren:
“En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook de Heere, Die hen gekocht heeft” (2Pt 2:1).
7. Voor velen:
“Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen” (Mt 20:28).
8. Voor het gehele volk Israël:
“En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat één mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga. En dit zeide hij niet uit zichzelf; maar, zijnde hogepriester van dat jaar, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk” (Jh 11:50-51).
9. Voor de Kerk:
“Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft, en Zichzelf voor haar heeft overgegeven” (Ef 5:25).
10. Voor “mij”
“Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof van de Zoon van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelf voor mij overgegeven heeft” (Gl 2:20).

Op hen die de doctrine prediken dat “de wereld” niet echt “de wereld” betekent, en dat “allen” niet echt “allen” betekent, en dat “ieder mens” niet echt “ieder mens” betekent, en dat “de gehele wereld” niet echt “de gehele wereld betekent”, rust een hele verantwoordelijkheid.
Eenvoudige verzen zoals Johannes 3:16 en Jesaja 53:6 moeten begrepen worden zoals een kind dat doet.Want van hen is het Koninkrijk.

De dood van Gods Zoon had een goddelijke bestemming en doel voor beide groepen. Voor de uitverkorenen was de goddelijke bestemming van het kruis hun redding, overeenkomstig God doel en genade IN Jezus Christus, vóór de wereld begon (2 Timotheüs 1:9; 2 Thessalonicenzen 2:13). Voor de ongelovigen was de goddelijke bestemming van het kruis dat zij zonder excuus zouden gesteld worden. Mensen zijn VEROORDEELD omdat zij de Persoon en het WERK van Jezus Christus hebben afgewezen, en daarmee Gods enige remedie tegen de zonde (Johannes 3:18; 5:40). Ongelovigen kunnen nooit voor God staan en zeggen: “De reden waarom ik niet gered ben is omdat Christus niet voor mij stierf”. Nee, de reden waarom zij niet gered zijn is dat zij Hem hebben afgewezen die voor hen stierf en die de Redder is van alle mensen (1 Timotheüs 4:10 !!!). Zij staan zonder excuus.

PS: geen alverzoening dus, maar alleen allen die Hem aannemen, geeft Hij macht kinderen van God te worden.
(Joh 1:12)
Christus' offer is genoegZAAM voor alle mensen. Alle mensen kunnen zalig worden. En we gaan verloren omdat we niet gewild hebben. En van nature wil jij en ik allebei niet, daarom is het zo'n wonder dat er een uitverkiezing is.
De teksten die jij noemt, gaan ook over allen die geloven en het is terecht dat Philpot daarvan opmerkt dat dat dus de uitverkorenen zijn.
Een "paar uitverkorenen" heb ik niet gezegd, wel worden velen geroepen en zijn weinigen uitverkoren. Anderzijds zal het een schare zijn die niemand tellen kan.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Afgewezen »

:offtopic
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11534
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:Waarom zegt dhr Scholten dan niet ronduit dat alle hoorders mogen kloppen en deze belofte mogen aangrijpen als pleitgrond omdat alle beloften in Hem (Christus) ja en amen zijn.
Omdat dit onbijbels is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19205
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:Waarom zegt dhr Scholten dan niet ronduit dat alle hoorders mogen kloppen en deze belofte mogen aangrijpen als pleitgrond omdat alle beloften in Hem (Christus) ja en amen zijn.
Omdat dit onbijbels is.
WimA schreef:B. Alle mensen mogen - volgens de Schrift - kloppen, ik begrijp werkelijk niet waarom dit telkens wordt gevraagd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19205
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:Waarom zegt dhr Scholten dan niet ronduit dat alle hoorders mogen kloppen en deze belofte mogen aangrijpen als pleitgrond omdat alle beloften in Hem (Christus) ja en amen zijn. Waar blijft bij hem het appél op alle hoorders van het Evangelie?
dhr. Scholten citeerde alleen ds. Kersten toch? Eerst verwijt je dhr. Scholten inlegkunde te bedrijven met preken van ds. Kersten en nu is het probleem dat hij het niet doet?
huisman schreef:(P.S. één citaat is geen citatenbombardement maar omdat je niet durft te zeggen dat je het oneens bent met het geciteerde wind je er zo over op )
Ik heb het citaat niet eens gelezen, ds. Harinck is het eens met ds. Kersten - anders hoor ik het graag - dus het bood/biedt geen enkele toegevoegde waarde bij het aanduiden van het verschil tussen ds. Kersten en Kohlbrugge.

Als jij niet eens de moeite neemt om een posting in zijn geheel te lezen (dus inclusief citaat) wordt het wel erg moeilijk discussieren. Lees je misschien alleen je eigen postings helemaal :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11534
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:Waarom zegt dhr Scholten dan niet ronduit dat alle hoorders mogen kloppen en deze belofte mogen aangrijpen als pleitgrond omdat alle beloften in Hem (Christus) ja en amen zijn.
Omdat dit onbijbels is.
WimA schreef:B. Alle mensen mogen - volgens de Schrift - kloppen, ik begrijp werkelijk niet waarom dit telkens wordt gevraagd.
Oké, je draagt een citaat van WimA aan als bewijs van jouw gelijk. 't Moet niet gekker worden...

Maar hierboven staan twee verschillende dingen. Alle hoorders mogen de belofte aangrijpen als pleitgrond omdat alle beloften in Hem (Christus) ja en amen zijn is wat anders als: alle mensen mogen - volgens de Schrift- kloppen. Het wordt juist in onze kerken zovele malen gezegd: bidt er maar veel om!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19205
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:Waarom zegt dhr Scholten dan niet ronduit dat alle hoorders mogen kloppen en deze belofte mogen aangrijpen als pleitgrond omdat alle beloften in Hem (Christus) ja en amen zijn.
Omdat dit onbijbels is.
WimA schreef:B. Alle mensen mogen - volgens de Schrift - kloppen, ik begrijp werkelijk niet waarom dit telkens wordt gevraagd.
Oké, je draagt een citaat van WimA aan als bewijs van jouw gelijk. 't Moet niet gekker worden...

Maar hierboven staan twee verschillende dingen. Alle hoorders mogen de belofte aangrijpen als pleitgrond omdat alle beloften in Hem (Christus) ja en amen zijn is wat anders als: alle mensen mogen - volgens de Schrift- kloppen. Het wordt juist in onze kerken zovele malen gezegd: bidt er maar veel om!
En wat is de grond om te zeggen: bidt er maar veel om . Dat zal toch echt Gods eigen Woord moeten zijn, Zijn beloftenwoord: Bid en u zal gegeven worden. Anders is ons bidden op zand gegrond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie