Is thuislezen Bijbels?

huisman

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:Ben jij lid van deze Kerk?
Lijkt me off topic.

Met dit soort opmerkingen/vragen wordt de indruk gewekt dat het serieus nemen van Schrift en belijdenis niet zo relevant is. Zolang men maar - zegt dat men - lid is van de levende Kerk is het blijkbaar allemaal best. Het lijkt me onjuist om serieuze kwesties zoals in dit topic besproken op deze manier te relativeren.

Bovendien is het een vervelend aandoende manier van middels powerplay pogen een discussie te beslechten. Blijkbaar ontbreekt het aan argumenten. Het is opmerkelijk dat dit "argument" - ontstaan in het gezelschapsleven en veelal gevonden bij mensen die menen dat hun "bevinding/bekering/geloof" ook onfeilbaarheid oplevert - vaak ten berde wordt gebracht als de argumenten niet afdoende zijn. Het lidmaatschap van de ware Kerk gebruiken als "Gold Member Card" ten faveure van het eigen voordeel op een discussieforum lijkt mij verder ook niet de bedoeling.

Je standpunt in deze is overigens wel helder en het lijkt een herhaling van zetten te worden dus in deze discussie is dit mijn laatste posting.
Vroeger beschuldigde jij mij regelmatig een Remonstrant te zijn nu ben ik volgens jou een goddeloze wreedaard en en rijke jongeling. En jij beschuldigd mij van powerplay ?

Ik blijf zeggen dat in deze discussie het meest wezenlijke is of wij lid zijn van de levende Kerk . Onwedergeborenen zijn ten diepste geen lid van een kerk (Zie art 29 NGB "Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn;)

Ik hoop morgen op gezegende diensten en wens jou maar ook SecorDabar een gezegende zondag
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Tja, er zijn al weer heel wat reacties ontstaan n.a.v. het pas uitgekomen boek over thuislezers.
Sommigen onder onze forumleden vinden thuislezers "goddeloos" en dat zij op een "heilloze" weg zich begeven.

Goddeloos = zonder God
Heilloos = zonder heil, zonder zegen.

Het zou een wonder zijn als we onszelf eens als de "allergoddelooste" leerden kennen, en dat wij van het "heilspoor" zijn afgegaan.
Om dat te beleven zou nog niet zo slecht zijn: de rechtvaardiging van de goddeloze, daar zal het om gaan.
Dat zal nog heilzaam zijn.

Mijn advies: ga nooit onder een onzuivere prediking zitten waar Wet en Evangelie worden vermengd. Vermijd de doorvloeiende godsdienst, waar het eenzijdige werk van Gods genade gemist wordt. Blijf dan thuis lezen met de reine predikaties uit de gezegende reformatie. U zult er wel bij varen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef: Het zou een wonder zijn als we onszelf eens als de "allergoddelooste" leerden kennen, en dat wij van het "heilspoor" zijn afgegaan.
Dat is niet genoeg voor de eeuwigheid SecorDabar, dat is nog steeds voor eeuwig verloren.
Om dat te beleven zou nog niet zo slecht zijn: de rechtvaardiging van de goddeloze, daar zal het om gaan.
Naar mijn weten gaat het niet om de mens, of de mens in de hemel mag komen of dat de mens behouden is, maar het gaat om de eer van God, de eer van Jezus Christus alleen, en als Hij een mens wil gebruiken is dat een groot wonder.
Dus wijzelf zijn niet zo belangrijk, vaak zijn wij hemelzoekers, maar het gaat om Gods eer alleen, en wat God dan doet is goed, in theologische termen ook wel het "omhelzend" of "toevallend" recht genoemd, als God maar aan Zijn eer komt.
Mijn advies: ga nooit onder een onzuivere prediking zitten waar Wet en Evangelie worden vermengd. Vermijd de doorvloeiende godsdienst, waar het eenzijdige werk van Gods genade gemist wordt. Blijf dan thuis lezen met de reine predikaties uit de gezegende reformatie. U zult er wel bij varen.
Mijn advies, als zo'n situatie in een gemeente voorkomt, wees dan een zoutend zout en een lichtend licht, wees een profeet en onderwijs degenen die dwalen en kom op voor Gods eer, probeer medestanders te vinden in de gemeente en sta voor een rechte woordverkondiging, alleen getoetst aan Gods woord, kijk wat je voor zo'n wegzakkende gemeente kan betekenen wat kan leiden tot Gods eer.
SecorDabar

ejvl schreef:
SecorDabar schreef: Het zou een wonder zijn als we onszelf eens als de "allergoddelooste" leerden kennen, en dat wij van het "heilspoor" zijn afgegaan.
Dat is niet genoeg voor de eeuwigheid SecorDabar, dat is nog steeds voor eeuwig verloren.
Naar mijn weten gaat het niet om de mens, of de mens in de hemel mag komen of dat de mens behouden is, maar het gaat om de eer van God, de eer van Jezus Christus alleen, en als Hij een mens wil gebruiken is dat een groot wonder.
Dus wijzelf zijn niet zo belangrijk, vaak zijn wij hemelzoekers, maar het gaat om Gods eer alleen, en wat God dan doet is goed, in theologische termen ook wel het "omhelzend" of "toevallend" recht genoemd, als God maar aan Zijn eer komt.
Mijn advies, als zo'n situatie in een gemeente voorkomt, wees dan een zoutend zout en een lichtend licht, wees een profeet en onderwijs degenen die dwalen en kom op voor Gods eer, probeer medestanders te vinden in de gemeente en sta voor een rechte woordverkondiging, alleen getoetst aan Gods woord, kijk wat je voor zo'n wegzakkende gemeente kan betekenen wat kan leiden tot Gods eer.
Beste Ejvl,
U schreef: Dat is niet genoeg voor de eeuwigheid SecorDabar, dat is nog steeds voor eeuwig verloren. Ik ben het daar van harte mee eens.

Ik ken een ouderling die jaren uw advies heeft opgevolgd.
Helaas werd hij uit de synagoge uitgeworpen.
Ook hij leest nu thuis.

(Ds. Ebenezer Erskine)
refo

Bericht door refo »

Met 'uitgeworpen' bedoel je dat hij geen ouderling meer mocht zijn?
Dat is nog geen reden om te gaan thuiszitten.
SecorDabar

refo schreef:Met 'uitgeworpen' bedoel je dat hij geen ouderling meer mocht zijn?
Dat is nog geen reden om te gaan thuiszitten.
Nee, niet omdat hij geen ouderling meer mocht zijn, maar hij moest zwijgen in de gemeente over die zielsverpestende leer.

(Ds. Ebenezer Erskine)
WimA

Bericht door WimA »

Mijn indruk is dat men verharding vaak aanziet voor bevestiging.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:Mijn indruk is dat men verharding vaak aanziet voor bevestiging.

Wat doe jij met een tekst als Mattheüs 18:20
20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
Lees daarbij eens de verklaring van M. Henry bij deze tekst.

Matthew Henry schreef:b. Christus’ tegenwoordigheid in de vergadering der gelovigen, vers 20. Christus is tegenwoordig bij iederen gelovige, maar de belofte heeft hier betrekking op de bijeenkomsten, waarin twee of drie vergaderd zijn in Zijn naam, niet slechts tot oefening der kerkelijke tucht, maar voor de aanbidding Gods, of voor enigerlei handeling der Christelijke gemeenschapsoefening. Vergaderingen van Christenen tot heilige doeleinden zijn hiermede aangewezen en aangemoedigd. Zij zijn hiermede aangewezen; de kerk van Christus in de wereld bestaat het meest zichtbaar in de Godsdienstige bijeenkomsten. Het is de wil van Christus, dat deze gehouden zullen worden tot eer van God, tot stichting van mensen, en ter bewaring van een Godsdienstig aanzien in de wereld. Als God voornemens is een bijzondere gebedsverhoring te schenken, dan roept Hij een plechtige vergadering samen, Joël 2:15, 16. Indien er gene vrijheid of gelegenheid is voor grote en talrijke vergaderingen, dan is het de wil van God toch, dat twee of drie samen zullen komen. Als wij in zake van den Godsdienst niet kunnen doen wat wij zouden wensen te doen, dan moeten wij doen wat wij kunnen, en dan zal God ons aannemen. Hun wordt hiermede voorgeschreven om samen te komen in den naam van Christus. In de uitoefening der kerkelijke tucht moeten zij samen vergaderd zijn in den naam van Christus, 1 Cor. 5:4 . Deze naam zet gezag bij op aarde aan hetgeen zij doen, en maakt het welbehaaglijk in den hemel. In het bijeenkomen ter Godsverering moeten wij het oog hebben op Christus; wij moeten samenkomen krachtens Zijne volmacht en aanwijzing, ten teken van onze betrekking tot Hem, geloof belijdende in Hem, en in gemeenschap met allen, die aan alle plaatsen Hem aanroepen. Als wij samenkomen om God te aanbidden in afhankelijkheid van den Geest en de genade van Christus als Middelaar, voor hulp en bijstand, en van Zijne verdienste en gerechtigheid als Middelaar om aangenomen te worden, op Hem ziende als op onzen Weg tot den Vader en onzen Voorspraak bij den Vader, dan zijn wij samengekomen in Zijn naam. Hiermede worden zij bemoedigd door de verzekering van Christus’ tegenwoordigheid: Daar ben Ik in het midden van hen. Door Zijn algemene tegenwoordigheid als God is Hij aan alle plaatsen; maar dit is ene belofte van Zijn bijzondere tegenwoordigheid. Waar Zijne heiligen zijn, daar is Zijn heiligdom; en dáár zal Hij wonen; het is Zijne ruste, Ps. 132:14; dáár wandelt Hij, Openb. 2:1. Hij is in het midden van hen, om hen levend te maken en te versterken, om hen te verkwikken en te vertroosten, zoals de zon in het midden des heelals. Hij is in het midden van hen, dat is: in hun hart; het is een geestelijke tegenwoordigheid, Christus’ tegenwoordigheid met hun geest, die hier bedoeld wordt. Daar ben Ik, niet slechts: daar zal Ik zijn, maar daar ben Ik, alsof Hij het eerst aanwezig is, vóór hen gereed is, zij zullen Hem er vinden. Deze belofte heeft Hij herhaald bij het scheiden, Hoofdst. 28:20 :Ziet,Ik ben met ulieden al de dogen. De tegenwoordigheid van Christus in de bijeenkomsten der Christenen is beloofd, er kan in het geloof om worden gebeden, en op worden gerekend. Dáár ben Ik. Dit staat gelijk met de Shechina, een bijzondere tegenwoordigheid Gods in den tabernakel en den tempel vanouds, Ex. 40:34. 2 Kon. 5:14 . Hoewel er slechts twee of drie samen zijn gekomen, is Christus toch in hun midden. Dit is ene bemoediging voor de bijeenkomst van weinigen, wanneer zij plaatsheeft: Ten eerste. Door keuze. Behalve de aanbidding in het verborgene, in de binnenkamer, door bijzondere personen, en de openbare Godsdienstoefeningen van de gehele gemeente, kan er soms aanleiding zijn voor twee of drie om samen te komen, hetzij tot wederzijdse hulp in beraadslaging, of verenigde hulp in het gebed; niet uit minachting voor den openbaren eredienst, maar in overeenstemming er mede; dáár zal Christus tegenwoordig zijn. Of, Ten tweede. Uit nooddwang, als er niet meer dan twee of drie zijn, of indien er wel meerderen zijn, maar om de vreze der Joden niet durven samenkomen, dan zal Christus toch in hun midden zijn, want het is niet de menigte, maar het geloof en de oprechte Godsvrucht der aanbidders, die de tegenwoordigheid van Christus uitlokt, en hoewel er slechts twee of drie zijn, het kleinste getal, dat bij elkaar te krijgen is, toch is, zo Christus, die de voornaamste is, tot hun getal behoort, hun bijeenkomst even eervol en troostrijk, alsof er twee of drie duizend waren.
Wij mogen dankbaar zijn dat in ons land thuislezen bijna nooit noodzakelijk is maar er zullen altijd uitzonderingen zijn die op wettige gronden hiertoe verplicht zijn. Thuislezers die wel in hun omgeving een prediking kunnen horen naar Schrift en belijdenis zijn verplicht zich bij zo'n gemeente aan te sluiten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Weet iemand waar dit artikel gebleven is?

