Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Jongere

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:Jongere, lezen we toch in Gods Woord dat Hij gevonden wordt door degenen die naar Hem niet zochten, en dat NIEMAND van nature naar Hem zoeken zal...
Bert, kun je me precies aanwijzen op welk deel van mijn post je nu reageert met deze zin?

Alexander: niet ik ben het die het aanbod koppelt aan Gods eeuwig besluit, dat doe jij. Daarmee maak je van aanbod iets anders dan wat ik (en de calvinistische voorstanders van aanbod) ermee bedoel(en). Het is niet Gods besluit, of Zijn eeuwige verkiezing of verwerping die mij een wrange smaak bezorgt. Het is de manier waarop jij ermee omgaat.
Ik besef dat dit scherp klinkt, maar dit onderwerp is me veel waard. Voortdurend wordt in deze discussie door tegenstanders van het aanbod geen recht gedaan aan de voorstanders. Men legt dingen in de mond die nooit zo bedoeld worden. En hoe vaak anderen of ik ook iets anders beweren, in de volgende post staat weer exact dezelfde aantijging.

Omdat ik dit een tijdje geleden in het topic 'Gods liefde' exact hetzelfde heb meegemaakt en ik daar geen goede herinneringen aan heb gehad ga ik niet verder discussieren als we ons hier in hetzelfde kringetje gaan rond bewegen.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Jongere schreef:
Bert Mulder schreef:Jongere, lezen we toch in Gods Woord dat Hij gevonden wordt door degenen die naar Hem niet zochten, en dat NIEMAND van nature naar Hem zoeken zal...
Bert, kun je me precies aanwijzen op welk deel van mijn post je nu reageert met deze zin?

Alexander: niet ik ben het die het aanbod koppelt aan Gods eeuwig besluit, dat doe jij. Daarmee maak je van aanbod iets anders dan wat ik (en de calvinistische voorstanders van aanbod) ermee bedoel(en). Het is niet Gods besluit, of Zijn eeuwige verkiezing of verwerping die mij een wrange smaak bezorgt. Het is de manier waarop jij ermee omgaat.
Ik besef dat dit scherp klinkt, maar dit onderwerp is me veel waard. Voortdurend wordt in deze discussie door tegenstanders van het aanbod geen recht gedaan aan de voorstanders. Men legt dingen in de mond die nooit zo bedoeld worden. En hoe vaak anderen of ik ook iets anders beweren, in de volgende post staat weer exact dezelfde aantijging.

Omdat ik dit een tijdje geleden in het topic 'Gods liefde' exact hetzelfde heb meegemaakt en ik daar geen goede herinneringen aan heb gehad ga ik niet verder discussieren als we ons hier in hetzelfde kringetje gaan rond bewegen.
Jongere, wat maakt het aanbod nu zo belangrijk voor je?
refo

Bericht door refo »

Een grote misvatting is dat het rationeel niet kloppend kán zijn. Maar dat kan best. De Bijbel is een open Boek en bevat geen dubbele bodems. Het feit dat er links en rechts wat tegenstrijdige exegeses zijn veranderen aan het Boek niets.
Als je het rationeel niet kloppend kan krijgen dan moet je het Woord nog maar eens raadplegen ipv iedere keer dezelfde artikelen te citeren.

Deze discussie gaat over het welgemeend aanbod en niet hierover:
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Daartegen gaan de artikelen die je citeert.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Nu ik de post van Wilhelm lees deze belangrijke aanvulling: in de wedergeboorte maakt God de mens gewillig. Als de zondaar in Gods licht het licht ziet, wordt zijn wil vernieuwd en wil de zondaar weer terug naar waar hij hoort: bij God. Dát is ten diepste wat onwederstandelijke genade is: niet dat bij de zondaar wordt 'ingebroken' en hij volledig tegen zijn wil tot God wordt 'gedwongen', maar dat de zondaar volledig tegen zijn wil een nieuwe wil krijgt! Waardoor hij, onwederstandelijk, door koorden van liefde wordt getrokken door en naar de God Die hij eerst alleen maar kon haten.

Dit is ook de manier waarop de Dordtse Leerregels spreken over de wedergeboorte.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:
Jongere, dat slaat hierop:

met jouw uitleg moet je dus zeggen dat er wel mensen worden genodigd, maar dat iedereen die wòrdt genodigd het nooit zal aannemen. Met andere woorden: alleen de verworpenen worden genodigd, de uitverkorenen niet, die worden onwederstandelijk getrokken.

waarmee ik zeggen wil, dat het 'aanbod', of 'nodiging' niet de beslissende kracht is, noch de welmenendheid van de prediker. Of de wil van de zondaar.

Maar, dat het Woord de kracht Gods ter zaligheid is, voor allen die geloven.

Romeinen 9:16
Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods.

Weet ik, dat je het daarmee eens zult zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:Nu ik de post van Wilhelm lees deze belangrijke aanvulling: in de wedergeboorte maakt God de mens gewillig. Als de zondaar in Gods licht het licht ziet, wordt zijn wil vernieuwd en wil de zondaar weer terug naar waar hij hoort: bij God. Dát is ten diepste wat onwederstandelijke genade is: niet dat bij de zondaar wordt 'ingebroken' en hij volledig tegen zijn wil tot God wordt 'gedwongen', maar dat de zondaar volledig tegen zijn wil een nieuwe wil krijgt! Waardoor hij, onwederstandelijk, door koorden van liefde wordt getrokken door en naar de God Die hij eerst alleen maar kon haten.

Dit is ook de manier waarop de Dordtse Leerregels spreken over de wedergeboorte.
Mee eens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Alexander CD schreef:Jongere, wat maakt het aanbod nu zo belangrijk voor je?
Hier geef ik graag antwoord op. Maar ik denk er even over na, als je het goed vindt. Kan ik weer even afstand nemen van de discussie.
Alexander CD

Jongere schreef:Nu ik de post van Wilhelm lees deze belangrijke aanvulling: in de wedergeboorte maakt God de mens gewillig. Als de zondaar in Gods licht het licht ziet, wordt zijn wil vernieuwd en wil de zondaar weer terug naar waar hij hoort: bij God. Dát is ten diepste wat onwederstandelijke genade is: niet dat bij de zondaar wordt 'ingebroken' en hij volledig tegen zijn wil tot God wordt 'gedwongen', maar dat de zondaar volledig tegen zijn wil een nieuwe wil krijgt! Waardoor hij, onwederstandelijk, door koorden van liefde wordt getrokken door en naar de God Die hij eerst alleen maar kon haten.

Dat ben ik met je eens, een mens wordt gewillig gemaakt ( ps 110) dat is onwederstandelijke genade.
Maar er worden ook mensen gewillig gemaakt in een weg die ze eerst niet wilden.
De genodigden in de gelijkenis zegt iets over deze mensen, het zijn mensen die denken dat een keuze in hun mogelijkheid ligt, maar in de praktijk toch kiezen voor zichzelf. Het ontkent dus alle vrije wil bij de mens, daarom moet een mens sterven aan zichzelf, pas dan kan hij Christus volgen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Alexander CD schreef:De genodigden in de gelijkenis zegt iets over deze mensen, het zijn mensen die denken dat een keuze in hun mogelijkheid ligt, maar in de praktijk toch kiezen voor zichzelf.
Even voor de duidelijkheid: deze mensen waren dus niet in werkelijkheid door de heer genodigd tot het maal?
Alexander CD

Jongere schreef:
Alexander CD schreef:De genodigden in de gelijkenis zegt iets over deze mensen, het zijn mensen die denken dat een keuze in hun mogelijkheid ligt, maar in de praktijk toch kiezen voor zichzelf.
Even voor de duidelijkheid: deze mensen waren dus niet in werkelijkheid door de heer genodigd tot het maal?
Ze hebben de roep tot bekering en geloof naast zich neergelegd, daarom heeft God anderen hun plaats gegeven.
Voor mensen die dachten bij God iets verdiend te hebben kwamen de onwaardigen, voor farizeen, hoeren, voor zelfgenoegzame kerkenmensen, heidenen die God nodig kregen
waarom: En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;
en daarom roep Paulus uit in Rom.11:O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
God heeft in hun hart niet de bereidwilligheid van het evangelie geschonken, niet die nederige geest de geen voorwaarden aan God stelt, daarom zien ze Zijn Liefde niet die ziet de natuurlijke mens nooit.
God heeft geen raadsman nodig die zegt hoe Hij mensen behouden moet, Hij weet wat Hij van Zijn maaksel kan verwachten, wij hoeven de voorwaarden bij God niet in te dienen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Als je maar vast houdt dat vijanden met God verzoend worden. En niet gewillig gemaakte wedergeborenen.
Ander

Bericht door Ander »

Waar in de Bijbel worden mensen genodigd? Dus niet opgeroepen tot bekering en geloof maar genodigd. En dan bedoel ik een nodiging voor iedereen. We hebben al gediscusseerd over dorstigen, vermoeiden en belasten etc. Maar bij mijn weten spreekt de Bijbel nergens over een algemene nodiging. Of heb ik het mis?

