Verschil tussen Oud en Nieuw Verbond

Afgewezen

Re: Verschil tussen Oud en Nieuw Verbond

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Toch jammer dat je mijn posting over Openbaring 2 en 3 laat liggen.
Welnee, ik heb daar gewoon op gereageerd. Vervolgens heb jij weer gereageerd, en op die post heb ik idd. geen antwoord meer gegeven, omdat het anders meer van hetzelfde wordt.
Anders nog iets van uw dienst? :garde
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Toch jammer dat je mijn posting over Openbaring 2 en 3 laat liggen.
Welnee, ik heb daar gewoon op gereageerd. Vervolgens heb jij weer gereageerd, en op die post heb ik idd. geen antwoord meer gegeven, omdat het anders meer van hetzelfde wordt.
Anders nog iets van uw dienst? :garde

Mag niet meer reageren ssst. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Huisman, inderdaad ben ik blij met het hart onder de riem van Marnix, want hij slaat de spijker op de kop.
Fijn dat je daar blij mee bent, maar de werkelijkheid ligt toch wel wat genuanceerder.
De punten die Marnix richting Huisman verwijt, maakt hij zich, bewust of onbewust dat weet ik niet, vaak ook schuldig aan. Dan moet hij niet klagen, dat dat met enige regelmaat doorgeprikt wordt. Erg flauw dus om dat zo aan een klacht van jou richting Huisman te koppelen.

In de discussie met jou over het verbond ligt de situatie wel wat anders. Ik ben het in zoverre met Huisman eens, dat je niet echt ingaat op de door hem (en ook door mij meerdere malen) genoemde Bijbelgedeelten.
Dat vind ik op zich wel jammer, want juist die teksten spreken heel helder over het nieuwe verbond, waarvan het oude een voorafschaduwing was.

Maar goed, over dat onderwerp praten we in wezen op verschillende golflengtes en daarom is het, denk ik, niet vruchtbaar om over door te discussiëren, want het is toch alleen maar een eindeloze herhaling van zetten.
Tiberius en huisman, ik hoor graag van jullie welke punten ik heb laten liggen. Ik bedoel dus niet de punten waarop ik wel een antwoord gegeven heb, alleen anders dan jullie zouden willen horen, maar de punten waar ik niet echt op ingegaan zou zijn.
Als jullie dan beschuldigingen uiten, maak ze dan wel concreet.
Tot slot: Tiberius, je slaat de spijker op de kop. Het oude verbond was inderdaad een voorafschaduwing van het nieuwe verbond. Dat ben ik heel deze topic al aan het beweren. :hum
huisman

Bericht door huisman »

