Eerst zit Luther in je bootje. Ik en Luther, wij willen samen geen gezangen.Tiberius schreef:Nee, sorry, was in de war met Zwingli die dat niet toe wilde staan.Josephus schreef:Inderdaad. Als er iemand actief is geweest in het maken van liederen voor de eredienst, is het Luther wel. Ook ik ben daarom erg benieuwd naar de onderbouwing van Tiberius' stelling.Hendrikus schreef:O, waarop baseer je dat?Tiberius schreef:Want hoewel Luther liederen gemaakt heeft, wilde hij die geen plaats geven in de eredienst.
Hij had legio gezangen die in de eredienst werden gezongen. De Deutsche Messe, met liederen voor Kyrie, Gloria, Sanctus et cetera.
Psalmen? No way. Psalmparafrasen als "Ein feste Burg" op z'n hoogst.
Iets anders: eigenlijk zou iedereen die meedoet aan de discussie over psalmen en gezangen het boekje van Jan Smelik "Gods lof op de lippen" eerst eens moeten lezen, en dan met name hoofdstuk 5 daaruit. Ik zeg niet dat zijn visie het einde is van alle tegenspraak (wiens visie is dat trouwens wel), maar hij is op het terrein van de hymnologie wel een van de meest ingewijde personen van christelijk Nederland.
Maar mijn antwoord richting Marnix had de bedoeling, om goed uit te kijken, want niet in alle dingen is Luther navolgenswaardig. Zie bijvoorbeeld zijn visie op het Avondmaal. En kijk ook eens hoe weinig rechtzinnigheid nog maar gevonden wordt in de Lutherse kerken.
Dan blijken de argumenten onjuist.
Vervolgens wordt Luther uit het bootje gegooid.
'Luther? Was dat niet die boef die het Avondmaal verkeerd uitlegde? Niet naar luisteren"