Zelfs de nodiging in de gelijkenis was gericht tot de joden. Toen zij niet kwamen werden anderen gedwongen, bevolen om in te komen, en niet genodigd. Dat is het punt waarin ik het met ACD eens ben. Dat is wel een verschil.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Waar in de Bijbel worden mensen genodigd? Dus niet opgeroepen tot bekering en geloof maar genodigd. En dan bedoel ik een nodiging voor iedereen. We hebben al gediscusseerd over dorstigen, vermoeiden en belasten etc. Maar bij mijn weten spreekt de Bijbel nergens over een algemene nodiging. Of heb ik het mis?
Klopt. Waar het om gaat is dat het Evangelie, een afkondiging, een proclamatie is. Die proclamatie geeft de hoorder de volmacht én de plicht om te komen en te gehoorzamen.
Het probleem is echter dat de hoorders zich van nature niet aangesproken voelen. Ze hebben geen probleem en dus ook geen oplossing van hun probleem nodig. Maar voor God hebben ze wél een probleem en hebben ze de oplossing wél nodig. Dus wee degene die zich verhardt onder die boodschap!
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:

Als je maar vast houdt dat vijanden met God verzoend worden. En niet gewillig gemaakte wedergeborenen.
Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.

Verzoend zijnde, dat is wat er in de wedergeboorte gebeurt als de zondaar het oog op Christus mag slaan en rechtvaardig voor God gerekend wordt. Op dat moment wordt hij als vijand verzoend met God. Maar ook direct op dat moment wordt de wil vernieuwd en wil de mens weer! Met andere woorden:
In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

Niet dat de mens dan altijd het goede daadwerkelijk doet. Heel treffend brengt Paulus in Romeinen 7 de verhouding tussen wil en daad onder woorden, als hij zegt: het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, doe ik. Maar waar ik wel eens bang voor ben - en ik hoop dat je opmerking daar niet uit voortkomt - is dat er een leer komt waarin ook wedergeborenen hun leven lang onwillig zijn. Dit strijdt absoluut tegen het getuigenis van de Schrift en ook van de D. Leerregels. Nogmaals: het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees (Gal.5); op die momenten van zonde kan het wellicht lijken alsof dit de wil is van de christen. Maar ook in Galaten staat direct nog in die tekst: alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.

Ik hoop dat we dát vasthouden: dat eenmaal verzoende vijanden met God nu vrienden zijn en liefhebbers van God.

Maar zo iemand God liefheeft, die is van Hem gekend.

Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maran-atha!
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Waar in de Bijbel worden mensen genodigd? Dus niet opgeroepen tot bekering en geloof maar genodigd. En dan bedoel ik een nodiging voor iedereen. We hebben al gediscusseerd over dorstigen, vermoeiden en belasten etc. Maar bij mijn weten spreekt de Bijbel nergens over een algemene nodiging. Of heb ik het mis?
Klopt. Waar het om gaat is dat het Evangelie, een afkondiging, een proclamatie is. Die proclamatie geeft de hoorder de volmacht én de plicht om te komen en te gehoorzamen.
Het probleem is echter dat de hoorders zich van nature niet aangesproken voelen. Ze hebben geen probleem en dus ook geen oplossing van hun probleem nodig. Maar voor God hebben ze wél een probleem en hebben ze de oplossing wél nodig. Dus wee degene die zich verhardt onder die boodschap!
Inderdaad.

Ik krijg de indruk dat in dit soort discussies stelselmatig langs elkaar heen gesproken wordt. Op een bepaalde manier kan ik het standpunt van Bert wel begrijpen. Het is niet zo dat het aanbod van genade betekent dat God jou het voorstel doet: 'Wil je dat ik jou tot een nieuwe schepping maakt, ja of nee'. En dat je er dus voor kunt kiezen om je wil te laten veranderen. Maar het zal duidelijk zijn dat elke reformatorische voorstander van 'het aanbod' dít niet bedoelt. Aan de andere kant begrijp ik Bert niet. Hij is voorstander van Evangelieprediking aan iedereen, en hij is van mening dat iedereen opgeroepen moet worden tot bekering en geloof. Mijns inziens impliceert dat per definitie iets als een aanbod. Noem het dan geen 'aanbod van genade', maar toch zeker wel 'het aanbod van het Evangelie', namelijk Christus.
Zelf vraag ik me ook wel af in hoeverre we moeten spreken over een aanbod. Het krijgt al snel iets heel armzaligs. Alsof we in de prediking in de eerste plaats voor een keuze gesteld worden. Ik geloof absoluut dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar toch echt nadat we in de eerste plaats -letterlijk en fgiuurlijk- voor voldongen feiten geplaatst worden. Heilsfeiten! Dat reikt veel verder dan prediking in de trant van 'neem toch dit mooie aanbod aan', maar prediking in de zin van 'proclamatie van het heil', zoals Afgewzen ook al schreef. Als dat prediking is 'in betoning van Geest en bekracht' staat er meer op het spel dan simpelweg een 'aanbod'. Het is dan geen vraag meer of het wel of niet aangenomen wordt.
Plaats reactie