"Gereformeerde Gemeenten moeten zich bezinnen"

Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Herman schreef:
Geka schreef:
De invulling dat met de vierschaarbeleving 'alleen' het komen tot Christus door het geloof bedoeld wordt, hoor je nergens zo. Zeker, de oudvaders spraken wel over het beeld van een vierschaar als het gaat over de bekering en het komen tot Christus.
Ik ben dan wel benieuwt naar je visie op hoe een christen zijn toerekening van de rechtvaardiging beleeft. (Onder verwijzing naar HC zondag 23)
De oudvaders gebruiken het beeld van de vierschaar om duidelijk te maken hoe de rechtvaardiging beleeft wordt.

Er is sprake van een zondaar die wordt aangeklaagd door de wet, door de duivel en door zijn eigen vlees; en dan is het de Heere die die schuldige en verloren zondaar die door het geloof de toevlucht tot Christus neemt, vrij spreekt van schuld en straf, en een recht op het eeuwige leven geeft, enkel en alleen op grond van Jezus' verdienste.

Het gaat dus in het beeld van de vierschaar om de elementen van aanklacht van schuld, erkenning van Gods recht, geloven en betrouwen op Christus, en een vrijspreken door de Vader.
Omdat die elementen voluit Bijbels zijn, spreken de oudvaders over dit beeld. En de oudvaders bedoelden dit niet te betrekken op een bepaalde visionaire bevinding die sommigen van Gods kinderen wel, en anderen niet meemaken, en waarmee de vergeving van zonden/rechtvaardiging zou staan of vallen.

Ik blijf het echt een vertroebeling van de discussie vinden om het spreken van de oudvaders gelijk te stellen met wat er nu soms van gemaakt wordt, alleen op grond van terminologie.

Wie een uitvoerige en leerzame beschrijving op grond van de Schrift wil, kan terecht bij de lezing die ds. C. Harinck over dit onderwerp ooit hield op de Haamstede Conferentie.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Geka schreef:Ik blijf het echt een vertroebeling van de discussie vinden om het spreken van de oudvaders gelijk te stellen met wat er nu soms van gemaakt wordt, alleen op grond van terminologie.
... op grond van wat de Heilige Geest in het hart werkt.
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Afgewezen schreef:
Geka schreef:Als de vierschaarbeleving zoals die in bevindelijk gereformeerde kring geleerd wordt volgens jou precies hetzelfde is als wat de oudvaders geleerd hebben met het beeld van de vierschaar, wil ik je vragen daar eens een paar voorbeelden van te laten zien ter onderbouwing.
Ik ben geen oudvaderkenner. Waar het mij om gaat is, dat ik de vierschaarbeleving, zoals die in bevindelijke kring geleerd wordt, van harte onderschrijf. Het gaat me daarbij niet om de term, maar om de zaak.
Geka schreef:Hetgeen waar ik sterk voor pleit is om ook de bevinding die het zwakke geloof van die vrede kent of gekend heeft niet weg te snijden en hen te laten staan naar een bijzondere toekomstige ervaring.
Het zwakste geloof ként die vrede. Maar bedoelen wij beiden wel hetzelfde als we het over ‘vrede’ hebben?
Dan moeten we hier heel duidelijk een verschil in mening constateren. Ik ben en blijf er ten volle van overtuigd dat het spreken over de vierschaarervaring zoals dat in bevindelijk gereformeerde kring voorkomt fundamenteel anders(lees: afwijkend van Schrift en belijdenis) is dan het spreken over de vierschaar zoals de oudvaders dat doen.

Bij hen is het inderdaad niet anders dan een beeld van het ware geloof, wat onder de aanklacht van de wet, de duivel en het geweten tot Christus vlucht en door de Vader wordt vrijgesproken; kortom, het ware zaligmakende geloof. In die zin kennen alle ware gelovigen dit.

Nu is het een welhaast visionaire bevinding geworden, die niet al Gods kinderen, slechts weinigen, mee zouden maken. En wat nog erger is: aan die bijzondere bevinding wordt de vergeving van zonden verbonden. Een ieder die dit niet kent zou (ook al weet men van de openbaring van Christus) nog met een openstaande schuld rondlopen.

Wie zegt dit van harte te onderschrijven maakt in ieder geval voor mij heel duidelijk dat we hier een fors verschil blijven houden over wat de Schrift ons leert over de verhouding tussen geloof en rechtvaardiging. Met die constatering lijkt mij de discussie wat ons betreft helder.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 13810
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Geka schreef:
Wie een uitvoerige en leerzame beschrijving op grond van de Schrift wil, kan terecht bij de lezing die ds. C. Harinck over dit onderwerp ooit hield op de Haamstede Conferentie.
Voor de lezing van ds. C. Harinck, hier een link naar het artikel. Ik denk dat het dezelfde is.
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Herman schreef:
Geka schreef:
Wie een uitvoerige en leerzame beschrijving op grond van de Schrift wil, kan terecht bij de lezing die ds. C. Harinck over dit onderwerp ooit hield op de Haamstede Conferentie.
Voor de lezing van ds. C. Harinck, hier een link naar het artikel. Ik denk dat het dezelfde is.
Die bedoel ik ja. Heel mooi; Bijbels, evenwichtig en helder.

Van harte mee eens.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Herman schreef:
Geka schreef:
Wie een uitvoerige en leerzame beschrijving op grond van de Schrift wil, kan terecht bij de lezing die ds. C. Harinck over dit onderwerp ooit hield op de Haamstede Conferentie.
Voor de lezing van ds. C. Harinck, hier een link naar het artikel. Ik denk dat het dezelfde is.
Ik denk dat ds. Harinck ook een karikatuur maakt van 'de vierschaar'. En, hoe wonderlijk: ook ík ben het eens met wat ds. Harinck onder de rechtvaardigmaking verstaat. Ds. Harinck constateert ten onrechte een verschil.
Eén kanttekening: ook ik heb gezegd dat ik het niet eens ben met de gedacht dat de rechtvaardigmaking meteen een 'volle verzekering' met zich meebrengt.
Door dat te stellen kan men zielen ten onrechte in het donker houden. Dát is waar.
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Afgewezen schreef:
Herman schreef:
Geka schreef:
Wie een uitvoerige en leerzame beschrijving op grond van de Schrift wil, kan terecht bij de lezing die ds. C. Harinck over dit onderwerp ooit hield op de Haamstede Conferentie.
Voor de lezing van ds. C. Harinck, hier een link naar het artikel. Ik denk dat het dezelfde is.
Ik denk dat ds. Harinck ook een karikatuur maakt van 'de vierschaar'. En, hoe wonderlijk: ook ík ben het eens met wat ds. Harinck onder de rechtvaardigmaking verstaat. Ds. Harinck constateert ten onrechte een verschil.
Eén kanttekening: ook ik heb gezegd dat ik het niet eens ben met de gedacht dat de rechtvaardigmaking meteen een 'volle verzekering' met zich meebrengt.
Door dat te stellen kan men zielen ten onrechte in het donker houden. Dát is waar.
Erg zwak, om ds. Harinck maar te beschuldigen van het geven van een karikatuur omdat hij eveneens van mening is dat het spreken van de oudvaders wezenlijk verschilt t.o.v. het huidig spreken over de vierschaar; en daarmee impliciet je stelling afwijst. In zijn beschrijving van wat men heden ten dage eronder verstaat geeft hij niets meer en niets minder dan de werkelijkheid weer. Of is het echt nodig dat dat hier met citaten, namen etc aangetoond wordt?

We moeten eens ophouden met die krampachtige pogingen om bepaalde misvattingen te vergoelijken en te harmoniseren met de gereformeerde leer en zo de discussie te vertroebelen.

Wie de vierschaarbeleving in bevindelijk gereformeerde kring van vandaag van harte onderschrijft, spreekt over een wezenlijk andere bevinding dan het Bijbels-gereformeerde geluid van de oudvaders.

Die conclusie kan dan misschien niet aangenaam zijn, in alle eerlijkheid kan ik na behoorlijk uitvoerig onderzoek tot geen andere komen.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Geka schreef:
Afgewezen schreef:
Herman schreef:
Geka schreef:
Wie een uitvoerige en leerzame beschrijving op grond van de Schrift wil, kan terecht bij de lezing die ds. C. Harinck over dit onderwerp ooit hield op de Haamstede Conferentie.
Voor de lezing van ds. C. Harinck, hier een link naar het artikel. Ik denk dat het dezelfde is.
Ik denk dat ds. Harinck ook een karikatuur maakt van 'de vierschaar'. En, hoe wonderlijk: ook ík ben het eens met wat ds. Harinck onder de rechtvaardigmaking verstaat. Ds. Harinck constateert ten onrechte een verschil.
Eén kanttekening: ook ik heb gezegd dat ik het niet eens ben met de gedacht dat de rechtvaardigmaking meteen een 'volle verzekering' met zich meebrengt.
Door dat te stellen kan men zielen ten onrechte in het donker houden. Dát is waar.
Erg zwak, om ds. Harinck maar te beschuldigen van het geven van een karikatuur omdat hij eveneens van mening is dat het spreken van de oudvaders wezenlijk verschilt t.o.v. het huidig spreken over de vierschaar; en daarmee impliciet je stelling afwijst. In zijn beschrijving van wat men heden ten dage eronder verstaat geeft hij niets meer en niets minder dan de werkelijkheid weer. Of is het echt nodig dat dat hier met citaten, namen etc aangetoond wordt?

We moeten eens ophouden met die krampachtige pogingen om bepaalde misvattingen te vergoelijken en te harmoniseren met de gereformeerde leer en zo de discussie te vertroebelen.

Wie de vierschaarbeleving in bevindelijk gereformeerde kring van vandaag van harte onderschrijft, spreekt over een wezenlijk andere bevinding dan het Bijbels-gereformeerde geluid van de oudvaders.

Die conclusie kan dan misschien niet aangenaam zijn, in alle eerlijkheid kan ik na behoorlijk uitvoerig onderzoek tot geen andere komen.

Ik ben het met je onderste stukje helemaal eens.
We hoeven de vierschaarbeleving, die in bevindelijk geref. kring geleerd wordt, niet als 'bijbels' te onderschrijven.
Het is zelfs onbijbels.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ds. Harinck is bezig met het schrijven van een boek over de vierschaar (zelfs in de afrondende fase meen ik).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Geka schreef:Wie de vierschaarbeleving in bevindelijk gereformeerde kring van vandaag van harte onderschrijft, spreekt over een wezenlijk andere bevinding dan het Bijbels-gereformeerde geluid van de oudvaders.
Ik denk dat iedereen die tot geloof komt, een soort vierschaarbeleving meemaakt. Ook al ken je de term niet.
Ook al kan iedereen daar niet een duidelijk verslag van geven.
Maar dat je van de duisternis in het licht komt, dat je van gebondene vrijgelatene wordt - dat is de beleving waar het om gaat.
Laten we er in elk geval geen ruzie over krijgen!
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Geka schreef:
Herman schreef:
Geka schreef:
Wie een uitvoerige en leerzame beschrijving op grond van de Schrift wil, kan terecht bij de lezing die ds. C. Harinck over dit onderwerp ooit hield op de Haamstede Conferentie.
Voor de lezing van ds. C. Harinck, hier een link naar het artikel. Ik denk dat het dezelfde is.
Die bedoel ik ja. Heel mooi; Bijbels, evenwichtig en helder.

Van harte mee eens.
Op een thema avond van de CGO vorig jaar, merkte ds. Verweij ook nog op dat het gaat om een beeldspraak. Dat sprak hij heel nadrukkelijk uit, onder toestemmend geknik van zijn ambstbroeders, oa ds. Meeuse.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Klavier schreef:Op een thema avond van de CGO vorig jaar, merkte ds. Verweij ook nog op dat het gaat om een beeldspraak. Dat sprak hij heel nadrukkelijk uit, onder toestemmend geknik van zijn ambstbroeders, oa ds. Meeuse.
Een beleving als beeldspraak???
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Geka schreef:Wie de vierschaarbeleving in bevindelijk gereformeerde kring van vandaag van harte onderschrijft, spreekt over een wezenlijk andere bevinding dan het Bijbels-gereformeerde geluid van de oudvaders.
Ik denk dat iedereen die tot geloof komt, een soort vierschaarbeleving meemaakt. Ook al ken je de term niet.
Ook al kan iedereen daar niet een duidelijk verslag van geven.
Maar dat je van de duisternis in het licht komt, dat je van gebondene vrijgelatene wordt - dat is de beleving waar het om gaat.
Laten we er in elk geval geen ruzie over krijgen!
Ik ben het daar helemaal mee eens. Ik zie dit overigens niet zoveel anders dan "ellende, verlossing, dankbaarheid" en dan vooral die eerste twee.

Ellende. Je bent zondig en verdient de eeuwige straf. Daarvoor wordt je aangeklaagd.

Verlossing. Jezus droeg de schuld en treedt bij de Vader op als Middelaar. Daardoor kan je vrij van schuld voor God staan en spreekt Hij je vrij.

Niet iedereen zal dit in een korte tijd meemaken of heel direct, het kan ook in allerlei stappen zijn. Maar er komt dan een moment dat je je verlost weet en weet dat de aanklacht is afgewezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
Geka schreef:Wie de vierschaarbeleving in bevindelijk gereformeerde kring van vandaag van harte onderschrijft, spreekt over een wezenlijk andere bevinding dan het Bijbels-gereformeerde geluid van de oudvaders.
Ik denk dat iedereen die tot geloof komt, een soort vierschaarbeleving meemaakt. Ook al ken je de term niet.
Ook al kan iedereen daar niet een duidelijk verslag van geven.
Maar dat je van de duisternis in het licht komt, dat je van gebondene vrijgelatene wordt - dat is de beleving waar het om gaat.
Laten we er in elk geval geen ruzie over krijgen!
Ik ben het daar helemaal mee eens. Ik zie dit overigens niet zoveel anders dan "ellende, verlossing, dankbaarheid" en dan vooral die eerste twee.

Ellende. Je bent zondig en verdient de eeuwige straf. Daarvoor wordt je aangeklaagd.

Verlossing. Jezus droeg de schuld en treedt bij de Vader op als Middelaar. Daardoor kan je vrij van schuld voor God staan en spreekt Hij je vrij.

Niet iedereen zal dit in een korte tijd meemaken of heel direct, het kan ook in allerlei stappen zijn. Maar er komt dan een moment dat je je verlost weet en weet dat de aanklacht is afgewezen.
Ik denk dat ik hier weinig tegenin kan brengen, Marnix. :wink:
elbert
Berichten: 1675
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Er staat vandaag een boekbespreking van het boek van dhr. Bart door ds. W. Visscher:
Ds. W. VisscherGeplaatst: 20-06-2007 | 08:17
De standenleer en de prediking van Christus

Titel: ”Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?” door mr. A. A. Bart
Uitgeverij: in eigen beheer, 2007
ISBN 978 90 811885 1 7
Pagina’s: 219
Prijs: € 17,50.

De standenleer is gaan gelden als ”het eigene van de Gereformeerde Gemeenten”. Dat is een van de conclusies in het vorige week verschenen boek ”Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?” van mr. A. A. Bart. Een andere opmerkelijke bewering is dat volgens ds. G. H. Kersten de verkondiging van het Evangelie aan de onbekeerden uitsluitend is bedoeld tot hun veroordeling. Dat zijn verstrekkende opmerkingen.

Het is opmerkelijk dat de auteur geen kennis heeft genomen van het bekende artikel van wijlen ds. A. Vergunst over het theologisch eigene van de Gereformeerde Gemeenten (GG). Ds. Vergunst zegt daarin iets heel anders dan mr. Bart.

Bart maakt zich zorgen over de prediking in de GG. Hij geeft aan dat hij met zijn boek op het fundament van de Schrift en de belijdenis wil staan. Daarin ligt de impliciete veronderstelling dat de huidige GG daarvan zijn afgeweken. Dat is geen geringe zaak.

Bart wijst erop dat binnen de GG, naar zijn inzicht, de wedergeboorte is losgemaakt van het daadwerkelijk geloven in Christus, dat de gave van het geloof niet meer onlosmakelijk verbonden is met de oefening van het geloof, en ten slotte dat de rechtvaardiging door het geloof is verworden tot een bepaalde stand in het geestelijk leven die niet al Gods kinderen bereiken en waarbij de toerekening van Christus’ gerechtigheid is losgemaakt van de aanneming ervan door het geloof.

Heilsleer

Door deze zaken, die vooral zouden worden geleerd door ds. G. H. Kersten, dr. C. Steenblok en ds. A. Moerkerken, ontstaat de zogenoemde standenleer en daardoor kunnen in de prediking Christus en Zijn weldaden niet meer daadwerkelijk aan zondaren worden aangeboden.

Bij de reformatoren, de nadere reformatoren en in onze belijdenis zouden deze zaken anders liggen. Daar zouden, volgens Bart, de wedergeboorte en het geloven in Christus in de tijd samenvallen, de daad van het geloof onmisbaar zijn tot zaligheid en de rechtvaardiging plaatsvinden door het daadwerkelijk geloven. Hierdoor is een ruim aanbod mogelijk en is van een standenleer geen sprake. Wel kan gesproken worden over opwas in de kennis en de genade van de Heere Jezus Christus.

Bart gaat zelfs zover in zijn conclusies dat hij stelt, in tegenspraak tot wat ds. Kersten altijd uitdrukkelijk heeft geleerd, dat het nieuwe leven wordt gewerkt door de bediening van de wet. Vooral dr. Steenblok, maar ook ds. Kersten en later ds. Moerkerken zouden dit hebben geleerd. De geestelijke levendmaking geschiedt door de prediking van de wet. De geestelijke rust door de prediking en omhelzing van het Evangelie. Maar met wettische overtuigingen zou een zondaar in beginsel reeds behouden zijn. En opwas in de genade is wel mogelijk (kennis van Christus bijvoorbeeld), maar niet beslist heilsnoodzakelijk. De klem om Christus te prediken vervalt daardoor.

Ziedaar de heilsleer zoals die, volgens Bart, alom in de GG geleerd wordt. En waardoor de onbelemmerde prediking van het Evangelie wordt geblokkeerd!

Zegen

Wat moeten we van deze zaken zeggen? Laat ik vooropstellen dat het als predikant van de Gereformeerde Gemeenten best lastig is om hier onbevooroordeeld over te schrijven. Het gaat over mensen (bijvoorbeeld ds. Kersten) van wie je veel geleerd hebt en wiens catechismuspreken je nog steeds met veel zegen mag lezen. En inderdaad, elementen van de zaken die Bart noemt, zijn bij ds. Kersten te vinden. Toerekening en aanneming van de gerechtigheid van Christus door het geloof worden inderdaad door ds. Kersten onderscheiden. Maar ds. Kersten zegt daarover toch wel duidelijke dingen. In de ”Korte lessen over kort begrip” bijvoorbeeld lezen we: „De toerekening gaat aan de aanneming vooraf, maar wordt er ook zeker door opgevolgd, zodat er geen toerekening is zonder aanneming des geloofs.”

Een ander voorbeeld: wedergeboorte en daadwerkelijk geloven. Inderdaad onderscheidt ds. Kersten die twee zaken, maar in zijn boek ”Meer dan overwinnaars” kunnen we ook lezen: „Wie ganselijk mist het vertrouwen dat hem al zijn zonden om Christus wil vergeven zijn, die mist het ware geloof; dié is dood en onwedergeboren!”

Let op: ds. Kersten zegt hier niet: die mist de rust, maar: die is nog niet wedergeboren! Over een nauwe relatie tussen wedergeboorte en daadwerkelijk geloof gesproken.

De vraag kan rijzen hoe het toch komt dat ds. Kersten kennelijk soms een bepaalde indruk wekt. Mag ik in dit verband een suggestie doen? Calvijn en Luther schreven in de 16e eeuw en maakten front tegen de roomse kerk met het ”ingewikkeld geloof”. Comrie leefde in de 18e eeuw en maakte front tegen hen die neerkeken op zielen die het niet zo makkelijk konden ’aannemen’. Ds. Kersten en dr. Steenblok leefden in de 20e eeuw. Dat was de eeuw van Kuyper en de neogereformeerden. En tegen dat optimisme maakte ds. Kersten front. Vandaar dat hij op een bepaalde manier sprak over wedergeboorte, geloof en rechtvaardiging.

Spiegel

We moeten mensen dus wel in hun tijd en in hun worsteling blijven zien, anders gaan we dingen opschrijven waarmee we hun geen recht doen. De gedachte bijvoorbeeld dat ds. Kersten uitsluitend voor onbekeerde mensen preekte tot hun veroordeling en niet om hen te winnen voor de liefelijke dienst van Christus, is beslist onjuist. Men leze er zijn catechismuspreken maar op na.

Er is meer te zeggen over het boek van Bart. Ik zou bijvoorbeeld kunnen wijzen op het feit dat heel veel predikanten in de gereformeerde gezindte dachten in de lijn van ds. Kersten. In het rustige en mooie boekje van ds. E. van Meer, ”Gij zijt de Losser”, vinden we ongeveer dezelfde lijnen. Ik kan daar verder nu niet op ingaan. Laat ik nog enkele korte overwegingen noemen.

Elk boek is een spiegel. In zekere zin is het boek van Bart een spiegel. Zijn wij, dienaren des Woords, geworteld in de Schrift, in de belijdenis en in de oudvaders? Preken we onbekommerd en onbelemmerd Christus voor de grootste der zondaren? Dat zijn wezenlijke vragen die vanuit dit boek tot ons komen. Wellicht dat één ding in dit verband wel gezegd mag worden. Boston zal wat anders oordelen over wedergeboorte en daadwerkelijk geloof. Dat kan niet ontkend worden. Maar dat er aan het daadwerkelijk geloven in Christus tot zaligheid een ontdekkend en ontblotend werk van de wet voorafgaat, daarin was hij glashelder. En dat is toch voor de praktijk, zeker in onze dagen met zo veel evangelische invloeden, een gedachte die wezenlijk is.

In de tweede plaats: Mag ik ook iets vragen aan de schrijver van dit boek en van andere, soortgelijke boeken. Het treft me iedere keer weer pijnlijk dat vaak zo’n eenzijdig beeld van bijvoorbeeld iemand als ds. Kersten wordt gegeven. Probeer toch eens de hele Kersten te begrijpen én te verstaan. En laat ook vooral de context waarin hij zijn werk heeft gedaan eens meewegen in het weergeven van zijn gedachten. Helaas lijkt het nu vaak alsof niet genoeg duidelijk kan worden gemaakt hoe kwalijk mensen als ds. Kersten zijn geweest voor Gods kerk op aarde. Het bedroeft me dat ik het moet opschrijven, maar veel van het geschrevene komt zo op mij over.

Wonder

Laat ik ook iets zeggen voor de gehele gezindte. Onlangs las ik het mooie boek van W. van der Zwaag over Réveil en Afscheiding. In het slothoofdstuk citeert hij Bavinck. We nemen het over omdat dáár de kern van de zorgen ligt. „Het is alsof wij niet meer weten wat zonde en genade, wat schuld en vergeving, wat wedergeboorte en bekering is. In de theorie kennen we ze wel, maar wij kennen ze niet meer in de ontzaglijke realiteit van het leven.”

Kijk, daar zit het probleem in 2007! Beleven we nog dat er een wonder nodig is van Gods genade in het leven van zondige mensen? Ware dat het geval, de twisten zouden verminderen, de prediking zou meer doortrokken zijn van Christus en Zijn gerechtigheid, en aan boeken als deze zou wellicht minder behoefte zijn.
© Reformatorisch Dagblad
Gesloten