merel schreef: ↑26 aug 2024, 08:26
In dezelfde kerk zit ook een gereformeerde bond van de PKN. Dus waarschijnlijk is dat voor voor @orchidee geen enkel probleem. Daarnaast zit in Doornspijk een CGK BhP. Ook zit er een hele fijne gereformeerde kerk.
De vraag is trouwens meer of je in Doornspijk zou willen wonen
Natuurlijk wel! Mooi dorpje op de Veluwe, wat wil je nog meer
In ieder geval niet zoveel sociale controle
Als complete outsider zou je jezelf daaraan kunnen onttrekken, maar ik zou geen outsider zijn.
Nou nee. Mensen moeten nu naar Doornspijk of Elspeet en komen liever bij elkaar in de plaats waar ze wonen. Ik vind dat een serieuze overweging omdat we zelf ook altijd 8 km verderop moeten zijn inclusief alle weekactiviteiten.
Hoeveel van de hersteld hervormden wonen ook daadwerkelijk in Nunspeet? Ik denk namelijk minimaal, omdat in 2004 in de hervormde kerk in Nunspeet vrijwel geen mensen een overstap hebben gemaakt naar hersteld. De hervormde kerk in Nunspeet was namelijk altijd al een gemengde kerk waar bonders en confessionelen door elkaar zaten en waar deze predikanten ook over en weer preekten.
Daarnaast komen sinds jaar en dag vele herstelden uit Elspeet en Doornspijk naar de CGK in Nunspeet over. Deze kerk groeit weer hard nadat een aantal jaar geleden 750 leden een andere kerk hebben gesticht. Ik denk daarom echt dat in Nunspeet geen enkele behoefte is aan een HHK.
Ik denk dat de plaatselijke CGK ook niet gelukkig is met dit initiatief.
Dat denk ik ook niet. Daarnaast vraag ik mij af waarom je een nieuwe HHK moet komen in een dorp waar al voor ieder wat wils is.
Zoals ik het van mensen uit Nunspeet hoor wordt dit de vooral erg geïnitieerd/gestimuleerd door de familie van een bekend autobedrijf dat naar deze plaats is verhuisd...
Mij kwam een artikeltje onder ogen dat heel duidelijk aangeeft wat er in de HHK veranderd, of zou moeten veranderen.
Het stukje was te lezen in 'Zicht op de kerk', ter gelegenheid van het 40-jarig ambtsjubileum van ds. A. Vlietstra.
Ik citeer hier: Op 25 september was ds. A. Vlietstra 40 jaar predikant. Hij diende in die jaren de hervormde gemeenten van Melissant, Driesum en Katwijk aan Zee. Sinds november 2017 is hij verbonden aan Harskamp. Een gesprek in de pastorie van Harskamp over de toe-eigening van het heil, Israël en omhoog kijken.
Er zijn zeker zorgen in het kerkverband dat hem lief is, stelt ds. Vlietstra. ‘Ik zie een aantal ontwikkelingen die niet ten goede van de kerk zijn. In de prediking wordt de noodzakelijkheid van de wedergeboorte ingewisseld voor elementen die dan met de heiliging van de gemeente te maken zouden hebben, echter lós van de rechtvaardiging. Ik pleit voor een aanspreken in Adam, ons verbondshoofd, dat is waar de gemeente en kerkgangers van nature vandaan komen. Een ander aspect is dat van de toe-eigening van het heil. Ik bespeur een tendens waarin er inclusief gepreekt wordt en de noodzakelijke separatie verdwijnt. Dat zijn tendensen waarover ik me in onze eigen kerk zorgen maak, ook na 2004’.
Kerkorde
De gebeurtenissen in 2004 gaven de predikant de hoop dat er zaken hersteld konden worden. ‘Met name van zaken die in de Nederlandse Hervormde Kerk duidelijk mis waren, had dat gemoeten. Neem als voorbeeld de zesjaarlijkse stemming. Nog steeds bestaat de mogelijkheid dat de lidmaten alle bevoegdheden naar zichzelf kunnen toetrekken en zo het ambtelijk gezag ondergraven. Dat had wat mij betreft al lang uit de kerkorde geschrapt moeten worden.
Vóór 2004 heeft men dat in hervormd-gereformeerde kring altijd onder kritiek gesteld. En nu wil men bewaren waar men in die tijd tegen gestreden heeft. Zo’n zesjaarlijkse stemming vind ik principieel van aard. Laten we kiezen tussen de twee vormen die in de Schrift voorkomen. Daarbij een beroep doen op het oude hervormde verleden moet geen beroep zijn op die dingen waar de gereformeerden binnen de Nederlandse Hervormde Kerk zich altijd tegen hebben verzet’.
Schriftvisie
Het Samen-op-Weg-proces, uitlopend op de vorming van de PKN, blijft één van de dieptepunten voor ds. Vlietstra. De Harskampse predikant stelt dat de Hersteld Hervormde Kerk de wettige voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk is. ‘In die kerk was ik geroepen tot predikant. Daar heb ik niet voor bedankt. Maar ik kon niet mee naar de Protestantse Kerk. Daarom voel ik me ook niet afgescheiden. Dan had ik naar een bestaande afgescheiden kerk moeten gaan. Ik voel mij hervormd, ook in de roeping om de kerk te ontdoen van niet-gereformeerde elementen waartegen sinds 1951 al gestreden is. Neem de visie op het Schriftgezag. Als elke Schriftvisie mogelijk is, krijgt iedere mening een legitieme plek binnen de kerk. Zo wordt van alles gelegitimeerd wat tegen Gods Woord is, zoals men ziet in de PKN’.
Ds. Vlietstra pleit ook voor een blijvende heldere uitleg aan de jongere generatie over wat er in 2004 gebeurd is bij de vorming van de PKN. ‘Je merkt nu dat de opgroeiende generatie veel te weinig weet heeft waarom we in 2004 in geweten en in gehoorzaamheid aan Gods Woord niet meekonden naar de PKN, de grootste kerkelijke afscheidingsbeweging ooit in ons land. Beseft men nog wel waarom we Hersteld Hervormd zijn?’
Psalm 122
Het Joodse volk heeft het hart van ds. Vlietstra. Het verkondigen van Jezus, dat is wat er moet gebeuren, stelt hij. ‘Paulus ging tijdens zijn zendingsreizen steeds eerst naar de synagoge, betuigende uit de Schriften dat Jezus is de Christus. Dat gold voor de Joden van toen, maar ook nu. Handelingen 8 is leidend. Filippus verkondigde de Moorman Jezus. Dat doet hij vanuit het Oude Testament, uit de boekrol van Jesaja’. In Israël is de predikant zelf nog nooit geweest. ‘Misschien dat het na mijn emeritaat nog eens gebeurt, als ik dat mag beleven. Al hoop ik wel eenmaal Jeruzalem te zien, maar dan zoals Psalm 122 het beschrijft’.
Troost
Zegeningen ziet de Harskampse herder en leraar na 40 jaar ambtelijke bediening ook. ‘Om te beginnen is het een wonder dat de Heere me al 40 jaar verdragen heeft in het ambt. Die verwondering wordt alleen maar groter. Hoe langer ik in het ambt sta, hoe meer het een wonder voor me wordt dat God me wil gebruiken. Tijdens de bediening – en niet dóór mijn bediening – heeft de Heere willen werken in mensenharten. Hij is het Die mensen een ander leven wil schenken. Die wonderen gebeuren nog. De Heere houdt Zelf Zijn Kerk in stand, door allerlei kerkverbanden heen. Dat geeft een rijke troost, te midden van alles. Het is Zijn Kerk en het zal Hem nooit uit de hand lopen. Dat is een vaste wetenschap, een troost te midden van tegenheden in de kerk en de wereld van nu. Hij is dezelfde God Die zorgt voor nieuwe dienstknechten die op hetzelfde aambeeld mogen staan van de Schrift en de gereformeerde belijdenis. Zo beschermt, onderhoudt en bouwt God Zijn Kerk, door de bediening van het Woord en de toepassing van de Heilige Geest’.
Hoe de predikant naar de toekomst kijkt?
‘Omhoog kijken’, klinkt zijn directe en resolute antwoord. ‘Vooruit kijken is omhoog kijken. De toekomst is in Gods hand. Bij alle zorgen die ik zie, is er maar één weg: het kijken naar omhoog en het verwachten van God, Die Zijn Kerk in stand zal houden’.
Einde citaat.
-DIA- schreef: ↑28 aug 2024, 22:01
Mij kwam een artikeltje onder ogen dat heel duidelijk aangeeft wat er in de HHK veranderd, of zou moeten veranderen.
Het stukje was te lezen in 'Zicht op de kerk', ter gelegenheid van het 40-jarig ambtsjubileum van ds. A. Vlietstra.
