beroepingswerk, deel 2

sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Protestantse Kerk in Ned.
Beroepen: te Nootdorp (prot.), G. J. van Herk te Terneuzen (herv.); te Putten (herv., wijkgem. 2), F. Maaijen te Lexmond (herv.).
Aangenomen: naar Waddinxveen (herv., wijkgem. Oost), P. Nobel te Linschoten (herv).
Bedankt: voor Ameide-Tienhoven (herv.), J. Niesing te Kootwijk-Kootwijkerbroek (herv.).

Hersteld Hervormde Kerk
Beroepen: te Sirjansland, L. M. Jongejan te Oldebroek.
Bedankt: voor Stellendam, Joh. Post te Putten

Geref. Gem. in Ned.
Beroepen: te Ochten, J. Roos te Barneveld.

Bron: RD + HHK-Site
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Protestantse Kerk in Ned.
Beroepen: te Giessendam/Neder-Hardinxveld (herv.) (wijk 3), J. H. Lammers te Krimpen a/ IJssel (herv.).

Geref. Kerken Vrijg.
Beroepen: te Rotterdam-Centrum (missionair werk Rijnmond), J. P. C. Simpelaar te Gouda (missionaire dienst); te Rotterdam-Centrum (sectie Centrum), H. ten Brinke te Bodegraven-Woerden; te Rotterdam-Centrum (sectie Delfshaven), J. M. Haak te Ulrum.

Geref. Gemeenten
Beroepen: te ’s-Gravenzande, C. Neele te Lisse; te Oostkapelle, J. Driessen te Den Haag; te Sunnyside (VS), W. Visscher te Amersfoort.

Oud Geref. Gem. in Ned.
Bedankt: voor Rhenen, T. Klok te Urk.
joost85

Bericht door joost85 »

Dan nog dit

bijdragen: Gerald Bruins en Aldwin Geluk
Met de regelmaat van de klok krijgen predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten beroepen van zusterkerken uit verre landen als Canada, de Verenigde Staten of Zuid-Afrika. De laatste die volgens de kolom beroepingsberichten in deze krant geroepen werd vanuit een overzees gebiedsdeel, is ds. W. Visscher uit Amersfoort. Hij kreeg een beroep van de reformatorische gemeente uit Sunnyside, gelegen in de Amerikaanse staat Washington, die behoort tot de Netherlands Reformed Congregations of the United States and Canada.

Hoe weeg je als predikant zo’n beroep af? Stap je in het vliegtuig en leg je een bezoek af om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de gemeente?
,,Dat is niet het geval’’, zegt de Amersfoortse predikant. Hij gaat ook in Nederland, als hij beroepen is, nooit een kijkje nemen in een gemeente. ,,Maar dat komt door de specifieke situatie in ons kerkverband, waar een groot tekort aan predikanten heerst. In de meeste gemeenten heb ik wel eens gepreekt. Dan ken ik de broeders daar en de gemeente wel.’’

Bij een beroep uit de Verenigde Staten plukt hij de vruchten van het multimediale tijdperk, dat van de wereld één groot dorp maakt. ,,Je hebt dan wat contacten per e-mail en de gemeente daar heeft wel eens een meditatie van mij gelezen. Maar echt een persoonlijke band heb je niet. Dat maakt de afweging een stuk complexer.’’
Op de vraag hoe hij dan een afgewogen beslissing neemt, valt een korte stilte. ,,Gewoon, biddend’’, zegt hij dan aarzelend. ,,Je legt het beroep aan de Here voor en vraagt om licht over de te nemen beslissing.’’

Visscher gelooft niet dat de keuze anders zou uitvallen, als hij dankzij een bezoek een correcter beeld van een gemeente in gebed bij God kan brengen. ,,Zo werkt het bij mij in ieder geval niet. Als ik een beroep krijg, vraag ik me eerst af of ik in mijn huidige gemeente moet blijven of niet. Dat vraag ik in gebed aan de Here. Dan kijk ik of ik een bijzondere aanwijzing krijg, door een tekst uit de Bijbel of een leiding van de Here. Dat breng ik dan weer in gebed, want je kunt iets interpreteren als afkomstig van de Here, terwijl dat niet zo is.’’

Als Visscher overtuigd is dat de Here hem roept, gaat hij, ook al kent hij een gemeente niet goed. ,,Als de Here roept, is dat onherroepelijk.’’
Visscher vermoedt dat het bij de meeste predikanten in zijn kerk zo verloopt. ,,Al zijn er broeders die wel eens in Amerika of Canada preken. Zij zijn daar bekender en krijgen vaak een beroep. Zij hebben zich beter kunnen oriënteren.’’

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=89220
Unionist

Bericht door Unionist »

Beroepen te Terwolde De Vecht (GG): ds P. Melis te Veen
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Wil jij dat jouw dominee vertrekt naar een andere gemeente?
Deze vraag stel ik in het algemeen.
Laatst gewijzigd door Breekijzertje op 03 apr 2007, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
geledu

Bericht door geledu »

Ds H Hofman met emeritaat :

RD van 5 april schreef:WAARDE - „Zie, een zaaier ging uit om te zaaien.” Daarmee is voor ds. H. Hofman 35 jaar predikantschap getypeerd. „Met niets ben ik begonnen, zonder zaad, zonder akker, zonder wijsheid, zonder kracht. En met niets van mezelf mag ik als een onnutte dienstknecht de akker verlaten. Zo laten we het gestrooide zaad los, geven we het over in de hand van de Eigenaar. Hem zij al de eer.”

Ds. H. Hofman (75), predikant van de gereformeerde gemeente te Waarde (Zeeland), gaat met emeritaat. Zeven gemeenten heeft hij gediend, in Nederland, in Canada en in Noord-Amerika. Over zijn werk zijn geen bijzonderheden van hemzelf te vertellen, zegt hij. „We hebben niets wat we niet van Boven hebben ontvangen. Wel kijk ik met verwondering naar die Bijbeltekst: „Zie, een zaaier ging uit om te zaaien.” De Heere heeft me verwaardigd dit werk te mogen doen, zaaien. De Eigenaar van de akker heeft de tijd daarvan bepaald. Hij heeft acht geslagen op de wind, heeft Zelf de akkers aangewezen waarop gezaaid moest worden, heeft ook Zelf voor het zaad gezorgd. Dat is het Woord. Anders niet.”

De kern van de prediking was: „Niet anders te weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd.” „Want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. De verkondiging was: „Laat u met God verzoenen.” Dat Woord was waarschuwend, onderwijzend, vertroostend, vermanend en vooral ook eerlijk. De prediking was ook appellerend, moet dat ook zijn, opdat er geen hoorder onder het Woord uit kan, of in alle vrijblijvendheid in de kerkbank kan blijven zitten. We mogen niet de klem uit de prediking wegredeneren. Paulus zegt: „Wij bidden u van Christus’ wege, laat u met God verzoenen.” Daar mag een mens zich niet goedkoop van afmaken, want een aangepaste boodschap is geen boodschap.”

Nihilisme
Als een van de grootste gevaren van de moderne tijd noemt ds. Hofman het nihilisme. „Dat betekent dat mensen werkelijk nérgens meer aan doen, echt god-loos zijn, dat ze in niets meer geloven, dat ze niet eens meer verstandelijk weten wat een Bijbel is, laat staan dat ze weten wat daarin staat. Schrikbarend is dat.”

In het ziekenhuis waar zijn vrouw verpleegd werd, in Rotterdam, is een stiltecentrum, weet de predikant uit ervaring. „Daar is een afdeling met matjes, voor de moslims. Daar is een afdeling met kaarsjes, voor de rooms-katholieken. Daar is ook een afdeling voor protestanten. In het gedeelte voor de moslims is het meestal druk. Daar wordt luidkeels tot Allah geroepen: „Allah, help ons, Allah, help ons.” In het tweede gedeelte worden nog met enige regelmaat kaarsjes aangestoken. Maar in het protestantse deel blijft het meestal urenlang stil. Daar heb ik, tijdens de ziekte van mijn vrouw, urenlang in de Bijbel gelezen, geknield op mijn knieën heb ik daar gebeden. Nooit werd ik gestoord door anderen. Het Nederlandse protestantisme is vaak zo leeg geworden. Een moslim is in elk geval nog trouw aan zijn opvattingen, hoe verderfelijk die ook zijn. Maar de meeste christenen in Nederland zijn trouweloos geworden.”

Van de 35 jaar diende ds. Hofman 13 jaar vier gemeenten in Canada en Noord-Amerika. Hij preekte ook in Nieuw-Zeeland, in Australië en in Bolivia. Waren er kerkelijke verschillen, ver weg of dichtbij? „Overal bevinden we ons buiten het paradijs.”

Kabinet
De Heere heeft gezegd dat we acht moeten geven op de tekenen der tijden. „Die tekenen worden in de Bijbel genoemd, die kunnen we dus weten. De liefde zal verkouden. De volheid der heidenen zal ingaan. Er zal een veelheid aan rampen en aardbevingen zijn. De tijd verkort. Dat kan iedereen zien. Je kunt het ook zien aan de wijze waarop er gereageerd wordt op het nieuwe kabinet. Eindelijk is er weer een vleugje Bijbelse ethiek in Den Haag te horen, en prompt valt het halve land daar vol ergernis overheen. De wereld wordt gekleurd met het avondrood van de ondergang.”

Uitkijkend vanuit de pastorie te Waarde, over de Zeeuwse akkers, zegt ds. Hofman: „Ik zie dat de boeren hier ploegen, eggen, en zaaien tegelijk. Een tractor doet dat in één rit, van voren naar achteren, ploegen, eggen en zaaien. Geestelijk zaaien gebeurt anders. Voor alles moet een tijd zijn, voor ontdekking, voor ontgronding, voor wasdom. Er is een tijd om te wenen en om te ontkiemen, er is een groeitijd en een bloeitijd. De zaaier moet dus ook weten hoe snel hij lopen moet. Als hij te snel loopt, wordt de akker spaarzamelijk bezaaid, dan zal er minder oogst zijn. Als hij te langzaam loopt, verstikt het zaad, doordat het door de veelheid niet ontkiemen kan.”

Jubeljaar
Ds. Hofman gaat met emeritaat in het jaar waarin de Gereformeerde Gemeenten honderd jaar bestaan. Hoe ervaart hij het jubeljaar voor de kerk? „Er valt niets te jubelen. Wat overblijft, is verwondering dat de Heere in Zijn grote lankmoedigheid, verdraagzaamheid en trouw, onze akker nog niet heeft afgekeurd, dat Hij nog steeds zaaiers roept om te blijven zaaien. Hoe lang zal dat nog zijn?”

De zaaier uit Waarde verhuist naar Zwijndrecht. „Maar het goede zaad van het Woord van God is nog lang niet op. Op de akker van de wereld zullen altijd zaaiers blijven, totdat het laatste zaadje ontkiemd is en vrucht draagt voor de hemelse schuren. Want het Godgeheiligd zaad zal het gezegend aardrijk erven.”

„We hebben in het geloof en onder biddend opzien gezaaid”, zegt ds. Hofman. „In het geloof zaaien, betekent ook de vrucht in het geloof overlaten aan de Eigenaar van de akker. De zaaitijd duurt niet altijd. We verlaten de akker, als een onnutte dienstknecht, die slechts gedaan heeft wat de Eigenaar heeft opdragen.”

Een helder stukje.
Marnix

Bericht door Marnix »

De CGK in Goes heeft Ds. Schenau uit Leiden beroepen... weet ik toevallig omdat ik bij de stemming was :) Dus vandaar mijn 1e bijdrage aan dit topic :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:De CGK in Goes heeft Ds. Schenau uit Leiden beroepen... weet ik toevallig omdat ik bij de stemming was :) Dus vandaar mijn 1e bijdrage aan dit topic :)
Ha, ds. Schenau. Heb ik vaak beluisterd in Middelburg.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De kerkeraad van Groot Ammers, gaat, als er geen bezwaren worden ingediend tegen de procedure een beroep uitbrengen op H Russcher, Barneveld. Het beroep gaat pas in na het evt. badanken voor het lopende beroep. Dat werd afgelopen zondag afgekondigd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

JolandaOudshoorn schreef:De kerkeraad van Groot Ammers, gaat, als er geen bezwaren worden ingediend tegen de procedure een beroep uitbrengen op H Russcher, Barneveld. Het beroep gaat pas in na het evt. badanken voor het lopende beroep. Dat werd afgelopen zondag afgekondigd.
Huh?
Groot Ammers heeft al een beroep uitgebracht nu is men al bezig met het volgende, mocht de beroepene bedanken?

Zet dan een advertentie: Gezocht, dominee, goed kunnende preken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:
JolandaOudshoorn schreef:De kerkeraad van Groot Ammers, gaat, als er geen bezwaren worden ingediend tegen de procedure een beroep uitbrengen op H Russcher, Barneveld. Het beroep gaat pas in na het evt. badanken voor het lopende beroep. Dat werd afgelopen zondag afgekondigd.
Huh?
Groot Ammers heeft al een beroep uitgebracht nu is men al bezig met het volgende, mocht de beroepene bedanken?

Nee, ik heb het over het beroep van ds H Russcher. Die heeft volgens mij nog een beroep naar Apeldoorn dat loopt. We beroepen er maar een tegelijkhoor. (hoewel, als we nu weer eerst 7 ds moeten beroepen, dan gaat twee tegelijk wel sneller :wink: )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

refo schreef:
Huh?

ik mág aannemen dat bedoeld wordt: als Ds Russcher voor het op hem uitgebrachte beroep van elders bedankt heeft.........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
dré

Bericht door dré »

Kandidaat Hoekman heeft het beroep naar de Jeruzalemkerk in Rotterdam Kralingen (chr. Geref.) aangenomen.
Fijn voor deze gemeente om zo snel weer een ds te krijgen na het vetrek van ds Kieviet en voor deze kandidaat die lang op een beroep moest wachten!
dré
--------

Credo in unum Deo
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:De CGK in Goes heeft Ds. Schenau uit Leiden beroepen... weet ik toevallig omdat ik bij de stemming was :) Dus vandaar mijn 1e bijdrage aan dit topic :)
Ik niet :) Maar als hij het beroep aanneemt (hij heeft nog 2 andere beroepen, van eigen kerk en Capelle dacht ik) zal ik hem wel af en toe gaan horen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
Ik niet :) Maar als hij het beroep aanneemt (hij heeft nog 2 andere beroepen, van eigen kerk en Capelle dacht ik) zal ik hem wel af en toe gaan horen.
Ik hoorde hem graag. Alleen was hij niet zo bevindelijk. Maar ja, je kunt niet alles hebben... :?
Gesloten