Vraag (algemeen)

merel

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 20 okt 2023, 11:48
merel schreef: 20 okt 2023, 11:47 En een Engelse vertaling hebben wij niet in huis.
Een telefoon of tablet toch wel? ;)
Welke vertaling zou jij aanraden?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 20 okt 2023, 11:51
J.C. Philpot schreef: 20 okt 2023, 11:48
merel schreef: 20 okt 2023, 11:47 En een Engelse vertaling hebben wij niet in huis.
Een telefoon of tablet toch wel? ;)
Welke vertaling zou jij aanraden?
Voor de duidelijkheid: als reguliere vertaling zou ik een veel letterlijke bijbelvertaling aanbevelen (KJV/NKJV als je een voorstander van de textus receptus bent, en anders de NASB of de ESV). Mijn principe is dat een vertaling brontekst-gericht moet zijn, en zo betrouwbaar mogelijk.

Maar voor het doel wat jullie hebben zou ik zou de Christian Standard Bible doen. De zinnen van deze vertaling lopen vloeiend, kernbegrippen worden letterlijk weergegeven, maar daaromheen is de vertaling iets vrijer en heel toegankelijk. Maar tegelijkertijd niet al te vrij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 20 okt 2023, 11:48
merel schreef: 20 okt 2023, 11:39
Tiberius schreef: 20 okt 2023, 11:31
merel schreef: 20 okt 2023, 11:28 Zoals jullie weten bestaat onze familie- en vriendenkring voor een groot deel uit seculieren en atheïsten. Dat vraagt soms van beide zijde aanpassing en acceptatie. Vanavond komen 2 familieleden eten die het geloof vaarwel hebben gezegd. Hun partners, waarvan een uit het buitenland en überhaupt geen Nederlands spreekt, zijn er niet mee opgevoed. Wat zouden jullie doen qua bijbellezen na het eten?

Graag genuanceerde antwoorden ;)
Lukas 15: 3-7
Daar heb ik over nagedacht en ook wel eens gedaan. Het werkt een hoop wrevel op bij hen. Het zijn namelijk mijn broers en ' ik weet het dan weer eens beter'.
Ok, dan zou ik het dicht bij mezelf houden: lees enkele verzen die jou geraakt hebben, of waar jij steun aan vindt. Ik zou in zo'n geval dan Psalm 27: 1 en 14 lezen. En dan kort waarom het je geraakt heeft.

Ik zou trouwens vóóraf bidden en lezen.
Waarom vooraf lezen en bidden?

Psalm 27 komt te dichtbij. Dat heb ik op het sterfbed van mn oma met haar gezongen.

Misschien een deel uit de brief van Jakobus. Beiden hebben volgens mij RK achtergrond. Geloof met goede werken moet hen aanspreken.
helma

Bericht door helma »

merel schreef:
helma schreef: 20 okt 2023, 11:39 Als je uit de Bijbel leest kan je voorstellen om de anderstalige in zijn eigen taal mee te laten lezen via een (online) Bijbel.
Zou even kort uitleggen hoe en waarom jullie gewend zijn te lezen en te bidden/danken bij de maaltijd.
Dat het een belangrijk moment is in jullie gezin en dat je hen daar graag in laat delen.
En als ze daar vragen over hebben dat je die graag beantwoordt.
Welke tekst zou jij kiezen?
Een klein stukje uit het NT, bijvoorbeeld
Mattheus 8 van de storm op zee.
Zou geen heel groot stuk lezen.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: 20 okt 2023, 11:40 Bij totaal vreemden heb ik er beduidend minder moeite mee dan bij familieleden waar het een beladen onderwerp blijft.
Snap ik, altijd lastig wat wijsheid is. Een stukje speciaal voor hen uitzoeken als verkapte evangelisatie zou ik ook niet doen. Ik weet niet of jullie een leesrooster hebben of de Bijbel van voor tot achter doorlezen aan tafel? Dan zou ik dat gewoon aanhouden en even uitleggen waarom dit gelezen wordt. Anders een bekende psalm, bijvoorbeeld 23 of 121. Ben verder niet echt thuis in Engelse vertalingen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Zoals jullie weten bestaat onze familie- en vriendenkring voor een groot deel uit seculieren en atheïsten. Dat vraagt soms van beide zijde aanpassing en acceptatie. Vanavond komen 2 familieleden eten die het geloof vaarwel hebben gezegd. Hun partners, waarvan een uit het buitenland en überhaupt geen Nederlands spreekt, zijn er niet mee opgevoed. Wat zouden jullie doen qua bijbellezen na het eten?

Graag genuanceerde antwoorden ;)
Een eenvoudige vertaling pakken en een toegankelijk gedeelte lezen. Zoals Matt. 6 vanaf vers 16.

Ik zou het lezen niet overslaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 20 okt 2023, 12:01
Tiberius schreef: 20 okt 2023, 11:48
merel schreef: 20 okt 2023, 11:39
Tiberius schreef: 20 okt 2023, 11:31
Lukas 15: 3-7
Daar heb ik over nagedacht en ook wel eens gedaan. Het werkt een hoop wrevel op bij hen. Het zijn namelijk mijn broers en ' ik weet het dan weer eens beter'.
Ok, dan zou ik het dicht bij mezelf houden: lees enkele verzen die jou geraakt hebben, of waar jij steun aan vindt. Ik zou in zo'n geval dan Psalm 27: 1 en 14 lezen. En dan kort waarom het je geraakt heeft.

Ik zou trouwens vóóraf bidden en lezen.
Waarom vooraf lezen en bidden?
Omdat dat Bijbels is. En ook praktisch als ik bij je lees, dat mensen verschillend wegzwerven. Het beginpunt van de maaltijd is in ieder geval gezamenlijk.
merel schreef: 20 okt 2023, 12:01Psalm 27 komt te dichtbij. Dat heb ik op het sterfbed van mn oma met haar gezongen.
Dat is een tekst die mij aanspreekt, bij jou wellicht wat anders.
Je kan moeilijk voor het lezen zeggen: Ik lees Psalm 27:1 en 14, omdat die Tiberius aanspreken. Denk ik.
merel

Bericht door merel »

Hahaha, dat zou wel een mooie binnenkomer zijn.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik doe altijd gewoon wat wij gewend zijn; dus Bijbellezen en mijn man gaat hardop voor in gebed.
Wij zijn heel eenvoudige mensen, lezen nooit ellenlange Bijbelhoofdstukken of verhalen, wij lezen er bijna altijd een uitleg of dagboek bij en ons gebed is ook eenvoudig zonder 'omhaal'.
Ik heb een vriendin vanaf mijn middelbare schooltijd en die is na 7 jaar huwelijk gescheiden en heeft ook overal afstand van genomen qua geloof, kerk, opvoeding enz., maar als zij hier komt, vroeger met haar 2 dochters, tegenwoordig alleen, doen wij gewoon eat we altijd doen en ik weet dat zij er echt een hekel en haat aan heeft maar ik/wij gaan ons niet anders gedragen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik wil met kerst graag een inhoudelijk vriendelijk kadootje geven aan een Portugese goede bekende. Ik ken haar al een paar jaar, en ik hoop dat ze aan de manier waarop ik met haar omga merkt dat ik christen ben. Want aan mijn woorden heeft ze het nog niet echt kunnen merken, moet ik tot mijn schaamte bekennen. Met kerst kan het laagdrempelig. Maar wat? Haar Nederlands is zeer slecht. Engels is matig. Zij en haar vriend zijn beiden Portugees. Ik denk dat ze wel een beetje RKK-wortels heeft, maar ze doet er verder niets aan. Wie heeft wijze raad? Ja, ik weet dat ik een Portugees Nieuwe Testament kan bestellen, maar ik zoek iets subtielers.
CvdW

Bericht door CvdW »

https://www.bol.com/be/nl/f/o-peregrino ... 117114945/
Is dit een idee? Christenreis in het Portugees.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is niet echt subtiel toch?

Misschien kun je voorstellen om samen uit eten te gaan en daarna naar een kerstnachtdienst? Ik kan me voorstellen dat ze met Kerst haar familie mist.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 20 okt 2023, 23:08 Dat is niet echt subtiel toch?

Misschien kun je voorstellen om samen uit eten te gaan en daarna naar een kerstnachtdienst? Ik kan me voorstellen dat ze met Kerst haar familie mist.
Wat een leuk idee!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vraag over stemgember.
Ik heb hier nog een pot (450 gr., uitgelekt 240 gr.) fijnste Chinese Stemgember staan.
Weet iemand hoe je die kunt nuttigen? Heeft iemand suggesties wat ik hiermee kan? Wel graag eenvoudige te bereiden tips, want ik ben ook maar een eenvoudig mannetje, en geen ervaren kok... (suggesties misschien te plaatsen bij 'wat schaft de pot vandaag'?)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 21 okt 2023, 09:51 Vraag over stemgember.
Ik heb hier nog een pot (450 gr., uitgelekt 240 gr.) fijnste Chinese Stemgember staan.
Weet iemand hoe je die kunt nuttigen? Heeft iemand suggesties wat ik hiermee kan? Wel graag eenvoudige te bereiden tips, want ik ben ook maar een eenvoudig mannetje, en geen ervaren kok... (suggesties misschien te plaatsen bij 'wat schaft de pot vandaag'?)
Een eenvoudig recept: pannekoeken met kaas en stemgember. Gember in beslag doen en de kaas direct in de pan doen als beslag erin is.
Plaats reactie