Ik citeer hier: Op 25 september was ds. A. Vlietstra 40 jaar predikant. Hij diende in die jaren de hervormde gemeenten van Melissant, Driesum en Katwijk aan Zee. Sinds november 2017 is hij verbonden aan Harskamp. Een gesprek in de pastorie van Harskamp over de toe-eigening van het heil, Israël en omhoog kijken.
Er zijn zeker zorgen in het kerkverband dat hem lief is, stelt ds. Vlietstra. ‘Ik zie een aantal ontwikkelingen die niet ten goede van de kerk zijn. In de prediking wordt de noodzakelijkheid van de wedergeboorte ingewisseld voor elementen die dan met de heiliging van de gemeente te maken zouden hebben, echter lós van de rechtvaardiging. Ik pleit voor een aanspreken in Adam, ons verbondshoofd, dat is waar de gemeente en kerkgangers van nature vandaan komen. Een ander aspect is dat van de toe-eigening van het heil. Ik bespeur een tendens waarin er inclusief gepreekt wordt en de noodzakelijke separatie verdwijnt. Dat zijn tendensen waarover ik me in onze eigen kerk zorgen maak, ook na 2004’.
Kerkorde
De gebeurtenissen in 2004 gaven de predikant de hoop dat er zaken hersteld konden worden. ‘Met name van zaken die in de Nederlandse Hervormde Kerk duidelijk mis waren, had dat gemoeten. Neem als voorbeeld de zesjaarlijkse stemming. Nog steeds bestaat de mogelijkheid dat de lidmaten alle bevoegdheden naar zichzelf kunnen toetrekken en zo het ambtelijk gezag ondergraven. Dat had wat mij betreft al lang uit de kerkorde geschrapt moeten worden.
Vóór 2004 heeft men dat in hervormd-gereformeerde kring altijd onder kritiek gesteld. En nu wil men bewaren waar men in die tijd tegen gestreden heeft. Zo’n zesjaarlijkse stemming vind ik principieel van aard. Laten we kiezen tussen de twee vormen die in de Schrift voorkomen. Daarbij een beroep doen op het oude hervormde verleden moet geen beroep zijn op die dingen waar de gereformeerden binnen de Nederlandse Hervormde Kerk zich altijd tegen hebben verzet’.
Schriftvisie
Het Samen-op-Weg-proces, uitlopend op de vorming van de PKN, blijft één van de dieptepunten voor ds. Vlietstra. De Harskampse predikant stelt dat de Hersteld Hervormde Kerk de wettige voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk is. ‘In die kerk was ik geroepen tot predikant. Daar heb ik niet voor bedankt. Maar ik kon niet mee naar de Protestantse Kerk. Daarom voel ik me ook niet afgescheiden. Dan had ik naar een bestaande afgescheiden kerk moeten gaan. Ik voel mij hervormd, ook in de roeping om de kerk te ontdoen van niet-gereformeerde elementen waartegen sinds 1951 al gestreden is. Neem de visie op het Schriftgezag. Als elke Schriftvisie mogelijk is, krijgt iedere mening een legitieme plek binnen de kerk. Zo wordt van alles gelegitimeerd wat tegen Gods Woord is, zoals men ziet in de PKN’.
Ds. Vlietstra pleit ook voor een blijvende heldere uitleg aan de jongere generatie over wat er in 2004 gebeurd is bij de vorming van de PKN. ‘Je merkt nu dat de opgroeiende generatie veel te weinig weet heeft waarom we in 2004 in geweten en in gehoorzaamheid aan Gods Woord niet meekonden naar de PKN, de grootste kerkelijke afscheidingsbeweging ooit in ons land. Beseft men nog wel waarom we Hersteld Hervormd zijn?’
Psalm 122
Het Joodse volk heeft het hart van ds. Vlietstra. Het verkondigen van Jezus, dat is wat er moet gebeuren, stelt hij. ‘Paulus ging tijdens zijn zendingsreizen steeds eerst naar de synagoge, betuigende uit de Schriften dat Jezus is de Christus. Dat gold voor de Joden van toen, maar ook nu. Handelingen 8 is leidend. Filippus verkondigde de Moorman Jezus. Dat doet hij vanuit het Oude Testament, uit de boekrol van Jesaja’. In Israël is de predikant zelf nog nooit geweest. ‘Misschien dat het na mijn emeritaat nog eens gebeurt, als ik dat mag beleven. Al hoop ik wel eenmaal Jeruzalem te zien, maar dan zoals Psalm 122 het beschrijft’.
Troost
Zegeningen ziet de Harskampse herder en leraar na 40 jaar ambtelijke bediening ook. ‘Om te beginnen is het een wonder dat de Heere me al 40 jaar verdragen heeft in het ambt. Die verwondering wordt alleen maar groter. Hoe langer ik in het ambt sta, hoe meer het een wonder voor me wordt dat God me wil gebruiken. Tijdens de bediening – en niet dóór mijn bediening – heeft de Heere willen werken in mensenharten. Hij is het Die mensen een ander leven wil schenken. Die wonderen gebeuren nog. De Heere houdt Zelf Zijn Kerk in stand, door allerlei kerkverbanden heen. Dat geeft een rijke troost, te midden van alles. Het is Zijn Kerk en het zal Hem nooit uit de hand lopen. Dat is een vaste wetenschap, een troost te midden van tegenheden in de kerk en de wereld van nu. Hij is dezelfde God Die zorgt voor nieuwe dienstknechten die op hetzelfde aambeeld mogen staan van de Schrift en de gereformeerde belijdenis. Zo beschermt, onderhoudt en bouwt God Zijn Kerk, door de bediening van het Woord en de toepassing van de Heilige Geest’.
Hoe de predikant naar de toekomst kijkt?
‘Omhoog kijken’, klinkt zijn directe en resolute antwoord. ‘Vooruit kijken is omhoog kijken. De toekomst is in Gods hand. Bij alle zorgen die ik zie, is er maar één weg: het kijken naar omhoog en het verwachten van God, Die Zijn Kerk in stand zal houden’.
Einde citaat.
Helder stukje.
Ik wist niet dat de zesjaarlijkse stemming in de kerkorde van de HHK staat.
Ik wist niet dat de zesjaarlijkse stemming in de kerkorde van de HHK staat.
Ter toelichting, dat gaat dan om ordinantie 3, artikel 4 waar de wijze van verkiezing van de kerkenraad wordt bepaald. Hierbij zijn twee vormen mogelijk:
-De verkiezing zelf voorbehouden
-De verkiezing deels of geheel machtigen aan de kerkenraad
Bij optie 1 behoudt de gemeente zichzelf het recht voor om iedere naam op een verkiezingslijst te krijgen waar tenminste 10 handtekeningen van lidmaten onderstaan. De kerkenraad kan deze verkiezingslijst aanvullen met namen die zij geschikt acht, het kan dus meer worden dan een dubbeltal.
Optie 2 kan in twee vormen uiteen vallen:
-De kerkenraad neemt kennis van ingediende namen en stelt een dubbeltal op, zijn er geen namen ingediend dan kan een kerkenraad overgaan tot een directe benoeming.
-De kerkenraad neemt kennis van ingediende namen en benoemt zelfstandig een nieuw lid.
Onze predikant ageert tegen optie 1 wat naar zijn mening het ambtelijke gezag in de gemeente ondergraaft.
De zesjaarlijkse stemming gaat over het stemmen voor ambtsdragers in dubbeltallen door de lidmaten of dat dit volledig door de kerkenraad wordt gedaan. Daarnaast kan de kerkenraad nog altijd invloed uitoefenen door de opstelling van het dubbeltal.
Waar in het verleden door een smaldeel van de hervormd-gereformeerden tegen in opstand werd gekomen is de twaalfjaarlijkse stemming m.b.t. het beheer (vrij beheer wat lang niet zo vrij was of een college van kerkvoogden die verantwoording aflegden aan de kerkenraad ipv de notabelen).
Van zowel het beheer als de ambtsdragers verkiezing veel ellende gezien als de kerkenraad dat allemaal op eigen houtje dat mag regelen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Als er bij opte 1 meer dan twee namen worden ingediend dan mag de kerkenraad dat niet terugbrengen tot een dubbeltal.
De twaalf jaarlijkse stemming gaat inderdaad over het beheer, de onrust die daarover ontstond kwam vooral door de regeldruk en het verbod op beroepen wat de toenmalige synode oplegde. En de hoop dat kerken die vrij beheer hadden hun goederen buiten de PKN konden houden, dat bleek uiteindelijk niet uit te maken. Verder had men moeite met de functie ouderling-kerkrentmeester aangezien ouderling zijn een ambt is en kerkrentmeester zijn niet, men vond dat een ondergraving van het ambt van ouderling.
