Afgewezen schreef:Simon schreef:Mijn vraag is dan, niet oneerbiedig bedoeld, wat is het verschil met de OT periode?Waarom moest Jezus zo vreselijk lijden en sterven, als God voor die tijd ook mensen als Abraham, Izak, de profeten ,en David uitverkoren had tot zaligheid en behoud?
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar als de uitverkiezing teveel benadrukt wordt, gaat dat ten koste van Jezus'lijdensweg.Alleen in Hem wordt de gelovige uitverkozen, de apostel zegt dat toch ook; maakt uw verkiezing vast IN HEM .
Ik sluit me aan bij Marieke, je houdt er erg bijzondere gedachtegangen op na, die voor een gewoon mens niet zijn te volgen.
Wie is er tegenwoordig nog gewoon? ;-)
Maar toe, laat ik het eens toelichten.
Het grootste verschil is dat de uitverkiezing-aanhangers het altijd over ''ik'' hebben en degenen die minder de verkiezing op henzelf , maar in Christus zien, het meestal over ''ons/wij'' hebben.
Nogal opmerkelijk.
Verder geef je geen antwoord op de vraag welke grote betekenis het lijden en sterven van Christus heeft gehad.
Ik zal je helpen, en daarmee gelijk Marieke's démotiverende versmalling ontkrachten, waar zij zegt dat Jezus slechts voor een paar uitverkorenen is gestorven.:
1. Voor allen:
“Die Zichzelf gegeven heeft tot een losprijs voor allen” (1Tm 2:6).
“de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen” (Js 53:6).
2. Voor ieder mens:
“opdat Hij door de genade Gods voor allen de dood smaken zou (Hb 2:9).
3. Voor de wereld:
“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe” (Jh 3:16).
4. Voor de zonden van de gehele wereld:
“En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld” (1Jh 2:2).
5. Voor de goddelozen:
“Want Christus, toen wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven” (Rm 5:6).
6. Voor valse leraren:
“En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook de Heere, Die hen gekocht heeft” (2Pt 2:1).
7. Voor velen:
“Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen” (Mt 20:28).
8. Voor het gehele volk Israël:
“En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat één mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga. En dit zeide hij niet uit zichzelf; maar, zijnde hogepriester van dat jaar, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk” (Jh 11:50-51).
9. Voor de Kerk:
“Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft, en Zichzelf voor haar heeft overgegeven” (Ef 5:25).
10. Voor “mij”
“Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof van de Zoon van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelf voor mij overgegeven heeft” (Gl 2:20).
Op hen die de doctrine prediken dat “de wereld” niet echt “de wereld” betekent, en dat “allen” niet echt “allen” betekent, en dat “ieder mens” niet echt “ieder mens” betekent, en dat “de gehele wereld” niet echt “de gehele wereld betekent”, rust een hele verantwoordelijkheid.
Eenvoudige verzen zoals Johannes 3:16 en Jesaja 53:6 moeten begrepen worden zoals een kind dat doet.Want van hen is het Koninkrijk.
De dood van Gods Zoon had een goddelijke bestemming en doel voor beide groepen. Voor de uitverkorenen was de goddelijke bestemming van het kruis hun redding, overeenkomstig God doel en genade IN Jezus Christus, vóór de wereld begon (2 Timotheüs 1:9; 2 Thessalonicenzen 2:13). Voor de ongelovigen was de goddelijke bestemming van het kruis dat zij zonder excuus zouden gesteld worden. Mensen zijn VEROORDEELD omdat zij de Persoon en het WERK van Jezus Christus hebben afgewezen, en daarmee Gods enige remedie tegen de zonde (Johannes 3:18; 5:40). Ongelovigen kunnen nooit voor God staan en zeggen: “De reden waarom ik niet gered ben is omdat Christus niet voor mij stierf”. Nee, de reden waarom zij niet gered zijn is dat zij Hem hebben afgewezen die voor hen stierf en die de Redder is van alle mensen (1 Timotheüs 4:10 !!!). Zij staan zonder excuus.
PS: geen alverzoening dus, maar alleen allen die Hem aannemen, geeft Hij macht kinderen van God te worden.
(Joh 1:12)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -