Tiberius schreef:memento schreef:Tiberius schreef:
En wie laat je dan toe tot de sacramenten? Of wil je een scheiding aanbrengen tussen de beide sacramenten? En zo ja, op welke grond?
Tot de doop laat ik alle kinderen toe, die opgroeien in de gemeente.
(...)
Ik zie dus doop niet als sacramenteel voor de ouders, maar voor het kind.
Met dat laatste zal iedereen het wel eens zijn, ik wel in ieder geval.
Maar als het niet sacramenteel is voor de ouders, maar voor het kind, waarom zou de tucht op de ouders dan moeten inhouden dat het kind het sacrament niet ontvangt?
A Lasco en de Bres, die de doopsvisie die je voorstaat in de praktijk hebben gebracht, stelden trouwens dat de doop met name sacramenteel was voor de ouders, en niet voor het kind.
Tiberius schreef:Maar ergens moet je een kind het predikaat geven "kind der gemeente" of "verbondskind", zo je wilt. Want ik neem niet aan, dat je iedereen, die zich aanmeldt zijn kind laat dopen. (Alhoewel ik wel oude hervormde gemeentes ken, die dat wel deden en waar de kinderen van thuislezers dan gedoopt werden. Maar dat terzijde.)
Dus waar zou jij dan de grens leggen?
"Kinderen, die opgroeien in de gemeente" vind ik een wat ontwijkend antwoord, want dat kunnen ook kinderen zijn van mensen, die geen lid willen of kunnen zijn in de gemeente. Dat zijn dus geen "kinderen der gemeente". Voor kinderen der gemeente vind ik toch echt, dat de ouders lid moeten zijn van die gemeente. Want juist met dat lidmaatschap geeft men aan, de kinderen op te willen voeden in de "voorzeide leer" (zoals in doopvraag 1 genoemd).
Ik pleit voor het dopen van de kinderen van iedereen die regelmatig de gemeente bezoekt. Ik verwijs hierbij naar Israël, waar iedereen die het huis van een Israëliet was, besneden moest worden. Zo kon het bv voorkomen dat een kind-slaafje door een Israëliet gekocht werd. Deze moest ook besneden worden, ondanks dat zijn ouders misschien niet besneden waren of werden.
Het laat ook zien dat het bezoeken van de gemeente niet vrijblijvend is. Een btje meedoen kan niet. Iedereen die komt, MOET gedoopt worden, en MOET zich bekeren, geloven, belijdenis doen, en ten avondmaal gaan. Simpelweg omdat het Woord niet vrijblijvend is.
Mijn argumenten zijn dus:
1. Veel overeenkomsten met de besnijdenis onder Israël, waarbij het volk Israël vervangen is voor de gemeente van God.
2. Door het verkeren onder het Woord zijn wij in het verbond, niet door het geloof van onze ouder(s)
memento schreef:Maar Tiberius, een vraag over jouw visie: Hoe wil je dit dan doen met GG's op de Veluwe (bv Kootwijkerbroek). In zulke gemeenten zou het neerkomen dat de gemeente gemiddeld iets van 20 doopleden zou kennen (er zijn weinig avondmaalgangers, en de avondmaalgangers die er zijn, zijn vaak al van zodanige leeftijd dat ze geen kinderen meer krijgen).
Het is ook slechts een visie (volgens mij Bijbels gezien de enige juiste), maar praktisch niet uitvoerbaar.
Of je houdt slechts een zeer kleine gemeente over.
Hier heb ik moeite mee. Volgens mij verplicht een principiele overtuiging tot handelen.
Als je werkelijk gelooft dat jouw visie de enige juiste visie is, en in je gemeente is de praktijk niet volgens die visie, dan verplicht je dat m.i. om alle middelen aan te wenden (de weg van het kerkelijke bezwaar) totdat deze slechte praktijk de wereld uit is. Want op een verkeerd omgaan met de sacramenten rust Gods zegen niet...