Maar goed, in het interview ageert onze dominee tegen de zesjaarlijkse stemming die te onderscheiden is van de twaalfjaarlijkse stemming.
Ik wist niet dat de zesjaarlijkse stemming in de kerkorde van de HHK staat.
Ter toelichting, dat gaat dan om ordinantie 3, artikel 4 waar de wijze van verkiezing van de kerkenraad wordt bepaald. Hierbij zijn twee vormen mogelijk:
-De verkiezing zelf voorbehouden
-De verkiezing deels of geheel machtigen aan de kerkenraad
Bij optie 1 behoudt de gemeente zichzelf het recht voor om iedere naam op een verkiezingslijst te krijgen waar tenminste 10 handtekeningen van lidmaten onderstaan. De kerkenraad kan deze verkiezingslijst aanvullen met namen die zij geschikt acht, het kan dus meer worden dan een dubbeltal.
Optie 2 kan in twee vormen uiteen vallen:
-De kerkenraad neemt kennis van ingediende namen en stelt een dubbeltal op, zijn er geen namen ingediend dan kan een kerkenraad overgaan tot een directe benoeming.
-De kerkenraad neemt kennis van ingediende namen en benoemt zelfstandig een nieuw lid.
Onze predikant ageert tegen optie 1 wat naar zijn mening het ambtelijke gezag in de gemeente ondergraaft.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb nog een paar vraagjes.
1. Zijn er gemeenten die voor optie 1 kiezen?
2. Weet jij welke van de variant van optie 2 het populairst is?
3. Heeft jullie dominee geen bezwaar tegen optie 2b? In dat geval wordt afgeweken van het Bijbelse voorbeeld van een tweetal.
4. Gebeurt het vaak dat een gemeente bij de zesjaarlijkse stemming voor een andere methode kiest?
Henk J schreef: ↑28 aug 2024, 23:04
Als er bij opte 1 meer dan twee namen worden ingediend dan mag de kerkenraad dat niet terugbrengen tot een dubbeltal.
De twaalf jaarlijkse stemming gaat inderdaad over het beheer, de onrust die daarover ontstond kwam vooral door de regeldruk en het verbod op beroepen wat de toenmalige synode oplegde. En de hoop dat kerken die vrij beheer hadden hun goederen buiten de PKN konden houden, dat bleek uiteindelijk niet uit te maken. Verder had men moeite met de functie ouderling-kerkrentmeester aangezien ouderling zijn een ambt is en kerkrentmeester zijn niet, men vond dat een ondergraving van het ambt van ouderling.
Maar goed, in het interview ageert onze dominee tegen de zesjaarlijkse stemming die te onderscheiden is van de twaalfjaarlijkse stemming.
Het verhaal mbt de ouderling heb ik vaker gehoord. Typisch dat er altijd ouderlingen in een kerkvoogdij van een vrij beheer gemeente zitten…
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG schreef: ↑28 aug 2024, 23:04
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb nog een paar vraagjes.
1. Zijn er gemeenten die voor optie 1 kiezen?
2. Weet jij welke van de variant van optie 2 het populairst is?
3. Heeft jullie dominee geen bezwaar tegen optie 2b? In dat geval wordt afgeweken van het Bijbelse voorbeeld van een tweetal.
4. Gebeurt het vaak dat een gemeente bij de zesjaarlijkse stemming voor een andere methode kiest?
1. Ja, die zijn er wel.
2. Weet ik niet maar naar mijn idee komt de optie met dubbeltal het meeste voor.
3. Nee, maar zijn onderbouwing die die toen gaf heb ik niet scherp, is ook alweer drie jaar terug ofzo.
4. Incidenteel zal het voorkomen, zeker als het onrustig is in een gemeente op het moment van stemmen dan is optie 1 aantrekkelijk.
Bertiel schreef: ↑28 aug 2024, 23:13
Het verhaal mbt de ouderling heb ik vaker gehoord. Typisch dat er altijd ouderlingen in een kerkvoogdij van een vrij beheer gemeente zitten…
Het opzetten van dubbele petten is onverstandig in de kerk maar wat je noemt strijd niet met het punt in mijn eerdere post. Overigens zitten er in onze kerk geen ouderlingen in de kerkvoogdij maar misschien is dat een uitzondering.
Dat denk ik wel
Welke gemeentes hebben dan optie 1?
Vind ik ook een bizarre constructie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.