eilander schreef:In het topic van de preekluisterkring zie ik tot op heden ook niets ontsporen. Zolang er met respect over predikanten wordt, en er onderbouwde kritische opmerkingen worden gemaakt, is er helemaal geen probleem.
Ik denk dat we dan wel mensen moeten hebben die weten wat bevinding is. Mensen die ook de ernst ernstig nemen. Zo'n preek kan volgens mij niet besproken worden met alleen ons menselijk verstand. Dan gaan we de preek ontleden, en bestaat de kans dat we het niet begrijpen. Tot op heden zijn er ook niet degelijke preken echt beluisterd.
Als we zomaar wat namen zouden noemen, als de biddagpreken van ds. Th. v.d. Groe, of meer recente preken van b.v. ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. W.C. Lamain of ds. J. Spaans, dan gaat dat naar mijn gevoel toch moeilijkheden geven. Er zijn nogal wat mensen, zo lijkt het tenminste, die zich aan deze bevindelijke preken ergeren. En of het dan gepast is deze te bespreken lijkt me een wat hachelijke zaak. Goed, ik hoop vanzelf dat ik het hier mis heb...