In google istie ook nog te vinden, maar is van de site gehaald...

Afbeelding
Voor veel wil hij zich verontschuldigen. Niet alles in zijn leven was om over naar huis te schrijven.
John Tollenaar heeft spijt. „Sommige mensen moeten niets meer van mij hebben, maar ik dacht echt in de weg van de Heere te zijn.”
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Het boek `Eredienst aan huis`(gesprekken met thuislezers) intrigeerde mij. Ik ben nooit met dit soort mensen in aanraking gekomen. Toch is het interessant om van de redenen wààrom kennis te nemen.
Wijlen Prof.Dr. A.A, van Ruler heeft ooit het boekje `Waarom zou ik naar de kerk gaan?`21 antwoorden gaf hij (ik zal ze niet allemaal noemen, het boekje zal nog wel ergens 2e hands verkrijgbaar zijn.
Een paar antwoorden: om een kans om bekering op te lopen, de gemeenschap met mede-gelovigen te zoeken. Kortom: antwoorden die prikkelen tot nadenken. Nee, er staat geen antwoord van `om een goeie dominee te horen`o.i.d.
Aanbevolen lectuur. Zeker voor thuislezers!
Trouwens: het grote voorbeeld is onze Heer. Hij bleefd ook niet thuis. Maar `Hij ging naar zijn gewoonte naar de synagoge`.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jakobmarin schreef:Weet iemand waar dit artikel gebleven is?

Afbeelding
Voor veel wil hij zich verontschuldigen. Niet alles in zijn leven was om over naar huis te schrijven.
John Tollenaar heeft spijt. „Sommige mensen moeten niets meer van mij hebben, maar ik dacht echt in de weg van de Heere te zijn.”
Digiborn heeft wel deze:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... gesticht/8

Overigens is hij ook een oud RF'er
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Weet iemand waar dit artikel gebleven is?

Afbeelding
Het artikel is per ongelijk te vroeg geplaatst; daarom weer weggehaald.
helma

Bericht door helma »

sjonge....
(dat artikel)
Ik kom er steeds meer achter hoe rechts en links elkaar raken.
Soortgelijk verhaal hoorde ik pas van een Evangelische voorganger; alleen wat andere details; maar het verhaal is bijna hetzelfde. :?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:sjonge....
(dat artikel)
Soortgelijk verhaal hoorde ik pas van een Evangelische voorganger; alleen wat andere details; maar het verhaal is bijna hetzelfde. :?
Dit is dus uit 1996, en blijkbaar komt er nu een "vervolg" op waarin hij aangeeft dat hij fout zat.
~~Soli Deo Gloria~~
jan34willem

Bericht door jan34willem »

Hendrikus schreef:
helma schreef:sjonge....
(dat artikel)
Dit is dus uit 1996, en blijkbaar komt er nu een "vervolg" op waarin hij aangeeft dat hij fout zat.
Ik vat het op als een ernstige waarschuwing om als vierjarige geen oudvaders te lezen -- kan alleen maar narigheid van komen.
Plaats reactie