Marnix schreef:Datheneum schreef:Het aanbod van genade komt ook tot alle creaturen, hetgeen niet betekend dat heel de wereld zalig word. God is niet verplicht om elk creatuur of elke gedoopte te trekken tot Zijn heil.
Maar wat houdt de belofte van de doop dan in? Dat God niet iedereen hoeft te trekken tot Zijn heil?
Mij is altijd geleerd dan de doop inhoudt dat God je uitkiest en belooft te redden... dat er toch gedoopten verloren gaan ligt niet aan heit feit dat God niet iedereen zalig hoeft te maken... want dat belooft Hij bij de doop aan die persoon...
MBE schreef:Je zegt een gelovige te zijn en toch nog zo je best te moeten doen om dat geloof te behouden. Stel dat je het een uur voor je dood verliest, dan ben je verloren.
18 Deze opdracht vertrouw ik u toe, mijn kind Timoteüs, overeenkomstig de profetieën, die vroeger aangaande u zijn uitgesproken, opdat gij, u daarnaar richtend, de goede strijd strijdt 19 met geloof en met een goed geweten. Omdat sommigen dit hebben verworpen, heeft hun geloof schipbreuk geleden. (1 Tim 1)
23 Ik doe alles voor het evangelie om ook zelf aan de beloften ervan deel te krijgen.
24 Weet u niet dat van de atleten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint. 25 Iedereen die aan een wedstrijd deelneemt beheerst zich in alles; atleten doen het voor een vergankelijke erekrans, wij echter voor een onvergankelijke. 26 Daarom ren ik niet als iemand die geen doel heeft, vecht ik niet als een vuistvechter die in de lucht slaat. 27 Ik hard mezelf en oefen me in zelfbeheersing, want ik wil niet aan anderen de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd. (1 Kor 9)
En Jezus roept ons zelf op om te strijden om in te gaan. Dat is wat ik hier wil aangeven. Maar daarom heb ik er nog wel een keuze in. Je medelijden lijkt me dus wat ongepast.

Ik zal maar eens proberen met je in discussie te gaan. Ik voel me in deze zaak meer aangetrokken tot je oponenten maar de stijl van hen lijkt me een beetje al te fel.
goed om te beginnen.
Wat je als bovenstaande over de doop zegt heeft mijn volledige instemming. Wij gaan niet om onze "mis" verkiezing verloren maar om eigen schuld. Dat is volgens mij het gereformeerde spoor. Zalig uit genade, verloren door eigen schud.
In de doop zegt m.i. de Heere dat Hij jouw God wil zijn. Het hele formulier ademt dat. In de rechterflank van de ger gezindte lezen ze wel het formulier maar leven er niet naar. Dat is een ander probleem. maar dat terzijde.
Elke zondag roept God mensen die Zijn Woord horen tot het heil. Heden, indien gij Mijn stem hoort,......
Het probleem zit hem in het dogma van de inwendige en uitwendige roeping. Wat mij betreft zit daar het schanier punt van deze discussie. Jij staat aan de ene kant, de rest aan de andere kant. De deur is massief, en je zou elkaar hoogsten kunnen accpeteren in je dogmatische keuze.
Maar goed, jij benadrukt de kant van de mens. Maar toch is er een einde in de vernatwoordelijkheid van de mens. Het zou je daarom sieren om niet met tegenteksten te komen. Maar om eens in te gaan wat Romeinen 9 (hieronder gepost) jou te zeggen heeft.
Mij zegt het 2 dingen.
God is soeverein, laat zich op geen enkele manier in Zijn gangen kijken. We moeten het maar laten staan dan God aan de ene kant weent om Jeruzalem terwijl de sleutelen van het Koningrijk in Zijn handen zijn
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
Gij mensen kind, waar bemoei jij je mee?
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?