De kleine lettertjes van het Evangelie

Erskinees

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Erskinees »

Wanneer je de NT-brieven leest lijkt iedereen daar ook voor bekeerd gehouden te worden.
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef:Wanneer je de NT-brieven leest lijkt iedereen daar ook voor bekeerd gehouden te worden.
Daarbij is net als in de HC de vraag aan wie is het gericht? Schreef Paulus de brieven aan heel de (uiterlijke) gemeente of alleen aan de (ware) gelovige? (Ik wil deze discussie best voeren, maar mogelijk moeten we dan een nieuw topic openen.) Overigens staan er op refoweb al diverse vragen en antwoorden over dit onderwerp. Oa van ds Elsman (PKN) en wijlen ds den Boer (PKN).
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ararat schreef:Oprechte vraag: Zou jij graag in gesprek met 'm gaan? Welke vraag zou je het liefst stellen?
Dat is vrij eenvoudig: Waarom worden toch veel mensen bekeerd onder de prediking die u schaart onder 'een Evangelie met kleine lettertjes' (en dat, terwijl u zegt dat je onder zo'n prediking weg moet gaan)?

Deze vraag is een stuk beter, dan de vragen die ik noemde.
Dank voor de vragen die jullie zouden willen stellen. Ik ben ook nieuwsgierig naar het antwoord. Geen idee of deze vragen elders al gesteld zijn.

Verder lezend in de reacties zie ik wel dat jullie het onderling oneens lijken te zijn. @GerefGemeente-lid zegt hierboven dat veel mensen bekeerd worden, @MGG toont in een andere post met teksten aan dat er velen geroepen zijn, maar weinig uitverkoren. Hoe moet ik dat verschil zien?

Overigens is bekering in de Bijbel een opdracht, niet iets wat je overkomt, maar ook dat is een andere discussie :)
MGG

Bericht door MGG »

::bye
Ararat schreef:
MGG schreef:
Ararat schreef:Oprechte vraag: Zou jij graag in gesprek met 'm gaan? Welke vraag zou je het liefst stellen?
Dat is vrij eenvoudig: Waarom worden toch veel mensen bekeerd onder de prediking die u schaart onder 'een Evangelie met kleine lettertjes' (en dat, terwijl u zegt dat je onder zo'n prediking weg moet gaan)?

Deze vraag is een stuk beter, dan de vragen die ik noemde.
Dank voor de vragen die jullie zouden willen stellen. Ik ben ook nieuwsgierig naar het antwoord. Geen idee of deze vragen elders al gesteld zijn.

Verder lezend in de reacties zie ik wel dat jullie het onderling oneens lijken te zijn. @GerefGemeente-lid zegt hierboven dat veel mensen bekeerd worden, @MGG toont in een andere post met teksten aan dat er velen geroepen zijn, maar weinig uitverkoren. Hoe moet ik dat verschil zien?

Overigens is bekering in de Bijbel een opdracht, niet iets wat je overkomt, maar ook dat is een andere discussie :)
Er zit geen verschil/tegenstrijdigheid in. Ik weet zeker dat GGL de woorden van Jezus, die ik citeerde, als waarheid aanneemt. Ik ben het ook met GGL eens. Er worden in de GG (en andere kerken) veel mensen bekeerd.

Matthéüs 22:14 strijd niet met Openbaring 7:9. In absolute zin zullen er ontelbaar veel mensen in de hemel zijn. In relatieve zin zal het een klein kuddeken (Lukas 12:32) zijn.

De hele Bijbel is letter voor letter waar. We mogen Bijbelteksten daarom nooit tegen elkaar uitspelen.

Bekering is inderdaad een opdracht (Matthéüs 4:17).
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik vind dit geen goede vraag, omdat de mensen dit niet weten.
Terri

Bericht door Terri »

Wat een verwarring.
Dan worden er weer wel veel mensen bekeerd in de Ger.Gem, dan is het weer een klein getal wat zalig wordt. Betekent het dan dat het overgrote deel wat bekeert wordt, dat in de Ger.Gem gebeurt?
De ene keer is juist het weinige een teken van echtheid, maar wanneer het ter sprake komt in deze discussie wordt het weer anders...
CvdW

Bericht door CvdW »

Terri schreef:Wat een verwarring.
Dan worden er weer wel veel mensen bekeerd in de Ger.Gem, dan is het weer een klein getal wat zalig wordt. Betekent het dan dat het overgrote deel wat bekeert wordt, dat in de Ger.Gem gebeurt?
De ene keer is juist het weinige een teken van echtheid, maar wanneer het ter sprake komt in deze discussie wordt het weer anders...
Gaat niet om veel of weinig, maar is het gebouwd op het Fundament Jezus Christus.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Johannes 3:16 schreef:
En waarom blijven de meeste onbekeerd, GGL?
... en gijlieden hebt niet gewild... (Lukas 13: 34c).
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
Ditbenik schreef:
MGG schreef:Jezus zegt in Matt 22:14 'velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'. In Lukas 17 lezen we dat Jezus bij de genezing van de 10 melaatsen zegt 'zijn er niet tien gereinigd geworden? En waar zijn de negen? Zijn er geen gevonden die wederkeren om God eer te geven, dan deze vreemdeling'. En in Joh 6 lezen we dat veel van Jezus Zijn discipelen Zijn boodschap hard vinden en Hem verlaten.

Het verbaast mij dat er tegenwoordig zoveel kerken zijn waar iedereen bekeerd is/voor bekeerd gehouden wordt. Op basis van de Bijbel/Jezus woorden moeten we helaas vrezen dan veel kerkgangers onbekeerd zijn.
Heftig om Bijbelteksten op te zoeken om aan te tonen dat er maar weinig mensen zalig worden. Over kleine lettertjes gesproken. Hoe klien denk je dan van de Heere. Er wordt ook geschreven over een menigte die niemand tellen kan. In Handelingen lees je dat er ongeveer 3000 op een dag tot bekering komen en dat er dagelijks tot de gemeente werden toegedaan. Of in Johannes 10: 'Velen geloofden daar in Hem'.
Ik ken geen kerk waar iedereen bekeerd is of voor bekeerd wordt gehouden. Jij kent er veel van die kerken. Noem er eens drie.

Ik geloof dat na de bekering van Israël er een bloeitijd voor de kerk zal komen en er zoveel mensen tot geloof zullen komen dat Zijn huis vol wordt.
Ik denk klein van de Heere, omdat ik Jezus Zijn woorden geloof? Ik vind het schokkend dat Jezus Zijn woorden door jou als kleine lettertjes gezien worden. Dat er een ontelbare scharen zalig wordt en God eeuwig mag loven en prijzen, doet niks af van het feit dat het er weinig zullen zijn op het totaal (van de wereldbevolking).

Overigens reageerde ik op de gebruiker Johannes 3:16 die vroeg 'waarom blijven de meeste onbekeerd, GGL? Daarom noemde ik een aantal Bijbel teksten die aantonen dat er helaas mensen onbekeerd blijven. Overigens telt hierbij '..de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan' (1 Sam 16 vers 7). Ik hoef die Bijbelteksten niet te zoeken hoor. Ik pak de Bijbeltekst er altijd wel even bij om te voorkomen dat ik niet letterlijk citeer.

3 maar? Als je de bijeenkomsten van Mozaïek luistert, dan zit je al op ruim een hand vol.
Gewoon even lezen wat ik schrijf in plaats van daar je eigen verhaal van te maken.
Mozaïek is geen hand vol maar is een kerk die op meerdere plekken samenkomt. Nog even los van de vraag of ze er daar van uit gaan dat iedereen bekeerd is.
MGG

Bericht door MGG »

Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Ditbenik schreef:
MGG schreef:Jezus zegt in Matt 22:14 'velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'. In Lukas 17 lezen we dat Jezus bij de genezing van de 10 melaatsen zegt 'zijn er niet tien gereinigd geworden? En waar zijn de negen? Zijn er geen gevonden die wederkeren om God eer te geven, dan deze vreemdeling'. En in Joh 6 lezen we dat veel van Jezus Zijn discipelen Zijn boodschap hard vinden en Hem verlaten.

Het verbaast mij dat er tegenwoordig zoveel kerken zijn waar iedereen bekeerd is/voor bekeerd gehouden wordt. Op basis van de Bijbel/Jezus woorden moeten we helaas vrezen dan veel kerkgangers onbekeerd zijn.
Heftig om Bijbelteksten op te zoeken om aan te tonen dat er maar weinig mensen zalig worden. Over kleine lettertjes gesproken. Hoe klien denk je dan van de Heere. Er wordt ook geschreven over een menigte die niemand tellen kan. In Handelingen lees je dat er ongeveer 3000 op een dag tot bekering komen en dat er dagelijks tot de gemeente werden toegedaan. Of in Johannes 10: 'Velen geloofden daar in Hem'.
Ik ken geen kerk waar iedereen bekeerd is of voor bekeerd wordt gehouden. Jij kent er veel van die kerken. Noem er eens drie.

Ik geloof dat na de bekering van Israël er een bloeitijd voor de kerk zal komen en er zoveel mensen tot geloof zullen komen dat Zijn huis vol wordt.
Ik denk klein van de Heere, omdat ik Jezus Zijn woorden geloof? Ik vind het schokkend dat Jezus Zijn woorden door jou als kleine lettertjes gezien worden. Dat er een ontelbare scharen zalig wordt en God eeuwig mag loven en prijzen, doet niks af van het feit dat het er weinig zullen zijn op het totaal (van de wereldbevolking).

Overigens reageerde ik op de gebruiker Johannes 3:16 die vroeg 'waarom blijven de meeste onbekeerd, GGL? Daarom noemde ik een aantal Bijbel teksten die aantonen dat er helaas mensen onbekeerd blijven. Overigens telt hierbij '..de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan' (1 Sam 16 vers 7). Ik hoef die Bijbelteksten niet te zoeken hoor. Ik pak de Bijbeltekst er altijd wel even bij om te voorkomen dat ik niet letterlijk citeer.

3 maar? Als je de bijeenkomsten van Mozaïek luistert, dan zit je al op ruim een hand vol.
Gewoon even lezen wat ik schrijf in plaats van daar je eigen verhaal van te maken.
Mozaïek is geen hand vol maar is een kerk die op meerdere plekken samenkomt. Nog even los van de vraag of ze er daar van uit gaan dat iedereen bekeerd is.
Bron? Zelf noemen ze het gemeentEN.
https://www.mozaiek.nl/go/over-ons/locaties/
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ik kan dit topic niet meer lezen. Het gaat me aan het hart.

Stel dat onze goedertieren God wel echt bedoeld heeft dat we tot Hem mogen vluchten, zonder alle obstakels die mensen gemaakt hebben, ja Hij gaf zelfs Zijn Zoon!

Hoe verschrikkelijk goddeloos moet dit topic dan wel zijn…
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een vraag/opmerking die wel gerelateerd is, denk ik, en om over na te denken:
In 2 Thess. 2 wordt gesproken van de toekomst van de kerk, die tegen het einde van deze wereld zich openbaart.
Eerst zegt Paulus iets tegen die gemeente: Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware.
Dat zegt hij over Christus' tweede komst, alsof die in die tijd spoedig zou komen.
Maar die dag komt niet, een waarschuwing vooraf; dat u niemand verleide, want die dag komt niet eerder tenzij eerst de afval gekomen is. Dan wordt gewezen op de mens der zonde.
Als we de tijd van Paulus nagaan en onze tijd is er veel verschil. Afval is er altijd geweest, maar nooit is het in christelijke Kerk zo geweest als nu. Bijna wekelijks, misschien wel elke week, wordt ergens in Nederland een kerkgebouw gesloten. Dit is ongekend. We zagen de grote afval al komen, na (laat ik een zeker punt in de geschiedenis noemen) de tweede wereldoorlog. Alles wat al in gang was gezet kwam in een versnelling.
De jaren 60 waren jaren van ongekende revolutionaire aard. Alles moest anders. Alles werd tenslotte omgekeerd. Het goede werd kwaad genoemd, het kwade werd een verworven mensenrecht,
We zouden veel meer kunnen noemen: Europa zinkt weg in het heidendom, en dat is te erger en opmerkelijker omdat juist hier het licht na de reformatie zo helder heeft geschenen. We zien dat licht nu als het ware gedoofd en verworpen.
We stellen alle godsdiensten gelijk: wee de mens die Mohammed beledigt. Maar de mens die tegen de levende God opstaat zien we niet?
Dan lezen we van een geest der dwaling, die nog wederhouden werd in die tijd, maar als we rond ons heen zien, kunnen we dan niet zien dat die wederhouder wordt weggenomen?
Dan komt er een ontzettend oordeel over deze wereld: En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid. Vanaf vers 13 volgt nog een opwekking aan de lezers

https://www.statenvertaling.nl/tekst.ph ... d=1#starth

Over deze tijd gaat een tijdrede, uitgesproken door ds. v.d. Kieft in Grafhorst.
We zien hier tweemaal een tussenzang, en na de tweede tussenzang een toepassing.
Het is geen preek, een tijdrede, maar wel zeer aangrijpend.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/21 ... 0540002128
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Ditbenik schreef:

Bron? Zelf noemen ze het gemeentEN.
https://www.mozaiek.nl/go/over-ons/locaties/
Een kerk die bestaat uit gemeenten. Bij de KvK ingeschreven als kerkgenootschap. Het is niet nodig om bij de hand te doen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Mi een pot en ketel verhaal. Geheel zinloos, stop hier liever mee
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 nov 2022, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Graag stoppen met dit off-topic geleuter.
Gesloten