huisman schreef:En ik heb het al vaker gezegd de kerkvaders die door de apostelen opgeleid zijn praktiseerden al de kinderdoop en er is in de eerste eeuwen van de kerk nooit strijd geweest dat kinderen gedoopt werden wel over de ware betekenis van de doop.
Ik vermoed dat er wel meer dingen zomaar de kerk ingeslopen zijn, zonder dat daar strijd over ontstond. Maar goed, niet alles is voor ons wat meer te reconstrueren. Wat je echter goed in de gaten moet houden, is dat de gereformeerde verbondsleer niet als het ware 'vanzelf' uit de Bijbel naar voren komt. Wij zijn er inmiddels eeuwenlang in gepokt en gemazeld, en daarom denken we dat het 'zo' in de Bijbel staat. Maar daar moet je ontzettend mee oppassen.
Ik heb trouwens nog even staan bladeren in dat nieuwe boek van dr. Van der Sluijs over Spurgeon. En daar las ik dat Spurgeons verbondsleer anders (beperkter) was dan die van Calvijn, hoewel Spurgeon zich calvinist noemde. Ik denk ook dat een 'smalle' verbondsleer (alléén de gelovigen zijn in het genadeverbond) de Bijbelse verbondsleer is. Merkwaardig genoeg wordt deze verbondsleer in de drie Gereformeerde Gemeenten (en aanverwanten) wel aangehangen, terwijl men daar tóch de kinderdoop praktiseert. Ik kan met instemming citeren uit een rapport van de GG naar aanleiding van een appèl (opgenomen in het boekje
Louter genade):
"Het rapport van de commissie wijst erop, dat het noodzakelijk is oog te hebben voor de verschillende bedelingen van het genadeverbond. Daarbij mogen de verschillende bedelingen niet vereenzelvigd worden met het wezen des verbonds. Ook mag binnen het wezen des verbonds niet gesproken worden over tweeërlei kinderen des verbonds. Als men stelt, dat het verbond pas een aanvang neemt bij Abraham, dan gaat men voorbij aan de particuliere bedeling van het genadeverbond. (...) Het spreken over verbondsbreuk tijdens de oudtestamentische bedeling behoeft niet 'curieuselijk onderzocht', maar is te verklaren uit het feit,
dat de nationale bedeling als bedeling de vorm van een verbond kreeg. Deze vorm, die een schaduw was, werd dan verbroken; nimmer het wezen!" (De onderstreping is door mij aangebracht, omdat hier nu precies staat wat ik steeds in deze topic naar voren breng!)
Toch wordt in dit rapport als vanzelfsprekend uitgegaan van het goed recht van de kinderdoop, waarbij overigens wel het doopsformulier op zeer aanvechtbare wijze wordt geïnterpreteerd.