Geschreven tekst ziet er altijd wat massiever uit den gesproken (Wij moeten ook tegen een stootje kunnen) Over dit topic ,ben jij er nu wat mee opgeschoten of zijn onze standpunten vast en onverbroken terwijl wij ons allebei op de Schrift beroepen en op zo'n totaal andere verbondsvisie uitkomen. Om het even op scherp te zetten: Het kan niet allebei waar zijn dus één van ons dwaalt betreffende dit onderwerp.(en ik ben het niet...grapje,niet boos worden).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Geschreven tekst ziet er altijd wat massiever uit den gesproken (Wij moeten ook tegen een stootje kunnen) Over dit topic ,ben jij er nu wat mee opgeschoten of zijn onze standpunten vast en onverbroken terwijl wij ons allebei op de Schrift beroepen en op zo'n totaal andere verbondsvisie uitkomen. Om het even op scherp te zetten: Het kan niet allebei waar zijn dus één van ons dwaalt betreffende dit onderwerp.(en ik ben het niet...grapje,niet boos worden).
Minstens één van ons dwaalt inderdaad. Gelukkig gaat het hier niet over een zaak die de kern van het geloof en dus de zaligheid raakt, maar het is daarom wel belangrijk.
Het is opvallend dat men ten tijde van de Reformatie zóveel misstanden uit de RK Kerk heeft uitgezuiverd - maar dat men de kinderdoop in stand gelaten heeft. En dat men, omdat de RK grond voor de kinderdoop niet meer 'dekkend' was, deze met een 'gereformeerde' verbondsleer heeft willen sanctioneren. Want die wederdopers, dat waren toch maar rare jongens, zie je.
Best ernstig, als je er diep over nadenkt.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Geschreven tekst ziet er altijd wat massiever uit den gesproken (Wij moeten ook tegen een stootje kunnen) Over dit topic ,ben jij er nu wat mee opgeschoten of zijn onze standpunten vast en onverbroken terwijl wij ons allebei op de Schrift beroepen en op zo'n totaal andere verbondsvisie uitkomen. Om het even op scherp te zetten: Het kan niet allebei waar zijn dus één van ons dwaalt betreffende dit onderwerp.(en ik ben het niet...grapje,niet boos worden).
Minstens één van ons dwaalt inderdaad. Gelukkig gaat het hier niet over een zaak die de kern van het geloof en dus de zaligheid raakt, maar het is daarom wel belangrijk.
Het is opvallend dat men ten tijde van de Reformatie zóveel misstanden uit de RK Kerk heeft uitgezuiverd - maar dat men de kinderdoop liet staan. En dat men, omdat de RK grond voor de kinderdoop niet meer 'dekkend' was, deze met een 'gereformeerde' verbondsleer heeft willen sanctioneren. Want die wederdopers, dat waren toch maar rare jongens, zie je.
Nu was de kinderdoop geen misstand die de RKK gedurende de eeuwen is binnengeslopen maar een door en door bijbelse praktijk die al in de allervroegste kerk werd gepraktiseerd.
Ben net het nieuwe boek over C.H.Spurgeon van Dr C van der Sluijs aan het lezen. Verhelderend om te lezen hoe Spurgeon baptist is geworden en hoe hij desondanks overtuigd calvinist is gebleven. Als ik het boek uit heb zal ik er meer over posten maar deze grote baptistenprediker hangt jouw verbondsvisie niet aan. (en mijn standpunt over de kinderdoop niet)
Ingewikkeld hè
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Minstens één van ons dwaalt inderdaad. Gelukkig gaat het hier niet over een zaak die de kern van het geloof en dus de zaligheid raakt, maar het is daarom wel belangrijk.
Het is opvallend dat men ten tijde van de Reformatie zóveel misstanden uit de RK Kerk heeft uitgezuiverd - maar dat men de kinderdoop liet staan. En dat men, omdat de RK grond voor de kinderdoop niet meer 'dekkend' was, deze met een 'gereformeerde' verbondsleer heeft willen sanctioneren. Want die wederdopers, dat waren toch maar rare jongens, zie je.
Nu was de kinderdoop geen misstand die de RKK gedurende de eeuwen is binnengeslopen maar een door en door bijbelse praktijk die al in de allervroegste kerk werd gepraktiseerd.
Veel misstanden schijnen al vrij snel in de kerk ingeslopen te zijn. Ik geloof dat de kinderdoop er daar een van is.
Ten tijde van de reformatie is men juist door de kinderdoop tot de bekende gereformeerde verbondsleer gekomen. Dat moet ons wel te denken geven: er was een bestaande praktijk, en daar moest een leer bij 'bedacht' worden. Misschien chargeer ik nu een beetje, maar zo lijkt het wel gegaan te zijn.
Joannah

Bericht door Joannah »

