Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

-DIA-

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:Wij hebben een klein probleempje.
Het betreft het opwarmen van gebonden soepen in de magnetron.
We gebruiken magnetronschaaltjes en de gebonden soepen hebben de niet zo prettige gewoonte dat ze 'ontploffen', waardoor de magnetron wordt bevuild.
We zetten de magnetron op 700 w. en 2 minuten. Zo lang kan het in de praktijk niet om de ontploffing al snel plaatsvindt.

Weet iemand raad? Of heeft iemand advies? Of tips?
Eten opwarmen in de magnetron zou ik sowieso helemaal niet doen, want door de microgolven worden alle voedingsstoffen vernietigd.
Gebonden soep kan je het beste op een laag vuurtje langzaam opwarmen en niet aan de kook brengen, dat gaat ook ten koste van de smaak.
Klets, de golven vernietigen niets. Ze brengen watermoleculen in beweging, die daardoor warm worden. Net als op gas of elektrisch fornuis.
Wat er gebeurt is dit: de warmte wordt geconcentreerd op één plek in de soep. Als het dunne soep is wordt de warmte doorgegeven aan de rest van de vloeistof. Bij gebonden soepen gaat dat niet zo snel, zodat je een soort warmteballon krijgt, waaromheen nog koude soep zit. Op een gegeven moment zoekt dat met een plof een uitweg.
Oplossingen: schoteltje erop of telkens even roeren.
Roeren is denk ik lastig, of je zou de magnetron telkens even voortijdig moeten stoppen.
De bovengenoemde theorie lijkt me ook zeer aannemelijk. Bij niet gebonden soepen is er ook niets aan de hand. Maar aangezien ik liever gebonden soepen lust blijft het probleem eigenlijk. Ik heb met mijn 'mee-eter' wat besproken of we mogelijk de soep apart in een (steel)pan zouden kunnen opwarmen. Dat bleek weer niet te kunnen vanwege de tijd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Schoteltje erop leggen. Dan komen de erupties niet uit de schaal.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Schoteltje erop leggen. Dan komen de erupties niet uit de schaal.
Wij zullen het beproeven! Dank voor de tip! Een gewoon schoteltje is wel magnetronbestendig toch?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:Schoteltje erop leggen. Dan komen de erupties niet uit de schaal.
Wij zullen het beproeven! Dank voor de tip! Een gewoon schoteltje is wel magnetronbestendig toch?
Zeker! Als het maar geen gouden randje heeft. Misschien rammelt het wat, maar dat is niet erg.
merel

Bericht door merel »

Vanavond bloemkool met sucadelappen, morgen ga ik erwtensoep maken, donderdag een zuurkoolschotel en vrijdagavond houdt de oudste zijn kinderverjaardag. Ik vermoed dat wij dan wafels gaan bakken/eten met slagroom
( om vervolgens het zwembad in te springen)

Wie heeft er nog een leuk en makkelijk idee voor een traktatie. Ik mag er de komende week twee gaan maken.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Wie heeft er nog een leuk en makkelijk idee voor een traktatie. Ik mag er de komende week twee gaan maken.
Hoe streng zijn de schoolregels?
Mogen zakjes chips nog?
Mag iets hartigs, zoals kaas of worst?
Is alle suiker verboden?
Ik hoor de gekste dingen tegenwoordig.
Er is niet alleen suikerpolitie, ook de zoutbewaking is aanwezig hier en daar.
Moet je rekening houden met een allergie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Er zijn geen specifieke regels. Afgelopen jaren heb ik muffins gebakken, maar daar had zoonlief geen zin in. Ook wel eens ijs gedaan ( hij is midden in de zomer jarig, wij zijn dit jaar wat verlaat). Chips om 9.30 uur ( het traktatiemoment) vind ik wat te gortig. Afgelopen jaar bij dl wel gedaan, maar toen had ik mijn arm gebroken. Ik kon verder ook niets.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

merel schreef:Er zijn geen specifieke regels. Afgelopen jaren heb ik muffins gebakken, maar daar had zoonlief geen zin in. Ook wel eens ijs gedaan ( hij is midden in de zomer jarig, wij zijn dit jaar wat verlaat). Chips om 9.30 uur ( het traktatiemoment) vind ik wat te gortig. Afgelopen jaar bij dl wel gedaan, maar toen had ik mijn arm gebroken. Ik kon verder ook niets.
Hmmm het is niet gezond hoor...
Maar ik heb wel eens pinquins gemaakt.

Neem een lange sateprikker. Schuif er een bananensnoepje op precies door het midden doorschuiven naar onderen. (Poten) Dan twee witte marshmallows aanschuiven. (Lijfje)Dan een sliert trekdrop.(vleugels die slap langs het lijfje hangen) Aansluitend twee kleine dropjes met de platte kanten tegen elkaar ( van die konijnenkeuteltjes.... weet je wel. ( kopje) En tussen die zwarte dropjes wat het hoofdje is schuif je een oranje rijstesnoepje) ik heb wat glazuur gemaakt van witte poedersuiker. Daarmee maakte ik twee witte stipjes voor de ogen op het laatste dropje. Alles heb ik op een plaat piepschuim gezet met wat verschillende lagen..., (ijsschots)
Was een groot succes.

Of maak kleine puntzakjes met reepjes cake.(friet) Toefje slagroom als mayo. En een patatvorkje erbij....

Ligt er natuurlijk helemaal welke leeftijdsgroep. In de hoogste groepen was alle opsmuk niet meer nodig voor onze kinderen.

Succes!
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Er zijn geen specifieke regels. Afgelopen jaren heb ik muffins gebakken, maar daar had zoonlief geen zin in. Ook wel eens ijs gedaan ( hij is midden in de zomer jarig, wij zijn dit jaar wat verlaat). Chips om 9.30 uur ( het traktatiemoment) vind ik wat te gortig. Afgelopen jaar bij dl wel gedaan, maar toen had ik mijn arm gebroken. Ik kon verder ook niets.
Ik vind deze wel leuk
Afbeelding
of dropspinnen van Oreo koekjes (vindt mamma en juf vast ook lekker ;) )
Afbeelding
refo

Bericht door refo »

Je bent er een halve dag mee bezig en wat gebeurt op school? Klasgenoten snaaien een artikel van de schaal, proppen het eetbare deel in de mond en gaan naar buiten. Neem maar gewoon snoepzakjes met beertjes of zo. Vol gezonde E-nummers en het loopt precies eender af.
(wij hebben ruim 50 van zulke tractatiemomenten gekend)
Mara

Bericht door Mara »

Ach ja, waarom zou je de tafel nog dekken?
Ik zet daarom een pan midden op tafel en geef ieder een vork.
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:Ach ja, waarom zou je de tafel nog dekken?
Zoiets ja.
Niet te lang in de keuken staan, zeggen we altijd. Het gaat er maar om dat het buikje vol is.
We leven niet om te eten, maar we eten om te leven.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

heb vandaag het vlees gebakken in geklaarde boter. Je ruikt het snel. Spat een beetje en duurt iets langer maar het resultaat was naar tevredenheid. Voor nu en nog eens.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Hier straks een pittig zuurkoolstamppotje (vega). Zuurkool, aardappels, ananas, gerookte speckjes (van de Vegaslager) en sambal.
Orchidee

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

refo schreef:
Mara schreef:Ach ja, waarom zou je de tafel nog dekken?
Zoiets ja.
Niet te lang in de keuken staan, zeggen we altijd. Het gaat er maar om dat het buikje vol is.
We leven niet om te eten, maar we eten om te leven.
Ben jij stiekum mijn diëtiste???

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie