
Gelezen, gedacht, gehoord...
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Die gaan over het verbond der genade als staande onder de beheersing van de uitverkiezing.refo schreef:Dat de leeruitspraken van 1931 onjuist zijn.Erasmiaan schreef:Wat zou hij bedoelen met "prediking onder de beheersing van de uitverkiezing"?J.C. Philpot schreef:Een nuchterheid die ik breed in onze gezindte zou wensen.Bertiel schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/263 ... rmde-kerk/
Een antwoord waar ik blij van wordt
En dat is volkomen juist. Het genadeverbond omvat enkel de uitverkorenen, anders is genade geen genade.
Een prediking die volkomen beheerst wordt door de uitverkiezing heb ik nog nooit gehoord en is ook onjuist. Een prediking die opkomt uit het welbehagen is wezenlijk anders dan “onder de beheersing van de uitverkiezing”.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Heb jij zelf wel een goed zicht op het verbond? Wat houdt het verbond in? Is dat behalve (Joden/heidenen) fundamenteel anders dan het verbond in het O.T. (samen met het oude verbondsteken de besnijdenis)? (ook al zijn wij niet in de plaats van de Joden, er is een wijze van handelen van de HEERE)Erasmiaan schreef: Die gaan over het verbond der genade als staande onder de beheersing van de uitverkiezing.
En dat is volkomen juist. Het genadeverbond omvat enkel de uitverkorenen, anders is genade geen genade.
Een prediking die volkomen beheerst wordt door de uitverkiezing heb ik nog nooit gehoord en is ook onjuist. Een prediking die opkomt uit het welbehagen is wezenlijk anders dan “onder de beheersing van de uitverkiezing”.
Met jouw visie moet je ook wel problemen met de kinderdoop hebben, of leren dat de Heilige Doop eigenlijk niet meer dan een loos uiterlijk teken/gebeuren is....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik zou (ondeugend) kunnen vragen: U wel? Maar dat doe ik niet. Ik geloof niet dat we alles zo rationeel hoeven beoordelen. Waar de ratio gaat heersen valt de bevinding vaak weg. Dat is mijn ervaring, en dit in het algemeen opgemerkt.Johann Gottfried Walther schreef:Heb jij zelf wel een goed zicht op het verbond? Wat houdt het verbond in? Is dat behalve (Joden/heidenen) fundamenteel anders dan het verbond in het O.T. (samen met het oude verbondsteken de besnijdenis)? (ook al zijn wij niet in de plaats van de Joden, er is een wijze van handelen van de HEERE)Erasmiaan schreef: Die gaan over het verbond der genade als staande onder de beheersing van de uitverkiezing.
En dat is volkomen juist. Het genadeverbond omvat enkel de uitverkorenen, anders is genade geen genade.
Een prediking die volkomen beheerst wordt door de uitverkiezing heb ik nog nooit gehoord en is ook onjuist. Een prediking die opkomt uit het welbehagen is wezenlijk anders dan “onder de beheersing van de uitverkiezing”.
Met jouw visie moet je ook wel problemen met de kinderdoop hebben, of leren dat de Heilige Doop eigenlijk niet meer dan een loos uiterlijk teken/gebeuren is....
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Heb jij die echt nooit gehoord? Ik heb deze in mijn jeugd veel gehoord. Dusdanig dat ik flink wanhopig naar huis ging en niet op de juiste wijze.Erasmiaan schreef:
Een prediking die volkomen beheerst wordt door de uitverkiezing heb ik nog nooit gehoord en is ook onjuist. Een prediking die opkomt uit het welbehagen is wezenlijk anders dan “onder de beheersing van de uitverkiezing”.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dan kun je de bal terug verwachten...-DIA- schreef:Ik zou (ondeugend) kunnen vragen: U wel? Maar dat doe ik niet. Ik geloof niet dat we alles zo rationeel hoeven beoordelen. Waar de ratio gaat heersen valt de bevinding vaak weg. Dat is mijn ervaring, en dit in het algemeen opgemerkt.Johann Gottfried Walther schreef:Heb jij zelf wel een goed zicht op het verbond? Wat houdt het verbond in? Is dat behalve (Joden/heidenen) fundamenteel anders dan het verbond in het O.T. (samen met het oude verbondsteken de besnijdenis)? (ook al zijn wij niet in de plaats van de Joden, er is een wijze van handelen van de HEERE)Erasmiaan schreef: Die gaan over het verbond der genade als staande onder de beheersing van de uitverkiezing.
En dat is volkomen juist. Het genadeverbond omvat enkel de uitverkorenen, anders is genade geen genade.
Een prediking die volkomen beheerst wordt door de uitverkiezing heb ik nog nooit gehoord en is ook onjuist. Een prediking die opkomt uit het welbehagen is wezenlijk anders dan “onder de beheersing van de uitverkiezing”.
Met jouw visie moet je ook wel problemen met de kinderdoop hebben, of leren dat de Heilige Doop eigenlijk niet meer dan een loos uiterlijk teken/gebeuren is....
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
De Heilige Doop betekent inderdaad voor het kind dat hij uitwendig tot het verbond behoort, niet meer en niet minder. Als je dat een 'loos' teken vind, is dat voor jouw rekening. Overigens is het dan ook goed voorstelbaar dat mensen hun kinderen niet laten dopen, daar heb je gelijk in.Johann Gottfried Walther schreef:[Heb jij zelf wel een goed zicht op het verbond? Wat houdt het verbond in? Is dat behalve (Joden/heidenen) fundamenteel anders dan het verbond in het O.T. (samen met het oude verbondsteken de besnijdenis)? (ook al zijn wij niet in de plaats van de Joden, er is een wijze van handelen van de HEERE)
Met jouw visie moet je ook wel problemen met de kinderdoop hebben, of leren dat de Heilige Doop eigenlijk niet meer dan een loos uiterlijk teken/gebeuren is....
De wijze van handelen van de HEERE in het NT is wel degelijk anders dan in het OT. Daar werd het genadeverbond nationaal gesloten, in het NT gaat het om het persoonlijk geloof. Pas wie zijn geloof beleed, die werd gedoopt. En dan kun je er vervolgens eindeloos over discussiëren of de kinderen ook mee gedoopt moeten worden. Maar het is in elk geval niet zo dat God nu met de 'kerk' een soort zelfde verbond heeft opgericht als met het volk Israël, nee, het is een verbond met de gelovige persoonlijk, Joh. 6:45.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Excusez moi, ik verdedig hier enkel de twee-verbonden leer. Dat is geen nieuwe leer. Sterker nog, dat is de leer zoals een ieder die belijdenis heeft afgelegd in de Gereformeerde Gemeenten (in Ned) deze heeft geleerd uit het boekje over Kort Begrip van ds. Kersten. Het is ook de leer die het meest in overeenstemming is met de Heilige Schrift. Wat is een genadeverbond namelijk, als je eruit kunt vallen? Is God dan een Man dat Hij liegen kan, of een Mensenkind dat het Hem berouwen kan? Als God een zondaar in de tijd gaat inlijven in het verbond der genade kan hij er nooit meer uitvallen. Dus alleen de uitverkorenen zijn waarlijk in het verbond. Dat is toch naar Gods Woord en glashelder?Johann Gottfried Walther schreef:Heb jij zelf wel een goed zicht op het verbond? Wat houdt het verbond in? Is dat behalve (Joden/heidenen) fundamenteel anders dan het verbond in het O.T. (samen met het oude verbondsteken de besnijdenis)? (ook al zijn wij niet in de plaats van de Joden, er is een wijze van handelen van de HEERE)Erasmiaan schreef: Die gaan over het verbond der genade als staande onder de beheersing van de uitverkiezing.
En dat is volkomen juist. Het genadeverbond omvat enkel de uitverkorenen, anders is genade geen genade.
Een prediking die volkomen beheerst wordt door de uitverkiezing heb ik nog nooit gehoord en is ook onjuist. Een prediking die opkomt uit het welbehagen is wezenlijk anders dan “onder de beheersing van de uitverkiezing”.
Met jouw visie moet je ook wel problemen met de kinderdoop hebben, of leren dat de Heilige Doop eigenlijk niet meer dan een loos uiterlijk teken/gebeuren is....
De kinderen der gelovigen zijn ook in het verbond... uitwendig. In de belofte dat God wil werken verbondsgewijs, in het zaad der gemeente, die allen onder de prediking zijn, hebben we verwachting dat God ook in de harten van onze kinderen ter zaligheid zal gaan werken. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid, want allen liggen we midden in de dood, vijandig dood. We hebben er geen recht op, omdat we afwijkers zijn van God en Zijn Woord. En in het verbond der genade komen ook de kinderen der gemeente (ook de kinderen van gelovige ouders) alleen door wedergeboorte.
-
Online
- Berichten: 5613
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
leestip: twee-erlei kinderen van het verbond, ds I. Kievit.
Eveneens aanbevolen door ds Kersten!
Eveneens aanbevolen door ds Kersten!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
In het OT kon je ook in het verbond zijn, maar toch niet geloven, maar je in ongeloof afwenden. Denk aan Ezau.Erasmiaan schreef:Excusez moi, ik verdedig hier enkel de twee-verbonden leer. Dat is geen nieuwe leer. Sterker nog, dat is de leer zoals een ieder die belijdenis heeft afgelegd in de Gereformeerde Gemeenten (in Ned) deze heeft geleerd uit het boekje over Kort Begrip van ds. Kersten. Het is ook de leer die het meest in overeenstemming is met de Heilige Schrift. Wat is een genadeverbond namelijk, als je eruit kunt vallen? Is God dan een Man dat Hij liegen kan, of een Mensenkind dat het Hem berouwen kan? Als God een zondaar in de tijd gaat inlijven in het verbond der genade kan hij er nooit meer uitvallen. Dus alleen de uitverkorenen zijn waarlijk in het verbond. Dat is toch naar Gods Woord en glashelder?Johann Gottfried Walther schreef:Heb jij zelf wel een goed zicht op het verbond? Wat houdt het verbond in? Is dat behalve (Joden/heidenen) fundamenteel anders dan het verbond in het O.T. (samen met het oude verbondsteken de besnijdenis)? (ook al zijn wij niet in de plaats van de Joden, er is een wijze van handelen van de HEERE)Erasmiaan schreef: Die gaan over het verbond der genade als staande onder de beheersing van de uitverkiezing.
En dat is volkomen juist. Het genadeverbond omvat enkel de uitverkorenen, anders is genade geen genade.
Een prediking die volkomen beheerst wordt door de uitverkiezing heb ik nog nooit gehoord en is ook onjuist. Een prediking die opkomt uit het welbehagen is wezenlijk anders dan “onder de beheersing van de uitverkiezing”.
Met jouw visie moet je ook wel problemen met de kinderdoop hebben, of leren dat de Heilige Doop eigenlijk niet meer dan een loos uiterlijk teken/gebeuren is....
De kinderen der gelovigen zijn ook in het verbond... uitwendig. In de belofte dat God wil werken verbondsgewijs, in het zaad der gemeente, die allen onder de prediking zijn, hebben we verwachting dat God ook in de harten van onze kinderen ter zaligheid zal gaan werken. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid, want allen liggen we midden in de dood, vijandig dood. We hebben er geen recht op, omdat we afwijkers zijn van God en Zijn Woord. En in het verbond der genade komen ook de kinderen der gemeente (ook de kinderen van gelovige ouders) alleen door wedergeboorte.
Met dit stuk ben ik het eens:
De kinderen der gelovigen zijn ook in het verbond... uitwendig. In de belofte dat God wil werken verbondsgewijs, in het zaad der gemeente, die allen onder de prediking zijn, hebben we verwachting dat God ook in de harten van onze kinderen ter zaligheid zal gaan werken. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid, want allen liggen we midden in de dood, vijandig dood. We hebben er geen recht op, omdat we afwijkers zijn van God en Zijn Woord.
Zonder het UITWENDIG. Vanzelfsprekendheid past niet bij genade.
Die verwachting die je noemt is er o.a. op basis van wat God in de Heilige Doop belooft.
En nee dat is geen kloppend verhaal,
net zomin als je de Uitverkiezing en Gods oproepen en nodigingen kloppend kunt krijgen.
God heeft geen lust in de dood van de goddeloze, en toch zijn er mensen die verloren gaan.
Het blijft met twee woorden spreken.
Twee verbonden zeker, ik sta net zo goed voor een twee verbonden leer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wat is in jouw verbondsvisie de grond voor de kinderdoop? Het genadeverbond in het O.T. was iig breder dan alleen de uitverkorenen. Het betrof geheel Israël en toch was niet geheel Israël uitverkoren.Erasmiaan schreef:Excusez moi, ik verdedig hier enkel de twee-verbonden leer. Dat is geen nieuwe leer. Sterker nog, dat is de leer zoals een ieder die belijdenis heeft afgelegd in de Gereformeerde Gemeenten (in Ned) deze heeft geleerd uit het boekje over Kort Begrip van ds. Kersten. Het is ook de leer die het meest in overeenstemming is met de Heilige Schrift. Wat is een genadeverbond namelijk, als je eruit kunt vallen? Is God dan een Man dat Hij liegen kan, of een Mensenkind dat het Hem berouwen kan? Als God een zondaar in de tijd gaat inlijven in het verbond der genade kan hij er nooit meer uitvallen. Dus alleen de uitverkorenen zijn waarlijk in het verbond. Dat is toch naar Gods Woord en glashelder?Johann Gottfried Walther schreef:Heb jij zelf wel een goed zicht op het verbond? Wat houdt het verbond in? Is dat behalve (Joden/heidenen) fundamenteel anders dan het verbond in het O.T. (samen met het oude verbondsteken de besnijdenis)? (ook al zijn wij niet in de plaats van de Joden, er is een wijze van handelen van de HEERE)Erasmiaan schreef: Die gaan over het verbond der genade als staande onder de beheersing van de uitverkiezing.
En dat is volkomen juist. Het genadeverbond omvat enkel de uitverkorenen, anders is genade geen genade.
Een prediking die volkomen beheerst wordt door de uitverkiezing heb ik nog nooit gehoord en is ook onjuist. Een prediking die opkomt uit het welbehagen is wezenlijk anders dan “onder de beheersing van de uitverkiezing”.
Met jouw visie moet je ook wel problemen met de kinderdoop hebben, of leren dat de Heilige Doop eigenlijk niet meer dan een loos uiterlijk teken/gebeuren is....
De kinderen der gelovigen zijn ook in het verbond... uitwendig. In de belofte dat God wil werken verbondsgewijs, in het zaad der gemeente, die allen onder de prediking zijn, hebben we verwachting dat God ook in de harten van onze kinderen ter zaligheid zal gaan werken. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid, want allen liggen we midden in de dood, vijandig dood. We hebben er geen recht op, omdat we afwijkers zijn van God en Zijn Woord. En in het verbond der genade komen ook de kinderen der gemeente (ook de kinderen van gelovige ouders) alleen door wedergeboorte.
Lees bv 1 Korinthe 10, Hebreeën 3 :7-19 . Zij konden - als verbondskinderen- niet ingaan vanwege hun ongeloof .
Lees HC vr en antw 74 en lees het doopformulier en laat je verwarren in jouw statische verbondsvisie.
.......en voor de nuance lees mijn onderschrift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ezau was alleen uitwendig in het verbond. Er staat toch dat God Ezau heeft gehaat? Nee, Ezau is nooit werkelijk in het verbond geweest. Als Ezau werkelijk in het verbond was geweest dan stond de zaligheid met eerbied gezegd op losse schroeven. Dan konden de uitverkorenen ook nog verleid worden.Johann Gottfried Walther schreef:In het OT kon je ook in het verbond zijn, maar toch niet geloven, maar je in ongeloof afwenden. Denk aan Ezau.
Als de kinderen der gelovigen niet uitwendig maar wezenlijk in het verbond zijn, dan zijn ze of zalig en kunnen ze er nooit meer uitvallen (twee verbonden leer) of ze zijn niet zalig, maar behoren tot het tweede verbond en moeten nog overgezet worden door wedergeboorte in het verbond der verlossing (= de drieverbondenleer). Je kunt niet zeggen dat je een twee-verbondenleer voorstaat en toch vinden dat de kinderen der gelovigen in wezen in het genadeverbond zijn. Want dat betekent dat ze allemaal zalig zijn en de praktijk bewijst het tegendeel.Met dit stuk ben ik het eens:
De kinderen der gelovigen zijn ook in het verbond... uitwendig. In de belofte dat God wil werken verbondsgewijs, in het zaad der gemeente, die allen onder de prediking zijn, hebben we verwachting dat God ook in de harten van onze kinderen ter zaligheid zal gaan werken. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid, want allen liggen we midden in de dood, vijandig dood. We hebben er geen recht op, omdat we afwijkers zijn van God en Zijn Woord.
Zonder het UITWENDIG. Vanzelfsprekendheid past niet bij genade.
Dat kan dus niet en is innerlijk tegenstrijdig met je opmerking dat kinderen der gelovigen in het verbond der genade zijn.Die verwachting die je noemt is er o.a. op basis van wat God in de Heilige Doop belooft.
En nee dat is geen kloppend verhaal,
net zomin als je de Uitverkiezing en Gods oproepen en nodigingen kloppend kunt krijgen.
God heeft geen lust in de dood van de goddeloze, en toch zijn er mensen die verloren gaan.
Het blijft met twee woorden spreken.
Twee verbonden zeker, ik sta net zo goed voor een twee verbonden leer.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
De tekst : maar Ezau heb ik gehaat, gaat over het volk Israël dat uit Jakob zou voortkomen. Jakob werd verkoren. Het woord haten is hier, zoals vaker, bedoeld als: op de tweede plaats zetten.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
De doop is het teken en zegel van het verbond (der genade dat onder de beheersing van de uitverkiezing staat).huisman schreef:Wat is in jouw verbondsvisie de grond voor de kinderdoop? Het genadeverbond in het O.T. was iig breder dan alleen de uitverkorenen. Het betrof geheel Israël en toch was niet geheel Israël uitverkoren.
Lees bv 1 Korinthe 10, Hebreeën 3 :7-19 . Zij konden - als verbondskinderen- niet ingaan vanwege hun ongeloof .
Lees HC vr en antw 74 en lees het doopformulier en laat je verwarren in jouw statische verbondsvisie.
.......en voor de nuance lees mijn onderschrift.
De bediening van het genadeverbond in het OT was breder. Ofwel het uitwendig in zijn, zoals à Brakel daarover spreekt.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Gelukkig gaat Ds Wisse daar niet over.huisman schreef: .......en voor de nuance lees mijn onderschrift.