---knip--- Niet toegestaan zo over de belijdenisgeschriften te spreken; mvg Tib
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:Minstens één van ons dwaalt inderdaad. Gelukkig gaat het hier niet over een zaak die de kern van het geloof en dus de zaligheid raakt, maar het is daarom wel belangrijk.
Veel misstanden schijnen al vrij snel in de kerk ingeslopen te zijn. Ik geloof dat de kinderdoop er daar een van is.
Ten tijde van de reformatie is men juist door de kinderdoop tot de bekende gereformeerde verbondsleer gekomen. Dat moet ons wel te denken geven: er was een bestaande praktijk, en daar moest een leer bij 'bedacht' worden. Misschien chargeer ik nu een beetje, maar zo lijkt het wel gegaan te zijn.
Je chargeert idd in mijn optiek heeft juist de reformatie de kinderdoop weer zijn bijbelse grondslag teruggegeven.En ik heb het al vaker gezegd de kerkvaders die door de apostelen opgeleid zijn praktiseerden al de kinderdoop en er is in de eerste eeuwen van de kerk nooit strijd geweest dat kinderen gedoopt werden wel over de ware betekenis van de doop.
(@Joannah ik weet dat je het hier niet mee eens bent ..eeven tot tien tellen voor je reageert :super )
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:En ik heb het al vaker gezegd de kerkvaders die door de apostelen opgeleid zijn praktiseerden al de kinderdoop en er is in de eerste eeuwen van de kerk nooit strijd geweest dat kinderen gedoopt werden wel over de ware betekenis van de doop.
Ik vermoed dat er wel meer dingen zomaar de kerk ingeslopen zijn, zonder dat daar strijd over ontstond. Maar goed, niet alles is voor ons wat meer te reconstrueren. Wat je echter goed in de gaten moet houden, is dat de gereformeerde verbondsleer niet als het ware 'vanzelf' uit de Bijbel naar voren komt. Wij zijn er inmiddels eeuwenlang in gepokt en gemazeld, en daarom denken we dat het 'zo' in de Bijbel staat. Maar daar moet je ontzettend mee oppassen.
Ik heb trouwens nog even staan bladeren in dat nieuwe boek van dr. Van der Sluijs over Spurgeon. En daar las ik dat Spurgeons verbondsleer anders (beperkter) was dan die van Calvijn, hoewel Spurgeon zich calvinist noemde. Ik denk ook dat een 'smalle' verbondsleer (alléén de gelovigen zijn in het genadeverbond) de Bijbelse verbondsleer is. Merkwaardig genoeg wordt deze verbondsleer in de drie Gereformeerde Gemeenten (en aanverwanten) wel aangehangen, terwijl men daar tóch de kinderdoop praktiseert. Ik kan met instemming citeren uit een rapport van de GG naar aanleiding van een appèl (opgenomen in het boekje Louter genade):
"Het rapport van de commissie wijst erop, dat het noodzakelijk is oog te hebben voor de verschillende bedelingen van het genadeverbond. Daarbij mogen de verschillende bedelingen niet vereenzelvigd worden met het wezen des verbonds. Ook mag binnen het wezen des verbonds niet gesproken worden over tweeërlei kinderen des verbonds. Als men stelt, dat het verbond pas een aanvang neemt bij Abraham, dan gaat men voorbij aan de particuliere bedeling van het genadeverbond. (...) Het spreken over verbondsbreuk tijdens de oudtestamentische bedeling behoeft niet 'curieuselijk onderzocht', maar is te verklaren uit het feit, dat de nationale bedeling als bedeling de vorm van een verbond kreeg. Deze vorm, die een schaduw was, werd dan verbroken; nimmer het wezen!" (De onderstreping is door mij aangebracht, omdat hier nu precies staat wat ik steeds in deze topic naar voren breng!)
Toch wordt in dit rapport als vanzelfsprekend uitgegaan van het goed recht van de kinderdoop, waarbij overigens wel het doopsformulier op zeer aanvechtbare wijze wordt geïnterpreteerd.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 11 mar 2010, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Joannah

Bericht door Joannah »

learsi schreef:
Joannah schreef:@Afgewezen, je haalde aan:"Jer. 31:33,34 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken."

Dit door Jeremia voorzegde verbond moet volgens mij nog plaatsvinden.
1. Nadrukkelijk wordt gesteld dat dit verbond met het huis van Israel gemaakt zal worden.
2.Zij zullen niet meer elkaar leren.(er wordt nog steeds wel degelijk geleerd)
3. De kleinste tot de grootste kent Hem nog niet!!
4.Kunnen zij Jezus verwerpen en er aan hun zonden niet "gedacht" worden.

Dit Verbond treedt in werking "NA die dagen".
(als de volheid der heidenen is ingegaan)
Lees Hebr.8 eens, dan begrijp je het misschien.
Hebr 8 gelezen, en nog steeds van mening dat de tijd voor Israel en Juda (heb8:8) nog niet aangebroken is.
Of beschouw je Israel als de gemeente , de kerk?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:
learsi schreef:
Joannah schreef:@Afgewezen, je haalde aan:"Jer. 31:33,34 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken."

1. Nadrukkelijk wordt gesteld dat dit verbond met het huis van Israel gemaakt zal worden.

Hebr 8 gelezen, en nog steeds van mening dat de tijd voor Israel en Juda (heb8:8) nog niet aangebroken is.
Mijn post ook nog gelezen, Joannah? ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:En ik heb het al vaker gezegd de kerkvaders die door de apostelen opgeleid zijn praktiseerden al de kinderdoop en er is in de eerste eeuwen van de kerk nooit strijd geweest dat kinderen gedoopt werden wel over de ware betekenis van de doop.
Ik vermoed dat er wel meer dingen zomaar de kerk ingeslopen zijn, zonder dat daar strijd over ontstond. Maar goed, niet alles is voor ons wat meer te reconstrueren. Wat je echter goed in de gaten moet houden, is dat de gereformeerde verbondsleer niet als het ware 'vanzelf' uit de Bijbel naar voren komt. Wij zijn er inmiddels eeuwenlang in gepokt en gemazeld, en daarom denken we dat het 'zo' in de Bijbel staat. Maar daar moet je ontzettend mee oppassen.
Ik heb trouwens nog even staan bladeren in dat nieuwe boek van dr. Van der Sluijs over Spurgeon. En daar las ik dat Spurgeons verbondsleer anders (beperkter) was dan die van Calvijn, hoewel Spurgeon zich calvinist noemde. Ik denk ook dat een 'smalle' verbondsleer (alléén de gelovigen zijn in het genadeverbond) de Bijbelse verbondsleer is. Merkwaardig genoeg wordt deze verbondsleer in de drie Gereformeerde Gemeenten (en aanverwanten) wel aangehangen, terwijl men daar tóch de kinderdoop praktiseert. Ik kan met instemming citeren uit een rapport van de GG naar aanleiding van een appèl (opgenomen in het boekje Louter genade):
"Het rapport van de commissie wijst erop, dat het noodzakelijk is oog te hebben voor de verschillende bedelingen van het genadeverbond. Daarbij mogen de verschillende bedelingen niet vereenzelvigd worden met het wezen des verbonds. Ook mag binnen het wezen des verbonds niet gesproken worden over tweeërlei kinderen des verbonds. Als men stelt, dat het verbond pas een aanvang neemt bij Abraham, dan gaat men voorbij aan de particuliere bedeling van het genadeverbond. (...) Het spreken over verbondsbreuk tijdens de oudtestamentische bedeling behoeft niet 'curieuselijk onderzocht', maar is te verklaren uit het feit, dat de nationale bedeling als bedeling de vorm van een verbond kreeg. Deze vorm, die een schaduw was, werd dan verbroken; nimmer het wezen!" (De onderstreping is door mij aangebracht, omdat hier nu precies staat wat ik steeds in deze topic naar voren breng!)
Toch wordt in dit rapport als vanzelfsprekend uitgegaan van het goed recht van de kinderdoop, waarbij overigens wel het doopsformulier op zeer aanvechtbare wijze wordt geïnterpreteerd.
Afgewezen, er is een andere bedeling voor in de plaats gekomen, maar het wezen is gelijk gebleven.
Ik heb het, dacht ik, al eerder gezegd: van Adam tot Abraham was het een andere bedeling, dan die van Abraham tot Mozes (patriarchaal) en dan die van Mozes tot Pinksteren (nationaal); tenslotte de bedeling van na Pinksteren.
Deze bedeling verandert steeds; het patriarchale is ook een afschaduwing, maar ook daarin waren mensen niet-wezenlijk in begrepen (denk bijvoorbeeld aan Ismaël, die toch ook besneden is).
Joannah

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Joannah schreef:
learsi schreef:

Mijn post ook nog gelezen, Joannah? ;)
jazeker wel:-).
En ik snap wel wat je bedoelt met de verwijzing in hand 15, maar toch zie ik een sterke verwijzing naar het huis van Israel, Juda, uit Egypteland geleid, enz.
terwijl er normaal gesproken over joden en grieken (of heidenen gesproken werd)
Zo lezen we toch ook in Rom 11;27-32 dat de joden , ondanks dat ze vijanden zijn van het evangelie,toch dankzij het verbond de zonden weggenomen zullen worden,omdat ze beminden zijn aangaande de verkiezing?
(Wat dan nog moet gebeuren, m.i.)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Afgewezen, er is een andere bedeling voor in de plaats gekomen, maar het wezen is gelijk gebleven.
Ik heb het, dacht ik, al eerder gezegd: van Adam tot Abraham was het een andere bedeling, dan die van Abraham tot Mozes (patriarchaal) en dan die van Mozes tot Pinksteren (nationaal); tenslotte de bedeling van na Pinksteren.
Deze bedeling verandert steeds; het patriarchale is ook een afschaduwing, maar ook daarin waren mensen niet-wezenlijk in begrepen (denk bijvoorbeeld aan Ismaël, die toch ook besneden is).
Juist omdat de bedelingen veranderen, moeten we ze niet gelijkstellen met het genadeverbond!
In feite is mijn gedachtegang een heel simpele: in het OT richtte God Zijn verbond op met een volk, bestaande uit gelovigen en niet-gelovigen (in die zin kun je de patriarchale en nationale bedeling als één beschouwen), in het NT uitsluitend met gelovigen.
Dat bedenk ik niet, dat zegt de Bijbel heel duidelijk: Abraham moet állen besnijden die in zijn huis zijn, ook de niet-gelovigen, God richt met héél Israël het verbond op bij de Sinaï (in feite een bevestiging van het verbond met Abraham), maar in het NT gaat het om 'degenen die het van de Vader gehoord en geleerd hebben' en zo tot Christus komen. Van het NT volk geldt dat zij allen van God geleerd zijn, niet slechts een gedeelte van hen!
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 11 mar 2010, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten