Roeren is denk ik lastig, of je zou de magnetron telkens even voortijdig moeten stoppen.refo schreef:Klets, de golven vernietigen niets. Ze brengen watermoleculen in beweging, die daardoor warm worden. Net als op gas of elektrisch fornuis.Roos2017 schreef:Eten opwarmen in de magnetron zou ik sowieso helemaal niet doen, want door de microgolven worden alle voedingsstoffen vernietigd.-DIA- schreef:Wij hebben een klein probleempje.
Het betreft het opwarmen van gebonden soepen in de magnetron.
We gebruiken magnetronschaaltjes en de gebonden soepen hebben de niet zo prettige gewoonte dat ze 'ontploffen', waardoor de magnetron wordt bevuild.
We zetten de magnetron op 700 w. en 2 minuten. Zo lang kan het in de praktijk niet om de ontploffing al snel plaatsvindt.
Weet iemand raad? Of heeft iemand advies? Of tips?
Gebonden soep kan je het beste op een laag vuurtje langzaam opwarmen en niet aan de kook brengen, dat gaat ook ten koste van de smaak.
Wat er gebeurt is dit: de warmte wordt geconcentreerd op één plek in de soep. Als het dunne soep is wordt de warmte doorgegeven aan de rest van de vloeistof. Bij gebonden soepen gaat dat niet zo snel, zodat je een soort warmteballon krijgt, waaromheen nog koude soep zit. Op een gegeven moment zoekt dat met een plof een uitweg.
Oplossingen: schoteltje erop of telkens even roeren.
De bovengenoemde theorie lijkt me ook zeer aannemelijk. Bij niet gebonden soepen is er ook niets aan de hand. Maar aangezien ik liever gebonden soepen lust blijft het probleem eigenlijk. Ik heb met mijn 'mee-eter' wat besproken of we mogelijk de soep apart in een (steel)pan zouden kunnen opwarmen. Dat bleek weer niet te kunnen vanwege de tijd.